کد خبر: 3921792
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۵
در پنجاهمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی مطرح شد؛
در پنجاهمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی امروز، 18 شهریورماه، موضوعاتی چون تصمیم‌گیری درباره تخصیص اعتبارات قرآنی، دریافت گزارش‌عملکرد سال 98، تذکر به مؤسسات معین و دستگاه‌ها برای عدم حبس اعتبار، استانداردسازی عناوین فعالیت‌های قرآنی و کمک 300 میلیونی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی برای ودیعه مکان اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت و ... مطرح شد.

شورای توسعه فرهنگ قرآنیبه گزارش خبرنگار ایکنا، پنجاهمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی امروز، 18 شهریورماه، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسعیدرضا عاملی، رئیس این شورا به صورت حضوری و ارتباط با برخی از اعضا به صورت ویدئوکنفرانس در سالن اجتماعات دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

این جلسه با پرداختن به برخی از اخبار مهم حوزه‌های مختلف امور قرآنی آغاز شد و در ادامه گزارشی 10 دقیقه‌ای از اجرایی‌سازی مصوبات و تصمیمات چهل‌و‌نهمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی ارائه و سپس اقدام بی خردانه نشریه هتاک فرانسوی در بازنشر کاریکاتور‌های موهن به پیامبر اکرم‌(ص) و قرآن محکوم شد.

در ادامه به بررسی نخستین دستورجلسه و ارائه گزارش یک‌ساله روند اجرای سند راهبردی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور پرداخته شد. سید‌حمیدرضا میرعظیمی، دبیر کمیسیون و رئیس مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور به ارائه گزارش عملکرد این کمیسیون از ابتدای سال 98 تاکنون پرداخت. 

وی گفت: با توجه به موانع به وجود آمده در نحوه هزینه‌کرد اعتبارات و اجرای برنامه‌های ملی سالانه و ورود دستگاه‌های نظارتی، همکاران این مرکز زمان بسیاری برای رفع آن صرف کردند تا زمینه‌ای برای انجام فعالیت و اقدامات مطلوب کمیسیون فراهم شود.

میرعظیمی با اشاره به برخی از این موانع افزود: واریز اعتبارات مرکز به حساب‌های افتتاح شده غیردولتی و عدم ایجاد گردش مالی از طریق ذی‌حسابی، عدم ثبت رویدادهای مالی در دفاتر ذی‌حسابی وزارت عتف، عدم رعایت تسویه وجوه دریافتی در پایان هر سال مالی، انعقاد تفاهم‌نامه‌ها با رئیس سابق مرکز بدون اخذ مجوز از مراجع ذی‌صلاح، عدم رعایت سازوکارهای قانونی و الزامات ابلاغی مربوطه از سوی مرکز، تصمیم‌گیری در مورد هزینه‌های انجام شده در کمیته‌ای با عنوان کمیته نظارتی، به‌کارگیری نیروهای پروژه‌ای و انعقاد قرارداد همکاری با آنها با دستگاه‌های غیردولتی خارج از ساختار وزارت و ... از جمله این مشکلات بوده است.

وی ادامه داد: پیگیری حفظ و ابقای عنوان و جایگاه سازمانی مرکز زیرنظر مستقیم مقام عالی وزارت در ساختار سازمانی مصوب وزارت عتف و تصویب آن در سازمان امور اداری و استخدامی کشور، افزودن گروه همکاری‌های علمی بین‌المللی قرآنی به ساختار سازمانی مرکز، افزایش یک پست سازمانی به سرجمع پست‌های سازمانی مرکز، برگزاری دو جلسه کمیسیون و طرح و تصویب پیش‌نویس اقدامات سند و کلیات برنامه پیشنهادی سال 99 مرکز، پیگیری راه‌اندازی و فعال‌سازی سایت مرکز به صورت روزآمد، پیگیری جهت رفع مشکلات مطرح از سوی دستگاه‌های نظارتی درباره نحوه هزینه‌کرد اعتبارات توسعه فرهنگ قرآنی، انتقال اعتبارات اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی موجود در حساب قرض‌الحسنه بانک رسالت به حساب سایر منابع اعتبارات وزارت علوم، اجرای قانون اعطای مدرک کارشناسی و بالاتر به حافظان کل قرآن و تعیین تکلیف روند اجرایی آن، تدوین و آغاز اجرای فاز اول برنامه نظام‌سازی قرآنی و ... از جمله اقدامات انجام شده در دوره جدید مدیریت مرکز از آذرماه سال 97 تاکنون بوده است.

