چشم‌انداز فعالیت‌های قرآنی ارتش رونمایی شد / اقامه قرآن؛ راه رهایی از هر بن‌بستی
کد خبر: 3910047
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۸
با حضور جمعی از پیشکسوتان قرآنی ارتش؛

چشم‌انداز فعالیت‌های قرآنی ارتش رونمایی شد / اقامه قرآن؛ راه رهایی از هر بن‌بستی

آئین نکوداشت چهل‌ سال فعالیت قرآنی ارتش جمهوری اسلامی ایران و رونمایی از چشم‌انداز فعالیت‌های قرآنی این نیرو در افق سال 1414 برگزار شد و در این مراسم رئیس عقیدتی ـ سیاسی ارتش هدف را بالاتر از تربیت حافظ و قاری قرآن بیان کرد و از اقامه قرآن در سراسر جهان برای برون‌رفت از مشکلات سخن گفت.

فعالیت قرآنی ارتشبه گزارش خبرنگار ایکنا، آئین نکوداشت چهل‌ سال فعالیت قرآنی ارتش و رونمایی از چشم‌انداز فعالیت‌های قرآنی ارتش جمهوری اسلامی ایران در افق سال 1414 صبح امروز، 22 تیرماه، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین عباس محمد‌حسنی، رئیس سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش و فرماندهان و مسئولان لشکری چون سردار ابوالفضل شکارچی، معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح و سخنگوی ارشد نیروهای مسلح؛ امیرسرتیپ قدیری، معاون هماهنگ‌کننده و عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در سالن همایش‌های کوثر سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش برگزار شد.

در ابتدای این مراسم تکاور سروان ابوالفضل قدیانی، آیاتی از کلام‌الله مجید را تلاوت کرد. سپس سرود جمهوری اسلامی ایران در فضای سالن طنین‌انداز شد و در ادامه امیرسرتیپ دوم بازنشسته عباس سلیمی، که از پیشکسوتان قرآنی کشورمان است، مدیریت مراسم را برعهده گرفت.

نماهنگی از فعالیت‌های قرآنی چهل‌ساله ارتش به سمع و نظر حاضران رسید. در ادامه گروه تواشیح «نجوا»، متشکل از جوانان قرآنی از خطه شهر ری، دو قطعه را در مدح پیامبر رحمت حضرت محمد مصطفی(ص) و حضرت علی‌بن‌موسی الرضا(ع) اجرا کردند و ادامه این برنامه با تلاوت ناوبان‌یکم محمدرضا احدی همراه شد.

حجت‌الاسلام محمدحسنی طی سخنانی با پرداختن به ضرورت اقامه قرآن در جامعه اسلامی و با اشاره به آیه 68 سوره مبارکه مائده، گفت: قرآن کریم در چند مورد به اقامه توصیه کرده و یکی درباره نماز است که فرموده: «وَ أَقیمُوا الصَّلاةَ» و در مورد کتاب آسمانی نیز آمده: «قُلْ یا أَهْلَ الْکِتابِ لَسْتُمْ عَلى شَیْء حَتّى تُقیمُوا التَّوْراةَ وَ الإِنْجیلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَیْکُمْ مِنْ رَبِّکُمْ وَ لَیَزیدَنَّ کَثیراً مِنْهُمْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ طُغْیاناً وَ کُفْراً فَلا تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْکافِرینَ». از این آیه استفاده می‌شود که یکی از مهمترین رسالت‌های امت اسلامی اقامه قرآن است.

چشم‌انداز فعالیت‌های قرآنی ارتش رونمایی شد / اقامه قرآن؛ راه رهایی از هر بن‌بستی

وی افزود: اقامه قرآن فراتر از تلاوت، حفظ، برگزاری مسابقه، عمل به قرآن و درک مفاهیم است. اقامه یعنی مدیریت همه‌جانبه جامعه اسلامی بر مبنای قواعد قرآنی. هرگاه توانستیم تمام زوایای جامعه اسلامی را منطبق با قواعد قرآنی مدیریت کنیم، آن هنگام جامعه از این مشکلات دور خواهد بود.

محمدحسنی با اشاره به اینکه طبق فرمایش خداوند تا زمانی که قرآن را اقامه نکنیم، مسلمانان زیر نقطه صفر هستند، اضافه کرد: پس رسالت ما اقامه قرآن است و نباید صرفاً دل‌مان را به تربیت قاریان و حافظان خوش کنیم.

