اعتراض علیه تبعیض در آمریکا به اتحادیه‌های کارگری رسید
کد خبر: 3911643
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴
خروش جهان بر ضد نابرابری؛

اعتراض علیه تبعیض در آمریکا به اتحادیه‌های کارگری رسید

ادامه اعتراضات به تبعیض نژادی در آمریکا حالا به تبعیض‌های موجود در محل کار هم کشیده و باعث شده که اتحادیه‌های کارگری و سازمان‌های اجتماعی و حامیان عدالت نژادی اعتصابات بزرگی را در بیش از ۲۴ شهر آمریکا سازماندهی کنند.

به گزارش ایکنا، با گذشت بیش از 40 روز از کشته شدن جورج فلوید به نظر می‌رسد اعتراضاتی که در ابتدا به دلیل نژادپرستی موجود در جامعه آمریکا شکل گرفته بود حالا به بخش‌های دیگر جامعه آمریکا مانند محیط‌های کارگری هم کشیده شده است.

تظاهرات برای بهبود وضعیت شغلی سیاهان

معترضان روز گذشته، 30 تیرماه در این تظاهرات که «اعتصاب برای زندگی سیاه‌پوستان» نام دارد، خواستار بهبود وضع شغلی سیاهان آمریکایی شدند.

اتحادیه‌های کارگری و سازمان‌های اجتماعی و حامیان عدالت نژادی این اعتصاب را در بیش از ۲۴ شهر آمریکا سازماندهی کردند اما روزنامه یو.اس.ای تودی از برگزاری تظاهرات در ۱۵۰ شهر خبر داد.

اعتراض عیله تبعیض در محل کار

معترضان در مقابل هتل بین‌المللی ترامپ از سنا و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا خواستند تا قانون HEROES را تصویب کنند. این قانون، تجهیزات حفاظتی، دستمزد اضافی و مزایای بیکاری بیشتری در اختیار کارگرانی قرار می‌دهد که امکان دورکاری ندارند. این قانون در مجلس نمایندگان به تصویب رسیده اما هنوز در سنا تصویب نشده است.

این اعتصاب سراسری در حالی برگزار می‌شود که معترضان از زمان کشته شدن «جورج فلوید» در ۲۵ می (۵ خرداد)  علیه رفتار خشن پلیس به خیابان‌ها آمده‌اند. معترضان همواره از دولت و نهادهای آمریکایی خواسته‌اند تا با نژادپرستی و نابرابری که مانع پیشرفت شغلی بسیاری از کارگران سیاه‌پوست و لاتین‌تبار شده است، مقابله کند. آنها همچنین خواستار افزایش دستمزدها، بهبود شرایط بهداشتی و درمانی و دریافت مرخصی استعلاجی شدند.

دفاع مقام دولت ترامپ از سرکوب خشن معترضان!

یک مقام ارشد وزارت امنیت داخلی آمریکا روز دوشنبه از اقدام پلیس فدرال این کشور برای سرکوب اعتراضات در شهر «پورتلند» ایالت «اورگن» دفاع کرد.

به نوشته رویترز، از جمله اقداماتی که «کن کوچینلی»، معاون وزیر امنیت داخلی آمریکا از آن دفاع کرده استفاده از پلیس مخفی برای دستگیری معترضان است.

هفته‌نامه آمریکایی «نیشن» اخیراً در گزارشی از «جنگ مخفی» دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، با معترضان در شهر پورتلند خبر داده و نوشته بود پلیس‌های فدرال از چند روز پیش با استفاده از خودروهایی که آرم پلیس ندارند در شهر گشت‌زنی و معترضان را دستگیر می‌کنند.

اعتراض عیله تبعیض در محل کار

روایت‌های افراد و ویدئوهای منتشرشده در فضای مجازی نشان می‌دهد که مأموران پلیس بعد از حرکت با خودرو به سمت معترضان بدون هیچ توضیحی آنها را دستگیر می‌کنند. معاون وزیر امنیت داخلی آمریکا مدعی شده که این اقدامات در واکنش به گزارش‌هایی انجام شده که از احتمال حمله معترضان به برخی ساختمان‌های دولت فدرال در پورتلند خبر می‌داده‌اند.

دونالد ترامپ فرمانداران ایالت‌ها و پلیس را به مماشات با معترضان متهم کرده و خواستار برخوردهای «قاطعانه‌تر» شده است.

درخواست تحقیق در مورد خشونت پلیس علیه شهروندان معترض

شماری از قانون‌گذاران مجلس نمایندگان آمریکا روز دوشنبه از بازرسان فدرال درخواست کردند تحقیقاتی فوری را در خصوص خشونت نیروهای پلیس علیه شهروندان انجام دهد.

به نوشته روزنامه گاردین، جرالد نادلر، رئیس کمیته قضایی، «بنی تامپسون» رئیس کمیته امنیت داخلی و کرولاین مالونی در نامه‌ای به بازرسان کل وزارت دادگستری و وزارت امنیت داخلی آمریکا، این مسئله را «واجد بیشترین فوریت» توصیف کردند.

اعتراض عیله تبعیض در محل کار

نمایندگان کنگره در این نامه‌ تحقیقات در خصوص استفاده از آژانس‌های فدرال مجری قانون توسط دادستان کل و وزیر امنیت داخلی جهت سرکوب فعالیت‌های انجام شده تحت اصلاحیه اول قانون اساسی آمریکا در شهرهای واشنگتن، پورتلند و دیگر شهرهای این کشور را خواستار شدند.