میرعظیمی افزود: همچنین طی این مدت قراردادهای پژوهشی مرکز بررسی شد و 68 قرارداد متشکل از تسویه‌حساب 15 قرارداد، فسخ 32 قرارداد، ادامه اجرای چهار قرارداد و پیگیری‌های مکرر 17 قرارداد پژوهشی که دارای مشکلات حقوقی و مالی بوده‌اند، تعیین تکلیف شد. همچنین تسهیلات دانشجویی از سال 97 تاکنون در مقطع کارشناسی‌ارشد و دکتری شامل 83 پایان‌نامه و رساله جمعاً به میزان یک میلیارد و 697 میلیون و 500 هزار تومان اعطا شد.

رئیس مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور با اشاره به تعامل مستمر درون‌سازمانی اظهار کرد: یکی از نقاط ضعف مرکز عدم تعامل مناسبی درون سازمانی با مجموعه و بدنه وزارت بود و این موضوع مشکلاتی را ایجاد کرده بود، اکنون الحمدلله این تعامل مطلوب شده است. همچنین تعامل برون‌سازمانی با شورای توسعه و دبیرخانه و سه کمیسیون دیگر نیز مطلوب است.

شورای توسعه فرهنگ قرآنی

میرعظیمی با اشاره به ارائه گزارش شفاف از فعالیت‌های این کمیسیون و مرکز اظهار کرد: از اینکه بر فعالیت‌های کمیسیون نظارت شود، استقبال می‌کنیم. برنامه سال 99 نیز براساس اولویت اقدامات ملی و پیش‌بینی اعتبارات لازم، تهیه و تدوین شد.

وی ادامه داد: از آنجا که با ابلاغ سند راهبردی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن کشور، فعالیت‌های کمیسیون و مرکز باید براساس آن و اجرای راهبردهای سند در قالب 32 اقدام ملی مشخص شده، صورت پذیرد برای آماده‌سازی بستر این کار، پیش‌نویس شناسنامه اقدامات ملی 32گانه تهیه و تدوین شد تا متناسب با آن اعتبارات سالیانه و اولویت‌ها در دستور کار جلسات کارگروه‌های مربوطه قرار گرفته و پس از تعیین دستگاه‌های مجری به تدریج تکمیل شود. همچنین شرح خدمات و مراحل اجرای هر اقدام تهیه شده است.

دبیر کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور با اشاره به اقدامات انجام شده درباره برخی از برنامه‌های سال 99 اضافه کرد: در اجرای فاز نخست سامانه جامع نظام پژوهش و آموزش عالی کشور جلسات متعدد با صاحب‌نظران تشکیل و کمیته تخصصی ایجاد و اعضای آن تعیین شد. همچنین در اجرای فاز اول برنامه نظام‌سازی قرآنی نیز قراردادهای منعقده با موضوع نظام‌سازی این مرکز در سال‌های گذشته پیگیری و سه کتاب با موضوع «درآمدی در نظام‌سازی قرآنی» در بخش کلیات نظام‌سازی سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و نشست‌ها از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تدوین و بیش از 20 اثر در حوزه نظام‌سازی مطالبه و مورد بررسی قرار گرفت. همچنین، بانک اطلاعاتی از اعضای صاحب‌نظر این عرصه نیز تهیه شد.

سپس پنجاهمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی وارد بررسی و تصویب سومین دستورجلسه «پیش‌نویس فاز نخست اجرایی‌‌سازی مصوبه ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور؛ یکسان‌سازی عناوین و محتوای برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی دستگاه‌ها در لوایح بودجه سنواتی با مفاد اسناد راهبردی منشور توسعه فرهنگ قرآنی» شد.

