از ممنوعیت «زانو بر گردن» تا تهدید به تعقیب قضایی ترامپ
کد خبر: 3911869
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۲
خروش جهان بر ضد نابرابری؛

از ممنوعیت «زانو بر گردن» تا تهدید به تعقیب قضایی ترامپ

اعتراضات علیه نژادپرستی در آمریکا باعث شده که تغییراتی در قوانین این کشور به وجود بیاید، از جمله بسته‌‌ای حقوقی در خصوص مسئولیت‌پذیری پلیس تصویب شد که وارد آوردن فشار بر روی گردن را، مانند اتفاقی که به مرگ شهروند سیاه‌پوست آمریکایی منجر شد، ممنوع می‌کند.

به گزارش ایکنا، با گذشت بیش از 50 روز از آغاز اعتراضات علیه نژادپرستی در آمریکا و سایر نقاط جهان، به نظر می‌رسد هدف این اعتراضات، که وضع قوانین و تغییر آنها به نفع اقلیت‌های نژادی بوده، در حال تحقق است.

زانو بر گردن ممنوع شد

قانون‌گذاران ایالت «مینه‌سوتا» روز گذشته، 31 تیرماه، بسته‌ حقوقی را در خصوص مسئولیت‌پذیری پلیس تصویب کردند که وارد آوردن فشار بر روی گردن را، مانند اتفاقی که در همین ایالت به مرگ «جورج فلوید» شهروند سیاه‌پوست آمریکایی منجر شد، ممنوع می‌کند.

به گزارش «آسوشیتد پرس»، گفته می‌شود این بسته گسترده، یکی از مهمترین تغییرات در سال‌های گذشته در سیستم دادرسی کیفری این ایالت است و بستن راه تنفس و آموزش‌های «روش جنگجویانه» که در آن به افسران تعلیم داده می‌شود که همه مواجهات را ذاتاً خطرناک ببینند، ممنوع می‌کند.

این بسته بعد از حدود دو ماه مذاکره پس از قتل فلوید در ۲۵ می (5 خرداد) به تصویب رسید. این شهروند سیاه‌پوست در حالی که به دستانش دستبند زده شده بود و صورتش به سمت کف خیابان بود، راه گلویش به مدت ۸ دقیقه از سوی سه افسر سفیدپوست پلیس که تلاش می‌کردند او را به همان حالت نگه دارند، بسته شد و سرانجام به قتل رسید. این بسته در مجلس مینه‌سوتا با ۱۰۲ رأی موافق در مقابل ۲۹ رأی مخالف قبل از نیمه‌شب به وقت محلی مورد پذیرش قرار گرفت و بعد در سنا ۶۰ به ۷ تصویب شد و چند ساعت بعد در اختیار فرماندار قرار گرفت.

ممنوعیت سرشماری مهاجران غیرقانونی 

رئیس‌جمهور آمریکا فرمانی را به امضا رساند که به موجب آن، سرشماری مهاجران غیرقانونی در این کشور برای تعیین حوزه‌های رأی‌گیری ممنوع خواهد بود. به گزارش رویترز، ترامپ سه‌شنبه قانونی را امضا کرد که سرشماری مهاجران غیرقانونی در ایالات متحده را برای تعیین حوزه‌های رأی‌گیری ممنوع می‌کند.

وضع قانون برای مسئولیت‌پذیری پلیس آمریکا

کارشناسان سرشماری و حقوقدانان آمریکا می‌گویند که این اقدام از نظر قانونی مورد تردید است. به لحاظ نظری، این فرمان ترامپ با حذف گسترده جمعیت مهاجران غیرسفیدپوست و غیرقانونی در آمریکا و شکل‌گیری حوزه‌های رأی‌گیری با جمعیت غالباً سفیدپوست، به نفع حزب جمهوری‌خواه و متبوع ترامپ خواهد بود. از سوی دیگر، دموکرات‌ها و طرفداران حقوق مهاجران به این فرمان ترامپ به سرعت واکنش نشان داده و آن را محکوم کردند.