مدیریت جامعه براساس قواعد قرآنی

وی با اشاره به آیه 66 سوره مبارکه مائده «وَلَوْ أَنَّهُمْ أَقَامُوا التَّوْرَاةَ وَالْإِنْجِیلَ وَمَا أُنْزِلَ إِلَیْهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ لَأَکَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَمِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ مِنْهُمْ أُمَّةٌ مُقْتَصِدَةٌ وَکَثِیرٌ مِنْهُمْ سَاءَ مَا یَعْمَلُونَ» گفت: در این آیه نتیجه اقامه قرآن گفته می‌شود که در سایه اقامه قرآن همه گمشده‌های خود را می‌یابند.

رئیس سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش، اظهار کرد: اقامه کتاب آسمانی بسترساز بهره‌مندی حداکثری امت اسلامی از نعمت‌های آسمانی و زمینی است. مدیریت جامعه براساس قواعد قرآنی موجب می‌شود که چیزی به نام مشکل سیاسی، اقتصادی، شکاف طبقاتی و ظلم باقی نماند و آن هنگام تحریم‌ها رنگ می‌بازد. تحت تأثیر تحریم‌ها قرار گرفتن به دلیل عدم اقامه قرآن در جامعه و عدم نزول برکات آسمانی و زمینی است. از کنار هم قرار دادن آیه‌های 66 و 68 سوره مبارکه مائده، نتیجه می‌گیریم که تنها راه عزت حقیقی امت اسلامی، اقامه قرآن است. اگر قرآن اقامه شود، حتی غیر مسلمانان نیز از برکات آن بهره‌مند می‌شوند.

محمدحسنی با تأکید بر اینکه هر مسلمانی باید از ظرفیت و توانش برای اقامه قرآن استفاده کند، اضافه کرد: راهکارهای اقامه قرآن متفاوت و از جمله آن ایجاد ساختار مستقل قرآن در جای جای حکومت اسلامی است، یعنی استقلال و ارتقای بحث به ساختار سازمانی قرآنی در سازمان‌های کشوری، لشکری و حتی فرهنگ‌سازی برای شرکت‌های خصوصی.

چشم‌انداز فعالیت‌های قرآنی ارتش رونمایی شد / اقامه قرآن؛ راه رهایی از هر بن‌بستی

وی با تأکید بر اینکه تا زمانی که قرآن اولویت جامعه قرار نگیرید، راه به جایی نخواهیم برد، افزود: براساس فرمایش مقام معظم رهبری «راه برون‌رفت از وضع به وجود آمده، بازگشت به قرآن است».

رئیس سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش، دومین راهکار اقامه قرآن را اصلاح رویکرد هزینه‌‌ای به سرمایه‌ای درباره قرآن برشمرد و افزود: منظور تغییر نگاه هزینه‌ای به سرمایه‌ای و آینده‌نگرانه، نسبت به مقوله قرآن است. هرچه در ارتباط با قرآن خرج می‌شود، سرمایه‌گذاری و آینده‌نگری است و نه هزینه‌کرد مادی، زیرا فعالیت‌های قرآنی، مهمترین پازل تمدن‌سازی اسلامی است. سومین موضوع این راهکار دخالت دادن قرآن در گزینش‌ها نظیر انتصاب‌ها، ارتقاها، اعزام به مأموریت‌ها ویژه داخلی و خارجی، امتیازدهی ویژه و افتخارآمیز و بی‌منت به چهره‌های قرآنی و خانواده‌های قرآنی با هدف گفتمان‌سازی است.

محمدحسنی تصریح کرد: چهارمین مورد راهکار اقامه قرآن، دغدغه‌مند‌سازی قرآن‌آموزان نسبت به پایین بودن نمرات رشته‌های قرآنی است. متأسفانه اینطور فرهنگ‌سازی شده که اگر دانش‌آموزان و دانشجویان در رشته‌های غیرقرآنی نمرات پایین دریافت کنند، همه دغدغه‌مند می‌شوند، اما اگر این اتفاق برای رشته‌های قرآنی بیفتد عادی از کنار آن می‌گذرند. این جفای در حق قرآن است. باید برایمان اینگونه تداعی شود که اگر نمره قرآنی پایین گرفته‌ایم، گویا از چشم خدا افتاده‌ایم‌.

