محور برنامه‌های تربیتی زندان‌ها فرهنگ قرآنی است / تحقق تأکیدات رهبر انقلاب با تکیه بر توان جهاددانشگاهی
کد خبر: 3914243
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۰

محور برنامه‌های تربیتی زندان‌ها فرهنگ قرآنی است / تحقق تأکیدات رهبر انقلاب با تکیه بر توان جهاددانشگاهی

سرپرست معاونت سلامت، اصلاح و تربیت سازمان زندان‌ها بر ترویج برنامه‌های قرآنی در زندان‌ها تأکید کرد و گفت: توسعه فرهنگ قرآنی، محور اصلی برنامه‌های اصلاحی و تربیتی زندان‌های کشور است؛ بر همین اساس رویکرد ما بازگشت شرافتمندانه زندانیان به جامعه است و امیدواریم که جهاد دانشگاهی در این مسیر با توجه به ظرفیت بسیار گسترده‌ای که دارد به ما کمک کند.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ سیدعباس جوهری، سرپرست معاونت سلامت، اصلاح و تربیت سازمان زندان‌ها امروز یک‌شنبه ۱۲ مردادماه میهمان خبرگزاری ایکنا بود.
 
وی با حضور در خبرگزاری ایکنا؛ ضمن حضور در تحریریه فارسی و بین‌الملل و آشنایی با محتوای سرویس‌های خبری ایکنا، از دیگر بخش‌های سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور نیز بازدید کرد. عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی و محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا در این بازدید وی را همراهی می‌کردند.
 
 
عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در این بازدید با بیان اینکه به چهلمین سالگرد تأسیس جهاددانشگاهی نزدیک می‌شویم، گفت: این حضور را به فال نیک می‌گیریم. تأسیس جهاددانشگاهی در سال ۱۳۵۹ همزمان با انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها بود و شاید در آن زمان، مهم‌ترین رسالت جهاددانشگاهی تغییرات فرهنگی بود که در سطح کشور صورت می‌گرفت. در آن سال‌ها به‌تناسب فضای فرهنگی که انتظار می‌رفت در فضای دانشگاه‌ها باشد، جهاددانشگاهی نیز ساختار‌ها و رویداد‌های متعددی را تعریف کرد که عمده آنها مسئله‌محور و براساس نیاز جامعه مطرح شد.
محور برنامه‌های تربیتی زندان‌ها فرهنگ قرآنی است / تحقق تأکیدات رهبر انقلاب با تکیه بر توان جهاددانشگاهی
وی افزود: در حال حاضر در معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی هشت سازمان داریم که سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور و خبرگزاری ایکنا یکی از آنهاست. این هشت مرکز چند ویژگی متمایز و خاص دارند. جهاد دانشگاهی دارای تنها سازمان فرهنگی در کشور است که دو خبرگزاری زیرمجموعه آن فعالیت می‌کنند؛ ایسنا و ایکنا دو خبرگزاری معتبر، پربازدید و پرخبر هستند که به خوبی در کشور شناخته شده هستند. ایکنا در حوزه قرآن و دین به صورت تخصصی فعالیت می‌کند و ایسنا به لحاظ میزان مراجعه، معتبرترین خبرگزاری کشور است. همچنین در ذیل معاونت فرهنگی، مرکز افکارسنجی دانشجویان(ایسپا) ایران را داریم که از طریق این مجموعه، به اتفاقات جامعه از جمله تغییرات نسلی و اجتماعی، با سرعت بیشتری دسترسی داشته باشیم.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه سازمان انتشارات جهاددانشگاهی زیرمجموعه دیگری از معاونت فرهنگی است که فعالیتش را در سال ۶۰ آغاز کرده، گفت: یکی از اقداماتی که در آن سال‌ها شروع کردیم، نشر کتاب بود؛ این اقدام به این خاطر انجام شد که غیر از رشته‌هایی که به صورت جدید در دانشگاه تأسیس می‌شد، برخی از منابع نیازمند بازنگری بودند و لذا در سال‌های بعد، سازمان انتشارات جهاددانشگاهی راه‌اندازی شد. در همین عرصه ما بیست و شش دوره مسابقات کتاب سال دانشجویی را برگزار کردیم که با یک دوره تأخیر از هفته کتاب جمهوری اسلامی به راه افتاد. همچنین ۱۸ دوره مسابقات پایان‌نامه دانشجویی را برگزار کردیم.
محور برنامه‌های تربیتی زندان‌ها فرهنگ قرآنی است / تحقق تأکیدات رهبر انقلاب با تکیه بر توان جهاددانشگاهی
علیزاده با بیان اینکه کماکان حوزه کتاب و محصولات مکتوب مورد علاقه طیف دانشجو است، اظهار کرد: طی چند سال گذشته، برنامه‌ای را با عنوان مسابقات دفاع سه ‌دقیقه‌ای از پایان‌نامه‌ها و همچنین دفاع سه‌دقیقه‌ای از کتاب تعریف کرده‌ایم که نشان می‌دهد هنوز زمینه فعالیت بیشتری در حوزه کتاب وجود دارد. برنامه‌هایی را هم با توجه به شرایطی که به وجود آمده، از جمله نشر الکترونیک و دیجیتال پیش‌‌بینی کرده‌ایم.
 
