گشایش در وضعیت معیشتی؛ لازمه موفقیت در مقابله با کرونا / لزوم تبعیت از نظر رهبری درباره عزاداری محرم
کد خبر: 3914139
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴
نایب رئیس کمیسیون بهداشت بیان کرد:

گشایش در وضعیت معیشتی؛ لازمه موفقیت در مقابله با کرونا / لزوم تبعیت از نظر رهبری درباره عزاداری محرم

سیدمحمد پاک‌مهر با اشاره به ضرورت تقدم نگاه بهداشت‌محور بر درمان‌محور در مقابله با کرونا، گفت: تصمیم‌ ستاد ملی مقابله با کرونا باید همه‌جانبه و با محوریت حل مشکلات اقتصادی باشد، زیرا لازمه موفقیت در مرحله پیشگیری توجه به اقتصاد و معیشت مردم است تا اقلام بهداشتی به راحتی در سبد زندگی اقشار ضعیف و مستضعف قرار گیرد و شاهد روند نزولی شیوع کرونا باشیم.

سیدمحمد پاک‌مهر

سیدمحمد پاک‌مهر، نایب‌ رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره نقش مجلس یازدهم در مدیریت ملی کرونا، به ویژه با توجه به انتقادات فراوان نسبت به تعطیل شدن مجلس دهم در ایام کرونا گفت: شیوع کرونا از جمله مسائل مهم کشور است که به دلیل تلفات بالا و اوج‌گیری آن در بسیاری از استان‌ها و افزایش تعداد استان‌های با وضعیت قرمز و همچنین ابعاد اقتصادی و معیشتی ناشی از تداوم شیوع این ویروس در کنار نگرانی‌های روحی و روانی در جامعه، باید رسانه‌ها از ابعاد مختلف به این مسئله بپردازند.

وی افزود: این روزها من بیش از 500 تماس تلفنی و پیامک از سوی خانواده‌ها دارم که نگران برگزاری آزمون‌‌های سراسری و سلامت فرزندان خود هستند و می‌ترسند این آزمون‌ها به جای اینکه موفقیت تحصیلی فرزندانشان را رقم بزند سرنوشت سلامت و جان آنها را تعیین کند. به عبارتی الان آرزوی ارتقای سطح تحصیلی جوانان کشور با تهدید در حوزه سلامت همزمان شده است.

حضور فعالانه مجلس یازدهم برای مقابله با کرونا

پاک‌مهر اظهار کرد: در این راستا کمیسیون بهداشت در کنار کمیسیون آموزش به عنوان حوزه تخصصی مجلس در این زمینه مرتباً در جلسه با وزرای مربوطه پیگیر حل این مسئله به نفع مردم هستند.

وی با بیان اینکه مجلس یازدهم از همان آغاز کار فعالانه وارد عرصه نحوه مدیریت کرونا در کشور شد، گفت: برای نمونه وزیر بهداشت در دومین جلسه مجلس در صحن علنی حاضر شد و گزارشی از عملکرد این وزارتخانه ارائه داد و در ادامه یکبار دیگر وزیر بهداشت با حضور در کمیسیون بهداشت به سؤالات تعدادی از نمایندگان در خصوص وضعیت مراکز درمانی و تجهیزات بیمارستانی و تصمیمات اتخاذ شده در خصوص کنترل کرونا و اقدامات آتی پاسخ داد. همچنین جلسه دیگری با معاونان وزیر بهداشت و آقای زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در استان تهران، برگزار کرد. بنابراین کمیسیون بهداشت به منزله نهاد تخصصی مجلس در این بازه، بیش از دوسوم وقت خود را به موضوع کرونا اختصاص داده است.

پاک‌مهر تأکید کرد: مجلس در ارتباط با بحث کرونا با جدیت تمام این موضوع را با حضور وزیر بهداشت و معاونانش بررسی کرده و با نگاه بهداشت‌محور و درمان‌محور بحث مقابله‌ با کرونا و ضعف‌هایی که تاکنون وجود داشته را کاملا تجزیه و تحلیل کرده و لذا مجلس به این موضوع بی‌تفاوت نبوده است. همچنین کمیسیون بهداشت در حال تهیه گزارشی در این باره است که در صحن علنی قرائت خواهد شد.

تقدم نگاه بهداشت‌محور بر درمان‌محور

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بیان کرد: در بحث مقابله با کرونا و حرکت بهداشت‌محور در این حوزه، وزارت بهداشت به تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد. بسیاری از راه‌‌ها و اقدامات مربوط به مقابله با کرونا به حوزه اقتصاد و معیشت مردم برمی‌گردد و بسیاری از مشکلات کشور در مبارزه با کرونا ریشه در این بخش دارد. الان در کشورهای اروپایی افرادی که ماسک نزنند تا 350 یورو جریمه می‌شود. اما در کشور ما تصمیم اتخاذ شده این بود که برای نمونه افرادی که بدون ماسک به ادارات دولتی و بانک‌ها مراجعه می‌کنند نمی‌توانند خدمات دریافت کنند اما اینکه در عمل واقعا این امر اتفاق می‌افتد مشخص نیست.

وی افزود: این به دلیل آن است که بسیاری از مردم به لحاظ اقتصادی وضعیت مالی خوبی ندارد و نمی‌توانند برای خود و خانواده‌شان ماسک تهیه کنند و اساسا اولویت اول زندگی آنها ماسک نیست. کارگران روزمزد، افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی و مجموعه افراد با بضاعت مالی اندک در کل کشور در بحث تهیه مواد و اقلام بهداشتی و ضد عفونی‌کننده و خرید ماسک و دستکش واقعا مشکل دارند و اگر هم درآمدی دارند اول آن را صرف خوراک و سفره خانواده می‌کند و در مرحله آخر آن را خرج لوازم و اقلام بهداشتی می‌کنند.

کارگرانی که ماسک رایگان را می فروشند

پاک‌مهر در این راستا به نمونه‌ای در استان حوزه انتخابیه خود اشاره کرد و گفت: در استان خراسان شمالی ماسک رایگان در بسته‌های ده‌تایی و پنج‌تایی بین کارگران روزمزد، به عنوان افرادی که در معرض خطر زیاد هستند، توزیع شد، اما این افراد به دلایل مختلف از جمله بیکاری یا پایین بودن درآمد، این ماسک‌ها را فروختند تا درآمد آن را خرج خوراک خانواده کنند. لذا امروز تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا باید همه‌جانبه و با محوریت حل مشکلات اقتصادی باشد.

وی یادآور شد: در بحث مقابله با کرونا اگر بهترین تجهیزات در بیمارستان‌ها وجود داشته باشد و بهترین متخصصان به کارگرفته شوند و هیچ مشکلی به لحاظ تأمین دارو نداشته باشیم، اما تا زمانی که بهداشت‌محور حرکت نکنیم و حرکت ما درمان محور باشد فایده‌ای نخواهد داشت؛ در واقع پیشگیری مقدم بر درمان است چون کم‌هزینه‌تر و آسان‌تر است. اما لازمه موفقیت در مرحله پیشگیری توجه به اقتصاد و معیشت مردم است. اگر اقلام بهداشتی به راحتی در سبد زندگی اقشار ضعیف و مستضعف قرار گیرد، آنها هم استفاده می‌کنند و شاهد روند نزولی شیوع کرونا در کشور خواهیم بود.

پاک‌مهر بیان کرد: کمیسیون بهداشت این هفته در دو حوزه کرونا و معیشت مردم مسئله مقابله با کرونا را به طور جدی پیگیری می‌کند. در این راستا باید برای برون‌رفت از تورم افسارگسیخته و اشتغال برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت ارائه شود. البته اگر مردم از جمله اقشار متمکن و خیران پای کار بیایند و بسیج شوند، مبارزه با کرونا کار سختی نخواهد بود. ما در مرحله اول کرونا امتحان خود را به خوبی پس دادیم و امروز می‌توانیم از تجربه آن روزها استفاده کنیم.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی شرعی است

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار کرد: امروز مجلس، دولت و مردم باید دست به دست هم دهند و این معضل بزرگ بشری و جهانی را در کل کشور حل کنند و این امر شدنی و نیاز است که نگاه بهداشت‌محور بر درمان‌محور تقدم یابد.

پاک‌مهر درباره نگرانی‌ها درباره برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم در هنگامه اوج ویروس کرونا گفت: رهبر معظم انقلاب در رابطه با پروتکل‌های بهداشتی و تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا همه را به رعایت و اجرای کامل این دستورات موظف کردند و ما منتظر آن هستیم ستاد ملی مقابله با کرونا پروتکل نهایی را ابلاغ کند و قطعا مردم خوب کشورمان از جمله متدینان و عاشقان امام حسین(ع) همواره مدافعان اصلی حفظ سلامت خود و دیگران هستند و عزاداری‌ها را با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌کنند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha