تهیه مستندات ثبت ملی آیین‌های سنتی «طلب باران و زنجیر و پیر» کوثر
کد خبر: 3919243
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰

تهیه مستندات ثبت ملی آیین‌های سنتی «طلب باران و زنجیر و پیر» کوثر

مسئول نمایندگی اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کوثر گفت: مستندات ثبت ملی آیین‌های سنتی «طلب باران و زنجیر و پیر» شهرستان کوثر در حال تهیه است تا این آثار در فهرست آثار ملی به ثبت برسند.

تهیه مستندات ثبت ملی آیین‌های سنتی «طلب باران و زنجیر و پیر» کوثربه گزارش ایکنا از اردبیل، جهانگیر شهبازی، مسئول نمایندگی اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کوثر، ششم شهریورماه اظهار کرد: شهرستان کوثر دارای فرهنگ و آیین‌های غنی است که به تناسب مناسبت‌ها اجرا می‌شود که از جمله این آیین‌ها سنت قدیمی «شاخصی واخصی» (شاه حسین وای حسین) است.
وی افزود: این مراسم و آیین سنتی و قدیمی همه ساله در ماه محرم و عزاداری امام حسین(ع) در شهر گیوی و روستا‌های آن از جمله زاویه کرد، زرج‌آباد و... برگزار شده و برای سید و سالار شهیدان و یاران باوفایش عزاداری و سوگواری می‌شود.
مسئول نمایندگی اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کوثر بیان کرد: در این مراسم عزاداران با در دست گرفتن پرچم‌های کوچک همزمان با رجزخوانی یکی از عزاداران به عنوان سردسته پای خود را به زمین کوبیده و ندای «شاخصی واخصی» سر می‌دهند.
شهبازی از تلاش برای شناسایی و معرفی مراسم و آیین‌های سنتی شهرستان کوثر خبر داد و گفت: به‌زودی آیین‌های سنتی طلب باران و زنجیروپیر شهرستان کوثر در فهرست آثار ملی کشور ثبت خواهد شد و اقدامات لازم برای ثبت سایر آثار و مراسم معنوی شهرستان صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام
captcha