وی با ابراز گلایه از اینکه متأسفانه در مهد‌های کودک به موضوع قرآن کمتر توجه می‌شود بیان کرد: براساس نص صریح قرآن به دلیل عدم اقامه قرآن تحت تحریم نعمت‌های آسمانی و زمینی هستیم. باید از پیشگاه خدا، قرآن، پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) به دلیل عدم اقامه قرآن توبه و عذرخواهی کنیم.

رئیس سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش با اشاره به پنجمین موضوع راهکار اقامه قرآن «فرهنگ‌سازی درباره فرایند صحیح پرورش جامعه قرآنی»، اظهار کرد: اگر پدر و مادر حتی پیش از تولد فرزند، قرآنی فکر و عمل کنند، آن هنگام فرزند قرآنی نصیب آنها می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه ششمین راهکار اقامه قرآن «توجه همزمان به قرآن و عترت است»، گفت: باید این دو، همزمان مورد توجه مسئولان قرار گیرد. چنانکه پیامبر اکرم(ص) نیز در حدیث ثقلین به آن تصریح کرده است: «إنّی تارکٌ فیکم الثِّقلَین کتاب اللهِ و عترتی ...». تا زمانی که شیعه و سنی قرآن و عترت را همزمان در کنار هم قرار ندهند، آن اقامه قرآن به صورت عمیق تحقق نمی‌‌یابد.

نقطه عطف مدیریت قرآنی در سازمان عقیدتی ـ سیاسی

گزارش ایکنا حاکی است که رئیس سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش با اشاره به برگزاری چهل دوره مسابقات قرآن ویژه کارکنان پایور و وظیفه، بیست دوره مسابقات قرآن ویژه خانواده‌ها و بانوان شاغل و 9 دوره مسابقه حدیث و یک دوره مسابقه حدیث ویژه گروه سنی زیر 15 سال در اواخر سال 98، اظهار کرد: این نشان می‌دهد که فعالیت‌های قرآنی ارتش همزاد با انقلاب اسلامی است و به همان مقداری که نظام استحکام دارد، پایه‌های قرآن نیز در ارتش مستحکم‌اند.

چشم‌انداز فعالیت‌های قرآنی ارتش رونمایی شد / اقامه قرآن؛ راه رهایی از هر بن‌بستی

وی ادامه داد: امیدوارم در سال جهش تولید شاهد جهش تولید محصولات قرآنی در ارتش باشیم. به منظور انجام حرکات‌ و فعالیت‌های قرآنی بیشتر، عقیدتی ـ سیاسی ارتش به این نتیجه رسید که باید فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز در قالب اداره به طور مستقل عمل کند و زیر نظر هیئت‌رئیسه باشد و مطالبه‌گری مستقیم دو طرفه صورت گیرد. هر چند طی فعالیت تحت نظارت معاونت فرهنگی، فعالیت‌های قرآنی خوبی انجام شده است و حتی باید گفت به دنبال ایجاد معاونت برای فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز هستیم، اما در حال حاضر مدیریت را به اداره قرآن، عترت و نماز سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش ارتقا دادیم و در تابعیت معاونت فرهنگی نیست، چون در نظر داریم فعالیت‌های قرآنی ارتش بیش از پیش باشد و در نقطه 100 قرتر گیرد.

محمدحسنی اظهار کرد: سازوکار این ارتقا نیز تعریف و ساختمانی مستقل برای این فعالیت‌ها مشخص و نیروی انسانی نیز جذب شد و این امر برای سازمان عقیدتی ـ سیاسی، که شاهد استقلال اداره قرآن، عترت و نماز است، نقطه عطف مدیریت قرآنی محسوب می‌شود. انتظار داریم که این اداره مورد حمایت قرار گیرد و در همه نیروهای مسلح الگو باشد.

حسن ختام این جلسه قدردانی از سه تن از قرآنیان ارتش شامل خانواده شهید علی‌اصغر سلیمانی، مسئول دارالقرآن نیروی دریایی کشور(شهید در سانحه هواپیمایی سی130)؛ سرهنگ سیدرضا میرموسایی، پیشکسوت قرآنی و سرهنگ مهدی میدانی، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش، بود.

گزارش از سمیرا انصاری

انتهای پیام
captcha