چشم‌انداز نوجوان اصفهانی برای حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم
کد خبر: 3922850
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۶

چشم‌انداز نوجوان اصفهانی برای حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم

متین حق‌شناس، حافظ کل و قاری نوجوان مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت بینه استان اصفهان با کسب موفقیت‌های بسیار در عرصه قرآن کریم، مسیری هدفمند برای حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم را در پیش گرفته است.

 به گزارش ایکنا؛ متین حق‌شناس، متولد ۱۱ آذر ماه ۱۳۸۴ از شهر اصفهان، قاری و حافظ کل قرآن کریم، دانش‌آموز مقطع دهم دبیرستان شهید اژه‌ای اصفهان است. وی یکی از چهره‌های ممتاز مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت بینه در شهر اصفهان است. در ادامه گفت‌وگوی با این جوان مستعد را می‌خوانید:

آقای حق‌شناس از علاقه و ورودتان به حوزه قرآن کریم بگویید.

با علاقه‌ای که از کودکی به قرآن کریم و حفظ آیات نورانی این کتاب شریف داشتم، در سن چهار سالگی وارد حوزه حفظ قرآن کریم شدم. همواره دوست داشتم که همه مردم نیز با قرآن کریم انس بیشتری داشته باشند، بنابراین تصمیم گرفتم که حافظ کل و قاری قرآن کریم باشم، تا بتوانم قرآن را نه تنها در شهر و کشورم، بلکه در همه جهان رواج داده و به رفع مهجور بودن قرآن کمک کنم.

همچنین جامه عمل پوشاندن به سخن رهبرم در زمینه حفظ قرآن مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن، ایجاد انگیزه‌ای برای سوق یافتن در این مسیر شد. به این دلیل در جامعة القرآن الکریم شهرمان نخستین آموزش‌های قرآن کریم را آغاز کردم.

در این مؤسسه آموزش‌های مقدماتی همچون روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم را شروع و مشغول حفظ قرآن کریم شدم و به لطف خداوند در سن ۱۱ سالگی حافظ کل قرآن کریم شدم.

//

با توجه به ورودتان به عرصه حفظ قرآن کریم، توجهتان به معانی و مفاهیم آیات الهی چه اندازه است؟

مفاهیم نقش مهمی در تلاوت یک قاری دارد. معتقدم قاری و حافظ قرآن کریم باید با مفاهیم قرآن کریم آشنایی داشته باشد و دانستن مفاهیم قرآن موجب انتقال آن به مستمع در هنگام تلاوت می‌شود؛ بنابراین در حین حفظ قرآن کریم به مفاهیم آیات نیز توجه داشتم.

چرا مؤسسه بینه را برای ادامه فراگیری آموزش قرآن انتخاب کردید و از حضور کدام اساتید بهره بردید؟

از آنجایی که مؤسسه فرهنگی، قرآن و عترت بیّنه اصفهان از جمله مؤسسات برتر کشور محسوب می‌شود و در حوزه آموزش قرآن به‌ویژه آموزش تخصصی قرائت قرآن فعالیت دارد، در سن شش سالگی وارد عرصه قرائت قرآن کریم شدم. در بینه با کمک اساتیدی همچون آقایان شاه‌میوه و بشیری همزمان با حفظ قرآن کریم، قرائت قرآن را نیز به سبک استاد شحات محمد انور فرا گرفته‌ام. همچنین به منظور یادگیری اصولی قرائت قرآن، مهارت فنون وقف و ابتدا و تجوید را در نزد اساتید ممتاز فرا گرفته و به دیگر فعالیت‌ها علاقه‌مند شدم. از آنجایی که علاقه بسیاری به اذان و تواشیح دارم، فعالیت‌هایی را در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده‌ام و هم‌اکنون به عنوان عضو گروه تواشیح و هم‌خوانی بین‌المللی مؤسسه بوده و تاکنون برای تبلیغ قرآن کریم به کشورهای گرجستان، لبنان، سوریه و ترکیه سفر کرده‌ام.

//

از مشوقان اصلی خودتان برای سوق گرایش به عرصه حفظ و قرائت قرآن کریم بگویید.

پدر و مادرم مشوقان اصلی من در زمینه‌های حفظ و قرائت قرآن کریم بودند و همیشه در این راه یار و یاور من بودند که از حمایت‌های آنها قدردانی می‌کنم.

