شرایط ثبت‌نام مسابقات قرآن را ساده‌تر کنیم/ ضرورت برگزاری کارگاه‌های آموزشی
کد خبر: 3910933
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۰

شرایط ثبت‌نام مسابقات قرآن را ساده‌تر کنیم/ ضرورت برگزاری کارگاه‌های آموزشی

مرحله شهرستانی چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در منطقه اهواز روز گذشته برگزار شد. ایکنای خوزستان به سراغ تعدادی از داوران این مسابقات رفته است و درباره سطح مسابقات، ارزیابی شیوه ثبت‌نام مسابقات امسال و شرایط بهبود سطح آمادگی شرکت‌کنندگان با آنها به گفتگو نشسته است.

شرایط ثبت‌نام مسابقات قرآن آسان‌تر باشد/ برای برگزاری کارگاه آموزش اهمیت قائل شویم

به گزارش ایکنا از خوزستان، مرحله شهرستانی چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در منطقه اهواز روز گذشته پنج‌شنبه 26 تیرماه با حضور شرکت‌کنندگانی از 7 شهر کارون، ویس، باوی، هویزه، سوسنگرد، حمیدیه و اهواز در حرم علی بن مهزیار اهوازی برگزار شد.

به دلیل اینکه امسال برای نخستین‌بار ثبت‌نام به صورت غیرحضوری انجام شد و غیر از آن هم روشی برای شرکت در مسابقات وجود نداشت، اسامی شرکت‌کنندگان از قبل آماده بود. تعدادی از شرکت کنندگان تمایل داشتند در محل ثبت‌نام حضوری انجام دهند که هیئت برگزاری مسابقات دلایل را برای آنها توضیح دادند و از عدم امکان این کار سخن گفتند.

مسابقات قرآن در این مرحله از چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم با شرایط خاص درگیری کشور با ویروس کرونا همراه بود؛ به جهت رعایت بهداشت، همه شرکت‌کنندگان کفش‌های خود را در قسمت ورودی در می آوردند و با دمپایی‌های تمیز به محل مسابقه وارد می‌شدند. مواد ضدعفونی‌کننده هم در مکان مسابقات برای استفاده داوران و شرکت‌کنندگان وجود داشت.

69 نفر شامل 32 بانو و 37 آقا در این رقابت یک روزه شرکت کردند. متن زیر گفت‌وگوی ایکنای خوزستان با تعدادی از داوران این مسابقات شهرستانی است.

حمید چنانی، داور رشته حفظ این مسابقات قرآنی با بیان اینکه شرایط امسال مسابقات قرآن استثنایی است، توضیح داد: با وجود شرایط جدید ثبت‌نام به صورت اینترنتی، تعداد شرکت‌کنندگان مسابقات به آن میزان که هر سال شرکت می‌کردند، نرسید. اگر مهلت بیشتری برای ثبت‌نام در نظر گرفته می‌شد، بهتر بود.

تأثیر کرونا بر تعداد شرکت کنندگان

وی با تصریح به اینکه چهره‌های جدید کمی در مسابقات دیدیم، افزود: البته بحران کرونا هم تاثیر خود را گذاشت. الان شرایط بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در مسابقات بسیار خوب رعایت شده است و اداره اوقاف در این زمینه بسیار خوب عمل کرده است. بسیاری از افراد نمی‌دانند که شرایط رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مسابقات مطلوب است و به دلیل ترس از بیماری در مسابقات شرکت نکردند.

چنانی اظهار کرد: به نظرم یک سوم از تعداد شرکت‌کنندگانی که می‌توانستند در این رقابت‌ها شرکت کنند به دلایلی که گفتم شرکت کردند. در بین شرکت کنندگان چهره‌های جدیدی از حافظان سوسنگرد دیدم که خیلی خوب محفوظاتشان را ارائه دادند.

شرکت در مراحل بعدی مسابقات نیازمند برگزاری کارگاه حضوری است

این داور قرآنی با بیان اینکه وضعیت اکنون بی‌سابقه است و تبعاتی هم دارد، افزود: البته با توجه به شرایط اکنون، امکان برگزاری دوره‌های آماده‌سازی هم نیست. درست است که دوره‌های مجازی برگزار می‌شود؛ اما شرکت در مراحل بعدی مسابقات نیازمند برگزاری کارگاه حضوری است، چون این مسابقات، راه مسابقات ملی و بین‌المللی  و مهمترین مسابقات کشور است.

