امامزاده سیدالحسین(ع) سرداری که به خونخواهی امام رضا(ع) برخاست
کد خبر: 3911012
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۹

امامزاده سیدالحسین(ع) سرداری که به خونخواهی امام رضا(ع) برخاست

امامزاده سید حسین(ع) سیدی از تبار امام موسی کاظم(ع) که به روستای پلت‌کله پناه آورد و به محبت اهل‌البیت عصمت و طهارت(ع) حلقه وصل اهالی شد و در راه خونخواهی امام هشتم(ع) به شهادت رسید.

امامزاده سیدالحسین(ع) سرداری که با علویان به خونخواهی امام رضا(ع) برخاستاز پیچ و خم‌های جاده چالوس و عباس‌آباد که گذر کنیم روستای توریستی پلت‌کله در کنار جاده اصلی خودنمایی می‌کند. در گوشه و کنار روستا زیبایی‌های خداوند و مظاهر طبیعی آن موجب سکنی گزیدن جمعیت مهمانان زیادی در طول ایام سال شده است‌.

قلب روستا سالیان سال است که هم‌نوا با معنویت این آستانه می‌‌تپد و نوای روحانی مناره‌ها و امامزادگان آن بر دل و جان مردم آن خطه و سامان طنین‌انداز است.

در میان شالیزار‌های زیبا و عطر خوش برنج، دو مناره و گنبدی بزرگ پیداست که ندای مظلومیت دارد. جلوتر که می‌رسی نام آقا سید حسین(ع) خودنمایی می‌کند. سیدی از تبار امام موسی کاظم(ع) که به روستای پلت‌کله پناه آورده و حلقه وصل اهالی به محبت اهل‌البیت عصمت و طهارت(ع) شد. شاید برای نگارنده این سطور که خود شفا یافته این سید جلیل‌القدر است حرف زدن و نوشتن سخت باشد اما افرادی در روستا و قصبات اطراف هستند که از کرامات ایشان سخن گفتند.

وقتی کرامات این امامزاده را از زائران شنیدم تصمیم گرفتم تحقیقی جامع و کامل از این سلاله امام را شروع کنم. هر چند در نامه رسمی مرکز پژوهش انساب و سادات به شجره ایشان به امام اشاره شده است اما بیشتر نقش سیاسی و اجتماعی ایشان در منطقه مد نظر بوده است. در ادامه با تولیت و خادم این امامزاده به گفت‌وگو می نشینیم.

حاج احمد عصری خادم و تولیت آستان مقدس امامزاده آقا سید حسین(ع) پلت‌کله در گفت‌وگو با ایکنا از مازندران، اظهار کرد: با بررسی‌ها و تحقیقاتی که طی سالیان گذشته توسط بزرگان و علما انجام شد، امامزاده بزرگوار وقتی خبر شهادت آقا امام رضا(ع) که در سال ۲۰۳ هجری قمری به مدینه رسید، شنید به همراه خانواده به سمت شمال حرکت می‌کند وی در سال ۲۰۴ هجری وارد روستای پلت کله و در همین محل سکونت می‌کند.

وی افزود: امام زمین‌های منطقه را از پل ولی‌آباد تا پل کترا تا کوه و دریا را خریداری می‌کند ‌تا مقر حکومت خویش و پایگاه نشر معارف عصمت و طهارت(ع) را برقرار کند و در طی این تبلیغ به جمع‌آوری اصحاب و یاران باوفا برای خون خواهی مامون قاتل امام رضا بشتابد.

خادم و متولی آستان مقدس امامزاده آقا سید حسین(ع) پلت‌کله، اظهار کرد: به دلیل سلامت و صحت در گفتار و کردار این معصوم‌زاده مردم مومن این خطه به سمت او جلب و یار و مریدهای زیادی به ایشان ایمان آورده و وفادار شدند.

وی افزود: پس از تشکیل حکومت و ایجاد انسجام برای خونخواهی امام شهید خویش این محبوبیت امامزاده از چشم و گوش جاسوسان که همان چارچیان آن زمان باشند مخفی نمانده و خبر به گوش خلیفه وقت عباسی می‌رسد و اطلاع می‌دهند که شخصی از مدینه آمده در خطه زوار سکنی گزیده و محیای جنگ و خونخواهی شده است.

عصری، ادامه داد: امام از پلت‌کله برای حرکت و جنگ‌ ‌با مامونیان زمان و گرفتن انتقام از خلیفه غاصب وقت قیام کردند اما قبل از حرکت ایشان توسط جاسوسان به درگاه خلیفه ستمگر اطلاعات داده شده بود، که مامون لشگری را برای جنگ قبل از اینکه سید حسین(ع) و سربازانش به طوس بیاید اعزام کرد. لشگر مامون با سربازانی و نامردانی از خدا بی‌خبر با کمال قساوت و سختی با امامزاده بزرگوار جنگیدند و امام خانواده ومردم را به خاک و خون کشیدند.

وی ادامه داد: در این نبرد سهمگین امامزاده جوان که چهلمین بهار زندگی خویش را پشت سر نهاده بود همچون ارباب بی‌کفن شهید کردند و به خونخواهی امام غریب در طوس پایان دادند. بعد از پایان یافتن نزاع و خروج بازگشت لشگر خلیفه مریدان و دوستداران سید حسین وی را در باغ ایشان در پلت کله مدفون می‌کنند.

این سردار رشید امام هشتم شیعیان همچون خورشید با شهادت خویش در راه ولایت برای همیشه در این سامان پرتو افشانی خواهد کرد.

عصری، گفت: بی شک این مکان مقدس که تا امروز مورد توجه بزرگان و افراد شاخص زیادی همچون؛ آیت‌الله احمد جنتی، آیت‌الله ابراهیم امینی، آیت‌الله طبرسی، حجت‌الاسلام حیدر مصلحی، حجت‌الاسلام ذوالنور و... بوده است و  علما و بزرگانی نیز در سیره خود راه و روش گمنامی را انتخاب کرده و مقید به زیارت این سید جلیل‌القدر بوده و هستند اما در این گزارش از ذکر نامشان خودداری می‌شود.

لازم به ذکر است؛ تایید بارز این مکان مقدس در دفتر کرامات آستان مقدس توسط شفایافتگان برای ‌علاقه‌مندانی که تمایل مطالعه دارند کاملا گویا است.

گزارش از حجت‌الاسلام نیما ارزانی

 

 

 

انتهای پیام
captcha