ارتباط قراء جهان اسلام در قالب گروه‌های مجازی شکل گیرد
کد خبر: 3913256
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۸
قاسم‌آبادی:

ارتباط قراء جهان اسلام در قالب گروه‌های مجازی شکل گیرد

معاون نظارت شورای عالی قرآن بر ضرورت ارتباط قاریان جهان اسلام در قالب گروه‌های مجازی طی ایام تعطیلی مناسک حج تأکید کرد.

با پیروزی انقلاب اسلامی که به باور بسیاری، انقلابی قرآنی بود، فعالیت‌های قرآنی نیز برای خود تعریفی ویژه یافت. نهادها و سازمان‌های قرآنی دولتی و غیردولتی طی این چهار دهه‌ ایجاد شده و هر کدام به نحوی سهمی در اجرای فعالیت‌های قرآنی پیدا کردند.

اجرای برنامه‌های قرآنی در موسم حج با اهدافی چون زدودن شبهات و تهمت‌هایی مانند عدم پرداخت شیعیان به قرآن در نظر گرفته شد و هر سال کاروانی از جمهوری اسلامی ایران شامل قاریان، حافظان، گروه‌های تواشیح و ... با عنوان کاروان نور به سرزمین وحی اعزام می‌شوند و یکی از چهره‌های قرآنی عضو کاروان، سرپرستی گروه را برعهده می‌گیرد.

امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا در جهان، کاروان قرآنی نور نیز اعزام نشد و مناسک تنها با حضور محدود حجاج عربستانی همراه با رعایت شدید تدابیر بهداشتی انجام خواهد شد. یکی از موضوعاتی که در چنین مواقعی مطرح می‌شود این است که چه جایگزینی برای اجرای برنامه‌ها و طرح‌های قرآنی در ایام تعطیلی یا محدودیت مراسم حج می‌توان در نظر گرفت؟

علی قاسم‌آبادی، قاری ممتاز و مدرس قرآن کریم و معاون نظارت شورای عالی قرآن که سرپرستی کاروان قرآنی نور در سال 97 را بر عهده داشته است، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در رابطه با برنامه‌های این کاروان و نیز چگونگی برقراری ارتباط با عالم اسلام از طریق انوار الهی قرآنی کریم به ویژه در ایام محدودیت مناسک حج، اظهار کرد: زبان مشترک همه ما مسلمانان قرآن و کلام‌الله مجید است که می‌توانیم از این منبع عظیم نورانی جهت برقرای ارتباط با سایر مسلمانان به ویژه در مراسم معنوی حج که میعادگاه مسلمانان جهان در تمامی فرقه‌ها و مذاهب است، استفاده کنیم. امروز با توجه به شیوع بیماری کرونا در جهان و ممالک اسلامی و عدم حضور مسلمانان در کنگره عظیم حج، می‌توانیم برای برقراری ارتباط با سایر مسلمانان از فضای مجازی به خوبی بهره‌گیری کنیم.

قاسم‌آبادی ادامه داد: البته در این زمینه ابتدا با یک بحث عمومی روبه‌رو هستیم که مربوط به فعالیت ویژه رسانه‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی در فضای مجازی است که در صورت فعالیت و حرکت صحیح در مسیر برقراری ارتباط با دیگر مسلمانان، تأثیر بسیار زیادی در این زمینه خواهند داشت؛ چراکه مسئله رسانه و اطلاع‌رسانی در دنیای امروز جایگاه بلندی در ایجاد ارتباط میان ملل مختلف دارد.

معاون نظارت شورای عالی قرآن بیان کرد: موضوع دیگری که در این رابطه وجود داشته و باید نگاهی تخصصی‌تر بدان داشت، ارتباط‌‌گیری با قاریان در این ایام با موضوع حج به ویژه در فضای مجازی است. در این زمینه می‌توان با راه‌اندازی بستری مناسب شامل گروه‌ها و کانال‌های تخصصی در شبکه‌های اجتماعی مختلف، قاریان برگزیده ممالک اسلامی که هر سال در مناسک حج حضور داشته و از طریق قرآن با یکدیگر ارتباط داشتند را به یکدیگر متصل کرد.

وی در ادامه بیان کرد: قاریان قرآن کریم از کشورهای مختلف اسلامی می‌توانند در این بستر مجازی شرکت کرده و با یکدیگر به تبادلات قرآنی حول محور حج بپردازند. البته این فضا تنها به تلاوت قرآن محدود نمی‌شود و می‌توان چنین بستری را در رابطه با دیگر معارف قرآنی نیز ایجاد کرد. تبیین جایگاه قرآن کریم در موسم حج، موضوع بسیار مهمی است که قاریان و تمامی کسانی که در حوزه‌های مختلف قرآنی فعالیت دارند باید بدان بپردازند که استفاده از چنین بستری به ویژه در زمان‌هایی که در مناسک حج حضور ندارند، کار را برای ایشان راحت خواهد کرد.

قاسم‌آبادی در رابطه با حضور خود به عنوان سرپرست کاروان قرآنی نور در مراسم حج سال 97 اظهار کرد: لحظه ورود به‌ مدینه منوره و حضور در حرم حضرت رسول‌الله(ص)، زیارت ائمه بقیع(ع)، حضور در عرفات و حسی که از لحظه لحظه حضور در سرزمین وحی در انسان ایجاد می‌شود، اصلاً قابل بیان نیست. در همه این لحظات دعا می‌کردم و از خداوند متعال می‌خواستم که به همگان توفیق دهد تا این حضور را درک کنند. در دعای عرفه و نیز شب عرفه مردم حس بسیار زیبایی داشتند و دعاگوی همه عزیزان و کسانی که دوست دارند تا در سرزمین وحی حضور پیدا کنند بودیم.

وی تصریح کرد: از سال 97 تقریبا نوعی تغییر رویه در انتخاب اعضای کاروان ایجاد شده بود که اکثر قاریان اعزامی به سرزمین وحی حج‌اولی بودند. به همین دلیل، یکی از خاطراتی که از آن ایام در ذهن دارم، این است که بنده در تمامی مقاطع و مناسک به ویژه در ایام تشریق به اعضای کاروان تذکر می‌دادم که سعی کنید برنامه‌ها و اعمال خود را به صورت جمعی انجام دهید.

قاسم‌آبادی بیان کرد: به یاد دارم که توانستیم به سختی اعضای کاروان را در مشعر و عرفات به همین منوال مدیریت کنیم، اما در منا علیرغم تأکیدات فراوانی که بنده داشتم و حتی تقسیم‌بندی اعضا در گروه‌های کوچک چهار یا پنج نفره در هنگام بازگشت هر کسی برای خود می‌آمد و هیچ نشان و اثری از گروه‌هایی که تشکیل داده بودیم، وجود نداشت.

معاون نظارت شورای عالی قرآن اظهار کرد: در مناسک حج هر فردی به دنبال این است که اعمال خود را به خوبی و به نحو شایسته به جای آورد که همین امر ممکن است سبب شود تا در هنگام عبادت و به جای آوردن اعمال، زیاد به دنبال برنامه‌های گروهی و جمعی نباشد. البته اعضای کاروان در نهایت همکاری به‌ وظایف خود به‌ خوبی جامه‌عمل پوشانند و هر وظیفه‌ای که به ایشان سپرده می‌شد را با نهایت تلاش انجام می‌دادند.

صوت خاطره شنیدنی علی قاسم‌آبادی از صحرای منا

کد

 

انتهای پیام
captcha