غربت‌زدایی از مهم‌ترین فضایل امیرالمومنین(ع) در قرآن / جشن مباهله در 24 نقطه تهران برگزار می‌شود
کد خبر: 3914727
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۸

غربت‌زدایی از مهم‌ترین فضایل امیرالمومنین(ع) در قرآن / جشن مباهله در 24 نقطه تهران برگزار می‌شود

مسئولان ستاد مباهله در نشست خبری ضمن تشریح برنامه‌های این ستاد، از برگزاری جشن روز مباهله در استان‌های سراسر کشور، ساخت فیلم، تله تئاتر و اجرای پویش تولید محتوای دیجیتال در این خصوص خبر دادند.

به گزارش ایکنا، برنامه‌های ستاد مردمی مباهله امروز سه‌شنبه 14 مرداد‌ماه با حضور علی انسانی، رئیس و دبیران پنج کارگروه اجرایی این ستاد در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار شد.

در ابتدای این نشست، علی انسانی، دبیر ستاد مباهله با اشاره به اهمیت واقعه مباهله در اسلام به ویژه برای شیعان، غربت و عدم آشنایی لازم عموم مردم با روز و واقعه مباهله را دلیل آغاز تلاش‌هایش برای راه‌اندازی این ستاد عنوان کرد و گفت: امام رضا(ع) می‌فرمایند: بالاترین فضیلت پدرم مباهله است. ولی متأسفانه این حق امیرالمومنین مظلومانه کمرنگ شده است و باید بچه شیعه‌ها به میدان بیایند و برای شناساندن عظمت واقعه مباهله کاری بکنند.

وی با اشاره به اینکه حدود پنج سال است که این ستاد برنامه‌هایی برای بزرگداشت روز مباهله برگزار می‌کند، گفت: زمانی که در خصوص فعالیت این ستاد با مراجع صحبت کردیم، همه استقبال کردند. حجت‌الاسلام سید‌علی خمینی در اولین دوره مراسم مباهله تشریف آوردند، در دوره‌های بعد نیز آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی و آیت‌الله‌العظمی صافی در خصوص اهمیت مباهله صحبت کردند. اما امسال برنامه‌های ما به دلیل شیوع کرونا بیشتر در فضای مجازی اجرا خواهدشد.

انسانی تصریح کرد: فضیلت‌های بزرگی در دهه آخر ذی‌الحجه وجود دارد و بعد از عید غدیر تا روز مباهله، طی شش روز رخ‌دادهای ارزشمندی در جهان اسلام به وقوع پیوسته است و ما این روزها را جشن خواهیم گرفت.

مهم‌ترین فضیلت امیرالمومنین در قرآن مباهله است

در ادامه، علی اهرابی، دبیر ستاد مباهله با اشاره به تشکیل پنج کارگروه برای انجام برنامه‌های بزرگداشت روز مباهله، گفت: مهم‌ترین فضیلت امیرالمومنین در قرآن مباهله است. اما متأسفانه محتوای مناسبی در خصوص این واقعه مهم وجود نداشت، به همین دلیل تلاش کردیم محتواهایی در این زمینه تولید کنیم.

وی با اشاره به برگزاری جشن‌های روز مباهله طی سال‌های گذشته، گفت: استقبال از برگزاری این جشن‌ها در سال‌های گذشته بسیار خوب بود، اما امسال به دلیل شیوع کرونا، مستنداتی تهیه و پخش می‌شود و در فضای عمومی شهرها تبلیغات مربوط به این روز صورت می‌گیرد. نگارش پنج تله‌تئاتر و اجرای سرود دو زبانه نیز در دستور کار قرار دارد.

محمدمهدی مفیدی، دبیر بخش تولید محتوای ستاد مباهله نیز اعلام کرد: در خصوص مباهله محتوای کمی وجود داشت که ما تلاش کردیم همه را جمع‌آوری و در بخش‌هایی که خلأ بیشتری وجود دارد، برای تولید محتوا برنامه‌ریزی کنیم.

وی افزود: طی این مدت مجموعه مقالات «آئینه خورشید شد»، کتاب اشعار مباهله، دعای مباهله و دانش نامه مباهله چاپ شده است. همچنین سایت مباهله را راه‌اندازی کرده‌ایم. امسال نیز دبیرخانه دائمی ستاد مباهله برای جمع‌آوری تمامی تولیدات هنری مربوط به این واقعه مهم به نشانی asar.mobahele.ir  راه‌اندازی شده و آماده دریافت آثار همه علاقه‌مندان است. آلبوم صوتی «روزی که مهر و ماه یکی شدند» نیز حاوی 11 قطعه از اجرای اشعار مربوط به این واقعه در دست تهیه است.

بچه‌ها آیه مباهله را حفظ کنند و جایزه بگیرند

مفیدی از برگزاری مسابقه حفظ آیات مباهله برای گروه خردسال خبر داد و گفت: گروه سنی زیر چهار سال با حفظ آیه مباهله و گروهی سنی چهار تا هفت سال با حفظ آیه و معنای آیه مباهله و ضبط و ارسال قرائت این آیه می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند. به 500 نفر از اولین افرادی که آثار خود را زودتر بفرستند، بدون قرعه‌کشی جایزه 100 هزار تومانی تعلق می‌گیرد. سومین دوره مسابقه کتابخوانی مباهله نیز به صورت آنلاین از طریق سایت ketab.mobahele.ir برگزار می‌شود و در حال رایزنی با مجموعه‌هایی برای سفارش تولید بازی تعاملی با موضوع مباهله برای بچه‌ها هستیم.

پویش ملی تولید محتوای دیجیتال با موضوع مباهله اجرا می‌شود

علی خان‌زاده، دبیر بخش فضای مجازی ستاد مباهله نیز از اجرای پویش ملی تولید محتوای دیجیتال با موضوع مباهله خبر داد و گفت: فراخوان این پویش از امروز اعلام می‌شود و از روز پنج‌شنبه آماده دریافت آثار دیجیتال مربوط به روز مباهله هستیم. هشتک‌هایی نیز برای این روز با محور واژه مباهله تهیه شده و از مردم نیز می‌خواهیم به سلیقه خود هشتک‌هایی با همین محور ارائه کنند. به برترین آثار نیز در روز میلاد پیامبر(ص) جوایز نفیسی تعلق خواهدگرفت. همچنین در حال رایزنی برای ساخت فیلم انیمیشنی مباهله هستیم.

یوسف بالو نیز در پایان این نشست با اشاره به همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای برگزاری جشن‌های مربوط به روز مباهله، گفت: در فضای باز 24 نقطه تهران از جمله ایوان انتظار و گلزار شهدا، جشن‌های این روز طی یک ساعت و با حضور سخنران، مداح و شاعر و البته با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha