اخطار به عاملان حذف تصویر قرآن از کتب درسی / متانت جامعه قرآنی به دلیل حفظ آرامش جامعه است
کد خبر: 3922782
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳
عباس سلیمی طی نامه‌ای به وزیر آموزش و پرورش /

اخطار به عاملان حذف تصویر قرآن از کتب درسی / متانت جامعه قرآنی به دلیل حفظ آرامش جامعه است

پیشکسوت قرآنی کشور با ارسال پیامی به وزیر آموزش و پرورش خواستار پیگیری قاطعانه موضوع حذف تصویر قرآن از کتب درسی شد و گفت: متانت جامعه قرآنی در نحوه انعکاس نظریات و‌ اعتراض خویش نسبت به این بی‌سلیقگی، صرفاً ناشی از احترام آنان به قداست و حرمت نظام اسلامی و ضرورت حفظ آرامش جامعه بوده و نه هیچ عاملی دیگر.

به گزارش ایکنا، عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشور با انتشار و ارسال پیامی به وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه جامعه قرآنی نیاز به عذرخواهی کسی ندارد، گفت: عاملان حذف تصویر قرآن از کتب درسی ناگزیر در هنگامه «و نَریهُ قریبَا» چاره‌ای جز اعتذار در محضر قرآن کریم ندارند.

متن پیام به شرح ذیل است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

برادر محترم جناب آقای محسن حاجی‌میرزایی

وزیر محترم آموزش و پرورش

با اهدای سلام و آرزوی دوام توفیقات خدمتگزاری برای جنابعالی و همکاران متعهد و دلسوز آن وزارتخانه محترم

همانگونه‌ که‌ مستحضرید، آموزش و پرورش از جایگاهی ویژه و نقشی تأثیرگذار در تربیت نسل آینده کشور برخوردار بوده و در این میان اهمیت و حساسیت آموزش ابتدایی، اگر از تحصیلات مقطع دانشگاهی بیشتر و مهمتر نباشد، یقیناً کمتر نخواهد بود، زیرا رشد عقلی نونهالان معصوم ‌کشور و شکل‌گیری بخش عمده‌ای از مبانی فکری و نگرش آنان به مسائل جهان هستی در این مقطع تحقق یافته و سعادت و سرافرازی آینده کشور در گرو برنامه‌ریزی دقیق آموزشی و پرورشی و تدوین کتب درسی مناسب و‌ مفید برای آنان است.

تأکیدات مؤکّد حضرت نبوی و ائمه اطهار(ع) و همچنین، توصیه‌های دلسوزانه علما و اندیشمندان جامعه از جمله امام راحل(ره) و رهبری انقلاب اسلامی در مورد ضرورت توجه در اين مورد، مسئولیت سنگینی را در زمینه‌های ضرورت دقت در آموزش و پرورش دوران ابتدایی و لزوم مراقبت در شکل و طراحی و محتوای کتب آموزشی و متون درسی مقطع ابتدایی متوجه آن وزارتخانه می‌کند.

از اولین روزی که بحث ایجاد تغییرات در تصاویر برخی از کتب درسی به‌ویژه حذف نماد قرآن کریم و سپس دختران عزیز مطرح شد، اینجانب به گواهی برادر خدوم جناب استاد مسیب‌زاده، مدیرکل محترم قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش (که به راحتی می‌توان از ایشان استعلام نمود) مراتب را در کمال ادب به وی منعکس نموده و درخواست کردم تا موضوع را پیگیری فرمایند که متعاقبا و توسط آن برادر عزیز از متن اطلاعیه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی آن وزارتخانه مطلع شدم، اطلاعیه‌ای که بیشتر به یک‌ توجیه‌نامه شبیه بود و سیاق نگارش آن نشان می‌داد که تنظیم‌‌کنندگان‌ اطلاعیه مربوطه نه تنها بنای بر پذیرش اشتباه (و به تعبیر جنابعالی، بی‌سلیقگی) خود را ندارند، بلکه با به‌کارگیری ادبیاتی طلبکارانه و استخدام واژگان و عباراتی چون افراط و تفریط! سوء برداشت! و ... به زعم خویش قصد تنویر اذهان! دیگران را نیز دارند، در حالی که دوستان عزیز باید توجه داشته باشند که اولا وجود نماد قرآن در دیگر بخش‌ها دلیل موجهی برای حذف آن از سایر صفحات نمی‌شود و ثانیاً می‌توانستند رحل قرآن را از زیر تلویزیون مثلا به بالای آن‌ منتقل سازند، نه اینکه به خاطر جلوگیری از اهانت به قرآن، آن را حذف کنند!

تدبیر آنان بر کدامین منطق استوار بوده است؟!

بحمدالله موضع‌گیری اخیر جنابعالی و تصریح بر ضرورت اصلاح بی‌سلیقگی اعمال شده موجب کنترل این تنش شد.

اما نکته‌ای که طرح آن ضروری به نظر می‌رسد، این است که ظاهراً سخن شما صرفا ناظر بر تصاویر دختران بود که بسیار بجاست، لکن ضرورت دارد در عین تائید پایبندی آقایان به ارزش‌های دینی و انقلابی، در مورد حذف تصویر قرآن نیز قاطعانه و جدی به متصدیان ذی‌ربط تذکر و اخطار داده شده و عنداللزوم در مورد برخی از آنان بازنگری صورت پذیرد.

جامعه قرآنی به‌ویژه معلمین بااخلاص قرآنی آموزش و پرورش، انتظار و نیاز به عذرخواهی از سوی کسی ندارند، زیرا عاملین اینگونه امور ناگزیر در هنگامه «و نریه قریبا» چاره‌ای جز اعتذار در محضر قرآن کریم نداشته و باید بدانند که متانت جامعه قرآنی در نحوه انعکاس نظریات و‌ اعتراض خویش نسبت به این بی‌سلیقگی، صرفاً ناشی از احترام آنان به قداست و حرمت نظام اسلامی و ضرورت حفظ آرامش جامعه بوده و نه هیچ عاملی دیگر.

خداوند بزرگ، شما و همه ما را در انجام وظایف خطیر خویش نسبت به قرآن و نسل آینده‌ساز کشور موفق بدارد».

والسلام

۲۴ شهریورماه سال 1399

خادم‌القرآن عباس سلیمی

انتهای پیام
captcha