مراسم افتتاحیه مسابقات قرآن دانش‌آموزی برگزار شد
کد خبر: 3913418
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰

مراسم افتتاحیه مسابقات قرآن دانش‌آموزی برگزار شد

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش در آیین افتتاحیه مرحله کشوری سی‌وهشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی با اشاره به شرایط پیش آمده از کرونا و بهره‌مندی از فضای مجازی گفت: این زمان، فرصتی استثنایی برای تغییر پارادایم در توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی است.

به گزارش خبرنگار ایکنا، آئین افتتاحیه مرحله نهایی سی‌وهشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌‌آموزان سراسر کشور، ظهر امروز، هشتم مردادماه به صورت زنده و با اجرای سیدوحید مرتضوی، کارشناس‌مجری شبکه قرآن و معارف سیما از کانال قرآن، عترت و نماز شبکه شاد و از شبکه قرآن و معارف سیما پخش شد.

در ابتدای این مراسم، ارتباط تصویری با قاسمعلی خدابنده، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی برقرار شد. وی با ابراز خرسندی از  میزبانی سی‌وهشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان سراسر کشور در بخش پژوهشی و پنجمین دوره مسابقات فرهنگیان سراسر کشور گفت: خراسان رضوی در سال‌های گذشته نیز میزبان شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآن بوده است، اما امسال به دلیل شرایط کرونا این مسابقات به صورت غیر حضوری و مجازی برگزار می‌شود.

وی در ادامه اشاره‌ای گذرا به برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی در سطح آموزشگاهی، منطقه‌ای، شهرستانی، استانی و کشوری کرد.

بخش آوایی این دوره از مسابقات به میزبانی اداره‌کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران برگزار می‌شود که در ادامه این مراسم محمد صیدلو، مدیرکل آموزش و پرورش‌های شهرستان‌های استان تهران در ارتباطی تصویری با تأکید بر اینکه اقتضا و فلسفه آموزش و پرورش در ایران، آموزش رو در رو است، بیان کرد: اما با توجه به شرایط پیش آمده از کرونا، مردم این انتظار را داشتند تا تدابیری اندیشیده شود. بنابر این سعی شد تا زیرساخت‌های لازم برای برگزاری هرچه بهتر مسابقات قرآن دانش‌آموزان و فرهنگیان در عرصه فضای مجازی مهیا شود.

صیدلو با تأکید بر اینکه در فضای مجازی تمامی محدودیت‌ها چون جغرافیایی، زمان و ... برداشته می‌شود، بیان کرد: اگرچه عرصه مجازی علاوه بر محاسن، محدودیت‌هایی را نیز دارد، اما ظرفیت‌هایش بیش از محدودیت‌هایش است.   

فوری/// فرصتی استثنایی برای تغییر پارادایم در ترویج فرهنگ قرآنی / مسابقات قرآن؛ بهترین زمینه برای شکوفایی استعدادها

مدیرکل آموزش و پرورش‌های شهرستان‌های استان تهران با اشاره به اینکه مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی و فرهنگیان امسال برای نخستین بار در فضای مجازی برگزار می‌شود، گفت: امیدوارم این موضوع مقدمه‌ای باشد برای اینکه از این فضا بیشتر استفاده کنیم و در سایر فضاها نیز از عرصه‌های مجازی بهره بگیریم.

وی با اشاره به حضور دو هزار و 500 دانش‌آموز در بخش آوایی و پژوهشی مرحله کشوری سی‌وهشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز در بخش مقدماتی، افزود: دانش‌آموزان باید از این فرصت به وجود آمده در مدارس چون برنامه‌های صبحگاهی و دیگر موقعیت‌ها استفاده کنند زیرا قرآن خواندن فرصتی برای شناخت بهتر او معرفی‌اش به دیگران است. دو هزار و 500 نفر در مرحله پژوهشی و آوایی در مرحله مقدماتی شرکت کردند.

بخش دیگر این مراسم سخنرانی علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش بود. وی با اشاره به آیه‌ «إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ وَ يُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِينَ» گفت: این لطف الهی و نعمت بی‌کران الهی است و این نعمت، جای شکر دارد و شکر این لطف الهی، مشمول هر کسی نمی‌شود.

وی با تأکید بر اینکه دانش‌آموزان باید قدردان ورود به عرصه قرآنی باشند، اظهار کرد: قرآن به عنوان کتاب هدایت و سرمنشأ زندگی سعادتمند همه انسان‌ها است. آموزش و پرورش مهمترین رسالتش توسعه و ترویج فرهنگ متعالی قرآنی است و این یقیناً جهاد اکبر است و هر فردی در این راه قدم بردارد، مشمول مجاهدین راه خداوند می‌شود و ثواب و پاداش دارد.