چه مدرک معتبری در زمینه حفظ قرآن کریم،کسب کردید؟

بنده با یاری خدا در سال ۱۳۹۸ موفق به اخذ مدرک تخصصی درجه ۳ سازمان تبلیغات اسلامی شده و همچنین از مؤسسات و سازمان‌هایی همچون جامعة القرآن الکریم، سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان اوقاف و امور خیریه، مدارک معتبر قرآنی کسب کرده‌ام.

//

آیا در این مسیر، تداخلی میان برنامه‌های آموزش حفظ قرآن و دروس تحصیلی برایتان ایجاد شد؟ 

حفظ و قرائت قرآن کریم نه تنها مانع تحصیل من نشد، بلکه بسیار هم در این راه کمک‌کننده بود. به همین دلیل، حفظ قرآن باعث شد درس‌هایم را به بهترین شکل ممکن بفهمم و بتوانم یک سال را به صورت جهشی پیش برده و در آزمون ورودی مدارس تیزهوشان قبول شوم.

شما در سن نوجوانی هستید. از علاقه‌مندی‌هایتان به ورزش بگویید.

بنده به همه ورزش‌ها به ویژه فوتبال علاقه زیادی دارم و این رشته را با پشتکار دنبال می‌کنم. سرگرمی‌هایم بیشتر تنیس روی میز و مشاهده تلویزیون است.

در زندگی بیشترین توجه شما به کدام آیه از قرآن کریم بوده و به چه دلیل؟

در زندگی‌ام سعی می‌کنم از همه آیات قرآن کریم بهره ببرم، اما به آیه ۲۸ سوره مبارکه رعد علاقه‌مندم، زیرا خداوند در این آیه می‌فرماید: «الَّذِينَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» آگاه باشید که دل‌ها فقط با یاد خدا آرام می‌شود.

//

مسلماً برای محک زدن خود در مسابقات ملی و بین‌المللی قرآن حضور داشته‌اید. از تجربه و موفقیت‌هایی که کسب کردید، بگویید.

بنده با یاری خداوند متعال ۱۶ رتبه اول در مسابقات شهرستانی، ۱۹ رتبه اول در مسابقات استانی و ۷ رتبه کشوری در رشته‌های حفظ، قرائت، هم‌خوانی و اذان کسب کرده‌ام. همچنین از شاخص‌ترین رتبه‌هایم می‌توان به رتبه اول مسابقات کشوری جامعة القرآن در رشته حفظ ۵ جزء شکوفه‌ها در سال ۱۳۹۵، رتبه اول کشوری مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) در رشته حفظ ۱۰ جزء در سال ۱۳۹۶، رتبه سوم مسابقات کشوری دارالقرآن امام علی(ع) در رشته حفظ ۲۰ جزء در سال ۱۳۹۷، رتبه اول مسابقات کشوری بیان در رشته اذان در سال ۱۳۹۵، رتبه اول مسابقات کشوری دانش‌آموزی آموزش و پرورش در رشته هم‌خوانی در سال ۱۳۹۶، رتبه سوم مسابقات کشوری کنگره قرآنی سمپاد در رشته قرائت قرآن کریم در سال ۱۳۹۸ و رتبه دوم کشوری مسابقات دانش‌آموزی آموزش و پرورش در رشته حفظ کل قرآن کریم در سال ۱۳۹۹ اشاره کرد.

به عنوان یک چهره ممتاز و بین‌المللی در حوزه قرآن کریم، آرزویی دارید.

آرزویم این است که بتوانم به یاری خداوند، رتبه نخست مسابقات بین‌المللی قرآن کریم را در رشته‌های حفظ و قرائت قرآن کریم کسب کنم و به دیدار مقام معظم رهبری مدظله العالی بروم. همچنین بتوانم پزشک موفقی بوده و برای خدمت به مردم و قرآن گام برداشته و رستگار باشم. ‌

آقای حق‌شناس به عنوان یک نخبه قرآنی به نوجوانان هم سن و سال خود چه توصیه‌ای دارید؟

توصیه من به نوجوانان و جوانان این است که همواره قرآن را سرلوحه کارهایشان قرار دهند و با قرآن انس بیشتری داشته باشند تا خداوند آنان را یاری کند و آرزومند موفقیت روزافزون برای همه جوانان و نوجوانان سراسر کشور در عرصه قرآن کریم هستم.

در ادامه گوشه‌ای از تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید با صدای آقای متین حق‌شناس بارگذاری شده است
کد
انتهای پیام
captcha