اسلام‌هراسی زائیده توهمی اجتماعی در اروپا است
کد خبر: 3922529
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱

اسلام‌هراسی زائیده توهمی اجتماعی در اروپا است

مرکز دیدبان مقابله با افراط‌گرایی الازهر با انتشار گزارشی اعلام کرد:‌ اسلام‌هراسی زائیده توهمی اجتماعی است که در نتیجه تفکر بیمارگونه و باورهای اشتباه در ذهن برخی افراد ایجاد می‌شود؛ به گونه‌ای که حتی با مشاهده حقیقت امر، کماکان بر توهم ذهنی خود اصرار داشته و آن را از دامنه محدود تصورات شخصی خارج کرده و به طیف وسیع‌‌تری از جامعه اشاعه می‌دهند.

قرآن‌سوزی زائیده توهمی اجتماعی در اروپا است

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری اخبار الیوم، مرکز دیدبان مقابله با افراط‌گرایی الازهر در مطلبی نوشت: اقدام موهن قرآن‌سوزی در برخی کشورهای اروپایی خشم مسلمانان در شرق و غرب را برانگیخته است. قرآن کریم کتاب مقدس مسلمانان و کلام خداوند متعال است که بر خاتم انبیاء(ص) نازل شده و احترام گذاشتن، مقدس شمردن و اعتقاد به این کتاب آسمانی و پیروی از آنچه در آن ذکر شده از اصول دین مبین اسلام است.

دیدبان مقابله با افراط‌گرایی الازهر در ادامه تأکید می‌کند: به منظور شناسایی انگیزه‌های برخی افراد در ارتکاب به جنایات فجیع علیه مقدسات دین مبین اسلام، نگاه جامعه‌شناختی دقیقی  بر چنین حادثه‌های ناگوار انجام گرفته است. در این بررسی‌های جامعه‌شناختی مشخص شد که دلایل زیادی وجود دارد که مسلمانان و مقدسات دینی را در معرض جنایات، خشونت، تروریسم و نفرت قرار می‌دهد. فهم نادرست از آموزه‌های دین و همچنین اقدامات تروریستی برخی افراط‌گرایان به نام اسلام از جمله این دلایل است.

از دلایل دیگر رشد اسلام‌هراسی همچنین پدیده «توهم اجتماعی» است که در نتیجه تفکر بیمارگونه و باورهای اشتباه در ذهن اشخاص ایجاد می‌شود و فرد با وجود اینکه شواهدی را خلاف آنچه در ذهن خود پرورانده، به او نشان می‌دهند اما کماکان بر توهم ذهنی خود اصرار دارد و این زائیده فکری خود را از دامنه محدود تصورات شخصی خارج کرده و به طیف وسیع‌‌تری از جامعه اشاعه می‌دهد.

این دقیقاً همان اتفاقی است که اکنون در برخی جوامع اروپایی می‌بینیم. برخی افراد گسترش دین مبین اسلام و افزایش جمعیت مسلمانان را خطر و توطئه‌ای علیه موجودیت خود در کشور می‌بینند. از سوی دیگر به دلیل جنایاتی که تروریست‌ها و منتسبان به اسلام‌گرایی مرتکب می‌شوند، وضعیت عوض می‌شود و یک جنایت تروریستی مجرمانه در اندیشه عناصر افراطی تبدیل به توهمی عظیم و در گذر سال‌ها به دیگر طبقات اجتماع منتقل می‌شود؛ مقوله‌ای که اکنون ما را در برابر یک تراژدی واقعی قرار داده و آن دشمنی با هر چیزی است که اسلامی و مرتبط با مسلمانان باشد که به شکل‌گیری جنایاتی نژادپرستانه و به دور از تعقل در برخی کشورهای اروپایی علیه مسلمانان منتج می‌شود.

این همان چیزی است که باعث اهانت به مقدسات دینی در برخی کشورهای اروپایی شده است. سوئد در سال ۲۰۱۰ شاهد حادثه تروریستی بمب‌گذاری در مرکز استکهلم به دست شخصی به نام «تیمور عبدالوهاب العبدلی» بود که باعث جلب توجه افکار عمومی به خود و ارتباط او با دین اسلام شد و در نتیجه باورهای نادرستی را در ذهن مردم آن کشور ایجاد کرد. پس از آن نفرت و نژادپرستی علیه پیروان دین اسلام و مقدسات آن گسترش یافت و در حقیقت بر اثر اين حادثه یک توهم دروغین اجتماعی بر ذهنیت برخی اروپایی‌ها مستولی و به نفرت و نژادپرستی علیه پیروان دین اسلام و مقدسات آن دامن زده شد.

