اثر کرونا بر کاهش کمیت آثار جایزه جهانی کتاب
کد خبر: 3923380
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۳

اثر کرونا بر کاهش کمیت آثار جایزه جهانی کتاب

دبیر جایزه جهانی کتاب سال گفت: کرونا باعث شده در تامین کتاب‌ها با مشکل مواجه شویم و بر اثر تعطیلی نمایشگاه‌های جهانی امسال آثار کمتری در این جایزه شرکت داده شده‌اند.

اثر کرونا بر کاهش کمیت آثار جایزه جهانی کتاببه گزارش ایکنا به نقل از رادیو گفت‌وگو؛ احمدعلی حیدری، دبیر جایزه جهانی کتاب سال در برنامه گفت‌وگوی فرهنگی اظهار کرد: سی‌و‌هفتمین دوره جایزه کتاب سال و بیست و هفتمین دوره جایزه جهانی کتاب امسال نسبت به سال‌های گذشته یک تفاوت عمده دارد. در دوره‌ای به سر می‌بریم که با بحران کرونا مواجه هستیم و تمام مناسبت‌ها تحت تأثیر آن قرار گرفته است، به همین دلیل بخشی از فعالیت‌ها از این مسئله تأثیر پذیرفته است.
 
وی ادامه اداد: با شیوع کرونا ارتباط‌هایی که با نمایشگاه‌های بین المللی شکل می‌گرفت، محدود شده و با توجه به اینکه بخشی از نیاز‌های مربوط به تهیه کتاب‌ها را از نمایشگاه‌هایی، چون فرانکفورت و ابوظبی و پکن تأمین می‌کردیم این بار در تأمین آثار مورد نیاز دچار مشکل شدیم و به همین دلیل ناچار شدیم در جریان ارتباط مستقیم با ناشران و مجموعه‌ها کتاب‌ها را تهیه کنیم که از نظر کمی در فعالیت‌های جایزه جهانی اثرگذار بود.
 
حیدری تصریح کرد: این شرایط باعث شد بیشتر از گذشته سراغ آثار الکترونیک و دیجیتال برویم و ناشران معتبری همچون گوته و دانشگاه‌های بزرگ تقریبا در کنار چاپ آثار به شکل دیجیتال هم با هزینه‌های کمتر آثار را منتشر می‌کنند و بخشی از نیاز‌های ما از این طریق تأمین شد.
 
دبیر جایزه جهانی کتاب سال درباره اعتبار جهانی این جایزه گفت: جایزه جهانی کتاب در ۲۷دوره گذشته فراز و فرود‌های زیادی را طی کرده و اکنون به عنوان یک برند جهانی شناخته شده است و با بررسی اخبار کرسی‌های ایران شناسی و اسلام‌شناسی این جایزه در این محافل قابل توجه و معروف است و بسیاری از اعضای آن‌ها تاکنون در بخش‌های مختلف این جایزه بزرگ تجلیل شده‌اند.
 
وی ادامه داد: جایزه جهانی کتاب سال به طور عمده در دو حوزه مطالعات اسلامی و مطالعات ایرانی است که زیر مجموعه هر شاخه گسترده بوده و در جهان اسلام شرکت‌کنندگانی هستند، اما جایزه منطقه‌ای کتاب جمهوری اسلامی ایران در ذیل جایزه جهانی کتاب سال نیز تعریف شده است.
 
حیدری در پایان گفت: فعالیت مستشرقین و اسلام‌شناسان و ایران‌شناسان به طور مثال در آلمان متکی بر منابع غنی است که در دسترس دارند و معمولاً آثار آن‌ها در جنبه علمی بر اساس متدولوژی پویا و منابع بهتر نسبت به دیگر آثار بهتر است و برای رفع این مشکل جایزه منطقه‌ای طراحی شد که سال گذشته در هند برگزار کردیم و در صورت امکان امسال در سطح کشور‌های عضو اکو برگزار می‌شود.
انتهای پیام
captcha