طی این جلسه به سازمان برنامه و بودجه کشور پیشنهاد شد در اجرای مصوبه جلسه سوم مورخ 28 آذرماه سال 98 ستاد هماهنگی اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور مبنی بر یکسان‌سازی عناوین و محتوای برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی دستگاه‌های اجرایی در لوایح بودجه سالانه با مفاد اسناد راهبردی منشور توسعه فرهنگ قرآنی و مصوبه جلسه چهل و چهارم مورخ 30 بهمن‌ماه 97 شورای توسعه فرهنگ قرآنی، عناوین برنامه‌های قرآنی لایحه بودجه سال 1400 در عناوینی چون برنامه اجرای سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن کشور، برنامه اجرای سند راهبردی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور، برنامه اجرای سند راهبردی توسعه فعالیت‌های تبلیغاتی و ترویجی قرآنی کشور، برنامه اجرای سند طرح‌ ملی حفظ قرآن، برنامه راهبری اجرای اسناد منشور توسعه فرهنگ قرآنی تنظیم می‌شود. اما این عناوین دارای دو تبصره است؛

تبصره 1- کلیه ردیف‌های فعالیت‌های قرآنی دستگاه‌ها ذیل عناوین برنامه‌های فوق سازماندهی و تنظیم می‌شود.

تبصره 2- دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی موظف است با تشکیل جلسات مشترک با سازمان برنامه و بودجه و دستگاه‌ها نسبت به هماهنگی و پیگیری لازم برای اجرای این مصوبه و گزارش آن به شورا اقدام کند.  

از دیگر موارد مطرح شده در این جلسه؛

  • تذکر برای عدم هزینه‌کرد اعتبارات (بیت‌المال) در حساب‌هایی که سود به آن تعلق گیرد و استفاده از سود آن (مسئولیتی که شرعاً منع اعتبار و پول به همراه دارد.)
  • وجود پروژه‌های ضروری اجتناب‌ناپذیر در حوزه آموزش و پژوهش عالی قرآن کشور
  • مؤسسات معین اعتبارات را حبس نکنند.
  • انعقاد تفاهم‌نامه شورای توسعه فرهنگ قرآنی با سازمان برنامه و بودجه و ارائه پیشنهادات شورا در زمینه یکسان‌سازی محتواهای برنامه‌های قرآنی در محورهای مختلف از این مجرا.
  • مشارکت کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در تبصره دوم عناوین برنامه‌های ویژه امور قرآنی (دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی موظف است با تشکیل جلسات مشترک با سازمان برنامه و بودجه و دستگاه‌ها نسبت به هماهنگی و پیگیری لازم برای اجرای این مصوبه و گزارش آن به شورا اقدام کند).
  • علی‌رغم عضویت وزارت ورزش و جوانان در شورای توسعه و به تبع آن در کمیسیون تبلیغ و ترویج، موفق به گنجاندن عنوان برنامه قرآنی ذیل فعالیت‌های وزارت ورزش و جوانان نشده‌ایم.
  • توجه به فعالیت‌های قرآنی در حوزه بین‌الملل

بخش دیگر این جلسه ارائه سخن از سوی حجت‌الاسلام عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بود. وی با اشاره به اهانتی که اخیراً به ساحت قرآن کریم و پیامبر اعظم(ص) شده است، گفت: این جریان با وجود دو میلیارد مسلمان در جهان به نوعی بی‌احترامی به قرآن و پیامبر(ص) است، چنانکه مقام معظم رهبری نیز طی پیامی این اقدام را محکوم کردند.

عاملی درباره درخواست تخصیص 600 میلیون تومان از بودجه 3 میلیارد تومانی که به برنامه‌ها و طرح‌های مؤسسات قرآنی تخصیص یافته، افزود: موافق تخصیص این مبلغ برای ودیعه و اجاره‌بها نیستم. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی می‌توانند با همکاری یکدیگر مشکل مکان اتحادیه کشوری را حل کنند. این مبلغ کمی است، اما باید درست خرج شود، اگر بخواهیم پول کم را بد خرج کنیم، ضرر کرده‌ایم. پول قرآن باید اثرگذار، خرج شود.

وی با اشاره به گزارش سید‌حمیدرضا میرعظیمی گفت: چه خوب است که گزارش‌ را براساس بندهای سند به صورت مورد به مورد و تفصیلی بیان می‌کردید. همچنین گزارش قطعی و همراه با جزئیات از هزینه‌ها و بودجه‌ها گفته شود تا هنگام ارائه به سازمان برنامه و بودجه در زمینه تخصیص اعتبارات به مشکل بر نخوریم.

عاملی با اشاره به اینکه دبیرخانه نیازمند اطلاعات بیشتر از اقدامات مکتوب شماست، تأکید کرد: نگه‌ نداشتن اعتبار و پول در حسابی خاص نیازمند مصوبه نیست، این ماده قانونی است، چرا که حبس اعتبار درست نیست. بنابراین باید گزارشی از وزارت علوم و تحقیقات نسبت به عملکرد مالی گرفته شود. پرهیز داریم از اینکه بخواهیم بدون استناد به کمیسیون و دستگاهی بودجه‌ و هزینه‌ای بدهیم.

