جای خالی روش‌های نوین در آموزش قرآن
کد خبر: 3913074
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹

جای خالی روش‌های نوین در آموزش قرآن

یک قاری و فعال قرآنی با بیان اینکه امروزه جوانان به‌دنبال روش‌های نوین آموزش و یادگیری قرآن کریم هستند، گفت: در حال حاضر جوانان با استادان قرآنی بین‌المللی ارتباط دارند و با گسترش فضای مجازی می‌توانند هرچه سریع‌تر به هر آنچه می‌خواهند دسترسی داشته باشند.

نیازمند روش‌های نوین در آموزش قرآن کریم هستیمکریم سبحانی، قاری و از فعالان قرآنی تبریز در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه نتوانسته‌ایم شگفتی‌ها، اعجاز و جذابیت‌های قرآن کریم را به روش‌های مختلف به جامعه معرفی کنیم، گفت: جوانان فکر می‌کنند فهمیدن آیات و موضوعات قرآنی سخت و پیچیده است، یعنی افرادی که در حوزه تفسیر و ترجمه فعال هستند نتوانستند قرآن را به زبان بسیار ساده و روان در اختیار مردم قرار دهند.

وی افزود: گاهی اوقات برداشت‌ها از آیات قرآنی چنان سنگین و ثقیل نوشته می‌شود که از قدرت درک و فهم عموم مردم خارج می‌شود. وقتی یک جوان با چنین تفاسیری مواجه می‌شود فکر می‌کند پذیرش آیات قرآنی و فهم معانی آن از عهده و توان او خارج است؛ بنابراین علاقه‌ای به شنیدن و حتی خواندن آیات نورانی کلام وحی نشان نمی‌دهد.

این قاری قرآن با بیان اینکه داشتن ادبیات زیبا و دلنشین برای بیان معانی و ترجمه این کتاب آسمانی از جهات مختلفی حائز اهمیت است، اظهار کرد: در بسیاری از آیات و سوره‌ها، قرآن کریم از نشانه‌ها صحبت می‌کند، از بشارت‌ها، خوبی‌ها و سعادتمندی‌ها، ولی متأسفانه ما نتوانسته‌ایم این نشانه‌های زیبای کلام الهی را در قالب هنر، متن ادبی، تمثال و ... به مخاطبان جوان ارائه دهیم. هرچند قبول دارم تعداد اندکی کار در این حوزه صورت گرفته ولی کم است.

سبحانی با اشاره به دسترسی مخاطبان به منابع گسترده قرآنی اظهار کرد: در شرایط فعلی و با توجه به گستردگی ارتباطات و شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی مخاطبان جوان به همه منابع دسترسی دارند. دیگر مثل گذشته نیست که بخواهیم برای به دست آوردن یک نوار کاست روزها منتظر شویم تا استاد برایمان یک کتاب و نوار کاست تهیه کند، اکنون جوانان قاری یا حافظ قرآن کریم با قاریان و حافظان بین‌المللی قرآن در سایر نقاط دنیا ارتباط دارند؛ بنابراین وقتی این ارتباط برقرار است جوانان خواهان آثار بسیار زیبا و باکیفیت هستند.

وی با اشاره به فشارهای اقتصادی روزافزون و گسترده در زندگی مردم افزود: متأسفانه فشارهای اقتصادی تحمل زندگی را بر مردم سخت و طاقت فرسا کرده است به طوری که انس با قرآن کریم بین عموم مردم کم‌رنگ‌تر شده است و مردم از پرداختن به این امور غافل شده‌اند.

سبحانی با بیان اینکه بسیاری از مردم قرآن را مختص ماه مبارک رمضان می‌دانند، گفت: در ماه رمضان جلسات انس با قرآن افزایش پیدا می‌کند و متأسفانه بعد از رمضان این جلسات تا سال بعد فراموش می‌شوند و این نشان می‌دهد اگر مردم جذابیت‌های قرآنی را بیشتر درک می‌کردند تنها به یک ماه در سال اختصاص نداشت و کلام الهی در جایگاه والاتری بود.

این فعال قرآنی آشنایی جوانان با سبک‌های قرائت قرآن را یکی از روش‌های جذب جوانان به سوی قرآن ذکر کرد و گفت: اجرای زنده سبک‌های مختلف قرائت در محافل و مجالس انس با قرآن باعث آشنایی آن‌ها شده و همین شنیدن‌های کوتاه مدت نیز می‌تواند تأثیر خوبی داشته باشد.

سبحانی با بیان اینکه برخی مربیان قرآنی نیز در این زمینه نقش زیادی دارند، افزود: متأسفانه دیده می‌شود برخی مربیان قرآنی با لحن خشک و بسیار رسمی به آموزش آیات الهی می‌پردازند بدون اینکه انعطاف و شیرین زبانی را چاشنی کار آموزشی خود کنند که به نظرم شیوه خوبی نیست.

انتهای پیام
captcha