شفاف‌سازی درباره کمک‌های مؤمنانه اعتماد عمومی را تقویت می‎کند
کد خبر: 3916282
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۶
جعفرزاده ایمن‌آبادی:

شفاف‌سازی درباره کمک‌های مؤمنانه اعتماد عمومی را تقویت می‎کند

عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار کرد: دولت باید بتواند کمک‌های مؤمنانه را ساماندهی کند، زیرا اعتماد عمومی را افزایش خواهد داد. باید کمک‌های مردمی هیئت‌های مذهبی، مساجد، پایگاه‌های بسیج و ... که در اختیار دولت، هلال احمر یا کمیته امداد قرار داده می‎شود از سوی دولت اعلام و شفاف‌سازی شود.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‎آبادی

غلامعلی جعفرزاده ایمن‎آبادی، کارشناس اقتصادی و عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، در گفت‎وگو با ایکنا، درباره نقش NGOها در افزایش کمک‌های مؤمنانه و کاهش تبعات اقتصادی کرونا اظهار کرد: در تمام بحران‌ها از جمله بحران‌های اقتصادی مجموعه‎هایی خصوصی وجود دارند که از نهادهایی مردمی شکل گرفته‌ و به دولت‌ها کمک می‌کنند. هیچ زمانی کمک گرفتن از چنین نهادهایی به منزله ضعف هیچ دولتی تلقی نشده، بلکه از نشانه‌های تقویت دولت نیز محسوب می‎شود.


بیشتر بخوانید:


وی افزود: در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و با فرهنگ و شریعت اسلامی، بحث کمک به همنوع به عنوان یک اصل دینی پذیرفته شده است. لذا در چنین جامعه‎ای باید کمک‌های مؤمنانه در راستای کمک به نیازمندان و رفع مشکلات اقتصادی مورد توجه جدی قرار گیرد. البته در مواقع مختلف ملت ما به میدان آمده و این اقدام بسیار خوبی است که باید مردم را دائماً ترغیب کرد، اما دولت هم نباید خارج از گود بایستد، بلکه باید اقدامات و همراهی لازم را انجام دهد.

الان زمان تشکل‌های رسمی و مشارکت‌های اجتماعی است. باید به کودکان و جوانان کشور یاد دهیم که در مواقعی که بحرانی پدید می‎آید به صورت تشکل‌یافته اقدام به کمک به هم نوعان کنند

جعفرزاده ایمن‌آبادی اظهار کرد: دولت باید بتواند کمک‌های مؤمنانه را ساماندهی کند. چنین اقداماتی اعتماد عمومی را نیز افزایش خواهد داد. باید کمک‌های مردمی هیئت‌های مذهبی، مساجد، پایگاه‌های بسیج و ... که در اختیار دولت، هلال احمر یا کمیته امداد امام خمینی(ره) قرار داده می‎شود از سوی دولت اعلام، شفاف‌سازی و ثبت و ضبط شود. این اقدام الگویی برای کشورهایی است که صرفاً به دولت تکیه دارند.

این کارشناس مسائل اقتصادی یادآور شد: هیچ دولتی نمی‌تواند ادعا کند در یک بحران به تنهایی همه امور کشور از جمله مسائل اقتصادی را به خوبی اداره می‎کند. بخشی از کمک‌های مؤمنانه‌ای که در کشور ما صورت می‎گیرد، منبعث از فرهنگ غنی دینی ما و بخشی نیز به دلیل حس نوع‌دوستی ایرانیان است.

اهمیت فعالیت‌های سازماندهی شده

عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: بعد از پیام مقام معظم رهبری و دعوت به کمک‌های مؤمنانه، مجموعه‌های مختلف مردمی اقدامات زیادی در این راستا انجام دادند. ان‌شاءالله در حالی که به سمت بازگشایی مدارس می‌رویم و بسیاری از دانش‌آموزان نیز ممکن است نیازمند کمک باشند، بخشی از مشکلات را با کمک مردم برطرف کنیم.

جعفرزاده‎ایمن‌آبادی تصریح کرد: الان زمان تشکل‌های رسمی و مشارکت‌های اجتماعی است. باید به کودکان و جوانان کشور یاد دهیم که در مواقعی که بحرانی پدید می‎آید به صورت تشکل‌یافته برای کمک به همنوعان اقدام کنند.

کمک به محرومان نیازمند بانک اطلاعاتی قوی است

وی با اشاره به اهمیت ورود نهادهای خصوصی به ترویج کمک‌های مؤمنانه، ادامه داد: این نهادها که دائماً از جیب مردم سود می‌برند باید در بحران هم کمک کنند و بی‌تفاوت نباشند تا گامی در راستای رفع مشکلات برداشته شود. البته اقداماتی نیز انجام می‌دهند اما کافی و وافی نیست. لذا انتظار ما از بخش خصوصی برای کمک به مردم بسیار بیشتر از وضعیت کنونی است.

این کارشناس مسائل اقتصادی در پایان با پرداختن به نقش دولت در کمک‌های مؤمنانه، گفت: البته کسی مانع اقدام دولت نمی‌شود و اگر می‎تواند حتماً باید کمک کند، اما بیشتر باید به سمت ساماندهی و سازماندهی برود. در شناسایی افراد، نیازمند بانک اطلاعاتی قوی هستیم. اگر مردمی محروم هستند، این محرومیت در اشکال مختلف فرهنگی و اجتماعی نیز هست و فقط محرومیت اقتصادی مطرح نیست. بنابراین دولت باید این بانک اقتصادی قوی را داشته باشد تا در کمک‎ نهادهای مختلف دوباره‌کاری نشود و در این صورت نقش هماهنگی دولت نیز تقویت خواهد شد.

انتهای پیام
captcha