سهم گروه‌های تواشیح استانی در برنامه‌های رسانه ملی چیست؟
کد خبر: 3914276
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۰

سهم گروه‌های تواشیح استانی در برنامه‌های رسانه ملی چیست؟

عضو گروه تواشیح العباد اهواز ضمن تأکید بر اینکه دهه ولایت فرصت خوبی برای بهره‌مندی از هنر گروه‌های تواشیح برتر استان‌ها در رسانه ملی است، تصریح کرد: در دهه ولایت می‌بینیم که برنامه‌های بزرگ و در سطح ملی در رسانه ملی اجرا می‌شود اما در کدام‌یک از آنها گروه‌های برتر دیگر استان‌ها برای اجرا دعوت شده‌اند؟ این سوالی است که باید از سوی مدیران شبکه‌های تلویزیونی پاسخ داده شود.

تواشیح طرفی

مرتضی طرفی، عضو گروه تواشیح العباد اهواز در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان با اشاره به ضبط استودیویی آثار اجرا شده توسط این گروه، اظهار کرد: بعد از اینکه گروه العباد در کشور رتبه اول را به دست آورد تصمیم گرفت، همه آثار خود را ضبط کند که این تصمیم در دهه ولایت سال جاری عملیاتی شد و با ضبط اثری در مدح و ثنای امیرالمومنین(ع) کار را آغاز کردیم که تا عید غدیر خم آماده شود. جلسات ضبط استودیویی آثار تواشیح و همخوانی با حفظ همه پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌‌شود.

وی گفت: ضبط بالای ۲۰ اثر در اسرع وقت و با کیفیت مطلوب را در برنامه خود داریم؛ اگرچه ضبط همخوانی در استودیو بسیار دشوار است؛ چون باید تلاوت یکسانی را با رعایت لحن، صوت، تجوید و تحریرهایی که باید در تواشیح رعایت شود از ۶ تا ۷ نفر ضبط کرد، همین موضوع کار را دشوار می کند. 

طرفی ادامه داد: آثاری که ما ضبط استودیویی آنها را در نظر داریم آثاری بودند که سالهای قبل در مسابقات اجرا شده و رتبه کسب کرده‌اند و همگی در سطح کشوری هستند. لحن این آثار از سوی ناصر دغاغله و سید کریم موسوی ساخته شده و ساخت همخوانی آثار توسط احمد ابوالقاسمی انجام شده است. 

تواشیح طرفی

عضو گروه تواشیح العباد اهواز بیان کرد: چون‌که تعداد آثار زیاد است در بهترین حالت، ضبط هر اثر ۱۰ روز تا دو هفته زمان می‌برد زیرا بعد از اجرای گروه باید میکس و مسترینگ هم روی آثار انجام بگیرد و همین کار را طولانی‌تر می‌کند. همه هزینه این کار را خودمان متقبل شدیم؛ اگر بخواهیم آثاری مطلوب با رعایت همه استانداردهای موسیقایی و هنری متناسب با هنر تواشیح و همخوانی داشته باشیم، هر اثر حدود ۳ تا ۴ میلیون تومان هزینه می‌برد. اگرچه این هزینه برای ما بسیار سنگین است و هیچ نهادی هم ما را کمک نکرد اما خودمان آن را تقبل کردیم. 

وی با بیان اینکه متاسفانه بسیاری هستند که به تواشیح به چشم یک هنر نگاه نمی‌کنند و ما را با مداحان اشتباه می‌گیرند، افزود: در جذابیت تواشیح همین بس که مقام معظم رهبری در دیدار با فعالان قرآنی درباره آن فرمودند: «اين آهنگهاى قرآنى دلها را متوجه قرآن مى‌كند؛ صداهاى خوش را بايد در اين چيزها استخدام كرد» و همین‌ است که ما می‌بینیم در محافل بعد از یک دقیقه مردم گوشی‌های همراه خود را بالا می‌آورند و از اثر اجراشده تصویربرداری می‌کنند. 

طرفی ادامه داد: ضبط آثار تواشیح گروه برای ما در در اولویت قرار دارد چراکه به راحتی می‌توانیم جوانان یا مخاطبینی که قرآنی نیستند را با آثار موسیقایی تواشیح جذب کنیم و این فرصتی بسیار درخشان است. 

عضو گروه تواشیح العباد اهواز ضمن تأکید بر اینکه دهه ولایت فرصت خوبی برای بهره‌مندی از هنر گروه‌های تواشیح برتر استان‌ها در رسانه ملی است، تصریح کرد: برنامه‌های تلویزیون ملی فقط برای پایتخت‌نشینان است یعنی شهرستانی‌ها، به اصطلاح دوستان پایتخت‌نشین، سهمی در این برنامه‌ها ندارند. در دهه ولایت می‌بینیم که برنامه‌های بزرگ و در سطح ملی اجرا می‌شود اما در کدام‌یک از آنها گروه‌های برتر دیگر استان‌ها برای اجرا دعوت شده‌اند؟ این سوالی است که باید از سوی مدیران شبکه‌های تلویزیونی پاسخ داده شود. 

انتهای پیام
captcha