موانع انتشار آثار جشنواره‌های قرآنی دانشجویی / لزوم تعریف ساختار
کد خبر: 3910395
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۸
پیگیری دستاوردهای محبوس جشنواره‌های قرآنی دانشجویی / بحرالعلوم بیان کرد:

موانع انتشار آثار جشنواره‌های قرآنی دانشجویی / لزوم تعریف ساختار

رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه به طور معمول آثار تولیدشده در جشنواره منتشر می‌شود، گفت: این انتشار ساختارمند و مدون نیست و به منظور رسیدن به نتیجه جدی برای الزام در انتشار آثار باید پروتکل جامعی تعریف شود.

محمدمهدی بحرالعولم حافظ کل قرآن و رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت

محمدمهدی بحرالعلوم، رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره وضعیت محتواهای تولیدشده در جشنواره‌های قرآنی دانشجویی گفت: محتوا و اثر، صرفاً در برخی از رشته‌ها از مجموع رشته‌های جشنواره تولید می‌شود و بیشتر شامل بخش‌های پژوهش و هنر و ... می‌شود.

وی افزود: رشته‌هایی که تولید اثر دارد نیز به دو بخش تقسیم می‌شود، در یک بخش آثاری چون منبت، تذهیب و ... است که ارزش خریداری دارد، اما سایر آثار به صاحبان آثار برمی‌گردد و لذا امکان استفاده از این آثار نیز وجود ندارد و آرشیو نشده است.

بحرالعلوم در پاسخ به این سؤال که چرا دبیرخانه هر دوره، مالکیت آثار فیزیکی و حجمی تولید شده برای جشنواره را دریافت نمی‌کند و با این قید فراخوان نمی‌دهد، گفت: این بحث نیز دارای قواعد خاص خود است و قبل از جشنواره باید به اطلاع شرکت‌کنندگان برسد که آثار دریافتی نزد دبیرخانه باقی می‌ماند. البته قید همین موضوع باعث کاهش استقبال از جشنواره خواهد شد. با توجه به اینکه در سال‌های گذشته چنین موضوعی وجود نداشته، می‌توان راهکارهایی برای آن تعریف کرد تا تمامی آثار دریافتی تحت مالکیت دبیرخانه قرار گیرد.

رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، تصریح کرد: بخش دیگر آثار دریافتی مربوط به مباحث پژوهشی و ادبی و ... است که تمامی آنها خودبه‌خود ثبت و ضبط شده و با برنامه‌ریزی می‌تواند مورد بهره‌برداری قرار گیرد. در این بخش برخی آثار به لحاظ کیفی و ارزش قابلیت انتشار را ندارد، حتی در برخی ادوار جشنواره شاهد بوده‌ایم که در رشته‌هایی حتی نتوانسته‌ایم رتبه‌ برتر را معرفی کنیم و به انتخاب اثر شایسته تقدیر بسنده کرده‌ایم.

وظایف دبیرخانه 

وی با تأکید بر اینکه برای بهره‌برداری بیشتر از آثار تولیدشده در جشنواره می‌توان راهکارهایی را تعریف کرد، گفت: دبیرخانه‌ می‌تواند به دنبال این راهکارها باشد. در جلسه‌ای که با حضور مدیران فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و مدیران قرآنی دستگاه‌های دانشگاهی اخیراً برگزار شد، نقد و نظرات خوبی مطرح و از تحولات خوبی در این عرصه خبر داده شد و امیدواریم در آینده نزدیک اثرات این تحولات را ببینیم.

بحرالعلوم همچنین به تقویت دبیرخانه جشنواره در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: اگر دبیرخانه در نهاد هم از نظر نیروی انسانی و هم از نظر منابع اعتباری و ... تقویت شود، دستگاه‌های دانشگاهی نیز کمک خواهند کرد تا خلاءهای موجود در جشنواره پر شود و پروتکل جامعی برای جشنواره در قبل، حین و پس از برگزاری آن تهیه شود. در این پروتکل باید کیفیت برگزاری و کیفیت فنی جشنواره مورد توجه قرار بگیرد و دانشگاه میزبان در هر دوره نیز تمام تلاش خود را برای اجرایی شدن آن پروتکل به کار بندد.

رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت به ارتباط جشنواره‌های داخلی دانشگاه‌ها با جشنواره ملی اشاره و بیان کرد: دبیرخانه می‌تواند چنین خلأهایی را با تعریف راهکارها برطرف کند و امیدواریم در آینده نزدیک این موضوع محقق شود.

موانع انتشار آثار

وی در پاسخ به اینکه چرا تاکنون متحواهای تولید شده در جشنواره کمتر مورد بهره‌برداری قرار گرفته یا کمتر با دانشجویان دیگر به اشتراک گذاشته شده است،‌ گفت: چرخشی بودن میزبانی یک سری مزایا دارد که بر اساس همان مزایا همه موافق چرخشی شدن میزبانی از جشنواره بوده‌اند. اما یکی از نقاط ضعف چرخشی شدن جشنواره همین موضوع است که محتواهای تولید شده کمتر مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. زمانی که میزبانی از جشنواره چرخشی باشد هر دانشگاه صرفاً به دنبال برگزاری مطلوب جشنواره در همان دوره است و تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا همان دوره به بهترین نحو برگزار شود و همین باعث می‌شود که به آینده جشنواره توجه کمی شود.

بحرالعلوم بیان کرد: دبیرخانه‌ای که به آن اشاره شد می‌تواند حلقه وصل ادوار مختلف جشنواره به یکدیگر باشد و اگر چنین دبیرخانه‌ای به خوبی و با قدرت وارد میدان شود، شاهد ثبت و ضبط بهتر محتواهای تولیدشده در جشنواره و بهره‌برداری‌های بیشتر از آنها باشیم.

اقدامات وزارت بهداشت برای انتشار آثار قرآنی 

رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت در مورد اقدامات این مرکز برای بهره‌مندی دانشجویان از محتواهای تولید شده در جشنواره داخلی وزارت بهداشت، گفت: در برخی ادوار این کار تا حدی صورت گرفته هر چند در حد قابل قبولی نبوده است اما تلاش شده تا این کار صورت گیرد. انتشار آثار دریافتی هم آسان نیست و مشکلاتی بر سر راه انتشار آنها وجود دارد که یکی از آنها رضایت صاحبان اثر است، گاهی صاحبان آثار از انتشار آثار خود رضایت ندارند و لذا نمی‌توان کاری انجام داد.

وی در پاسخ به اینکه شرکت‌کننده‌ای که در رشته تلاوت در جشنواره حضور می‌یابد، اثر تولید کرده و این اثر همان تلاوت اوست، تا چه میزان تلاش شده است که از این قبیل آثار تولید شده در جشنواره نیز استفاده شود، اظهار کرد: معمولاً به این قبیل تولیدات اثر جشنواره‌ای اطلاق نمی‌شود و اثر تولیدی همان آثاری است که حجمی و فیزیکی باشد. هر چند در این بخش اقداماتی انجام شده، برای مثال در گروه‌های دانشجویی که در فضای مجازی تشکیل شده است تجارب شرکت‌کنندگان رشته‌های مختلف به اشتراک گذاشته می‌شود؛ اما این کار به صورت تجمیعی نیست.

بحرالعلوم بیان کرد: ما همواره تلاش کرده‌ایم در جلساتی که برای بررسی جشنواره و آئین‌نامه‌های آن برگزاری می‌شود منتقدان بخش دانشگاهی نیز حضور داشته باشند تا نقدهای وارده در برخی ادوار مورد لحاظ قرار بگیرد. همین موضوع نیز به نوعی انتقال تجربه است. بنابراین بحث انتقال تجربه تا حدی اتفاق می‌افتد، اما در بحث انتشار آثار باید بگویم این کار معمولاً صورت می‌گیرد، اما ساختارمند و مدون نیست.

رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه این موضوع می‌تواند موضوع بحث جلسه بعدی شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها باشد، گفت: امیدوارم به زودی این بحث به صورت جدی مطرح و تا رسیدن به نتیجه دنبال شود.

انتهای پیام
captcha