شورای توسعه فرهنگ قرآنی

وی تأکید کرد: یکی از دلایل سازمان برنامه و بودجه برای عدم تخصیص مبالغ قابل توجه به فعالیت قرآنی، عدم ارائه گزارش است.

عاملی در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به تشکیل کارگروهی با عضویت هادی جعفرنژاد از سازمان برنامه و بودجه کشور اظهار کرد: این کارگروه به منظور تعامل سازنده با سازمان برنامه و بودجه و استاندارد کردن عناوین فعالیت‌های قرآنی تشکیل می‌شود. معتقدم اسناد ملی قرآنی مبنای تدوین نظام بودجه‌ای کشور در حوزه قرآنی است، بنابراین عناوین فعالیت‌های قرآنی دستگاه‌ها استاندارسازی شود.

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام حمید محمدی، دبیر و قائم مقام شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به 32 اقدام در سند کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور، اظهار کرد: اقدامات‌ باید در این راستا حرکت کند. همچنین هفت میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار در اختیار این کمیسیون قرار داشته است و باید حتما گزارش هزینه‌کرد ارائه شود.

براساس گزارش ایکنا، هادی جعفرنژاد از سازمان برنامه و بودجه کشور میهمان آنلاین این جلسه بود. وی با اشاره به عدم دریافت گزارش عملکرد از تخصیص اعتبار 13 میلیارد تومانی سال 98 فعالیت‌های قرآنی با وجود گذشت شش ماه از سال، اظهار کرد: با این وجود، حق داریم برای تخصیص اعتبار امسال، تأمل کنیم تا دوستان گزارش عملکرد ارائه کنند و در آن به تفاهم برسیم. بنابراین منتظر هستیم تا اعضا در شورای توسعه فرهنگ قرآنی گزارش عملکرد سال گذشته خود را ارائه دهند و درباره اعتبارات سال جدید تصمیم‌گیری شود.

شورای توسعه فرهنگ قرآنی

وی تأکید کرد: مُراد از گزارش عملکرد، گزارش برنامه‌ای مدنظر است نه گزارش کلی که امیدواریم این گزارش ارائه شود و در ادامه تخصیص اعتبار انجام شود.

جعفرنژاد با اشاره به اینکه هر سال همراه با قانون بودجه، برنامه‌ها و فعالیت‌های دستگاه‌ها اهمیت پیدا می‌کند، بیان کرد: دو کلان‌برنامه برای دستگاه‌های قرآنی در نظر گرفته شده است، یکی ساماندهی، هدایت و ارتقای فعالیت‌های قرآنی که در قانون بودجه 99 وجود دارد و دیگری حمایت و راهبری فعالیت‌های تبلیغی، ترویجی و آموزشی قرآن است. همه دستگاه‌های موجود و عضو ستاد باید فعالیت‌های قرآنی‌شان ذیل این دو کلان‌برنامه باشد تا اعتبار مصوب و تخصیص پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه مشخص کردن این دو کلان‌برنامه محاسن و معایبی دارد، اظهار کرد: هم‌راستا حرکت کردن فعالیت‌های قرآنی دستگاه‌ها خوب است، اما شاید این ایراد وارد شود که بابت این برنامه‌ها و فعالیت‌ها، دولت، اعتبار می‌دهد. آیا ستاد و صندوق فعالیت جدید و خلاقیتی نیز دارند و یا خیر؟!

در پایان این جلسه نیز درباره انتخاب چهار نفر، صاحب نظر امور قرآنی برای عضویت در شورا از میان هشت نفر پیشنهادی اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور رأی‌‌گیری شد که بر این اساس با اخذ 14 برگه رأی به ترتیب سیدمحسن موسوی‌بلده با کسب 12 رأی، حجت‌الاسلام علیرضا شاهسونی با کسب 11 رأی، حسین خاکساری‌هرندی و مهدی مقامی به صورت مشترک با کسب 10 رأی براساس توانمندی در هر کدام از حوزه‌های پژوهش، آموزش، تبلیغ و ترویج و مدیریت انتخاب شدند.

گزارش تصویری پنجاهمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی

انتهای پیام
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha: