به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی شبکه قرآن و معارف سیما، در این نشست که با حضور حجتالاسلام والمسلمین عبدالله رضایی، مدیر طرح و برنامه شبکه قرآن و معارف سیما و مسئول دبیرخانه شورای معارف سیما، حجتالاسلام والمسلمین ابراهیم بهاری، کارشناس مذهبی، حسین سلطانمحمدی، منتقد، عبدالرحمان نظاماسلامی، مجری، مرتضی یعقوبی، تهیهکننده برنامه «تکیهخانه» و محمدهادی صلحجو، سرپرست گروه تلاوت شبکه قرآن و معارف سیما برگزار شد، ابعاد مختلف برنامههای مناسبتی محرم 99 در شبکههای مختلف رادیو و تلویزیون مورد بررسی قرار گرفت.
حجتالاسلام رضایی طی سخنانی با اشاره به سختیهای برنامهسازی در دوران کرونا گفت: شرایط روز جامعه و لزوم رعایت دستورالعملهای بهداشتی، رسانه را به سمت برنامهسازی به شیوهای متفاوت برد.
رضایی عملکرد رسانه را در این ایام مثبت دانست و متذکر شد: اینکه در سختترین شرایط هم پرچم حسینی زمین نمیماند و جامعه مشتاق شور و شوق حسینی است، نشانه بلوغ جامعه دینی و کارآمدی رسانه ملی در شرایط بحرانی است.
وی افزود: شبکههای تلویزیون از چند هفته قبل از آغاز محرم، تدارک حسینیهای به وسعت ایران را دیدند تا در ایام کرونا، برای همه نوع موقعیت زمانی و شرایطی برنامه مناسب و ویژهای داشته باشند تا بهنوعی مخاطب در پای تلویزیون اقامه عزای حسینی را برپا کند.
این کارشناس دینی با اشاره به شکل و قالب برنامههای محرمی گفت: محتوا بهویژه محتوای دینی باید در قالبی ارائه شود که برای مخاطب جذابیت داشته باشد و مخاطب امروزی که در دنیای مدرن زندگی میکند، بتواند پیام را به سرعت جذب و از آن استفاده کند.
وی افزود: امسال 5930 دقیقه (98 ساعت) سخنرانی و 85 ساعت مداحی روی آنتن شبکههای سیما رفت و رسانه ملی توانست ضمن حفظ شأن منبر، فضای معنوی مناسبی را در دهه اول محرم تدارک ببیند.
صلحجو با اشاره بهدشواری تولید برنامه در شرایطی که برای اولین بار تجربه میشود، گفت: امسال باید با سازمانهای مختلف هماهنگ میشدیم تا آنچه از رسانه ملی پخش میشود، مغایرتی با دستورالعملهای بهداشتی نداشته باشد؛ شبکههای تلویزیونی خیلی خوب توانستند خود را با این شرایط هماهنگ کنند.
وی بیان کرد: در نشستی که با مدیران سازمان تبلیغات اسلامی، هیئت رزمندگان اسلام و وزارت بهداشت برگزار شد، به این نتیجه رسیدیم که برنامههای ما در عین حفظ شور و حال حسینی باید در مسیر حفظ سلامتی عزاداران باشد؛ از اینرو در برنامههایمان شیوههای مختلف از جمله همدلی مؤمنانه و مواسات و طرح هر خانه یک حسینیه را توصیه کردیم تا مخاطبان هم نذورات خود را ادا کنند و هم عزاداریشان درخور شأن سیدالشهدا(ع) باشد.
صلحجو تجربه محرم 99 را ترویج فضایی معنوی در عین رعایت دستورالعملها دانست و متذکر شد: شیوههای خلاقانه به کمک برنامهسازان آمد و امیدواریم بتوانیم در مناسبتهای دیگر از جمله اربعین نیز از این راهکارها استفاده کنیم.
لزوم تولید سریالهای محرمی فاخر
حجتالاسلام بهاری، کارشناس مذهبی و منتقد رسانه با اشاره به تصاویر عزاداریهایی که در مراکز استانها روی آنتن رفت، اظهار کرد: در برنامههای معارفی و مناسبتی، ازجمله آثار ساختهشده برای ماه محرم، مطالب باید مستند و مستدل بیان شود و شاهد این دقت در برنامههای شبکههای مختلف سیما بودیم.
وی انتخاب مجری برای برنامههای محرمی را مهم دانست و گفت: مجری برنامههای محرمی، کسی است که خودش از فضای ارتباطات سنتی برخاسته است و باعث اعتبار آن رسانه میشود، این فرد دیگر مجریگری نمیکند، بلکه خودش است و میتواند یک حسینیه را به خانههای مخاطبان ببرد.