کاظمی با اشاره به اینکه محکم‌ترین راه برای زندگی، قرآن است، افزود: قرآن، نور است چنانکه می‌خوانیم «قَدْ جاءَکُمْ مِنَ اللّهِ نُورٌ» و یا در جای دیگر آمده است «يَهْدِي بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَهُ سُبُلَ السَّلَامِ»، بنابر این مسیرهای سلامتی انسان از قرآن می‌گذرد و هدایت انسان از طریق قرآن صورت می‌گیرد. و در جای دیگر آمده است «وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ»، قرآن شفای همه دردهای روحی و معنوی است بنابر این فرصت‌های ارزشمندی در مقابل برنامه‌ریزان حوزه قرآن عترت و نماز است که باید حداکثر استفاده را از آن انجام داد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به راه‌اندازی قرارگاه مجازی فعالیت‌های قرآنی، گفت: البته نیازمند برنامه‌ریزی دقیق‌تر هستیم به گونه‌ای که مسئول هر محور مشخص شود. همچنین فضای مجازی نیازمند تکثر و محتوای جذاب، هنری و متنوع است. بنابراین باید فضا و عرصه را به گونه‌ای بیاراییم که دانش‌آموزان بتوانند در قالب‌هایی که ایجاد کرده‌ایم و تولید کرده‌ایم، جذب شوند.

وی بیان کرد: کانال‌های آموزشی متعددی داریم که نیازند سازماندهی هستند و باید متناسب با نیاز امروز، استاندارسازی کنیم. حتی دانش‌آموزان نیز می‌توانند در کنار توانمندی سایر دوستان فنی به ما کمک کنند، هوش و ذکاوت دانش‌آموزان انکارناپذیر است. باید به این حوزه نیز توجه کنیم. بنابر این فرصتی استثنایی برای تغییر پارادایم در توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی است.

کاظمی اظهار کرد: حضور در عرصه‌های قرآنی باید تبدیل عمل به قرآن و آموزه‌های آن شود. ما باید به قرآن تمسک کنیم و تمسک یعنی متجلی شدن آموزه‌های قرآنی در رفتار و کردار ما. مسابقات و جشنواره‌های قرآن، بهترین زمینه برای شکوفایی استعدادها و انس با قرآن کریم است و اهمیت این مسابقات و جشنواره‌ها برای دانش‌آموزان و خانواده‌ها نیز در شرایط کنونی مضاعف می‌شود.

وی ادامه داد: این مسابقات زمینه شکوفایی استعدادها را فراهم می‌کند. فضای الهی و عرفانی باید در خانه‌ها حاکم باشد، هنگامی که در خانه‌ها قرآن تلاوت شود، زمینه انس با قرآن را فراهم می‌کند و همه اعضای خانواده، تحت الشعاع انوار نورانی قرآن قرار می‌گیرند و  یقیناً برکات این نور بر تمام اعضای خانواده اثر می‌گذارد.

سپس کلیپی از برگزاری سی‌وهفتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی پخش شد. در ادامه محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش به سخنرانی پرداخت و گفت: با توجه به شرایط پیش‌آمده از کرونا، نه تنها فعالیت‌ها کم نشده، بلکه در بخش دیگر شاهد تقویت فعالیت‌ها بودیم که در این زمینه خدا را شاکریم.

فوری/// فرصتی استثنایی برای تغییر پارادایم در ترویج فرهنگ قرآنی / مسابقات قرآن؛ بهترین زمینه برای شکوفایی استعدادها

وی ادامه داد: بارها گفته‌ایم مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی و فرهنگیان سراسر کشور در شرایطی آغاز شد که وضعیت استان‌ها سفید بود، پس مرحله آموزشگاهی و منطقه‌ای آن به صورت حضوری و مرحله استانی و کشوری آن به صورت غیر حضوری برگزار شد.

مسیب‌زاده با اشاره به اینکه ویروس کرونا بسیای از فعالیت‌ها را دچار تغییر کرده است، بیان کرد: با توجه به توصیه مؤکد وزیر آموزش و پرورش و شورای عالی این وزارت‌خانه این مسابقات نه تنها تعطیل نشد، بلکه شیوه اجرای آن و نحوه برگزاری آن تغییر کرد.

وی با اشاره به میزبانی دبیرخانه مسابقات غیر حضوری در بخش آوایی در استان تهران و در بخش پژوهشی استان خراسان رضوی، اضافه کرد: طی برنامه‌ریزی انجام شده، سعی شد تا این مسابقات به بهترین نحو ممکن برگزار و مدیریت شود. لذا این مرحله با قضاوت و داوری 160 داور بین‌المللی و ملی در بخش دختران و پسران در حال انجام است.

مسیب‌زاده ادامه داد: همچنین فعالیت‌های فوق برنامه زیارتی و سیاحتی و مسابقات فرهنگی و ورزشی به صورت مجازی نیز برنامه‌ریزی شده است. همچنین توجه ما در این دوره از مسابقات به عدالت حاکم بر مسابقات بیش از سنوات گذشته است، چرا که به صورت غیر حضوری و مجازی برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: مرحله نهایی مسابقات کشوری به صورت زنده در حضور داوران از طریق شبکه شاد انجام می‌شود. همچنین اسامی راه‌یافتگان به مرحله نهایی از طریق برنامه شاد اعلام می‌شود و آثار پنج نفر از دانش‌آموزان در چهار رشته ترتیل، تحقیق قرآن، اذان و مداحی با نظر داوران در شبکه شاد بارگذاری می‌شود تا این تعداد دو نفر با رأی مردمی و جمعی مخاطبان(در کنار راه‌یافتگان به این مرحله) به مرحله نهایی راه پیدا کنند.

انتهای پیام
captcha