مددجو شدن برخی افراد شاغل در پی مشکلات اقتصادی
کد خبر: 3909648
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۸
علیرضا عسگریان تصریح کرد؛

مددجو شدن برخی افراد شاغل در پی مشکلات اقتصادی

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره)، گفت: پیش از شیوع کرونا برخی افراد دارای شغل و مستقل به دلیل شرایط اقتصادی نیازمند شده و به چرخه دریافت خدمات از کمیته امداد پیوسته‌اند.

علیرضا عسگریان، معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره)، در گفت‌وگو با ایکنا، در پاسخ به اینکه آیا به خاطر شرایط کرونا افرادی که مستقل شده و از چرخه دریافت خدمات خارج شده بودند، مجدداً نیازمند شده و به چرخه حمایتی امداد بازگشتهاند؟ گفت: ما هر سال 100 تا 150 هزار نفر را باید از چرخه دریافت مستمری خارج کنیم. در سال 97 ـ 98 حدود 600 هزار مددجو به کمیته امداد اضافه شدند، یعنی قبل از کرونا به دلیل شرایط اقتصادی کشور این افراد اضافه شده‌ بودند.

وی ادامه داد: مشکلات اقتصادی مردم موجب شده بسیاری از افرادی که مستقل بوده و شغل داشتند، مددجو شوند. خانواده کمیته امداد یک میلیون و 500 هزار نفر بود که اکنون به دو میلون و 100 هزار نفر رسیده و در حال افزایش است.

عسگریان به کمک‌های قابل توجه مردم در طرح‌هایی مانند اکرام اشاره و اظهار کرد: کمک‌هایی که حامیان ما از نیازمندان انجام می‌دهند قابل مقایسه با کمک دولت یا سایر مراکز نیست. ما تلاش می‌کنیم اما وضعیت حاکمیتی دولت حکم می‌کند که به محرومان کمک ویژه کند.

وی در پاسخ به این سؤال که کمک‌های کمیته امداد چگونه به نیازمندان تعلق می‌گیرد تا موجب پویایی و تلاش آنها برای کاهش محرومیتشان شود نه باعث وابستگی دائمی آنها به امداد، گفت: کمیته امداد آمارهای مختلفی ارائه می‌دهد و حوزه‌های مختلفی دارد. سال گذشته بیش از 175 هزار شغل ایجاد کرده‌ایم و به نظر من این فعالیت خوب تشریح نشده است.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) تشریح کرد: این میزان شغل برای مددجویان و غیر مددجویان به نسبت 80 به 20 فراهم شده است. البته فرزندان مددجویان ما که مددجو نیستند را نیز شامل می‌شود. یعنی 40 درصد کل مشاغل کشور را کمیته امداد ایجاد کرده است.

وی در پاسخ به اینکه این آمار را چه کسی تأیید می‌کند؟ گفت: استانداری‌ها در سطح استان‌ها، طرح‌های شهید رجایی که یکی از بخش‌های آن اشتغال‌زایی بوده را تأیید می‌کنند. رتبه کمیته امداد در اشتغال‌زایی را 28 استانداری تأیید کرده و کمیته امداد با فاصله قابل توجهی در حوزه اشتغال‌زایی از سایر نهادها پیشی‌ گرفته است.

عسگریان تصریح کرد: از سوی دیگر تعداد مشاغلی که کمیته امداد ایجاد کرده است را ریاست جمهوری تأیید کرده و بانک‌ها نیز رغبت به همکاری در این حوزه دارند و میزان معوقات مددجویان ما کم‌تر از یک درصد است و این نشان می‌دهد شغل‌های ایجاد شده زنده هستند. از سوی دیگر افراد براساس توانمندی‌هایی که دارند شغل خود را انتخاب و تا سه سال مورد حمایت گروه متخصص ما قرار می‌گیرند تا شغل آنها پایدار شود پس از پایدار شدن شغل است که از چرخه کمیته امداد خارج می‌شوند. امسال نیز هدف‌گذاری امداد در حوزه اشتغال ایجاد 200 هزار شغل است. 

 

انتهای پیام
captcha