تهدید به تعقیب قضایی ترامپ

شهردار نیویورک سه‌شنبه، دونالد ترامپ را به تعقیب قضایی تهدید کرد. به نوشته خبرگزاری رویترز، «بیل دبلازیو»، شهردار نیویورک اظهار کرد: چنانچه ترامپ برنامه خود برای اعزام پلیس فدرال به شهرهای آمریکا از جمله نیویورک را پیگیری کند، بلافاصله او را تحت پیگرد قرار خواهد داد.

وضع قانون برای مسئولیت‌پذیری پلیس آمریکا

دبلازیو که از لحاظ مشی سیاسی عضو حزب دموکرات است، در یک نشست خبری گفت: «ترامپ اغلب بلوف می‌زند و تهدید می‌کند و کارهایی که می‌گوید انجام می‌دهد معمولاً انجام نمی‌شوند.» در حالی که  «تد ویلر»، شهردار شهر پورتلند، روز جمعه در نشست خبری از دونالد ترامپ خواست، پلیس‌ فدرال را یا اعزام نکند یا آنان را از این شهر خارج کند. تد ویلر به ترامپ گفته که این نیرو‌های پلیس را در ساختمان‌هایشان نگه دارد.

هفته گذشته نیرو‌های پلیس فدرال به دستور ترامپ به برخی شهر‌های آمریکایی از جمله پورتلند و سیاتل اعزام شدند. بسیاری از شهرهای آمریکا از ۲۵ ماه می (5 خرداد ماه) بعد از قتل نژادپرستانه فردی سیاه‌پوست به نام «جورج فلوید» صحنه اعتراض بوده‌اند.

شهردار نیویورک خطاب به ترامپ: دستگیری مخفیانه معترضان را پایان بده

شهردار نیویورک در نامه‌ای به «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا، به او درباره تلاش برای اعزام نیروهای پلیس فدرال به این شهر و دستگیری مخفیانه شهروندان هشدار داد. لوری لایت‌فود، شهردار شیکاگو در این نامه گفته استقرار مأموران مخفی پلیس که «بدون هیچ دلیلی شهروندان را دستگیر و بازداشت می‌کنند» روش نادرستی است و باید متوقف شود.

وضع قانون برای مسئولیت‌پذیری پلیس آمریکا

درگیری لفظی لایت‌فود با ترامپ به دلیل انتقاد رئیس‌جمهور آمریکا از سطح بالای خشونت در این شهر و کشته شدن شمار زیادی از شهروندان بر اثر خشونت‌های مسلحانه صورت گرفته است. ترامپ در اظهاراتی که نژادپرستانه و توهین‌آمیز قلمداد شده، چند بار شیکاگو را از لحاظ میزان خشونت به افغانستان تشبیه کرده و خواستار اعزام نیروهای پلیس فدرال برای کنترل خشونت در این شهر شده است.

همچنین، به نظر شهردار شیکاگو، که یکی از مخالفان سرسخت ترامپ است و معمولاً انتقادات تندی را علیه او به زبان می‌آورد، راه‌های زیادی وجود دارد که دولت فدرال می‌تواند به شیکاگو برای کاهش خشونت کمک کند.

یک مقام وزارت امنیت داخلی آمریکا اخیراً به آسوشیتدپرس گفته این وزارتخانه قصد دارد، ۱۵۰ مأمور اداره «تحقیقات امنیت داخلی» را به شیکاگو بفرستد.

هفته‌‌نامه نیشن اخیراً گزارش داده مأموران پلیس‌های فدرال در شهر «پورتلند» در ایالت «اورگن» با استفاده از خودروهایی که آرم پلیس ندارند، در شهر گشت‌زنی کرده و معترضان را دستگیر می‌کنند. روایت‌های افراد و ویدئوهای منتشرشده در فضای مجازی نشان می‌دهد که مأموران پلیس بعد از حرکت با خودرو به سمت معترضان بدون هیچ توضیحی آنها را دستگیر می‌کنند.

انتهای پیام
captcha