درس‌های تربیتی خطبه حضرت زینب(س) در شام / الگوی توأمان علم، شجاعت، حیا و عفت
کد خبر: 3920389
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۴
علاسوند تشریح کرد:

درس‌های تربیتی خطبه حضرت زینب(س) در شام / الگوی توأمان علم، شجاعت، حیا و عفت

عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده گفت: خطبه حضرت زینب(س) در شام، علم و آگاهی و سخنوری و آشنایی او با قرآن را نشان می‌دهد و مهمتر از آن شجاعت بی‌نظیر زینب را نمایان می‌کند؛ زینب با این سخنان، آموزه‌ای از علم، شجاعت و حیا و عفت را نشان داد.

علاسوندبه گزارش ایکنا، فریبا علاسوند، عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده حوزه خواهران، امروز، 11 شهریورماه در بخش دوم و پایانی نشست «کنش‌ورزی بانوان در مکتب تربیتی اهل بیت(علیهم السلام)»، گفت: تنها امکانات عملیات حضرت زینب(س) تا زمان رحلتشان، کلمه بود که با احساسات آتشین ایشان در هم آمیخته و حماسه خلق کرد و منطق عقلانیت حادثه را تبیین کرد.

وی افزود: تحریف یکی از ابزارهای قدرتمند برای اختفای حقیقت بوده است؛ تحریف با رنگ و لعاب اشعری مسلکی قرن دوم هجری در زمان حکومت اموی یک شکل داشت و با توجه به واژگان امروز، رنگ و لعاب دیگری یافته است؛ اگر کلمات و خطبه‌های آتشین زینب کبری نبود، امروز نمی‌توانستیم به صورت مستند جلوی تحریفات را بگیریم.

علاسوند تصریح کرد: در شبهات گاهی القاء می‌شود که دعوای امام حسین(ع) و یزید بر سر زنی بوده است و تحلیلی سخیف از ماجرا ارائه می‌دهند؛ ولی حتی اگر به سخنان امام هم استناد نکنیم که باید بکنیم، خود یزید هم گفته است من انتقام تاریخی از اسلام گرفتم و کاش پدرانم که در بدر و احد بودند، می‌دیدند که چگونه انتقام گرفتم و خوشحالی می‌کردند؛ یعنی در واقع عاشورا، انتقام از پیامبر بود. 

استاد  حوزه خواهران با بیان اینکه یزید تعبیر ابوسفیان را به کار بسته که «لعبت هاشم بالملک ولا خبر جاء و لا وحی نزل»، اضافه کرد: یزید و بنی امیه معتقد بودند که پیامبر چون دین را وارد سیاست کرد، با دین بازی کرد و خبری از وحی و آسمان و ... نیست. وقتی کار به اینجا رسید، زینب مجلس را به دست گرفت و به جای آنکه به انزوا برسد، تمام قد ایستاد و یزید را رسوا کرد.

علاسوند با اشاره به خطبه حضرت در کاخ یزید، افزود: این خطبه، علم و آگاهی و سخنوری و آشنایی او با قرآن را نشان می‌دهد و مهمتر از آن شجاعت بی‌نظیر زینب را نمایان می‌کند؛ زینب آموزه‌ای از علم، شجاعت، حیا و عفت را نشان داد؛ بر خلاف آنچه که امروز سلبریتی‌ها در دنیا ذهن جوانان ما را به خاطر اهمیت به بدن و شهوت تسخیر کرده‌اند.

وی با بیان اینکه خیلی از والدین مشاوره می‌گیرند که فرزندان ما تا سن 18 و 20 سالگی نماز می‌خواند، ولی حالا خدا را هم تکذیب می‌کند، افزود: ما به فرزندانمان توبه را یاد نداده‌ایم، قرآن وقتی در مورد آدم سخن گفته، ضمن تأکید بر ظرفیت علم‌آموزی انسان، بر گناه و توبه کردن هم اشاره دارد، خدا کلماتی به او یاد داد تا توبه کند. اگر انسان توبه نکند، اژدهای درونی او برون می‌زند و از لگدمال کردن حقیقت دست نخواهد کشید.

علاسوند با بیان اینکه زینب خطاب به یزید گفت که از تو با آن سابقه خانوادگی که داری، بعید نیست که پیامبر را تکذیب کنی، اظهار کرد: سنت رابطه گناه با تکذیب آیات الهی یکی از سننی است که زینب به آن اشاره کرد. همچنین سنت دیگری را که حضرت زینب بیان فرمود، اینکه تو با 30 هزار نفر به جنگ 72 نفر آمده‌ای، قدرت‌نمایی ندارد.

وی با بیان اینکه خیلی‌ها امروز می‌گویند آمریکا و اروپا امکانات و وضعیت مالی خوبی دارند، در حالی که در دنیا جنگ‌افروزی کرده و دشمنی به راه انداخته‌اند، افزود: زینب(س) به یزید گفت که تصور نکن چون همه امور به ظاهر برای تو به خوبی پیش می‌رود، نشانه عزت تو هست، خدا به تو مهلت داده تا در باتلاق گناه غرق شوی و ناگهان تو را خواهد گرفت.

کسب حلال؛ درس مهم تربیتی خطبه زینب(س)

علاسوند اضافه کرد: این نکته تربیتی مهمی است؛ زیرا گاه می‌بینیم که بچه‌ای از سر سفره حلال می‌خواهد سریعتر و زودتر به قدرت و ثروت برسد چون چند نفر اختلاس‌گر و رشوه‌بگیر را موفق می‌داند، در حالی که او باید از راه حلال به رشد اقتصادی برسد، باید این عبرت‌ها را تذکر دهیم، زیرا خدا یکباره آنها را می‌گیرد و این لقمه‌ها گلوگیر است و پایین نخواهد رفت.

وی با بیان اینکه حضرت زینب ضمن اینکه مسائل زنانه را دارد، در عین اینکه انسان است، تصریح کرد: امروز هم در مجامع بین‌المللی، 13 عرصه نگران‌کننده برای زنان برشمرده از جمله مسائل جنگی مرتبط با زنان؛ حضرت زینب با عتاب و ناراحتی خطاب به یزید فرمودند که «یابن الطلقاء»(تعبیر طلقاء خیلی کنایه‌آمیز و مهم است) آیا این عدالت است که کنیزان خود را در پرده کنی و دختران رسول‌الله را نمایان کرده و آنان را میان مردم چرخاندی و چهره‌هایشان را جلوی نامحرمان آشکار کردی؛ آیا این خیلی قدرت‌نمایی است؟

وی تأکید کرد: نکته تربیت دیگری که حضرت فرمودند، این است که چطور ممکن است امید خیر به کسی برود که در این شرایط پرورش یافته است؛ اولاً تو فرزند هند جگرخواره‌ای و نفرت از او به تو منتقل شده است؛ تو از ریشه و خانواده‌ای هستی که دشمنی اهل بیت را دارند، ضمن اینکه تو در محیطی زندگی کرده‌ای که مرتب در آن نفرت از اهل بیت مطرح بوده است.

علاسوند بیان کرد: این نکته را باید در فضای خانواده بیاموزیم که اگر فضای زندگی ما خلاف رفتارهای انسانی و اخلاقی و آداب شیعی باشد، مطمئنا نمی‌توانیم فرزندانی تربیت کنیم که با نیکی‌ها خو بگیرند.

انتهای پیام
captcha