کد خبر: 3920769
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
حوزه علمیه در هفته‌ای که گذشت؛

سرخط علم/ از واکنش‌ها به بی‌حرمتی به ساحت قرآن تا تحلیل ابعاد مختلف قیام عاشورا

در میان رویدادهای هفته گذشته در سطح حوزه‌های علمیه می‌توان به برپایی نشست‌های مجازی با موضوع تحلیل و بررسی قیام امام حسین(ع) بودیم. همچنین در پی بی‌احترامی به ساحت قرآن در کشور سوئد، برخی از فضلای حوزه علمیه واکنش‌هایی نشان دادند.

به گزارش ایکنا؛ در هفته‌ای که گذشت، مصادف با ایام عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) شاهد برگزاری نشست‌های متعدد حضوری یا مجازی با محوریت تحلیل واقعه عاشورا بودیم. همچنین رخداد مهم دیگر واکنش‌های علما به هتک حرمت به ساحت مقدس قرآن کریم در کاریکاتوری در کشور سوئد بود. در ادامه نگاهی به مهم‌ترین رویدادهای علمی حوزه از منظر خواهیم گذشت؛

نشست‌های علمی در تحلیل عاشورا

تجلی حکمرانی قرآنی در قیام عاشورا

حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لک‌زایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ۱۰ شهریورماه، در ادامه مباحث حکمرانی قرآنی و قیام امام حسین(ع)، گفت: یکی از جلوه‌های برجسته حرکت امام حسین(ع)، مقابله با حکومت طاغوتی و ظالمانه با توجه به تشبیهی است که امام(ع) دارند؛ زیرا امام(ع) حرکت خود را با حرکت حضرت موسی(ع) و حضرت یحیی(ع) تشبیه کردند؛ امام(ع) از بیعت امتناع کرد و استدلال فرمود که با روی کار آمدن یزید، اصل اسلام از بین خواهد رفت.

وی اضافه کرد: امام(ع) وقتی وارد مکه شد، دعوت‌نامه‌هایی به ایشان رسید و امام(ع) مسلم را فرستاد تا اوضاع را بررسی کرده و گزارش به امام(ع) بدهند و مسلم هم تأیید کردند که کوفیان، حامی امام(ع) هستند؛ بعد از رسیدن نامه اول، امام(ع) نامه دومی به مردم کوفه نوشتند و با توجه به گزارش مسلم، فرمودند که به سمت کوفه در حرکت است.

خطبه امام حسین(ع) در منا تابلوی وابستگی شبکه‌های دینی به قدرت است

حجت‌الاسلام والمسلمین داود فیرحی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، شامگاه یکشنبه، ۹ شهریورماه، در نشست «عاشورا و اصلاح دین» از مجموعه نشست‌های چراغی دیگر که به صورت مجازی از سوی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، گفت: تاریخ اسلام در زمینه اصلاح دینی به دو دوره عصر بیداری، یعنی ۲۰ تا ۳۰ سال قبل از مشروطه و کمی قبل‌تر در برخی کشورهای دیگر مانند مصر و بعد از آن تقسیم می‌شود.

وی با بیان اینکه قبل از دوره بیداری، تردیدی در بحث فهم دین وجود نداشت و هرچه فهمیده می‌شد به عنوان برداشت از دین تلقی می‌شد، افزود: از دوره بیداری به بعد این پرسش ایجاد شد که نکند ما دین را متفاوت از آنچه هست، می‌فهمیم و محکوم به تفسیر هستیم و به تبع این بحث، تردید در فهم سنتی عاشورا هم ایجاد شد، ولی از دوره بیداری به بعد ما شاهد دو مسئله هستیم؛ یکی اصلاح امر سیاسی و دیگری اصلاح امر دینی

درس‌های تربیتی خطبه حضرت زینب(س) در شام

فریبا علاسوند، عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده حوزه خواهران، ۱۱ شهریورماه در بخش دوم و پایانی نشست «کنش‌ورزی بانوان در مکتب تربیتی اهل بیت(علیهم السلام)»، گفت: تنها امکانات عملیات حضرت زینب(س) تا زمان رحلتشان، کلمه بود که با احساسات آتشین ایشان در هم آمیخته و حماسه خلق کرد و منطق عقلانیت حادثه را تبیین کرد.

