اسلوب صداسازی در تلاوت قرآن / روش‌هایی در بهبود عملکرد سیستم صوتی+ فیلم
کد خبر: 3912346
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۴
هنر تلاوت / 60

اسلوب صداسازی در تلاوت قرآن / روش‌هایی در بهبود عملکرد سیستم صوتی+ فیلم

یکی از مباحث مربوط به صداسازی در هنر تلاوت قرآن کریم به روش‌های عملی صداسازی در ارائه تلاوت و تمرینات ویژه آن مربوط می‌شود. توصیه‌های بهداشتی به منظور بهبود عملکرد سیستم صوت و حنجره یکی از این مسائل است که رضا روانبخش به تبیین آن پرداخته است.

به گزارش ایکنا، مجموعه آموزشی «هنر تلاوت» به درخواست خبرگزاری قرآن با تدریس رضا روانبخش، کارشناس حوزه موسیقی و مدرس آواز اصیل ایرانی تهیه شده است. در ادامه، مشروح شصتمین جلسه این دوره آموزشی را می‌خوانید:

در جلسات گذشته به موضوع برخی معضلات صوتی که در تلاوت‌ها و هنرهای آوایی شنیده می‌شود، پرداختیم. در این جلسه به موضوع توصیه‌های بهداشتی جهت بهبود عملکرد سیستم صوت و حنجره پرداخته و آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

یکی از موارد مربوط به موضوع بهبود عملکرد سیستم صوتی، موضوع رطوبت است. بهترین موردی که برای حنجره و تارهای صوتی وجود دارد، تأمین رطوبت کافی است. هرچقدر رطوبت بیشتر باشد، عملکرد سیستم صوتی نیز بهتر خواهد بود. دستگاه‌های بُخور یکی از بهترین ابزار برای تأمین رطوبت هستند.

برای مثال در شهرهای شمالی که رطوبت هوا بالا است، کیفیت صدا نیز بالا می‌رود، ولی در مکان‌هایی که هوا خشک است، تارهای صوتی دچار مشکل شده و کیفیت صدا نیز پایین می‌آید. نوشیدن آب نیز تا حدودی به بهبود کیفیت صوت کمک می‌کند، اما بهترین وسیله برای این مسئله همان دستگاه بُخور است.

یکی از مسائلی که در کیفیت صدا و صوت تأثیر می‌گذارد، موضوع پُرخوری است. هنگام پرخوری حجم معده به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند و این افزایش حجم موجب ایجاد فشار به شش‌ها شده و از حجم آن‌ها کاسته می‌شود؛ لذا سیستم تنفسی مختل شده و حنجره و تارهای صوتی نیز در عملکرد خود دچار مشکل می‌شوند.

موضوع بعدی، غذاهای سازگار و ناسازگار با صوت است. همگان تجربه دارند که برخی غذاها با سیستم صوتی ما سازگاری ندارند که باید آن‎‌ها را پیدا کنیم. برای مثال برای نوشیدن آب باید از آبی استفاده کنیم که نه به شدت گرم و نه به شدت سرد باشد؛ یعنی به اصطلاح ولرم باشد.

همچنین استفاده از غذاهای تند نیز عموماً در کیفیت صوت تأثیر می‌گذرد که باید کمتر از آن‌ها استفاده شود. البته حساسیت فراوان در این موضوع، خود باعث ایجاد استرس می‌شود که تأثیر مخرب آن در سیستم صوتی بیشتر از تناول کردن این‌گونه غذاها است.

موضوع دیگری که اینجا مطرح می‌شود، عمل دم و بازدم است که در این زمینه عمل دم باید حتماً از طریق بینی و عمل بازدم نیز از طریق دهان صورت گیرد؛ چراکه اگر برعکس این موضوع انجام شود، فضای دهان خشک می‌شود و رطوبت آن از بین می‌رود که این مسئله تأثیر زیادی در کیفیت صوت دارد. همچنین استراحت و نقش آن در بهبود عملکرد صوت نیز موضوع بسیار مهمی است که باید بدان توجه شود.

همچنین، مسئله استرس و نقش آن در کیفیت صوت نیز موضوع بسیار مهمی است؛ چراکه هنگامی که استرس داریم، عملاً حنجره خود را از دست می‌دهیم و اگر سیستم عصبی ما دچار اشکال شود، این مسئله به صورت مستقیم بر روی تارهای صوتی ما تأثیر خواهد داشت که برای بهبود عملکرد صوتی خود باید از استرس بپرهیزیم.

یادآور می‌شود، با پخش این ویودیو که شصتمین قسمت از مجموعه هنر تلاوت بوده و با تلاش بی‌وقفه رضا روانبخش، کارشناس و مدرش حوزه موسیقی تهیه شده است، این بخش از مجموعه‌های مربوط به نکات و آموزش‌های موسیقایی هنر تلاوت قرآن کریم نیز به پایان می‌رسد.

مجموعه خبرگاری ایکنا نهایت تشکر و قدردانی خود را از این استاد و مدرس پرتلاش حوزه موسیقی هنر تلاوت قرآن کریم ابراز می‌کند.   

آخرین ویدیوی ارسالی در این زمینه امروز پخش می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت ۱۷ شاهد انتشار فیلم این جلسات آموزشی همراه با متن آن در سایت ایکنا و در شبکه‌های اجتماعی iqnanews@ باشند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha