گرمی روابط ایران و ترکیه نشان داد ادعای تقابل سنی و شیعه افسانه است
کد خبر: 3921970
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۳
جروزالم‌پست:

گرمی روابط ایران و ترکیه نشان داد ادعای تقابل سنی و شیعه افسانه است

یک روزنامه چاپ فلسطین اشغالی با اشاره به نزدیک شدن مواضع ترکیه و ایران در موضوعات مختلف منطقه‌ای، تحلیل کرد این امر نشان‌دهنده این است که ایده «سنی در برابر شیعه» چیزی بیشتر از یک افسانه نیست.    

به گزارش ایکنا؛ به نقل از فارس، روزنامه «جروزالم‌پست» در یادداشتی به قلم «سِث فرنتزمن» به بررسی جلسه ویدئوکنفرانسی روز گذشته «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران با «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای خود پرداخته و نوشت: تهران و آنکارا به دلیل مخالفت مشترکی که با آمریکا و اسرائیل دارند، در سال‌های اخیر بیش از پیش به یکدیگر نزدیک شده‌اند.
 
در ابتدای این یادداشت ضمن اشاره به تفقد حداکثری رسانه‌های دولتی ترکیه به گفت‌وگوی آنلاین دیروز روحانی و اردوغان، آمده است: «آنها (ایران و ترکیه) جهان‌بینی منطقه‌ای مشترکی در بسیاری از مسائل دارند. آنها به صورت فزاینده‌ای علیه گروه‌های [تروریستی] همکاری می‌کنند».
 
جروزالم‌پست با ادعای اینکه الگوی تقابل اهل تسنن با اهل تشیع در منطقه غرب آسیا طی دهه‌های گذشته به‌وجود آمد و منطقه را به اردوگاه‌های مختلف این دو گروه تقسیم نمود، تحلیل کرد: «روابط گرم درحال ظهور ایران و ترکیه اما خلاف این ایده‌ای که از سوی تحلیلگران، اندیشکده‌ها، کارشناسان و استراتژیست‌ها درباره تقسیم شدن خاورمیانه به دو پایگاه سنی و شیعه مطرح شده، است».
 
نویسنده این یادداشت ادامه داد: «صحبت‌هایی که از [جلسات] تهران و آنکارا بیرون می‌آید اما به هیچ وجه [ادعای] فارس علیه عثمانی یا شیعه در برابر سنی را تداعی نمی‌کند. بلکه بر عکس، ترکیه امروز ایران را در آغوش می‌کشد و برای گفت‌وگو با ایران جهت یافتن راهکارهای ممکن برای مشکلات در منطقه مشترک خود، تلاش می‌کند».
 
جروزالم‌پست سپس به نقل قول از اردوغان در ششمین جلسه شورای عالی همکاری‌های ایران و ترکیه پرداخته و نوشت: «گفت‌وگوها بین ایران و ترکیه نقش مهمی در حل بسیاری از مسائل منطقه‌ای ایفا کرده است».
 
این روزنامه در ادامه با اشتباه خواندن این تفکر برخی سیاستگذاران غربی که ترکیه یک متحد طبیعی برای آنها علیه ایران است و می‌توانند از اختلافات مذهبی در این زمینه سوءاستفاده کنند، افزود: «با این حال، ترکیه و ایران هر دو به شدت با اسرائیل و عربستان سعودی خصومت دارند و دشمنی آنکارا با آمریکا نیز در حال افزایش است».
 
فرنتزمن با اشاره به اجلاس کشورهای اسلامی در مالزی تصریح کرد: «ترکیه، ایران، قطر و مالزی همچنین گفت‌وگوهایی درباره ایجاد واحد پول اسلامی و دیگر راهکارها برای مسائل جهان اسلام انجام داده‌اند. ترکیه اغلب درباره امت اسلامی صحبت می‌کند، کاری که ایران نیز انجام می‌دهد، و هر دو کشور خواستار آزادسازی مسجدالاقصی هستند».
 
روز گذشته اردوغان ضمن تاکید بر نقش مهم گفت‌وگوهای ایران و ترکیه در حل مشکلات غرب آسیا، گفته بود: «معتقدم با از بین رفتن این بیماری همه‌گیر (کرونا) همکاری ما به سطوح سابق بازخواهد گشت».
 
انتهای پیام
captcha