وی در ادامه به فعالیت‌های سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور اشاره کرد و گفت: ترویج فرهنگ و اندیشه قرآنی ضرورتی است که جهاددانشگاهی از ابتدای تأسیس در قالب‌های مختلف دنبال کرده است. این هدف سرانجام در سال ۱۳۸۰ با تأسیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور در سطحی عالی تحقق پیدا کرد که به فعالیت‌های چند بُعدی در حوزه قرآن اختصاص دارد. تشویق دانشگاهیان به تفکّر و تدبّر در مفاهیم قرآنی و تبیین و ترویج سیره عملی و اسوه‌ها و الگو‌های دینی از اهداف این سازمان است که با ارائه آموزش‌های تخصصی و ترویجی، تبادل اندیشه‌ها و افکار در زمینه‌های دینی و سیاسی، اطلاع‌رسانی و فعالیت گسترده رسانه‌ای در حوزه فعالیت‌های قرآنی و اجرای برنامه‌های ملی و بین‌المللی تحقق پیدا می‌کند. این سازمان به فعالیت در حوزه پژوهش‌های قرآنی، برگزاری همایش‌های پژوهشی، انتشار کتاب‌ها و اجرای طرح‌های پژوهشی می‌پردازد.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با بیان اینکه رشد و شکوفایی آفرینش‌ها و تولیدات علمی، فرهنگی و هنری دانشجویان در موضوعات دینی و قرآنی از برنامه‌های اصلی این حوزه است، گفت: این سازمان با انتشار جزوات آموزشی و برگزاری نشست‌های متنوع، این موضوعات را پیگیری می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به جزئیات سایر فعالیت‌های معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی پرداخت و تصریح کرد: یکی دیگر از سازمان‌های ذیل معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی، سازمان دانشجویان است. سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی، تشکیلاتی وابسته به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی است که در سال ۱۳۷۷ به منظور ساماندهی مطلوب و توسعه مشارکت دانشجویان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور در زمینه‌های اجتماعی، سیاسی، علمی، صنفی و فوق برنامه و در جهت تحقق استراتژی برنامه اول توسعه‌ جهاددانشگاهی مبنی بر تأکید بر تقویت فرهنگ و ارزش‌های اسلامی در جامعه و به خصوص در نسل جوان و دانشجویان دانشگاه‌ها تأسیس شده و هم ‌اکنون دارای ۲۹ شعبه فعال در سطح استان‌ها و دانشگاه‌های کشور است.
محور برنامه‌های تربیتی زندان‌ها فرهنگ قرآنی است / تحقق تأکیدات رهبر انقلاب با تکیه بر توان جهاددانشگاهی
وی همچنین با اشاره به مسابقات ملی مناظره دانشجویان گفت: مسابقات مناظره دانشجویی که تاکنون شش دوره آن از سوی سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی برگزار شده، از دیگر برنامه‌های دانشجویی در جهاد است که بر آن تمرکز ویژه‌ای داشته‌ایم و سال به سال بهتر می‌شود.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با اشاره به ویژگی فعالیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی و تفاوت آن با فعالیت‌های فرهنگی سایر نهادها، گفت: در جهاددانشگاهی پیش از تصمیم برای انجام هر کاری، در مورد چرایی، چگونگی و کیفیت اجرای فعالیت‌ها بحث می‌شود و ایده اولیه به پختگی لازم می‌رسد. تفاوت فعالیت‌های این نهاد با فعالیت‌های سایر نهاد‌ها این است که فعالیت فرهنگی در جهاددانشگاهی تداوم دارد و این تداوم حاصل اهتمام سیستم و پختگی طرح است.

علیزاده با اشاره به وجه دیگر فعالیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی، گفت: کمیت در فعالیت‌های فرهنگی چندان اهمیتی ندارد. بسیاری از نهاد‌ها اقداماتی با آمار‌های کمیتی گسترده انجام می‌دهند، اما فعالیت‌های فرهنگی در جهاد به این پختگی رسیده که بیش از کمیت، بر کیفیت فعالیت‌ها تأکید داشته باشد. صرفه‌جویی در هزینه‌ها ملاک دیگر در عرصه فعالیت‌های فرهنگی جهاد است و به همین منظور بخشی از فعالیت‌ها از طریق فضای مجازی پیگیری می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت:‌ متأسفانه امروز به دلیل شرایط بد اقتصادی از موضوع فرهنگ غفلت کرده‌ایم و همین موضوع باعث شده است که سرریز این اتفاقات به سمت آسیب‌های اجتماعی باشد. افزایش آسیب‌های اجتماعی موجب افزایش جرم و جنایت و در نهایت افزایش زندانیان خواهد شد؛ لذا باید با برنامه‌های فرهنگی و توجه به آن، این جامعه را بعد از خروج از زندان و رهایی، یاری کنیم تا مجدداً بازگشت نداشته باشند.
فرهنگ قرآنی؛ محور اصلی برنامه‌های اصلاحی و تربیتی زندان‌های کشور / تحقق تاکیدات مقام معظم رهبری با استفاده از ظرفیت جهاددانشگاهی
 

تعابیر بلند رهبر انقلاب درباره جهاد دانشگاهی

سیدعباس جوهری، سرپرست معاونت سلامت، اصلاح و تربیت سازمان زندان‌ها نیز در این دیدار ضمن تبریک به مناسبت چهلمین سالگرد تأسیس جهاددانشگاهی و روز خبرنگار، گفت: بهانه‌ای که باعث شد ما به محضر شما برسیم و به یک تفاهم‌نامه خوب در این زمینه دست پیدا کنیم، واقعیتی است که در جهاددانشگاهی وجود دارد. تعابیر مقام معظم رهبری در مورد جهاددانشگاهی مضامین بسیار عالی دارد و شاید چنین تعابیری در هیچ‌جای دیگر به این شکل بیان نشده باشد.
 
سرپرست معاونت سلامت، اصلاح و تربیت سازمان زندان‌ها بیان کرد: براساس پیروی از فرمایشات مقام معظم رهبری و نگاهی که ایشان به جهاددانشگاهی داشتند، برای افزایش تعاملات و همکاری با جهاددانشگاهی پا پیش گذاشته‌ایم. مقام معظم رهبری فرمودند: «شما در دانشگاه می‌توانید این جهاد را به بهترین وجهی انجام بدهید، یعنی گسترش فرهنگ عمیق اسلامی» و ما هم به دنبال تحقق این نگاه هستیم و معتقدیم ظرفیت‌های بسیار خوبی در جهاددانشگاهی وجود دارد که با توجه به تعبیر مقام معظم رهبری که فرمودند به جهاددانشگاهی امیدوار هستم، ما نیز به تأسی از ایشان، امیدوارانه به اینجا آمده‌ایم تا بتوانیم از این خدمات ارزشمند بهره‌مند شویم.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری فرمودند «جهاددانشگاهی یک نهاد نیست، بلکه یک فرهنگ است»، افزود: ایشان در جای دیگری می‌فرمایند: «شاید فکر می‌شد که جهاد یک حرکت گلخانه‌ای است که برای نمونه‌سازی درست کرده‌ایم. امروز این گلخانه دارد فضای جامعه را به گلستان تبدیل می‌کند. نه تنها به نمونه‌سازی اکتفا نکرده، بلکه برکات خودش را دارد سرریز می‌کند»؛ ما نیز به دنبال این هستیم که در فضای زندان‌ها این نشاط و فضا را ایجاد کنیم. نکته بعدی فارغ از بحث جهادی، بحث دانشگاهیان است که این ظرفیت عظیم دانشجویان ما در سراسر کشور، ظرفیت بی‌بدیلی است که باید جامعه به دست همین دانشجویان اداره شود و در همه مسائل، فضا را برای حضور قشر دانشجو و نخبه باز کنیم و کار را به این جامعه بسپاریم.
محور برنامه‌های تربیتی زندان‌ها فرهنگ قرآنی است / تحقق تأکیدات رهبر انقلاب با تکیه بر توان جهاددانشگاهی
سرپرست معاونت سلامت، اصلاح و تربیت سازمان زندان‌ها تصریح کرد: زمینه همکاری بسیار زیادی در این فضا با روحیه انقلابی و جوان‌گرایی و انرژی وجود دارد و امیدواریم این توفیق را پیدا کنیم که برای ارتقای منویات مقام معظم رهبری، اقدام کنیم. امروز از همه عزیزانی که طرح و ایده‌ای دارند و می‌توانند به خدمات بهتر و بیشتر سازمان زندان‌ها کمک بکنند، استقبال می‌کنیم. در فضای جدید به دنبال این هستیم که به نوعی از این ظرفیت عظیم بهره‌مند شویم.