وی افزود: تحریف یکی از ابزارهای قدرتمند برای اختفای حقیقت بوده است؛ تحریف با رنگ و لعاب اشعری مسلکی قرن دوم هجری در زمان حکومت اموی یک شکل داشت و با توجه به واژگان امروز، رنگ و لعاب دیگری یافته است؛ اگر کلمات و خطبه‌های آتشین زینب کبری نبود، امروز نمی‌توانستیم به صورت مستند جلوی تحریفات را بگیریم.

سوختن خیمه‌ها برای ساختن فردای عاشوراست

طوبی کرمانی، عضو هیئت علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، شامگاه دوشنبه، ۱۰ شهریورماه، در ادامه سلسله نشست‌های «چراغی دیگر»، که در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، گفت: امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) در کنار یکدیگر بزرگ شدند و رشد کردند تا نوبت به ازدواج زینب رسید.

وی ادامه داد: شرط زینب برای ازدواج مال، جاه و جلال نیست، بلکه شرط او برای ازدواج آن است که در همه عمر و در سفر و حضر با حسین(ع) باشد؛ زینب قرار است پیام‌آور عاشورا باشد و این رسالت سنگین را بر دوش کشد، الگو باشد و در علقمه دستان علمدار بریده شده، آتش گرفتن خیمه‌ها و غارت وسایل اهل بیت(ع) را ببیند، اما صبوری کند.

بزرگی عاشورا ثمره زیست مؤمنانه امام حسین(ع) است

محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شامگاه سه‌شنبه، ۱۱ شهریور، در ادامه نشست‌های «چراغی دیگر» که از سوی خانه اندیشمندان علوم انسانی به صورت مجازی برگزار شد، گفت: مردم عموماً امام حسین(ع) را در قاب عکس عاشورا می‌بینند ولی این اوج نباید ما را از روند زیست امام حسین(ع) که به این ماجرا انجامیده غافل کند، زیرا بزرگی کربلا و عاشورا ماحصل نوع زیست و نگاه امام حسین(ع) در طول حیات به زندگی است.

وی افزود: آنچه ما را شیعه می‌کند نگاه به مجموعه زندگی امام(ع) است؛ در بحارالانوار بیان شده که فردی ابراز شیعه کرد، ولی امام فرمود بهتر است بگویی محب و موالی شما هستم؛ برای اینکه کسی شیعه امام(ع) باشد غیر از ابراز عواطف و احساسات، باید رفتاری متناسب با رفتار ائمه(ع) داشته باشد؛ امام در این روایت تأکید دارند که قلبی که در آن غش و دغل و کینه و نفرت و دورویی و بی‌صداقتی باشد نمی‌تواند شیعه باشد.

مصاحبه با حوزویان

«وارونگی ارزش‌ها» و «بی‌تفاوتی»؛ دو پدیده خطرناک برای جامعه

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن بوسلیکی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین اهداف امام حسین(ع) امر به معروف و نهی از منکر به عنوان وظیفه قطعی شرعی بود، گفت: کسی تردید ندارد که بازداری اجتماعی هم در حیطه امر به معروف و نهی از منکر هست، گرچه به نظر بنده حیطه فردی هم خالی از محدوده امر به معروف و نهی از منکر نیست و در برابر آن وظیفه عقلی داریم.

وی با اشاره به اینکه در حیطه هنجارهای اجتماعی قطعاً مردم در برابر یکدیگر وظیفه عقلانی دارند، یعنی مسئله امر به معروف حتی دینی هم نیست و انسانی است، اظهار کرد: امر به لحاظ واژه‌شناسی به معنای دستور است، نه خواهش، تمنا و ارشاد؛ البته منحصر به امر نیست؛ در قرآن بیان شده که قوم شعیب به او می‌گفتند که آیا نماز تو به تو امر کرد که آنچه را اجداد ما می‌پرستیدند رها کنیم؟ «قَالُوا يَا شُعَيْبُ أَصَلَاتُكَ تَأْمُرُكَ أَنْ نَتْرُكَ مَا يَعْبُدُ آبَاؤُنَا أَوْ أَنْ نَفْعَلَ فِي أَمْوَالِنَا مَا نَشَاءُ إِنَّكَ لَأَنْتَ الْحَلِيمُ الرَّشِيدُ»(هود/۸۷)؟؛ نماز مگر علو و تحکمی دارد که بخواهد امر بکند، آن هم از منظر کسانی که معتقد نیستند نماز وجودی نورانی است؛ بنابراین امر هر نوع ارشاد، تشویق، تهییج و سوق دادن است.

عاشورا و میراث شیعه به زبان مستشرقان بازگو شود

محمدرضا فخرروحانی، استاد دانشگاه قم، در گفت‌وگو با ایکنا، ضمن تسلیت محرم و شهادت امام حسین(ع)، گفت: مستشرقان، شیعه را با چند ویژگی می‌شناسند که مختص دهه‌های اخیر نیست و در آثار خیلی قدیمی‌تر هم دیده می‌شود و مهم‌ترین آن این است که شیعیان محرم  را خیلی جدی می‌گیرند و واقعیت هم همین است.

وی با بیان اینکه نمی‌توانیم در جایی شیعه پیدا کنیم که بحث عزاداری برای امام حسین(ع) را نداشته باشند و این اهتمام در قالب سینه‌زنی، عزاداری، اطعام و ... تحقق می‌یابد، افزود: غربی‌هایی که به بحث شیعه پرداخته‌اند به یک نکته اشاره دارند و آن اینکه تقریباً در تمامی جوامع بشری شیعه غیر از مسجد، جایی به نام حسینیه وجود دارد و مردم در موسم خاصی از سال اهتمام ویژه به این مکان دارند.

مواجهه یک‌جانبه و احساسی ضعف تحلیل‌هایی عاشورایی است

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی، استاد سطح عالی حوزه، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به چرایی خوانش‌های مختلف از واقعه عاشورا و با بیان اینکه می‌توان این خوانش‎ها را به چند دسته عمده تقسیم کرد، گفت: یکی از مهم‌ترین عوامل نگاه‌های مختلف به عاشورا، ضعف روش‌شناسی مطالعات تاریخی است. ما ۴ روش عقلی فلسفی، شهودی، تجربی حسی و نقلی تاریخی را برای ارائه تحلیل از یک حقیقت تاریخی داریم.

وی افزود: این روش‌ها از نظر اعتبار و درجه اطمینان یکسان نیستند؛ اعتبار مطالعات عقلی از تجربی بسیار بیشتر است. درجه اطمینان روش شهودی عرفانی از همه اینها بالاتر و درجه مطالعات نقلی تاریخی از همه کمتر است. ضمن اینکه روش تابع مسئله و موضوع مورد مطالعه است یعنی اگر مسئله عقلی باشد، با روش تجربی و تاریخی قابل مطالعه نیست. مثلاً اینکه بگوییم آیا خدا هست یا خیر نمی‌توانیم با استناد به تاریخ خدا را اثبات کنیم.

امام حسین(ع) الگوی قرآنی فرامذهبی و جهانی است

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی، مترجم و مفسر قرآن و عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص)، در گفت وگو با ایکنا؛ با بیان اینکه امام حسین(ع)، ۱۷ آیه قرآن را تفسیر کرده‌اند ضمن اینکه امام در خطبه‌های خود استشهاداتی به قرآن داشته‌اند که به ۲۰ مورد می‌رسد، گفت: همچنین برخی آیات در مورد امام حسین(ع) براساس روایات تفسیر شده که به صد مورد می‌رسد؛ البته برخی آیات به صورت انفرادی به امام و برخی به صورت جمعی مرتبط با اهل بیت(ع) است.

وی با بیان اینکه به کربلا می‌توان از چند زوایه مانند عاطفی، تاریخی و کلامی و ... از جمله قرآنی نگاه کنیم، افزود: ما باید امام حسین(ع) را به عنوان الگوی قرآنی معرفی کنیم. امام خدماتی به قرآن کرده‌اند و قرآن جایگاه والایی در نزد ایشان داشته است؛ حضرت یک شب توافق کرده و جنگ را به عقب انداختند تا نماز بخوانند و قرآن تلاوت کنند؛ یعنی قرآن برای ایشان این قدر مهم است.