در ادامه این توهم که تا سال 2020 در ذهن برخی افراد باقی مانده بود، یک گروه افراطی جناح راست گستاخانه نسخه‌ای از قرآن کریم را در شهر «مالمو» سوئد به آتش کشید و ویدئوی این حادثه ناگوار را منتشر کرد که به برپایی تظاهرات گسترده در محکومیت و اعتراض به این اقدام خصمانه علیه دين مبين اسلام منجر شد.

سال 2011 در نروژ نیز شاهد حادثه‌ای تروریستی بودیم که به دست یکی از افراد عضو گروه «گرگ‌های تنها» به نام  «آندرس برینگ بریویک»(به نروژی: Anders Behring Breivik) علیه دولت، شهروندان و اردوگاه تابستانی اتحادیه کاگران جوان، انجام گرفت و باعث شد تصورات نادرستی از مسلمانان در ذهن برخی تندروها شکل بگیرد و نگرش منفی و نادرستی علیه اسلام بوجود آید. انتشار این دیدگاه‌های نادرست علیه اسلام باعث شد گروه راستگرای تندرو با نام «اسلام‌سازی نروژ را متوقف کنید» به برپایی تظاهرات ضداسلامی در کریستیان ساند اقدام کند، این تندروها تلاش کردند که نسخه‌ای از قرآن کریم را به آتش بکشند.

توهم اجتماعی متخاصم با آیین و مقدسات اسلامی به دانمارک نیز منتقل شده است؛ جایی که یک بار در سال 2005 کاریکاتورهای توهین‌آمیز علیه پیامبر اکرم(ص) به چاپ رسید و مجدداً در سال 2015 و سپس 2020 منتشر شد. «کپنهاگ»، پایتخت دانمارک نیز در سال 2019 شاهد اعتراضات گسترده برخی مسلمانان در محکومیت اقدام موهن «گاسموس بالودان» در آتش‌زدن و هتک حرمت قرآن کریم در انظار عمومی بود.

از این‌ رو، در سال‌های اخیر بیشترین اهانت‌ها علیه مقدسات اسلامی را در کشورهای دانمارک، سوئد و نروژ شاهدیم. این نشان می‌دهد که امکان انتقال ایده‌ها و اقدامات مشابه در رفتار و افعال مردم این کشورها به دلیل همجواری جغرافیایی، همگرایی اجتماعی، سهولت تردد افراد بین سه کشور سهولت بیشتری داشته و باعث شده شهروندان این کشورها برخی صفات اخلاقی و رفتاری را از یکدیگر تقلید کنند. البته وجود بنیادهای فکری از دیرباز نیز بی‌تأثیر نیست چراکه این سه کشور پیش از این نیز قبل از تجزیه در نهادی با نام «اتحادیه کالمار»[Kalmar Union: دوره‌ای از تاریخ اسکاندیناوی است که سه کشور سوئد، دانمارک و نروژ تحت فرمان یک فرمانروا قرار داشتند (۱۵۲۳-۱۳۹۷)] با هم متحد بودند، که احتمال تأثیر و تأثر افکار و عقاید از یکدیگر را نشان می‌دهد.

بر همین اساس مرکز دیدبان مقابله با افراط‌گرایی الازهر تأیید می‌کند که بروز و ظهور چنین وقایعی که باعث تحریک احساسات میلیون‌ها مسلمان در شرق و غرب کره خاکی شده ناشی از تمدن یا از سر آگاهی عاملان آن نبوده است. همه باید به مقدسات مذهبی احترام بگذارند و نسبت به اعمال خصمانه عليه دین اسلام احتیاط کرده و تأمل داشته باشند.

این مرکز بر ضرورت همبستگی مؤثر جوامع بین‌المللی برای مقابله با پدیده «اسلام‌هراسی» و گفتمان نفرت‌انگیز و نژادپرستانه در جوامع مختلف بشری تأکید کرده و از همه مردم دنیا می‌خواهد برای مقابله با توهم اجتماعی غلط و رایجی که در ذهن برخی افراد رسوخ کرده، درباره حقیقت اسلام راستین تحقیق و مطالعه کنند.

انتهای پیام
captcha