همچنین انور دغاغله، سرپرست هیئت داوران و داور بخش صوت این مسابقات گفت: مسابقات امسال نسبت به سال‌های قبل از لحاظ کیفی خیلی خوب بود و این طبیعی است چون به دلیل شرایط موجود خلاصه‌تر برگزار شد. جمعیت کمتر بود و فقط قاریان مطرح شرکت کردند و برای اولین‌بار دیدم که در مسابقات شهرستانی همه شرکت‌کنندگان قوی بودند.

شرایط ثبت‌نام آسان‌تر باشد

وی درباره شیوه جدید ثبت‌نام این دوره از مسابقات گفت: آن‌گونه که بین قاریان، مطرح شده است خیلی از قاری‌ها نسبت به این شیوه انتقاد داشتند چون نتوانستند در مسابقات شرکت کنند؛ اما نظر شخصی بنده این است که باید برای ثبت‌نام شرایط را مهیاتر کنند و خیلی سخت‌گیری نکنند. البته قانون هم اجرا شد و کسانی که نتوانستند ثبت‌نام کنند از شرکت در مسابقات محروم شدند؛ اما در شرایط عادی به نظرم باید شرایط ثبت‌نام آسان‌تر باشد تا شرکت کنندگان بیشتری شرکت کنند چون هدف مسابقه تشویق و تربیت قاریان است.

شرایط ثبت‌نام مسابقات قرآن آسان‌تر باشد/ برای برگزاری کارگاه آموزش اهمیت قائل شویم

این داور قرآنی با بیان اینکه شرکت در مسابقات در تبدیل شدن افراد به قاری قرآن تاثیردارد، گفت: جوان‌هایی را می‌شناسم که جرقه قاری شدن آنها اولین بار در مسابقه زده شد. علاقه و حضور در فضای مسابقات باعث شد که تشویق شوند و خیلی از قاریان خوب ما به این شکل وارد عرصه شدند. اضافه بر این جوانان در جلسات قرآن سوالاتی می‌پرسند که بیشتر سوالات مسابقه‌ای است.

ایجاد شرایط برای شرکت هرچه بیشتر در مسابقات

دغاغله ادامه داد: این‌طور هم صحیح نیست که افراد در روز مسابقه برای ثبت‌نام مراجعه کنند؛ اما شرایطی ایجاد شود که افراد بیشتری در مسابقه شرکت کنند. گرچه اگر تعداد بیشتری در مسابقات شرکت کنند برای هیئت برگزاری و داوران خسته کننده است؛ اما ما حاضریم این دشواری را تحمل کنیم تا جوانان بیشتری در مسابقات حضور پیدا کنند و به حرکت در این مسیر تشویق شوند. وقت و کار ما فدای این که یک جوان تبدیل به یک قاری مطرح و خوب شود.

حضور چهره‌های جدید

سرپرست هیئت داوران این دوره از مسابقات درباره حضور استعدادهای جدید در این رقابت گفت: با وجود اینکه چند سالی است در مسابقات داوری می‌کنم، در جلسات قرآن هم حضور دارم و خود نیز جلسه قرآن برگزار می‌کنم، بعضی چهره‌ها برای من جدید بود؛ به طوری که از دو سه نفر از آنها پرسیدم با این کیفیت صدا و قرائت تاکنون کجا بوده‌اید؟ در رشته حفظ و قرائت چهره‌های جدید خوبی حضور یافتند. با دیدن چهره‌های جدید خوشحال شدیم و خستگی از تن ما رفت.

دغاغله با تأکید بر اینکه چهره‌های جدید باید پیوسته تمرین کنند، گفت: هر هنری نیازمند تداوم و تکرار است. در قرائت قرآن، بحث صوت و لحن مهم است. قاری هربار که می‌خواند نسبت به قبل بهتر و نسبت به بعد ضعیف‌تر است. صوت چیزی است که فقط با خواندن بهتر می‌شود و تجوید نیز با شنیدن. لذا تمرین یعنی شنیدن و خواندن.