دین خصوصی با قرآن و سنت سازگار نیست

حجت‌الاسلام والمسلمین رحیم نوبهار، شامگاه شنبه، هشتم شهریورماه، در نشست علمی «لوازم حضور دین در حوزه عمومی» از مجموعه نشست‌های چراغی دیگر که به صورت مجازی از سوی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، گفت: در الهیات جدید، بحث قلمرو دین و رسالت اسلام از مباحث مهمی است که دیدگاه‌های مختلفی در مورد آن بیان شده است؛ از جمله دیدگاه‌هایی که دین را به تجربه امر قدسی محدود می‌دانند؛ یعنی رسالت ادیان و پیامبران، آموزش دادن شیوه‌هایی برای تجربه‌های شخصی عرفانی و معنوی است.

وی افزود: این گروه معتقدند که راه آسمان و حرکت به سمت آن همچنان باز است؛ این تصور که در آن عنصر محدودیت وجود دارد، قلمرو دین را به ساحت اخلاق هم نمی‌کشاند. در دیدگاه دیگر دین را صاحب رهیافت و دریافت در حوزه اخلاق نیز می‌دانند که این اخلاق می‌تواند فردی و اجتماعی باشد. برخی هم از مفهوم دین خصوصی صحبت می‌کنند، این موضوع با اینکه ابهامات زیادی دارد ولی تا حدودی هم روشن است؛ از لسان حقوق می‌توانیم آن را مسائل شخصی خصوصی بدانیم یعنی انسان می‌تواند در حوزه فردی، دیندار عمل کند.

ابتنای اقتصاد اسلامی بر مالکیت خداست

آیت‌الله محسن اراکی، استاد سطح عالی حوزه علمیه، در ادامه مباحث فقه نظام اقتصادی که یازدهم شهریور‌ماه در فضای مجازی منتشر شده است، گفت: هر نظام اقتصادی ولو اینکه اعلام هم نکند، مبتنی بر نوعی جهان‌بینی است. یکی از فریب‌هایی که در تمدن غربی وجود دارد، این است که نظریاتشان، در عرصه اقتصادی و سیاسی و ... پیش‌فرض‌‌هایی دارد که اعلام نمی‌کنند، زیرا با عکس‌العمل شدید روبرو می‌شود.

اراکی با بیان اینکه فرض نظام اقتصادی و سیاسی غرب، دورکردن و حذف خدا از صحنه زندگی و تفکر خدای بازنشسته است، افزود: اینها خدایی تعریف می‌کنند که دنیا را آفریده و رها کرده و دیگر کاری ندارد و انسان باید خودش برای خودش برنامه‌ریزی کند، اما در اسلام جهان‌بینی‌ای وجود دارد که نظام اقتصادی اسلام بر این مبنا استوار می‌شود.

سایر اخبار علمی

حجاب مسئله‌ای فردی یا حکومتی

نشست علمی و مناظره «مسئولیت دولت اسلامی در موضوع حجاب با دو رویکرد فقهی»، شامگاه پنجشنبه، ۱۳ شهریورماه، با حضور حجت‌الاسلام ایازی و حجت‌الاسلام سیدضیاء مرتضوی برگزار شد. حجت‌الاسلام ایازی با بیان اینکه مسئولیت دولت این است که بستر آگاهی و توجه دادن مردم را فراهم کند، بیان کرد: امروز حتی در جوامع غیراسلامی نگرانی از آزار جنسی وجود دارد؛ لذا زن برای جلوگیری از این موضوع باید حجاب داشته باشد؛ قرآن کریم ابتدا مسئله «یُعْرَفْنَ» و بعد «یُؤْذَیْنَ» را مطرح و کاملاً به صورت اختیاری مطرح می‌کند؛ مراد از اختیاری بودن هم این است که حجاب بدون تردید امری شرعی و دینی مانند نماز است و اگر کسی بگوید من نمی‌خواهم نماز بخوانم و یا روزه بگیرم، نمی‌خواهم حج بروم، زکات و خمس بدهم؛ او تعبد نکرده و دستور شرع را زیرپا گذاشته، ولی دستورات اختیاری و تابع اراده انسان است.

