دستورالعمل تربیت فرزند صالح طی 1000 روز طلایی
کد خبر: 3914250
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۱

دستورالعمل تربیت فرزند صالح طی 1000 روز طلایی

حجت‌الاسلام سیدابراهیم راد در سخنانی ضمن تشریح اقداماتی که والدین برای داشتن فرزند صالح باید طی مدت هزار روز از ماقبل انتقاد نطفه تا پایان دوره شیردهی انجام دهند، گفت: مادامی که رابطه والدین اصلاح نشود، تربیت صحیح فرزند نیز حاصل نمی‌شود.

به گزارش ایکنا، مجموعه سخنرانی‌های «ویژگی‌های خانواده علوی؛ نقش و جایگاه آن در جهان رو به ظهور» به صورت وبینار از سوی شورای فرهنگی و معاونت آموزشی پژوهشگاه رویان از روز گذشته در حال برگزاری است.

این وبینار از ساعت 16 امروز 12 مردادماه با سخنرانی حجت‌الاسلام سیدابراهیم راد، از طریق صفحه اینستاگرامی پژوهشگاه به نشانی royan_edu@ دنبال شد.

«هزار روز طلایی در تربیت و سرنوشت فرزندان علوی» موضوع سخنرانی حجت‌الاسلام سید‌ابراهیم راد بود که طی آن به بیان اقداماتی پرداخت که والدین قبل از انعقاد نطفه، هنگام لقاح و دوران بارداری برای داشتن فرزندی صالح باید انجام دهند و گفت: اصل تعریف ازدواج در اسلام این است که به فرد گفته شده برو و یک جامعه دو نفره را بساز و افرادی را به آن جامعه اضافه و به آنها خدمت کن. اگر توانستی به این افراد جامعه کوچک خودت خدمت کنی، راه‌های تعالی و رشد را پیدا کرده و خواهی توانست به جامعه خود هم خدمت کنی، اما اگر کسی نتوانی به همسر و خانواده خود خدمت کنی، به جامعه خود هم نمی‌توانی خدمت کنی.

وی ادامه داد: البته این مسئله بدان معنی نیست که کسی که ازدواج نکرده، نمی‌تواند به جامعه بزرگ‌تر خود خدمت کند، بلکه اگر کسی نتواند به همسر و خانواده خود خدمت کند، به درجات بالاتر انسانی نخواهد رسید و خدا نکند که چنین فردی مسئول خدمت به چندین هزار نفر شود.  

این کارشناس مباحث خانواده در اسلام با اشاره به آیه 189 سوره اعراف که فلسفه ازدواج را تسکین خاطر عنوان کرده است، گفت: معنی بالاتر این تسکین و آرامش این است: کسی که خدمتگزار همسر می‌شود، از آزمون بزرگ موفق بیرون آمده و متوجه می‌شود قابلیت خدمتگزاری به جامعه در او وجود دارد، این قابلیت پدیدار می‌شود و آرامشی از این احتمال رشد در انسان به وجود می‌آید.

ارتباط با همسر؛ ملاک خدمتگزاری خوب به جامعه

حجت‌الاسلام راد با تأکید بر اینکه اگر کسی ضعف ارتباط پیدا کند و با همسرش ارتباط صحیحی نداشته باشد، حتماً خدمتگزار خوبی هم برای جامعه نخواهد بود، گفت: برخی به اشتباه می گویند که همسر من مشکل اخلاقی دارد و ... لذا من به او خدمتی نمی‌کنم، اما می‌خواهم به دیگر مردم خدمت کنم. این سخن در ابتدای خود معنی شرک دارد؛ مگر همه افراد در همه جامعه خوب هستند؟ از سوی دیگر، مگر ما به خاطر انسان‌ها به انسان‌ها خدمت می‌کنیم؟ گفتن این جمله شرک است. خدمت ما به افراد باید به خاطر خداوند باشد. اهمیت خدمت به همسر، مقدمه خدمت به جامعه محسوب می‌شود. رسول خدا فرمودند بهترین مردمان کسی است که خادم خوبی برای همسرش باشد.

خدمت به همسر؛ بهترین اقدام تربیتی پدر برای فرزند

وی با تأکید بر اهمیت و نقش روابط والدین در تربیت فرزند، گفت: وجود مشکل بنیادین در فرزند، هیچ ربطی به فرزند و تربیت وی ندارد، اشکال اصلی در روابط والدین است. اگر به هم خوب خدمت نکنند، فرزند درست تربیت نمی‌شود. بهترین لطفی که یک پدر می‌تواند به فرزند خود بکند، این است که به همسر خود مهر بورزد و به او خدمت کند. تا رابطه والدین اصلاح نشود، تربیت صحیحی برای فرزند نیز حادث نمی‌شود.