نرگس سالمی، داور بخش لحن مسابقات بانوان نیز گفت: تعداد شرکت‌کنندگان نسبت به سال‌های گذشته کمتر بود. سطح مسابقات تقریباً خوب بود، شرکت‌کنندگان بیش از این هم می‌توانند پیشرفت کنند. تعداد قاریان کمتر بود و بیشتر شرکت‌کنندگان حافظ بودند.

وی درباره شیوه ثبت نام امسال مسابقات اظهار کرد: خیلی از افرادی که سالهای گذشته به مرحله کشوری راه پیدا کرده بودند، امسال با توجه به ثبت نام اینترنتی موفق به نام‌نویسی نشدند. به این ترتیب کیفیت مسابقات در قرائت و ترتیل مقداری پایین بود.

اوقاف کمک کند افراد از ثبت‌نام در مسابقات محروم نشوند

سالمی ادامه داد: شیوه جدید ثبت‌نام خوب است؛ به شرط آنکه اداره اوقاف شرایطی را فراهم کند تا کسانی که امکان ورود به سایت را پیدا نمی‌کنند و یا به دلیل قرنطینه نمی‌توانند به کافی‌نت بروند، به نحوی ثبت نام شوند و از مسابقات محروم نشوند.

ثبت‌نام اینترنتی باعث نظم بیشتر مسابقات می‌شود

این داور مسابقات با بیان اینکه ثبت نام اینترنتی باعث نظم بیشتر مسابقات می‌شود، افزود: این روش که شرکت‌کنندگان در روز مسابقات بیایند و نام نویسی کنند باعث می‌شود وقت مسابقه بیشتر گرفته شده و نظم مسابقه مختل شود. اینکه مسئولان برگزاری مسابقات از تعداد شرکت‌کنندگان مطلع باشند خیلی بهتر از آن است که ندانند.

سالمی در ادامه پیشرفت قاریان و حافظان را در گرو تمرین دانست و گفت: ما در مسابقات شرکت‌کننده‌ای داشتیم که حافظ کل بود و اظهار می‌کرد که بسیار مسلط است؛ اما به دلیل کم تجربه بودن در مسابقات، خیلی استرس داشت. افرادی که قصد شرکت در مسابقات را دارند باید سعی کنند در موقع تمرین بیش از صد درصد خود را آماده کنند؛ چراکه شرایط مسابقه با شرایط  تمرین فرق می‌کند.

این مدرس و داور قرآن با اشاره به تأثیر مثبت برگزاری کارگاه‌های صوت، لحن، تجوید و وقف و ابتدا گفت: برگزاری چنین کارگاه‌هایی بهتر از آن است که فرد در خانه تمرین کند و نداند که اشکال تلاوتش کجا است. کاش برای برگزاری کارگاه اهمیت بیشتری قائل شویم.

وی افزود: بعضی شرکت‌کنندگان به شرایط آیین‌نامه آشنایی چندانی ندارند، اگر کارگاه برگزار شود این موارد بررسی می‌شود و شرکت کنندگان می‌توانند بهترین مسابقه خود را ارائه دهند.  

ظرفیت خوزستان برای برپایی کارگاه‌های آماده‌سازی

سالمی با بیان اینکه ما در بخش تامین استاد برای کارگاه‌های آماده‌سازی در استان خوزستان ظرفیت داریم، خاطرنشان کرد: افرادی که در مسابقات داوری می‌کنند از داوران مسابقات کشوری بوده و از معلومات بالایی برخوردار هستند. این کارگاه‌ها نباید برای یک یا دو روز یا فقط برای قبل از مسابقات باشد؛ بلکه در طول سال مستمر باشد. این فضا می‌تواند شکل کارگاهی نداشته باشد و به صورت تجمع برگزار شود، یعنی افراد در قالب جلسات قرآن، دور هم جمع شوند و تلاوت کنند. همین که قاریان و حفاظ بیایند در جمع بخوانند استرسشان کم می‌شود و می توانند از پیشنهادات و نکات استادان هم استفاده کنند.

انتهای پیام
captcha