حجت‌الاسلام سیدضیاء مرتضوی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، نیز بیان کرد: دولت اسلامی حق دخالت و اجبار قانونی را در امر حجاب دارد، در عین اینکه مسئولیت فرهنگ‌سازی هم دارد؛ یعنی مسئله فرهنگ‌سازی را مستقل بگیریم و حق دخالت هم مستقل از مسئولیت فرهنگ‌سازی قابل بررسی است؛ مدعای بنده این است که اصل جواز دخالت دولت اسلامی ثابت است، گرچه امری تعبدی نیست، بنابراین با توجه به دلیل و هدفی که حجاب دارد باید موضوع بررسی شود؛ یعنی کارشناسان دینی و حقوقی و قانونی باید بررسی کنند آیا دخالت دولت اسلامی در مسئله حجاب باعث بهتر شدن آن است یا بدترشدن و با توجه به این وضعیت، دخالت دولت هم تعریف می‌شود.

آفت بزرگ تفسیر، تطبیق قطعی با حوادث روز است

آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست، ۱۲ شهریورماه در ادامه بحث قواعد و فلسفه تفسیر که در فضای مجازی منتشر شد، گفت: یکی از موضوعاتی که باید در تفسیر به آن توجه شود، فراورده‌های علمی بشر است که با وجود وضوح به آن توجه نمی‌شود و مفسران دچار افراط و تفریط شد‌ه‌اند.

وی با تأکید بر اینکه توجه به تاریخ هم در تفسیر لازم است، اضافه کرد: مسئله دیگر مورد نیاز مفسر آن است که نباید متأثر از زمان به تطبیقات قطعی محتوای برخی آیات به حوادث کنونی و غیب‌گویی دست بزند، مثلاً در ذیل آیه ۵۴ مائده «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ ذَلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ»؛ روایاتی از شیعه و سنی داریم که پیامبر فرمودند این قوم، جمعیتی از ایران و فارس هستند؛ یعنی آیه ناظر به سلمان و هم‌ولایتی‌های ایشان است.

همایش «معنویت‌های نوظهور، شاخصه‌ها و نقدها»

رئیس پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: همایش «معنویت‌های نوظهور، شاخصه‌ها و نقدها» روزهای هجدهم تا بیستم شهریورماه به صورت مجازی برگزار می‌شود.

این همایش از تاریخ هجدهم تا بیستم شهریورماه ۹۹ برگزار خواهد شد و قریب به دو سال و اندی است که در مورد این همایش فعالیت‌هایی صورت گرفته و علاوه بر ده‌ها پیش‌نشست که در شهرهای مختلف انجام می‌شود، سه جلد کتاب نیز تاکنون از آن منتشره شده است.رئیس پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که مجموعه مصاحبه‌ها و مقالات این همایش منتشر شده است، تصریح کرد: تقریباً همه صاحب‌نظران حوزه معنویت‌پژوهی در برگزاری همایش حضور دارند و تیم خیلی خوبی در کشور تشکیل شده است.

شناسایی ۵۵ برنامه مشترک بین حوزه علمیه و آموزش و پرورش

علیرضا حاجیان‌زاده، مشاور عالی وزیر و دبیر ستاد همکاری حوزه و آموزش و پرورش طی سخنانی در سی‌وچهارمین اجلاس سراسری رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور، اظهار کرد: از طرفی دیگر، در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، به مشارکت دستگاه‌ها و نهاد‌ها برای تحقق سند تحول اشاره شده و از جمله مشارکت حوزه‌های علمیه کرارا مورد توجه قرار گرفته است. همکاری میان حوزه و آموزش و پرورش سابقه طولانی دارد؛ اما از ۱۴ سال پیش، عنوان «ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش» تثبیت شد و در این سال‌ها برنامه‌ها و طرح‌های متنوع و متعددی از سوی این ستاد به اجرا درآمد، اما از سال گذشته موفق شدیم، برنامه پنج‌ساله‌ای را با جامعیت موضوعی و مستند به مفاد سند تحول و چشم‌انداز حوزه طراحی کنیم.

حاجیان‌زاده ادامه داد: ما ۵۵ برنامه زیر نظام سند تحول را که با مشارکت حوزه‌های علمیه باید تحقق پیدا کند، احصا کردیم و برنامه پنج‌ساله را ناظر بر آن برنامه‌ها، تدوین و عملیاتی کرده‌ایم. این برنامه پنج‌ساله «برنامه اجرای سند» در این حیطه است که از سال گذشته اجرای آن آغاز شده و امسال وارد دومین سال آن می‌شویم.

