آغاز نهضت تولید تلاوت و ترتیل در رادیو قرآن / استانداردی مشخص برای تولیدات تعریف می‌شود
کد خبر: 3914728
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۶

آغاز نهضت تولید تلاوت و ترتیل در رادیو قرآن / استانداردی مشخص برای تولیدات تعریف می‌شود

در اولین جلسه شورای راهبری تولیدات تلاوتی شبکه رادیویی قرآن بر آغاز نهضت تولید تلاوت و ترتیل در این شبکه رادیویی و نیز تعریف استانداردی مشخص برای تولیدات تلاوتی تأکید شد.

به گزارش ایکنا؛ اولین جلسه شورای راهبری تولیدات تلاوتی شبکه رادیویی قرآن با حضور مجتبی ایزدی، مشاور معاون صدا و مدیر شبکه رادیویی قرآن، احمد ابوالقاسمی، مشاور معاون صدای رسانه ملی، محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن، مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، محمدامین مهدوی، مدیر گروه تلاوت و محافل شبکه رادیویی قرآن، علی حوری کامران، صادق درودیان و هادی ایزدپناهی، کارشناسان گروه تلاوت و محافل شبکه رادیویی قرآن در محل سالن جلسات شبکه رادیویی قرآن برگزار شد.

همچنین، بررسی زوایای فنی، محتوایی و رسانه‌ای تولیدات تلاوتی به‌ویژه در نوع تحقیق و ترتیل آن و تعیین شاخص‌های گزینش و انتخاب قاریان و مرتّلین ممتاز کشور جهت تولیدات تلاوتی، دستور جلسه شورا بود که بدان پرداخته شد.

در ابتدای این جلسه، مجتبی ایزدی، مشاور معاون صدا و مدیر شبکه رادیویی قرآن طی سخنانی ضمن خوش‌آمد‌گویی و خیر مقدم به حضور اساتید گرامی و تبریک ایام، اظهار کرد: رویکرد شبکه رادیویی قرآن، تنوع‌بخشی در قالب و ساختار‌های برنامه‌سازی به‌ویژه در حوزه تلاوت است که در این زمینه می‌توان به پخش تلاوت سوره مبارکه یس و آیت‌الکرسی با صدای بیش از 30 قاری اشاره کرد.

وی افزود: با توجه به نیاز سازمان به پخش یکصد هزار قطعه تلاوت فقط برای اوقات اذانگاهی جهت پخش از شبکه‌های استانی و ملی، ضروت دارد تلاش مضاعفی صورت گیرد که با عنایت و مساعدت معاون صدای رسانه ملی مقرر شد تا در مرحله اول، یک دوره تلاوت کل قرآن کریم که حدود هزار و پانصد قطعه خواهد بود، با صدای قاریان ممتاز و خوش‌خوان سراسر کشور تولید شود.

رادیو قرآن و آغاز نهضت تولید تلاوت و  ترتیل / ضرورت تعریف استانداردی مشخص برای تولیداتمدیر شبکه رادیویی قرآن تصریح کرد: همچنین در حوزه ترتیل نیز این موافقت صورت گرفته است که امیدوار هستم پس از سال‌ها توقف تولید در این زمینه، شاهد جهش تولید در حوزه تلاوت قرآن کریم باشیم.

در ادامه این جلسه، محمدامین مهدوی، مدیر گروه تلاوت و محافل شبکه رادیویی قرآن نیز در سخنانی بیان کرد: براساس مستندات موجود در بانک جامع تلاوت شبکه، به صورت تقریبی سه هزار قطعه تلاوت ایرانی از شبکه پخش می‌شود که هزار و پانصد قطعه آن تنها اختصاص به 10 قاری ممتاز داشته و باقی آن به دیگر قاریان اختصاص دارد که از همین تعداد نیز اکثریت آن اختصاص به قاریان تهرانی دارد.

وی افزود: می‌توان نتیجه گرفت که تاکنون از ظرفیت‌های تلاوتی استان‌ها کمترین استفاده و بهره‌برداری صورت گرفته است. در پخش تلاوت ترتیل قاریان ایرانی نیز شرایط بسیار ویژه و حادتر است. به موازات تولیدات تلاوتی که موضوع جلسه است، فراخوان تلاوتی نیز خواهیم داشت که به زودی فراخوان آن نیز اطلاع‌رسانی عمومی خواهد شد.

مهدوی گفت: برای انتخاب قاریان جهت تلاوت در این طرح، پس از بررسی‌های میدانی، نتایج مسابقات مختلف در سطح کشور و ... بالغ بر یک هزار و دویست نفر از قاریان ممتاز و خوش‎خوان سطح کشور شناسایی شدند که در مرحله دوم پس از مشورت با اساتید و قاریان استان‌ها حدود سیصد و پنجاه نفر گزینش شده‌اند.

