چالش‌هایی برای تشکیل زندگی/ کرونا؛ مهمان ناخوانده مجالس عروسی
کد خبر: 3912830
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰

چالش‌هایی برای تشکیل زندگی/ کرونا؛ مهمان ناخوانده مجالس عروسی

در کنار مشکلات همیشگی اشتغال، مسائل مالی و تجملات که مانع ازدواج آسان شده‌اند، اکنون هم کرونا و مشکلات ناشی از آن فکر ازدواج را از سر جوانان ربوده است.

انتخاب صحیح همسر؛ چالش تشکیل زندگی/ کرونا؛ مهمان ناخوانده ازدواج‌ها«وَ مِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ. و از آیات (لطف) او آن است که برای شما از جنس خودتان جفتی بیافرید که در کنار او آرامش یافته و با هم انس گیرید و میان شما رأفت و مهربانی برقرار فرمود. در این امر نیز برای مردم بافکرت ادله‌ای (از علم و حکمت حق) آشکار است.» خداوند تبارک و تعالی در آیات مختلفی از قرآن کریم به موضوع ازدواج اشاره فرموده و آن را مایه آفرینش بشر دانسته و این ابزاری برای رشد و تکامل انسان در ابعاد مادی و معنوی است.

در 11 ماهه سال 98، 7815 فقره ازدواج در استان زنجان ثبت شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 5.9 درصد کاهش نشان می‌دهد. مشکلات اقتصادی، تجمل‌گرایی، افزایش قیمت مسکن، بالا رفتن سطح توقعات و مسائلی از این دست موانعی را برای ازدواج جوانان ایجاد کرده و اکنون هم کرونا و مشکلات ناشی از آن فکر ازدواج را از سر جوانان ربوده است. در همین رابطه خبرنگار ایکنا زنجان، برای بررسی چالش‌های ازدواج گفت‌و‌گویی با مسیح‌الله سلطانی، مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری زنجان و حجت‌الاسلام علی قره‌داغی، دبیر ازدواج دانشجویی استان زنجان داشته است که در ادامه می‌خوانید:

ازدواج‌های زرد و آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی

مسیح‌الله سلطانی، مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری زنجان، عمده مشکلات مطرح شده در حوزه جوانان را اشتغال و مسکن دانست و گفت: از دیگر چالش‌ها، تأمین جهیزیه برای نوعروسان است که ذهن جوانان را برای ازدواج درگیر کرده و مسیر را برای ختران و پسران برای تشکیل زندگی دشوار کرده است.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر شاهد کاهش آمار ازدواج در کشور هستیم، بیان کرد: با این حال آمار زنجان به نسبت کشور بهتر است. یکی از چالش‌های جامعه در موضوع ازدواج به بالا رفتن سن ازدواج مربوط می‌شود که یک بخش آن نشئت گرفته از مسائل فرهنگی بوده و از طرف دیگر مشکلات اقتصادی هم تأثیر فوق‌العاده‌ای روی آن گذاشته است.

این مسئول به موضوع ازدواج‌های زرد اشاره کرد و گفت: از نگاه صاحبنظران اجتماعی، ازدواج در سنین بالا و پایین هر دو آسیب‌زننده است. در سنین پایین افراد از چرایی ازدواج بی‌اطلاع هستند و از وظایف خود در قبال همسر شناخت ندارند و در عالم کودکی به سر می‌برند که در شرایط فرهنگی و دیدگاه‌های دیگر آسیب وارد می‌کند و در سنین بالا هم مشکلات پزشکی و اجتماعی در بردارد.

سلطانی یادآور شد: موضوع ازدواج‌های زرد، 4 سال است که در دستور کار کارگروه فرهنگی و اجتماعی قرار گرفته و هر ساله دستگاه‌های متولی اقداماتی را در این راستا انجام می‌دهند، آمارها نشان می‌دهد اقدامات مداخله‌ای طلاق موثر بوده و در 3 سال پیاپی شاهد کاهش تعداد طلاق‌ها بودیم و در سال 98، کاهش 17 درصدی در آمار داشتیم.

وی با اشاره به اینکه اقدامات مداخله‌ای به تنهایی از عهده دولت برنخواهد آمد، تصریح کرد: برخی از مسئولیت‌ها برعهده خانواده‌ها است؛ شرایطی که خانواده‌ها پیش پای جوانان می‌گذارند، مانع ازدواج شده است در حالی که باید زمینه ازدواج را برای فرزندان فراهم کنند و در هزینه‌ها سختگیری نداشته باشند.

مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری زنجان با اشاره به اینکه کرونا در همه ابعاد زندگی از جمله حوزه‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و در همه کشورها تأثیرگذار بوده است، ادامه داد: این ویروس منحوس با تشدید مشکلات اقتصادی، چالش‌ها را دوچندان کرده و تعدادی از کسانی که شغلشان تهدید شده، جوانان در آستانه ازدواج هستند.

وی تأکید کرد: تلاش می‌شود این روند کنترل شود تا شاهد پیامدهای تلخ اجتماعی و فرهنگی آن نباشیم. البته اعتقاد نداریم که در شرایط کرونا نمی‌توان ازدواج کرد بلکه جوانان با انتخاب صحیح و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بدون برگزاری مراسم و دعوت از مهمانان می‌توانند تشکیل زندگی دهند.

سلطانی همچنین به نقش معنویت در پایداری زندگی زوجین اشاره کرد و افزود: مشاهدات میدانی نشان می‌دهد، کسانی که اعتقادات و باورهای مذهبی قوی دارند، در شکل‌گیری زندگی کمتر دچار آسیب و تزلزل می‌شوند.

ترس از ازدواج ناشی از عدم آگاهی

حجت‌الاسلام علی قره‌داغی، دبیر ازدواج دانشجویی استان زنجان نیز انتخاب صحیح همسر را مهمترین چالش ازدواج جوانان برشمرد و گفت: در ظاهر به این موضوع توجه چندانی نمی‌شود ولی جوانان باید توجه داشته باشند که همسر هم‌کفو خود را انتخاب کنند. البته از نگاه اجتماعی، مشکلات مالی بیشتر ترس از ازدواج را در جوانان ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: علاوه بر دغدغه شغل مناسب و پول، سختگیری خانواده‌ها نیز مشکلات جوانان را دوچندان کرده و تجملات خرج‌های چند 10 و چند 100 میلونی روی دوش خانواده‌ها می‌گذارد و در نهایت فکر کردن به این مسائل ترس‌های کاذب در جوانان ایجاد می‌کند و از ازدواج پا پس می‌کشند.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه زنجان به ترویج ازدواج آسان و پرهیز از سختگیری‌های غیرضروری تأکید کرد و گفت: از طرف دیگر ازدواج مقوله‌ای است که فرد برای نخستین بار درگیر آن می‌شود و جون شناختی ندارد، از قبول بار مسئولیت فرار می‌کند و این موضوع حتی برای افرادی که از لحاظ مالی مشکلی ندارند نیز صادق است اما وجود مشکلات مالی کار را دشوارتر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه عدم آگاهی و شناخت، ترس از ازدواج را به وجود می‌آورد، اظهار کرد: جوان با دیدن ظواهر زندگی برخی، تصویری از گل و بلبل از ازدواج در ذهنش نقش می‌بندد اما وقتی وارد زندگی و درگیر مشکلات زندگی می‌شود و در حل آن‌ها ناتوان می‌شود و ترسی در وجودش شکل می‌گیرد، در حالی که در درجه نخست وظیفه خانواده‌ها و پدر و مادر و در وهله بعدی وظیفه حاکمیت است که مهارت‌های زندگی را به جوانان آموزش و تعریف درستی ارائه دهند.

قره‌داغی روابط آزاد دختر و پسر و روابط نامشروع را از دیگر معضلات اجتماعی دانست و افزود: در این وضعیت مسائل عاطفی و جنسی دلیلی برای نرفتن به سمت ازدواج می‌شود و علت این است که افراد شناختی از هدف تکاملی و تعالی ازدواج در عالم هستی ندارند و مسئولان باید مسیر ازدواج را هموار کنند تا دختر و پسر به سمت روابط نامشروع نروند.

وی انتخاب همسر، علم و آگاهی از زندگی و مشاوره قبل و بعد از ازدواج را 3 اصل مهم در شکل‌گیری ازدواج پایدار دانست و گفت: در بحث ازدواج‌های دانشجویی، 40 نوع خدمت را برای نوعروسان و دامادها در نظرگرفتیم و سال گذشته سی و دومین دوره آن برگزار شد و زوج‌های جوان به مشهد مقدس اعزام شدند و دوره‌های آموزشی برای آن‌ها اجرا شد.

دبیر ازدواج دانشجویی استان زنجان، ارائه وام 90 میلیونی، ارائه تالارهای ارزان‌قیمت، رایزنی با شرکت‌های مسافربری حمل و نقل ریلی برای تخفیف‌های سفر، معرفی افراد بی‌بضاعت به کمیته امداد، ارائه تسهیلات برای اعضای بنیاد نخبگان و مشاوره‌های ازدواج را از دیگر تسهیل‌گری‌های پیش‌بینی شده برای جوانان برشمرد.

انتهای پیام
captcha