پیام‌های علما با محوریت قرآن و عاشورا

اهانت به قرآن؛ پایمال کردن ارزش‌های ادیان الهی

آیت‌‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی در پی اهانت به قرآن کریم در کشور سوئد پیامی صادر کرد که در بخش‌هایی از آن آمده است حادثه بسیار دلخراش اهانت به قرآن کریم و مقدسات مسلمانان که این روزها در کشور سوئد اتفاق افتاد، قلوب مسلمین و پیروان همه ادیان آسمانی را داغدار نمود. اهانت به قرآن کریم؛ اهانت به تورات و انجیل و همه کتب آسمانی است. اهانت به قرآن عزیز، اهانت به همه انبیاء الهی است. اهانت به قرآن، پایمال کردن همه ارزش‌ها و دستورات همه ادیان آسمانی است.

کسانی که مرتکب این عمل بسیار زشت شده‌اند چه هدفی را دنبال می‌کنند؟ آیا تحمل آیات مبارزه با کفر و شرک و ظلم را ندارند؟ آیا آیاتی که آینده را از آنِ اسلام می‌داند: «هُوَ الَّذي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ» را بر نمی‌تابند؟ آیا در خیال خام خود فکر می‌کنند که می‌توانند مانع از نفوذ کتابی شوند که امروزه در درون کاخ سفید و کرملین و سائر قدرت‌های غربی و شرقی نفوذ نموده است؟ این کوردلان و اربابان طراح این نقشه ننگین بدانند که هر چه زمان پیش می‌رود، اعجاز این کتاب آسمانی و نفوذ آن در قلوب بشر و مراکز علمی و تحقیقی دنیا بیشتر و بیشتر می‌شود. امروز انسان‌ها در حال بازگشت به فطرت خویش و پذیرش این کتاب و روی آوردن به اسلام هستند.

کاریکاتوری زنده از ظلمت غرب و عقلانیت اسلامی

همچنین در بخش‌هایی از پیام آیت‌الله هادوی تهرانی، استاد سطح عالی حوزه علمیه می‌خوانیم این فاجعه دردناک، یک کاریکاتور زنده از نهایت ظلمت در غرب و شاهدی صادق بر حقانیت و توانایی عقلانی اسلام و قرآن کریم در برابر سایر مکاتب است. باید به حال رهبرانی که آیات نادانی آنان در گذشته و حال زندگی‌شان چشم‌ها را خیره کرده است، گریست که شادمانه در این بزم جهالت پای می‌کوبند و خويش را حامیان آزادی می‌شمارند و صدها نفرین بر سردمداران برخی کشورهای اسلامی که به این محفل شیطانی می‌پیوندند و در این میانه به دنبال تقویت روابط خود با دشمنان اسلام هستند، غافل از آنکه آب در هاون می‌کوبند و جایگاه خود در جهنم مستحکم می‌کنند.

بی‌شک این رفتارهای کودکانه اثری جز اعتلای بیشتر اسلام و تقویت ایمان مسلمانان ندارد، اما این امر چیزی از وظیفه کشورهای اسلامی جهان، به ویژه جمهوری اسلامی ایران، در برخورد هر چه مستحکم تر با این جهالت‌ها نمی‌کاهد و وظیفه سنگین همه عالمان دینی، از هر کیش و آئینی، جلوگیری از این رفتارهای کودکانه و باطل کردن توطئه دین‌ستیزان استکباری است تا فضای گفتگوی عقلانی در میان دین باوران جهان فراهم شود و صلح و امنیت، جای جنگ و خونریزی را بگیرد.

بند بند صحیفه سجادیه آموزش بندگی است

آیت‌الله نوری همدانی به کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) پیامی صادر کرد که در بخش‌هایی از آن آمده است اخلاقیات، عبادات، توجه به اجتماع، عملکرد سیاسی، صبر و استقامت در مقابل با حوادث که منجر به برچیده شدن خاندان اموی شد که بنا از بین بردن اصل اسلام را داشته‌اند و آنچنان کردند که دوره زندگی امام سجاد(ع) سخت‌ترین و خفقان‌بارترین دوره‌ی ائمه(ع) بود و همه اینها از جریانات برجسته دوران آن حضرت است.