همچنین، مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در این جلسه بیان کرد: رویکرد شبکه در مورد تولید انبوه تلاوت، داشتن نگاه ملی و نقش پررنگ مراکز استان‌ها در تولید آثار، بسیار ارزشمند و پسندیده است که تاکنون کمتر شاهد آن بوده‌ایم. طی 10 سال اخیر در مسابقات سراسری و ملی شرایط تلاوتی کشور رو به افول بوده به نوعی که رتبه‌ها معمولاً بین تعدادی از افراد توزیع یا جابجا می‌شود که ضرورت چنین اقدامی بیش از پیش مشخص می‌شود.

وی افزود: یکی از راه‌های شناسایی نخبگان این هنر، تولید انبوه در این زمینه است؛ چراکه با دامنه گسترده‌ای که ایجاد می‌شود، بسیاری از این استعدادها شناسایی و معرفی خواهند شد. آمار بیان شده در مورد بانک تلاوت قاریان ایرانی شبکه بسیار جای تأمل دارد. باید برای تولیدات تلاوتی استانداردهایی تعریف کنیم، ولی انتخاب شاخص‌ها و استاندارد‌ها طوری صورت گیرد که خروجی حداکثری نتیجه آن باشد نه حداقلی. رسانه باید در کنار تولید تلاوت، نگاه کادرسازی و انگیزشی نیز برای علاقه‌مندان این عرصه داشته باشد.

در ادامه، محمدتقی میرزا جانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن نیز در سخنانی اظهار کرد: طرح بیان شده بسیار مطلوب و به نوعی از ضروریات رسانه‌ای است که با توجه به ظرافت‌ها و حساسیت‌های موجود، ضرورت دارد تا فرایند اجرایی آن با دقت و توجه ویژه طراحی و برنامه‌ریزی شود.

رادیو قرآن و آغاز نهضت تولید تلاوت و  ترتیل / ضرورت تعریف استانداردی مشخص برای تولیداتوی ادامه داد: شایسته است قبل از تولید، هدف کار مشخص باشد، همچون اینکه تولیدات ویژه اوقات اذانگاهی است یا غیر آن. شورای عالی قرآن طی سالیان اخیر پویاتر از سنوات قبل حرکت داشته و نسبت به توسعه فعالیت‌ها با رعایت استانداردها و اصول حاکم برآن با نگاه راهبردی در حال تلاش است که تولید و تأیید حدود یکصد اذان و ارزیابی و انتخاب هفتصد مرتّل طراز رسانه گویای این امر است.

علی حوری کامران، کارشناس گروه تلاوت و محافل رادیو قرآن نیز در این جلسه بیان کرد: با توجه به منویات مقام معظم رهبری، انتظار است که تنها تلاوت‌های درجه یک از رادیو قرآن پخش شود. می‌توان شیوه اجرایی کار را اینطور تعریف کرد که تولیدات استان‌هایی که ظرفیت بالا دارند، با هماهنگی مراکز استانی در همان استان صورت گرفته و کارشناسان مربوطه اعزام شوند و تولیدات استان‌های کمتر برخوردار نیز در رادیو قرآن صورت پذیرد.

همچنین، هادی ایزدپناهی، دیگر کارشناس گروه تلاوت و محافل رادیو قرآن نیز در سخنانی گفت: ضوابط تعریف شده برای تولید و پخش تلاوت در سازمان بسیار سختگیرانه است، به نحوی که اگر بخواهیم بر اساس این ضوابط، تلاوت قاریان ممتاز مصری همچون مصطفی اسماعیل و ... را با آن بسنجیم، نتیجه آن خواهد بود که خیلی از تلاوت‌ها و شاهکارهای این قاریان نیز نصاب لازم را کسب نخواهند کرد. اما اگر طبق عرف تلاوتی استانداردسازی کنیم، آنگاه شاهد آن خواهیم بود که دامنه کار وسیع‌تر شده و نتیجه آن معرفی ستارگان زیادی در عرصه تلاوت خواهد بود.

در ادامه این جلسه، احمد ابوالقاسمی، مشاور معاون صدای رسانه ملی و قاری بین‌المللی قرآن کریم نیز طی سخنانی اظهار کرد: قبل از تولید، باید به جایابی آن در جدول پخش و زمان آن توجه کنیم؛ چراکه بر این اساس، استانداردها و ضوابط تولید می‌تواند متفاوت باشد. باید تمامی تلاوت‌های تولید شده رتبه‌بندی و متناسب با ظرفیت‌های شناسایی شده در رادیو و براساس زمان پخش، تعریف و به نوعی تمامی تولیدات پخش شود تا انگیزه قاریان و روحیه آنان به‌ویژه قاریان شهرستانی تقویت شود. ارزیابی تلاوت‌ها و شاخص‌های ارزیابی بسیار اهمیت دارد؛ چراکه ارزیابان باید جدای از شناخت تلاوتی، شناخت رسانه‌ای نیز داشته باشند.

یادآور می‌شود، اولین جلسه شورای راهبری تولیدات تلاوتی شبکه رادیویی قرآن عصر 13 مردادماه در محل سالن جلسات شبکه رادیویی قرآن برگزار شد.

انتهای پیام
captcha