حجت‌الاسلام راد در خصوص فلسفه وجودی فرزند نیز گفت: انواع نگاه‌ها و تعاریف در این خصوص وجود دارد. عده‌ای فرزند را برای تداوم نسل و عده‌ای برای سودی که دارد می‌خواهند، اما حقیقت فرزندخواهی در در آیات ابتدایی سوره مریم از سوی حضرت زکریا ذکر شده و آن فرزندخواهی برای توسعه دین خداست. نیت فرزندخواهی، آمدن کسی است که خادم درگاه الهی شود و مقدمه داشتن چنین فرزندی این است که والدین خود گامی در مسیر توحید برداشته باشند.

1000 روز طلایی در تربیت فرزند صالح

وی تصریح کرد: البته تربیت مختص یک یا چند روز نیست، بلکه طی سال‌ها رخ می‌دهد، اما هزار روز نخست و سرنوشت‌سازی که انسان شاکله وجودش بسته می‌شود، در تربیت انسان بسیار مهم است که شامل دو ماه قبل از انعقاد نطفه، کل دوره بارداری و تمام دوره دو ساله شیرخوارگی است که حدوداً هزار روز را در بر می‌گیرد.

راد ادامه داد: این هزار روز سرنوشت انسان را تعیین و خلقیات او را مشخص می‌کند. اینکه حضرت رسول فرمودند سعادتمند از بطن مادر و شقی از بطن مادر سعادتمند و شقی می‌شوند، به معنی جبر نیست بلکه به معنی اهمیت تربیت در دوران بارداری است. این هزار روز از همه شب‌های قدر پیش روی انسان مؤثرتر است. لذا والدین نقش مهمی در این مسئله دارند و کسی که در این مدت بنیان تربیتی قوی پیدا کرده باشد مقاومت او در مقابل آسیب‌ها و مشکلات بسیار بیشتر می‌شود.

این سخنران مذهبی کشورمان با اشاره به اینکه رفتار انسان بخش آگاهانه و نیمه آگاهانه دارد، گفت: 75 درصد آنچیزی که از انسان صادر می‌شود نیمه اگاهانه و اتوماتیک است که این تربیت 1000 روزه هشیاری‌های مخفی و من واقعی را درست شکل می‌دهد.

تربیت فرزند قبل از شکل‌گیری نطفه

وی در ادامه به بیان نحوه تربیت فرزند قبل از لقاح پرداخت و گفت: در اینجا نقش هر دوی والدین مهم است. این دوره، دوره پاکسازی است که والدین نورانی فرزندی نورانی خواهند داشت. البته کمال باید همه عمر مدنظر باشد، اما روزهای قبل از انعقاد بسیار مهم است. پاکسازی ذهن از تصاویر منفی یکی از مهم‌ترین اقدامات والدین در دوران قبل از انعقاد است که در ضمیر فرزند تأثیرگذار است. در این روزها، ایام بی‌کاری و بیهودگی باید حذف شود و والدین برای خودشان تکالیف مستحبی تعریف کنند. بیکار قله پیروزی شیطان است.

حجت‌الاسلام راد افزود: والدین قبل از انعقاد باید به شدت با هم مهربان باشند، سخنان طعنه‌آمیز به هم نگویند؛ آیه 82 از سویه انبیاء را بخوانند و هر روز 100 بار استغفار کنند که این کار نقش مهمی در خنثی‌سازی تأخیر فرزندآوری دارد. امام صادق(ع) فرموده‌اند والدین دو ماه متوالی، روزی 400 مرتبه ذکر استغفار کبیر را بخوانند تا گنجی از دانش به آنها عطا شود.  

قرائت سوره ممتحنه، خوانده شدن سوره توحید سه مرتبه در روز و قرائت زیارت عاشورا به صورت روزانه از دیگر توصیه‌های این سخنران مذهبی کشورمان به والدین بود.

اقداماتی برای داشتن فرزند صالح

وی در خصوص اقداماتی که باید حین لقاح صورت گیرد، گفت: در اسلام تقدس با التذاذ قابل جمع است. به همین دلیل برای این زمان ذکر و دستورات زیادی وجود ندارد، چرا که باید بازه آمیزش در نهایت لذت باشد و ممکن است دستورات زیاد خدشه‌ای بر التذاذ وارد کند. دو رکعت نماز مانند نماز صبح و 71 مرتبه استغفار توصیه شده است که این نماز در طهارت ذهن فرزند مؤثر است. همچنین در ابتدای آمیزش باید بسم الله الرحمن الرحیم بگویند، روز آمیزش اضطراب و نگرانی و تنش روحی نداشته باشند که بر فرزند اثر منفی دارد.  