وی تصریح کرد: به دنبال این هستیم که هدف معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) را محقق کنیم. هدفی که ایشان تأکید داشتند، این بود که زندان‌ها را به دانشگاه تبدیل کنیم. رویکرد زندان‌های ما باید این باشد و این‌ موضوعات به عنوان دستور تکلیفی و تعیینی ماست؛ لذا به دنبال این هستیم تا زندان‌ها را به دانشگاه تبدیل بکنیم و این کار مستلزم این است که از ظرفیت‌های دانشجویی در این راه بهره‌برداری کنیم. سعی ما بر این است که میزبان خوبی برای زندانیان و افرادی باشیم که به هر دلیلی گرفتار مجموعه زندان‌ها شده‌اند؛ لذا باید از همه جامعه در تحقق این موضوع استمداد بطلبیم.

جوهری با تأکید بر رویکرد کاملاً فرهنگی در سازمان زندان‌ها، اظهار کرد: هدف ما بازگشت شرافتمندانه و عزتمندانه زندانیان به جامعه است. انتظار داریم که جهاددانشگاهی هم در این مسیر با توجه به ظرفیت بسیار گسترده‌ای که دارد، به ما یاری دهد. ما از این ظرفیت دانشجویان جهادی استفاده کرده‌ایم و خواهش ما این است که این مجموعه‌ها هدایت شوند. امروز به نوعی درب زندان‌ها برای فعالیت‌های فرهنگی باز است و از آنجایی که مقام معظم رهبری فرمودند زندان باید آموزشگاه نیکی‌ها بشود، ما باید از ظرفیت فرهیختگان فرهنگی و دانشجویان و همچنین اساتید این حوزه استفاده کنیم و آن‌ها به ما کمک کنند تا فرمایش مقام معظم رهبری را محقق کنیم.

سرپرست معاونت سلامت، اصلاح و تربیت سازمان زندان‌ها با بیان اینکه در حال حاضر فعالیت‌های خوبی از جمله حرفه‌آموزی را شروع کرده‌ایم، گفت: بر این اساس، کارگاه‌های شغلی را شروع کرده‌ایم که زندانیان به آن وارد می‌شوند، با دستگاه‌های مختلف مهارت می‌آموزند، گواهینامه‌های معتبر دریافت می‌کنند و سپس آماده می‌شوند که در بیرون از زندان اشتغال و کسبی را برای خودشان ذیل ارائه تسهیلاتی که به آن‌ها می‌دهیم، فراهم کنند.
محور برنامه‌های تربیتی زندان‌ها فرهنگ قرآنی است / تحقق تأکیدات رهبر انقلاب با تکیه بر توان جهاددانشگاهی
وی بیان کرد: امیدواریم جهاددانشگاهی هم با همفکری که به ما می‌دهد، کمک کند تا ما بتوانیم همه ظرفیت‌ها جامعه را در عرصه زندان‌ها به میدان بیاوریم و به افرادی که به دلایل مختلف گرفتار شده‌اند، کمک کنیم عمرشان به بطالت نگذرد و زندان برایشان نافع باشد و از لحاظ روحی، حرفه‌آموزی و علم‌آموزی این نفع را دریافت کنند. امیدواریم این فعالیت‌ها به نحوی برنامه‌ریزی بشود که هرکدام از زندانیانی که آزاد شدند، مجدداً به آن مجموعه باز نگردند. این مهم نیازمند کارشناسی دقیق و نگاهی کلان، جامع و جهادی است که امیدواریم با استفاده از ظرفیت و تخصص جهاد دانشگاهی به ویژه دانشجویانی که دارای قابلیت‌ هستند، بتوانیم این موضوع را به سمت اصلاح، به پیش ببریم.

جوهری در پایان سخنانش بر ترویج و توسعه برنامه‌های قرآنی در زندان‌ها تأکید کرد و گفت: توسعه فرهنگ قرآنی، محور اصلی برنامه‌های اصلاحی و تربیتی در زندان‌های کشور است و باید در این راستا برنامه‌ریزی و اقدامات مناسبی انجام داد؛ لذا باید با برنامه‌های مدون و بهره‌گیری از ظرفیت جهاددانشگاهی در این عرصه و کارشناسان و اساتید اهل فن، اخلاق و معنویت را در زندانیان احیاء کنیم تا در مقابل اعمال خلاف قانون و هرگونه آسیب واکسینه شوند و گرایشی به سمت جرم و بزه نداشته باشند.
انتهای پیام
captcha