حل مشکل آب شرب نیمی از جمعیت استان با اجرای طرح انتقال آب بن به بروجن
کد خبر: 3910533
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۰

حل مشکل آب شرب نیمی از جمعیت استان با اجرای طرح انتقال آب بن به بروجن

نماینده بروجن در مجلس گفت: طرح انتقال آب بن به بروجن جزو ۳۱ طرح اولویت‌دار دولت است، تکمیل این پروژه می‌تواند مشکل تأمین آب نیمی از جمعیت استان را مرتفع می‌کند، خواسته ما اتمام این طرح تا خرداد ۱۴۰۰ است.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام‌والمسلمین امیرقلی جعفری، نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی،۲۴ تیرماه در جلسه مشترک شورای برنامه‌ریزی و ستاد اقتصادمقاومتی چهارمحال‌وبختیاری با حضور محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه اقتصاد کشور مشکلات فراوانی دارد، اظهار کرد: اقتصاد کشور بنیه قوی برای دفاع در برابر مشکلات دارد، این قدرت دفاعی به علت ظرفیت‌های بالای کشور است.

وی با اشاره به اینکه نرخ بیکاری در چهارمحال‌وبختیاری بالا است، افزود: این استان ظرفیت‌های بالایی از نظر طبیعی و انسانی است، عدالت اقتضا می‌کند هرجای کشور کمبود بیش‌تر است رسیدگی برای حل مشکلات افزایش پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه رونق اقتصادی در گرو اتمام طرح‌های نیمه‌تمام است، بیان کرد: طرح انتقال آب بن به بروجن جزو ۳۱ طرح اولویت‌دار دولت است، تکمیل این پروژه می‌تواند مشکل تامین آب نیمی از جمعیت استان را مرتفع کند، خواسته ما اتمام این طرح تا خرداد ۱۴۰۰ است.

جعفری ادامه داد: همچنین رونق تولید و رفع محرومیت در چهارمحال و بختیاری نیازمند اعتبار و افزایش تسهیلات اشتغال روستایی است، امروز جامعه روستایی به جای تولید مصرف‌کننده شده است.

نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های چهارمحال و بختیاری در حوزه کشاورزی، گفت: باید تمام ظرفیت‌ها در این حوزه به‌کار گرفته شود، شیلات در ایام کرونا در این استان وضعیت مناسبی ندارد و پایتخت آب استان کمترین میزان گلخانه‌ها را دارد.

وی در پایان با بیان اینکه کارانه پزشکان چهارمحال و بختیاری ۱۲ ماه پرداخت نشده است، بیان کرد: این قشر در بحث مبارزه با کرونا در خط مقدم هستند و باید از نظر مالی تامین شوند.

ظرفیت بالای لردگان در بخش کشاورزی

در ادامه، حسین بامیری، نماینده مردم لردگان و خانمیرزا در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: یکی از طولانی‌ترین راه‌های خاکی استان در لردگان و خانمیرزا و در مجموع، ۲۷ درصد راه‌های خاکی در این مناطق قرار دارد، یکی از مطالبات مردم لردگان، توسعه راه‌های روستایی و رفع نقاط حادثه‌خیز گردنه‌های صعب‌العبور و سخت‌گذر است.

بامیری تامین آب شرب را یکی دیگر از مشکلات مردم لردگان خواند و افزود: در مجموع نیازمند ۶۵ میلیارد تومان اعتبار برای انتقال آب آتشگاه به سردشت و روستاهای آن نیاز داریم که امیدواریم این اعتبار تامین شود، عملیات انتقال از سال ۹۳ آغاز شده است و به دلیل عدم تخصیص اعتبار به کندی پیش رفت و در سال ۹۸ متوقف شد.

نماینده مردم لردگان و خانمیرزا در مجلس گفت: معادل همین مبلغ برای مجتمع آبرسانی خانمیرزا که شهرستان نوپایی است، لازم است تا آب ۳۴ روستای این منطقه تامین شود.

بامیری لزوم تکمیل مطالعات و احداث آزادراه لردگان به ایذه را یادآور شد و ادامه داد: به دلیل محدودیت‌های مالی، باید با تخصیص اعتبار از محل اعتبارات ملی و متمرکز به این پروژه نگاه خوبی وجود داشته باشد، به‌ویژه زیرگذر و روگذر لردگان به ایذه می‌تواند تلفات جاده‌ای را به حداقل برساند.

وی ظرفیت بخش کشاورزی منطقه لردگان و خانمیرزا را یادآور شد و گفت: به دلیل اقلیم مناسب و جاری بودن چند رودخانه در این مناطق، رونق بخش کشاورزی علاوه بر امنیت غذایی، سبب ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت روستائیان می‌شود.

لزوم تکمیل سد گهرو

در پایان، قدرت‌الله حمزه، نماینده مردم اردل، فارسان، کیار و کوهرنگ در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: سد گهرو با ۴۵ درصد پیشرفت، هم در بخش کشاورزی و هم صنعت منطقه نقش اساسی دارد که برای تکمیل نیازمند اعتبار است.

وی ادامه داد: در بخش بهبود و گسترش راه‌های روستایی با توجه به تعداد بالای روستاهای لردگان، اردل و کوهرنگ، نیازمند مساعدت هستیم.

حمزه گفت: در بخش راه‌های اصلی نیز تکمیل و ساخت تونل فارسان-گردنه چری و دوبانده کردن بزرگراه فارسان به کوهرنگ نیازمند اعتبار هستند.

انتهای پیام
captcha