وی ادامه داد: برای انعقاد، برخی زمان‌ها نهی شده و یک زمان‌هایی هم تأکید بیشتر شده است. توصیه شده روز انعقاد روز اول، وسط و آخر ماه قمری نباشد. شب و روز عید فطر و قربان نیز نهی شده. بودن زیر آفتاب مستقیم، زیر درخت میوه‌دار، هنگام اذان، شب نیمه شعبان و شبی که قرار است کسی به مسافرت برود، شب اول و دوم سفر، دقایق طلوع و غروب آفتاب، پشت و رو به قبله هم نهی شده است. البته نفس آمیزش از فرزندآوری متفاوت است، اما خوب است در آمیزش هم این مسائل رعایت شود.

حجت‌الاسلام راد اضافه کرد: شب جمعه، جمعه بعد از نماز عصر، دوشنبه و ... نیز زمان‌های توصیه شده برای لقاح است. برای اینکه فرزند از چشم‌زخم هم دور بماند، خوب است خواندن دعای معروف حرز یمانی نیز مورد توجه والدین باشد.

توصیه‌های تربیتی اسلام برای دوره بارداری

این کارشناس دینی کشورمان در خصوص توصیه‌های تربیتی اسلام برای دوران بارداری نیز گفت: در دوران بارداری بیشترین رسالت بر دوش مادر است. در این ایام، دعا به اجابت نزدیک‌تر است و اعمالی که مادر انجام می‌دهد و فضای ذهنی مادر بر فرزند اثر می‌گذارد.

وی تصریح کرد:  مهم‌ترین و بنیادی‌ترین فعل مادر در این ایام ترک گناه است. همچنین توصیه می‌شود سوره تین را بر غذا و آبی که می‌خورد، بخواند تا عوارض جسمانی فرزند را به حداقل برساند و ارتباط خود را با قرآن قطع نکند، حتی شده با شنیدن و نگاه کردن و لمس کردن قرآن، این ارتباط را حفظ کند. خواندن سوره یس به صورت روزانه نیز هوش کودک را افزایش می‌دهد. رفتن به اماکن مقدس نیز موجب آرامش مادر می‌شود.

حجت‌الاسلام راد طهارت خیال در این ایام را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: مادران باردار به قصص قرآنی فکر کنند و تصاویر ذهنی خود را با این قصص بسازند. از جمله این قصص داستان حضرت مریم در سوره آل عمران و مریم و حضرت زکریا و داستان ذوالقرنین در سوره کهف است. سلام بر سیدالشهداء و صلوات بر حضرت زهرا (س) را نیز تا حد ممکن انجام دهند.

اجتناب از مشاهده تصاویر نامناسب در فضای مجازی که خنثی‌کننده تلاش‌های معنوی بانوان باردار است و قرائت آیه 35 سوره نور در تمام دوران بارداری از دیگر توصیه‌های این کارشناس بود.

وی به دلیل ذیق وقت نتوانست در خصوص دوران شیردهی مطالب لازم را بیان کند و خاتمه سخنان خود را به نام‌گذاری کودکان اختصاص داد و گفت: برای هر انسانی رزقی از آسمان مقرر شده، اما هر اسمی الطافی را برای هر فردی جذب می‌کند. یک اصل اصیل در انتخاب نام این است که نام منطبق با نام‌های افراد خبیث عالم نباشد و نام افرادی باشد که شهره به خوبی هستند.

این روحانی کشورمان با اشاره به اینکه خانواده‌ها گاهی بر انتخاب نام‌های ایرانی اصرار می‌کنند، گفت: طبیعی است که همه ما ایرانی هستیم، به ایرانی بودن خودمان افتخار می‌کنیم و عاشق وطنمان هستیم. اما برای انتخاب نام ایرانی برای فرزندمان باید توجه کنیم آن نام اشاره به فردی داشته باشد که چه قبل و چه بعد از اسلام در جبهه و جناح حق باشد، نه باطل. اگر نام انتخابی ما اشاره به فردی دارد که در جناح حق بوده(قبل یا بعد از اسلام) اسم شریف و ارزشمندی است.

یادآور می‌شود، علاقه‌مندان می‌توانند برای دستیابی به لینک وبینار به پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت آموزشی پژوهشگاه رویان به نشانی www.royan-edu.ir یا صفحه اینستاگرامی پژوهشگاه به نشانی royan_edu@ مراجعه کنند.

انتهای پیام
captcha