اسلوب صداسازی در تلاوت قرآن / گرفتگی و اختلالات صدا+ فیلم
کد خبر: 3911905
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۶
هنر تلاوت / 59

اسلوب صداسازی در تلاوت قرآن / گرفتگی و اختلالات صدا+ فیلم

یکی از مباحث مربوط به صداسازی در هنر تلاوت قرآن کریم به روش‌های عملی صداسازی در ارائه تلاوت و تمرینات ویژه آن مربوط می‌شود. صداهای نامطلوب، گرفتگی و اختلالات صدا در تلاوت و راهکارهای مربوط به اصلاح آن‌ها یکی از این مسائل است که رضا روانبخش به تبیین آن پرداخته است.

به گزارش ایکنا، مجموعه آموزشی «هنر تلاوت» به درخواست خبرگزاری قرآن با تدریس رضا روانبخش، کارشناس حوزه موسیقی و مدرس آواز اصیل ایرانی تهیه شده است. در ادامه مشروح پنجاه و نهمین جلسه این دوره آموزشی را می‌خوانید:

در جلسات گذشته به موضوع برخی معضلات صوتی که در تلاوت‌ها و هنرهای آوایی شنیده می‌شود، پرداختیم که صداهای توگلویی، غنه‌ای و شیپوری نمونه‌هایی از این معضلات بودند. در این جلسه نیز به موضوع «صدا دزدی» می‌پردازیم که برخی از قاریان در صدای خود دچار این مشکل هستند و طی سال‌های اخیر نیز بیشتر شاهد آن هستیم.

یکی از علل اصلی ایجاد این معضل در صوت، نبود محل تمرین مناسب است. امروزه به دلیل اینکه غالب مردم در فضای آپارتمانی زندگی می‌کنند، بنابراین صدای خود را کنترل می‌کنند و این کنترل صدا باعث ایجاد معضلات صوتی همچون دزدی صدا می‌شود. همچنین، به دلیل اینکه تمرینات صوتی در این فضا بوده است، هنگامی که در یک فضای باز و بدون مشکل نیز تلاوت می‌کنیم، طبق عادتی که در محل تمرینات داریم، صدای خود را می‌دزدیم.

بنابراین، داشتن یک فضای مناسب برای خواندن یکی از الزامات است و اگر بخواهیم در فضایی که برای دیگران مزاحمت ایجاد می‌کند، تمرین کنیم، به طور حتم به سیستم صوتی ما لطمه وارد می‌شود. امروزه اتقک‌های آکوستیکی تولید می شود، که علاقه‌مندان می‌توانند از آن استفاده کرده و برای کسی مزاحمت ایجاد نکنند.

همچنین، موضوع دیگری که باید در این زمینه به آن اشاره کرد، گرفتگی و اختلالات صدا است. اختلالات صدا علل مختلفی دارد که از سه منشأ عضوی، عصبی و عملکردی سرچشمه می‌گیرد. اختلالات صوت با منشأ عضوی نتیجه نارسایی اندام‌های تنفسی مانند شش‌ها، حنجره، حلق و دیگر اعضای دخیل در تنفس است.

اختلالات صدا با منشأ عصبی شالوده نارسایی در دستگاه عصبی است که بر روی سیستم تنفس تأثیر گذاشته و موجب بروز اشکال در صوت می‌شود؛ چراکه سیستم عصبی ارتباط مستقیمی با سیستم حنجره دارد. همچنین، اختلالات صدا با منشأ عملکردی نیز ناشی از استفاده نامناسب از صدا است.

سرماخوردگی، وارد کردن فشار بیش از اندازه به سیستم صوت و حنجره، خندیدن با صدای بلند، سرفه‌های شدید و ... از جمله مواردی است که موجب گرفتگی و ایجاد اختلال در صدا می‌شود و باید مراقبت‌های لازم از صوت در این راستا انجام شود تا صدا دچار مشکل نشود.

موضوع دیگری که می‌توان بدان اشاره کرد، بازگشت اسید معده است که بسیاری افراد بدان دچار هستند. همچنین، بازگشت اسید معده به ویژه در هنگام خواب که به تارهای صوتی می‌رسد، موجب بروز مشکلات صوتی و بعضا از دست دادن صدا می‌شود که افراد باید در این زمینه هرچه سریع‌تر به پزشک متخصص مراجعه کرده و در پی رفع این مشکل باشند.

حساسیت‌های فصلی نیز از دیگر پدیده‌هایی است که در صوت تأثیر می‌گذارد. این حساسیت‌ها که اغلب نیز در فصول بهار و تابستان شیوع دارد، دارای بارخوردهایی مانند زکام و عدسه‌های متوالی است که این امر نیز در سیستم حنجره و صوت تأثیر گذاشته و موجب غنه‌ای شدن صدا می‌شود که باید درصدد رفع آن باشیم.

یادآور می‌شود، علاقه‌مندان می‌توانند روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه، ساعت ۱۷ شاهد انتشار فیلم این جلسات آموزشی همراه با متن آن در سایت ایکنا و در شبکه‌های اجتماعی iqnanews@ باشند.

انتهای پیام
captcha