حجتالاسلام بهاری بهضرورت نقد برنامههای مناسبتی اشاره کرد و افزود: باید از نظرات دیگران بهرهمند شد تا کم و کاستیهای هر برنامه پس از اینکه روی آنتن رفت مشخص شود.
وی با اشاره به تکرار چند سریال و عدم توجه به ساخت سریالهای قرآنی و دینی تأکید کرد: تکرار برخی از سریالها مثل «مختارنامه» افتخار رسانه ملی است و رگههای تازهای را برای مخاطب به تصویر میکشد. اینها گنجینهای فراموشنشدنیاند، اما به قولِ مرحوم ملاقلیپور، امام حسین(ع) خورشید است، اما حول محورش میلیونها سناریو و برنامه وجود دارد که تولید شدنشان هم ماندگاری میآورد و هم مخاطبانِ بسیاری دارد.
وی بیان کرد: خوشبختانه آقای میرباقری این روزها در حال ساخت سریال «سلمان فارسی» است، اما باید توجه داشته باشیم که قرآن بیش از 5 هزار قصه دارد و بهترین سناریوها و سریالها از درون آن استخراج میشود. امیدوارم برنامهسازان به سراغ سوژههایی بروند که مایه مباهات تلویزیون ایران باشد.
هر خانه یک تکیه
مرتضی یعقوبی، تهیهکننده برنامه «تکیه خانه» نیز با تشریح جزئیات این برنامه اظهار کرد: هنگام طراحی این برنامه چگونگی زنده نگاه داشتن آئین عزای حسینی و استطاعت هر شخص نسبت به عزاداری امام حسین(ع)، حتی بهاندازه نصب یک بیرق یا پرچم عزا در کنار رعایت دستورالعملهای بهداشتی برایمان مهم بود.
وی با بیان اینکه امسال ما و همکارانمان محرم متفاوتی را پشت سر گذاشتیم و تجربیات خوبی برای تغییر در برنامهسازی کسب کردیم، انتخاب مجری مناسبتی را بسیار مهم دانست و بیان کرد: تسلط مجری بر محتوا، توانایی در خوانش اشعار و مراثی و حتی شناخت کاملی که از وعاظ و مداحان دیگر دارد، به نحوه اجرا کمک میکند. این تواناییها سبب دیده شدن برنامه و موفقیت مجری و آنتن خواهد شد.
توجه به اقوام و گویشها
عبدالرحمان نظاماسلامی، مجری برنامه «تکیهخانه» نیز از تدارک رسانه ملی برای تولید برنامههای مناسبتی از رمضان سال گذشته گفت و متذکر شد: ما در حالی برنامههای محرمی را میخواستیم، اجرا کنیم که هنوز ستاد ملی کرونا به یک انسجام در برخورد با این ویروس در ماه محرم نرسیده بود و دستورالعملی برای نحوه عزاداری به ما ارائه نکرده بود، اما مجریان و برنامهسازان توانستند با این پدیده به درستی کنار بیایند و به دلیل عشق همه به سیدالشهدا(ع) انعکاسدهنده این شورآفرینی معنوی شدند.
وی افزود: ما در برنامه «تکیهخانه» فقط روی نحوه عزاداری تمرکز نکردیم، بلکه بحث نذورات و دستگیری از نیازمندان را هم پررنگ و مخاطبان را به همدلی و مواسات تشویق کردیم. تلاش کردیم در این ایام ایران حسینی را در سطح وسیعی به شبکههای بیاوریم و البته برای اربعین حسینی نیز با توجه به برگزار نشدن راهپیمایی گسترده، تلویزیون تدارکِ ویژهای دیده و روی آنتن خواهد برد.
لزوم هماهنگی در اجرا
در ادامه، حسن سلطانمحمدی، منتقد با اشاره به اجراهای مناسبتی بیان کرد: انتخاب مجری برای برنامههای مناسبتی بسیار مهم است و مجری باید این توانایی را داشته باشد که خود کارگردانی برنامه را بر عهده بگیرد. در برخی از برنامهها مخاطب دوست دارد حال و هوای معنوی و روحانیاش حفظ شود، اما ورود بیموقع مجری به فضای مرثیه و نوحهخوانی حال و هوای مخاطب را تغییر میدهد.
این منتقد با تأکید بر لزوم یکدست بودن اجراها و هماهنگی با کارگردان برنامه متذکر شد: نباید اجرای مناسبتی را آسان گرفت و صرف خواندن چند شعر و مرثیه و نگاه حزنآلود مجری را مناسبتی نمیکند، بلکه باید مجری از بطن این موضوع برخاسته باشد و دانش کافی برای چنین اجرایی داشته باشد. انتخاب اشعار هم جای خود دارد و باید همه جوانب و زوایای تولید و اجرای برنامههای مناسبتی با دقت بررسی و نقد مشفقانه پذیرفته شود.
انتهای پیام