چرا «نخل و نارنج» پرفروش شد؛ اثری که نویسنده معجزه زندگی‌اش می‌داند
کد خبر: 3913122
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰

چرا «نخل و نارنج» پرفروش شد؛ اثری که نویسنده معجزه زندگی‌اش می‌داند

کتاب «نخل و نارنج» طی هجده ماه رکورد انتشار ۶۳ هزارمین نسخه را زد؛ اثری که وحید یامین‌پور آن را معجزه زندگی خود می‌داند.

چرا «نخل و نارنج»  پرفروش شد/ اثری که نویسنده معجزه زندگی‌اش می‌داندبه گزارش ایکنا، اولین رمان «نخل و نارنج» که وحید یامین‌پور آن را معجزه زندگی خود می‌داند، روایت داستانی زندگی و زمانه شیخ مرتضی انصاری است؛ چهره معروف، ولی ناشناخته حوزوی که ایشان را بیشتر با کتاب‌های مرجع درسی حوزوی می‌شناسند، ولی این مرد بزرگ ابعاد شخصیتی گوناگون، جذاب و مهجوری دارد. فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی و تأثیر در حوزه علمیه زمان خود از جمله آن است. همچنین باید به تلاش‌ها و تدریس علم و اخلاق شیخ الفقها اشاره داشت که باعث شد شاگردانش دنیا را تکان بدهند، یکی از آن‌ها میرزای شیرازی بود که مقابل قرارداد استعماری توتون و تنباکو ایستاد و شاگردان دیگر وی نیز مهم‌ترین انقلاب قرن یعنی انقلاب اسلامی ایران را رقم زد.
 
«نخل و نارنج» مورد اقبال طیف‌های گوناگون مردمی است، فضای مجازی پر از یادداشت و تعریف‌های مردمی از این کتاب است. چهره‌های مختلف فرهنگی نیز این اثر را ستودند:
 
آیت‌الله سیدمهدی میرباقری درباره «نخل و نارنج» می‌گوید: از اول تا آخر «نخل‌ و‌ نارنج» را خواندم. کتاب را که دست گرفتم، زمین نگذاشتم و تا آخر با دقت خواندم. بسیار لطیف بود. لذت بردم. این را می‌دانیم که رمان قالب خاصی است و نگارش آن تبحر ویژه‌ای می‌طلبد و شما نیز قصه‌ها را خوب کنار هم چیده‌اید و ورود و خروج خوبی داشته‌اید. جز دو تعبیر که زیر آن خط کشیدم، فخامت ادبیات کتاب قابل توجه بود. ورود به مسائل سیاسی مثل حرکت سید مجاهد بسیار دقیق و لطیف بود. همچنین نقل نظرات سیاسی شیخ اعظم و روایت زهد و معنویت او. رابطه معنویت و فقاهت مسئله مهمی بود که کتاب با دقت آن را توضیح داده بود. دقت در نقل فتاوا از شیخ و صاحب جواهر هم از دیگر لطایف کتاب بود.
 
محمدرضا سنگری، عاشوراپژوه، با بیان اینکه «نخل و نارنج» نیمه پنهان یامین‌پور است، درباره این کتاب می‌گوید: آغاز این کتاب با یک انفجار شروع می‌شود. کتاب لبریز از ارزش‌هایی است که مطرح می‌شود.
 
سعید جلیلی در یادداشتی کوتاه درباره این کتاب می‌نویسد: از جمله نیاز‌های نسل امروز، آشنایی با چهره‌های بزرگی است که علاوه بر آثار علمی، زندگی آن‌ها نیز درس‌آموز است. برادر گرامی آقای وحید یامین‌پور، ظرایفی از حیات شیخ اعظم مرتضی انصاری را در قالب رمان به خوبی به تصویر کشیده است. «نخل و نارنج» شکل‌گیری یک الگوی سترگ را به شما نشان می‌دهد.
 
احمد بیضایی، از فعالان فرهنگی، در یادداشتی نوشته است: من هرگز از شیخ مرتضی انصاری(ره) تصویر یک چهره اجتماعی، سیاسی، شجاع و آگاه به زمانه و به شدت ضداستعماری، نداشتم. از مَدرس چون اویی باید هم میرزای شیرازی(ره) بیرون بیاید. در موضع‌گیری‌های اجتماعی و سیاسی باریکی که از او در این کتاب روایت شده، چه در نگاه عدالتخواهانه او به جامعه فقیری که نمی‌توان در زمانی که دنیا برایش جهنم است از دین برای او گفت، و چه در موضع قاطع او در برابر قنسول انگلیس که راهی برای نفوذ و تسلط بر مؤمنین در بیت مرجعیت می‌جوید و چه در سینه داغدار او در زمانی که بلاد اسلامی زیر چکمه اشغالگران است و خنجر خیانت پادشاهان بی‌کفایت قاجار در جهاد با کفار بر پشت دین می‌نشیند. 
 
یادآور می‌شود؛ کتاب «نخل و نارنج» از منشورات کتاب جمکران در مرداد ۹۹ به چاپ ۴۱ رسید.
انتهای پیام
captcha