توهین نژادی مشاور سابق ترامپ به مجری رادیو

مشاور انتخاباتی سابق دونالد ترامپ در مصاحبه‌ای با مجری سیاه‌پوست یک شبکه رادیویی برای طفره رفتن از پاسخ به سؤال این مجری درباره صدور حکم عفو خود به توهین علیه وی دست زد.

به نوشته وبگاه «هیل»، راجر استون در این برنامه‌ رادیویی با نام «آقای مو کِلی»، در حالی این رفتار را انجام داد که موضوع این برنامه درباره اتهامات وارد شده علیه وی و تصمیم دونالد ترامپ برای صدور حکم عفو او بود.

اعتراض عیله تبعیض در محل کار

مجری این برنامه رادیویی ضمن اشاره به برخورد متفاوت با برخی افراد در سیستم دادگستری فدرال آمریکا، خطاب به راجر استون گفت:...«من معتقدم که دوستی، روابط و گذشته تو با دونالد ترامپ به خواسته ترامپ مبنی بر اینکه عدالت توسط سیستم دادگستری اجرا شود، می‌چربید که با تو به نادرستی برخورد شد».

مجری همچنین گفت: «با هزاران نفر روزانه به نادرستی برخورد می‌شود و این بار اسم تو در میان این افراد قرار گرفت. حدس می‌زنم این بیشتر از یک شانس بود راجر! درست است؟» راجر استون لحظه‌ای سکوت کرد و با غرولند گفت: واقعاً دوست ندارم با این کاکاسیاه بحث کنم.

مجری در واکنش به این توهین بار‌ها از او پاسخ خواست اما استون سکوت کرد. مجری این برنامه رادیویی بار دیگر تلاش کرد که وی درباره این توهین توضیح دهد و این بار استون ادعا کرد که صدای دریافتی وی ضعیف بوده است. با این حال، مجری این ادعای او را قبول نکرد و گفت: «تو چیزی در مورد کاکاسیاه گفتی.» استون نیز در پاسخ گفت: «من نگفتم، تو دیوانه شده‌ای.» مجری این برنامه، با این وجود مصاحبه‌ خود را ادامه داد و گفت: «او (استون) تصمیم آنچه که شنوندگان شنیدند به عهده خودشان گذاشته است».  

وی بعد از این مصاحبه در صفحه اجتماعی توئیتر ضمن انتقاد از این توهین نوشت: «من کاکاسیاه هیچ کسی نیستم.»

دادگاهی در آمریکا اول اسفند ماه ۱۳۹۸ راجر استون را در پرونده اتهاماتش بابت دروغ به کنگره و ممانعت از انجام تحقیقات قانونی درخصوص پرونده ارتباط روسیه با پیروزی ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ مجرم شناخت و او را به تحمل ۴۰ ماه حبس محکوم کرد. رئیس‌جمهور آمریکا برای راجر استون دستور عفو صادر کرد. کاخ سفید در بیانیه‌ای محکومیت وی را «غیرعادلانه» توصیف و اعلام کرد: دونالد ترامپ یک «فرمان اجرایی اعطای عفو» برای تخفیف مجازات او صادر کرده است.

تلاش برای قتل قاضی لاتین‌تبار

رسانه‌های آمریکا اعلام کردند: در حمله مهاجمان مسلح به خانه «استر سالاس» قاضی فدرال لاتین‌تبار ایالت نیوجرسی آمریکا، پسر این زن کشته و شوهرش زخمی شد اما به خودش آسیبی نرسید.

به گزارش شبکه ای بی سی نیوز به نقل از منابع آگاه، پسر این قاضی پس از باز کردن در خانه در نورث برونسویک در ساعت پنج بعدازظهر یکشنبه، بلافاصله هدف گلوله مهاجمان قرار گرفت و جان سپرد.

اعتراض عیله تبعیض در محل کار

منابع آگاه افزودند: سپس شوهر این قاضی هدف چند گلوله قرار گرفت و وضع جسمانی‌اش نامشخص است.

بر اساس نخستین اطلاعات رسیده به بازرسان، تیراندازی توسط فردی صورت گرفته که پوشش مأموران پست را بر تن داشته است و مأموران به دنبال یک مظنون فراری هستند. به گفته دوست خانوادگی سالاس و همسرش، او به عنوان قاضی بارها تهدید شده بود. سالاس، نخستین لاتین‌تباری بود که به عنوان قاضی فدرال در نیوجرسی مشغول به کار شده بود.

انتشار فیلم تیراندازی پلیس به یک سیاه‌پوست

در یک نمونه بارز دیگر از خشونت پلیس آمریکا، افسران پلیس شهر میزا در ایالت آریزونا یک مرد سیاه‌پوست را در مقابل چشمان چند کودک با گلوله پلاستیکی هدف قرار دادند.

ویدئویی که در رسانه اجتماعی توئیتر منتشر شده نشان می‌دهد پلیس یک مرد سیاه‌پوست را که در کنار همسر و کودکانش ایستاده از ناحیه شکم هدف گلوله پلاستیکی قرار می‌دهد. این مرد سیاه‌پوست بعد از شلیک پلیس روی زمین افتاده و ضجه می‌زند. زن نیز بلافاصله کودکان را از محل حادثه دور می‌کند.

انتهای پیام
captcha