عاشورا؛ فرصتی برای فرهنگ‌سازی / بایدها و نبایدهای محرم در استان مرکزی
کد خبر: 3914739
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۳

عاشورا؛ فرصتی برای فرهنگ‌سازی / بایدها و نبایدهای محرم در استان مرکزی

استاندار مرکزی با بیان اینکه مردم از فرهنگ عاشورا درس گرفته و زمینه رشد اخلاقی و اعتقادی خود را افزایش دادند،‌ تصریح کرد: امسال علاوه بر انتشار پیام عاشورا، فرهنگ‌سازی در حوزه بهداشت در راستای مهار بیماری کرونا نیز باید لحاظ شود.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، سیدعلی آقازاده، استاندار مرکزی، عصر روز گذشته، 14 مرداد در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان که با حضور مسئولان ارشد استان، مداحان و رؤسای هیئت‌های مذهبی در مصلای بیت‌المقدس اراک برگزار شد، اظهار کرد: برنامه‌ریزی برای برگزاری محرمی باشکوه از افتخارات استان است و امیدست برنامه‌ها در این ماه همواره با شور و صلابت همراه باشد.

وی تصریح کرد: مأموریت امروز ما در خصوص برگزاری مراسم محرم و صفر همان مأموریت سال‌های قبل است و باید با شکوه هرچه بیشتر برگزار شود. امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا سالی متفاوت از سال‌های قبل خواهیم داشت و متأسفانه ایران به لحاظ ابتلا به بیماری و آمار فوتی‌های ناشی از این بیماری جزو 10 کشور اول دنیا قرار دارد.

آقازاده شرایط کرونایی استان مرکزی را قرمز اعلام کرد و با اشاره به اینکه هیچ منعی برای برگزاری مناسبت‌ها و عزاداری محرم به ویژه در دهه اول و دوم محرم وجود ندارد، از مردم خواستار رعایت تمامی شیوه‌نامه‌های بهداشت فردی و اجتماعی شد و تأکید کرد: باید مراقبت کرد پس از برگزاری مراسم سوگواری سیدالشهدا(ع) شاهد ابتلای هرچه بیشتر مردم به بیماری و فوت بیشتر مردم نباشیم.

استاندار مرکزی خطاب به رؤسای هیئت‌های مذهبی استان تأکید کرد: رؤسای هیئت‌های مذهبی باید بسیار مراقب باشند مردم و عزاداران شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند تا شاهد اتفاقات بد نباشیم، با وجود اینکه این مراسم‌ پرشکوه‌تر برگزار می‌شود، اما از رعایت بهداشت نباید غفلت کرد.

وی مردم استان مرکزی را مردمی فرهنگ‌ساز و فرهنگ‌دوست توصیف و بیان کرد: مردم از عاشورا فرهنگ‌سازی کرده و زمینه رشد اخلاقی، دینی، اعتقادی خود را افزایش دادند. امسال علاوه بر رسالت اصلی که انتشار پیام عاشورا است، فرهنگ‌سازی در حوزه بهداشت در راستای مهار بیماری کرونا نیز باید لحاظ شود. همان‌گونه که فاصله‌گذاری اجتماعی در صفوف نماز عبادی ـ‌ سیاسی جمعه رعایت می‌شود باید در مراسم عزاداری نیز اینچنین باشد. دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی باید با رعایت فاصله حداقل یک و نیم متری از یکدیگر بایستند و در این مدت باقی‌مانده تا محرم رؤسای هیئت‌های مذهبی وظیفه آموزش و گوشزدهای لازم را برعهده دارند.

آقازاده ضرورت رعایت شیوه‌نامه بهداشتی را متذکر شد و بیان کرد: توزیع غذا از سوی هیئت‌ها در محرم ممنوع است، در ماه‌های گذشته بیش از 170 هزار بسته معیشتی بین ینازمندان استان توزیع شده است، قرار بر این است حداقل صد هزار بسته معیشتی دیگر نیز تهیه و توزیع شود.

مرزهای اعتقادی صدمه نبیند

حجت‌الاسلام سیدعبدالمهدی موسوی، رئیس کل دادگستری استان مرکزی هم در این جلسه ضمن تأکید بر رعایت بهداشت فردی و اجتماعی، اظهار کرد: مباحث دینی به یکدیگر متصل هستند و برای درک هر یک از آنان همچون غدیر، محرم، مهدویت نیاز است تا با اصول دینی دقیق آشنا شده و نکات کاربردی را در زندگی جاری سازیم.

وی هشدار داد: مراقب باشید تا در عزاداری‌ها مرزهای اعتقادی صدمه نبیند. امسال بیش از هر زمان دیگری به محرم نیاز است، امسال باید از گلوی پاک عزاداران ندای «یا حسین» برخیزد تا جامعه بشریت را از این بیماری رها سازد، نباید اجازه داد انجام کارهای غیرمعقول در محرم از سوی تعداد کمی از مردم به عظمت و شکوه محرم ضربه زند.

موسوی افزود: در ایام محرم و صفر چشم و گوش دشمنان بیش از هر زمان دیگری باز است تا با بروز کوچکترین اشتباه حتی سهوی به مرزهای اعتقادی ما تاخت و تاز کنند و این وظیفه جامعه مداحان، روحانیون و رؤسای هیئت‌های مذهبی است تا از بروز این فاجعه جلوگیری کنند. مردم ایران با تمام قوا از مرزهای عفت و پاکدامنی، صداقت و ایمان دفاع می‌کنند.

وی در پایان اظهار کرد: وضعیت امنیتی استان بسیار مطلوب گزارش می‌شود و نیروهای ارزشی انتظامی، نظامی و امنیتی بیدار و هوشیار هستند، اما وظیفه همه مردم مراقبت از عاشورا است تا از این جلسات سوءاستفاده نشود. تهیه خوراک تبلیغی فرهنگ‌سازی باید از سوی ادارات کل تبلیغات اسلامی و فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شود تا پس از پایان محرم و صفر شاهد کمترین آسیب در حوزه کرونا باشیم.  

انتهای پیام
captcha