آیا با وجود مشکلات اقتصادی باید از مسلمانان دیگر کشورها حمایت کنیم؟
کد خبر: 3916450
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۲
پاسخ حجت‌الاسلام بیگی به یک پرسش؛

آیا با وجود مشکلات اقتصادی باید از مسلمانان دیگر کشورها حمایت کنیم؟

کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات شرعی اظهار کرد: متأسفانه برخی از افراد که تعداد آنها هم در جامعه کم است، از کمک‌های ایران به مسلمانان کشورهای دیگر که دچار گرفتاری شده‌اند، انتقاد می‌کنند و می‌گویند خودمان این همه مشکل داریم چرا باید به آن‎ها کمک کنیم، اما از نظر اسلام این دیدگاه مردود است.

حجت الاسلام اکبر بیگی

حجت‌الاسلام والمسلمین اکبر بیگی، مدرس احکام و مسائل شرعی در حوزه علمیه قم و از کارشناسان مرکز ملی پاسخ‌گویی به سؤالات شرعی، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره اهمیت توجه به مقوله کفالت عمومی در راستای توسعه کمک‌های مؤمنانه پرداخت و اظهار کرد: به طور طبیعی همه انسان‌ها در زندگی اجتماعی نیازمند همدیگر هستند. به همین دلیل دین مبین اسلام به این نیاز مدنی انسان‌ها توجه نشان داده و سفارش بسیاری درباره کمک و مشکل‌گشایی افراد جامعه نسبت به یکدیگر کرده است.


بیشتر بخوانید:


عابدترین انسان از منظر پیامبر اسلام(ص)

وی ادامه داد: از تعالیم دین اسلام و سیره اولیای الهی (ع) چنین برداشت می‌شود که بعد از انجام واجبات، برترین وسیله برای تقرب به خداوند متعال خدمت به بندگان خدا است. اولیای خداوند همواره در خدمت مردم بودند و شخصاً در رفع حوائج آنان اقدام می‌کردند. تاریخ درباره سیره امام سجاد(ع) می‌نویسد که ایشان حدود یکصد خانوار از اهل مدینه را سرپرستى مى‏‌کرد و همه نیازمندى‏‌هاى آنان را برآورده مى‏‌ساخت ولى آنان نمى‏‌دانستند که از سوى چه کسى تأمین می‏‌شوند و پس از آنکه حضرت امام رحلت فرمودند، به این نکته پى بردند.

حجت‌الاسلام بیگی یادآور شد: در روایتی از پیامبر اکرم(ص) آمده است که فرمودند: عابدترین مردم آن کسی است که نسبت به مردم خیرخواه‌تر از دیگران و نسبت به تمام مسلمین سلیم القلب و با صفا باشد. انسان مسلمان هرگز نباید نسبت به سختی‌هایی که برای دیگر مسلمانان وجود دارد بی‌تفاوت بوده و از اوضاع و احوال آنان بی‌خبر باشد، چون اگر بی‌تفاوت باشد ناخودآگاه دچار خود خواهی می‎شود که جز به خود به هیچ کس نمی‌اندیشد؛ درحالی‌که خداوند متعال در قرآن می‌فرماید «در راه نیکی و پرهیزگاری به یکدیگر کمک کنید»

جایگاه کمک به نیازمندان در قرآن کریم

کارشناس مرکز پاسخگویی به سؤالات شرعی تأکید کرد: متأسفانه برخی از افراد که تعداد کمی در جامعه نیز هستند از کمک‌های ایران به سایر مسلمانان کشورهای دیگر که دچار گرفتاری شده‎اند، انتقاد می‌کنند و می‌گویند خودمان این همه مشکل داریم چرا باید به کشورهای دیگر کمک کنیم، اما از نظر اسلام این دیدگاه مردود است چراکه کمک به رفع مشکلات دیگران بدین معناست که انسان در حد توان و مقدورات باید نسبت به گرفتاری‌های زندگى افراد فامیل، همسایگان، همکاران، زیردستان، هموطنان و حتّى همنوعان در دیگر کشورها حساسیت داشته باشد و در حل آنها پیشقدم باشد. چنین روحیه‏‌اى تا آنجا اهمیت دارد که پیامبر(ص) ‏فرمود: «هر کس بشنود مردى مسلمانان را به فریاد مى‏ طلبد ولى به فریادش نرسد، مسلمان نیست»

وی یادآور شد: از نگاه قرآن کریم، كسانى‌كه نسبت به كمك و يارى ستم‌ديدگان، سكوت و بى‌تفاوتى اختيار كرده‌اند و قيام نمى‌كنند، سرزنش و ملامت شده و مورد سؤال قرار مى‌گيرند چنانچه در سوره نساء می‌فرماید: «وَمَا لَكُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَٰذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ نَصِيرًا؛ چرا در راه خدا جهاد نمی‌کنید و در راه آزادی جمعی ناتوان از مرد و زن و کودک که در مکه اسیر ظلم کفارند و دائم می‌گویند: بار خدایا، ما را از این شهری که مردمش ستمکارند بیرون آر و از جانب خود برای ما بیچارگان نگهدار و یاوری فرست» (نساء/ 75) مؤلف تفسير «اطيب البيان» نیز در تفسیر این آیه آورده، از اين آيه استفاده مى‌شود كه بر مسلمانان واجب است اگر ديدند مسلمانى گرفتار ظالمى شده، به قدر قوه و قدرت خود اقدام كنند و رفع شر آن را كنند.

محبوب‌ترین اعمال نزد خداوند

حجت‌الاسلام بیگی گفت: در حدیث دیگری از امام باقر(ع) نیز در اهمیت این عمل خداپسندانه آمده است که سه خصلت، محبوب‏ترین اعمال در نزد خداست؛ مسلمانى، مسلمان دیگرى را غذا بدهد و از گرسنگى برهاند؛ دوم اینکه گرفتارى‌اش را برطرف کند و سوم اینکه بدهى‎اش را بپردازد. نکته دیگری که توجه به آن لازم است این است حال که ملت ایران مانند برخی کشورهای دیگر مبتلا به بیماری کرونا شده باید بیش از اوقات دیگر همدرد و پشتیبان همدیگر باشند.

کارشناس مرکز پاسخگویی به سؤالات شرعی یادآور شد: البته توجه به این نکته نیز لازم است که مردم ایران در شرایط حاضر برخوردار از پزشکان و پرستاران خدمتگزار، روحانیون و طلاب فداکار، جوانان مؤمن، نیروهای مسلح، دستگاه‌های دولتی، نهادهای مردمی، فرهنگیان و دانشگاهیان متعهد و مراجع دینی بوده و به خواست خدا، با صبر، مقاومت، اتحاد و همکاری تمام اقشار کرونا را شکست می‌دهند.

حجت‌الاسلام بیگی در پایان اظهار کرد: همچنین با توجه به در پیش بودن ماه محرم و ماه عزاداری سرور وسالار شهیدان امام حسین(ع) و اصحاب ایشان، از آنجا که مردم دارای نذورات هستند در صورتی‌که نذر شرعی نباشد نذورات بیشتر به سمت کمک‌های مؤمنانه و هدفمند سوق داده شود تا بتواند مشکلی از گرفتاری‌های مردم را برطرف و ثواب آن هم به امام حسین(ع) اهدا شود.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۴ - ۲۰:۳۰
0
0
احسنت. موضوع خوب و کاربردی بود
captcha