خطبه بلند آوازه آن امام که ارکان حکومت اموی را لرزاند و تا آینده بشر فرهنگ آل رسول(ص) را استوار ساخت و بساط ظلم و ستم را درهم کوبید و آن ادیب و سخنور عرب آن امام را این گونه توصیف می‌کند: «امَّا علیُّ بن الحسین بن علیّ فلم أرَ الخارجیَّ فی أمره إلّا کالشیعیِّ و لم أرَ الشّیعیَّ إلّا کالمعتزلیِّ و لم أرَ المعتزلیَّ إلّا کالعامیِّ و لم أر العامیَّ إلّا کالخاصیِّ و لم أجد أحداً یَتماری فی تَفضیلِه و یَشُکّ فی تقدیمه» و یا مجموعه صحیفه سجادیه که زبورآل محمد(ص) شهرت یافت.

اثری که بی شک چراغ راه هدایت برای سالکان مسیر حق و عارفان حقیقی بوده و در زدودن رذائل و برجسته کردن فضایل موثراست و بند بند دعاهای صحیفه سجادیه چگونه بندگی ارتباط با خدا را می آموزد، که علامه امینی صاحب کتاب ارزشمند الغدیر می‌گوید عالم بزرگ اهل سنت در نامه ای که در پاسخ اهداء صحیفه سجادیه برایم ارسال کرد نوشت: نه تنها امام زین‌العابدین بلکه سایر ائمه شیعه(ع) را نیز از این اثر ارزشمند شناختم.

امسال محرمی استثنایی و تاریخی رقم خورد

آیت‌الله رشاد، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در پیامی از برگزاری شایسته شعائر حسینی تقدیر کرد. در بخش‌هایی از این پیام آمده است محرم الحرام امسال از جهات گوناگونی برجسته بود و برازنده: التزام به مقررات ابلاغی و همراهی سوگواران حضرت سید الشهداء (سلام الله علیه و علی اصحابه) با نهادهای متولی شؤون مذهبی و امور بهداشتی کشور از یکسو؛ هماهنگی و همسويي کامل دستگاههای ذی‌دخل با یکدیگر از دیگرسو؛ شور و شعور ستودنی اقشار مختلف و تبعیت آنان از رهنمودها و فتاوای رهبر فرهمند انقلاب اسلامی (دام ظله الوارف) و مراجع عظام تقلید (دامت برکاتهم)، و تدبیر و فداکاری علما، خطبا، ذاکران و مجلس‌گردانان سالار شهیدان، در تطبیق برنامه‌ی آیین‌های تعظیم شعائر نورانی با شرائط خطیر کنونی از سوی سوم، همه و همه، مایه‌ی مباهات و موجب مفاخرت شد. خانه‌ها سوگسرا شد و کوی و برزن‌ها حسینیه؛ بوستانها سوگستان شد و پادگانها عزاخانه‌ی حسینی؛ حوزه‌ها غم‌خانه شد و دانشگاهها ماتمسرا؛ دلهای سوخته ساحت داغداری شد و کوره‌پزخانه‌ها سکوی سوگواری؛ و بالاخره: شبکه‌های مجازی تکیه‌های حقیقی شد و میدان و خیابان تکیه‌گاه عزادران؛ و چنین شد که اینک محرمی استثنایی و تاریخی رقم خورد.

بنده‌ طلبه‌ی کمترین، از صمیم جان و سویدای دل از نهادهای دست اندرکار، بویژه ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا، خاصه شخص شخیص رئیس جمهور محترم و وزیر دلسوز و دردمند، خلیق و خدوم بهداشت و درمان، رسانه‌ی ملی، سازمان تبلیغات اسلامی بویژه رئیس باتدبیر و پرتلاش این نهاد، نیروی انتظامی، نیروهای نظامی، هیآت، خطبا، ذاکران و مجلس‌گردانان حضرت ابی‌عبدالله علیه السلام، تشکر می‌کنم، و فروتنانه، بر دست و بازوی یکان یکان عزیزان بوسه می‌زنم.

انتهای پیام
captcha