وضعیت فعالیت مؤسسات قرآنی کشور در ایام شیوع کرونا / تابستان خلوت در تشکل‌های کشور
کد خبر: 3923922
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۲

وضعیت فعالیت مؤسسات قرآنی کشور در ایام شیوع کرونا / تابستان خلوت در تشکل‌های کشور

فعالیت‌های قرآنی مؤسسات قرآنی سراسر کشور، همراهی آنها در رزمایش همدلی و کمک‌های مؤمنانه، توجه بیش از پیش مسئولان و سرانجام نامعلوم اعتبارات قرآنی از جمله موضوعاتی بود که امروز در برنامه رادیویی افق مطرح شد.

به گزارش ایکنا، برنامه رادیویی «افق»، امروز، 29 شهریورماه با حضور میثم طاهرآبادی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات  تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان تهران به بررسی شرایط فعالیت مؤسسات قرآنی کشور در ایام شیوع کرونا پرداخت.

عضو هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت درباره فعالیت‌های اتحادیه کشوری و اتحادیه استان تهران در ایام کرونایی، گفت: ضروریست که مسئولان و متولیان امر در حوزه فرهنگی به ویژه قرآنی اهتمام داشته باشند. صِرف اینکه شعار دهیم و بگوییم مؤسسات فعالیت می‌کنند، درست نیست. در حقیقت مؤسسات قرآنی در مقام ارائه آمار و گزارش، مستمکی برای دستگاه‌ها و نهادها شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه استان تهران بیشترین مؤسسات قرآنی را در خود جای داده است، افزود: تعداد کل مؤسسات دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی در استان تهران مجموعاً 512 مؤسسه است که از این تعداد، 393 مؤسسه دارای مجوز از تبلیغات اسلامی و 119 مؤسسه دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

طاهرآبادی با تأکید بر اینکه البته ما تفکیکی میان مؤسسات دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی قائل نیستیم، بیان کرد: در مجموع شهر تهران و شهر ری، 339 مؤسسه قرآنی فعال وجود دارد و در شهرستان‌های استان تهران نیز 173 مؤسسه در حال فعالیت هستند. همچنین 135 خانه قرآن و عترت روستایی و شهری با اتحادیه استان تهران مرتبط هستند. خانه‌های قرآن روستایی و شهری در جنبه‌های فعالیت عمومی قرآن چون روخوانی، روانخوانی و دوره‌های تجوید فعالیت می‌کنند.

مدیرعامل اتحادیه قرآنی استان تهران با تأکید بر اینکه 22 شعبه در شهرستان‌ها و تهران با اتحادیه مرتبط هستند، اظهار کرد: این امر به دلیل ارتباط‌گیری بهتر مؤسسات با اتحادیه استان تهران اندیشیده شده است.

طاهرآبادی با اشاره به اینکه در ایام کرونایی به عنوان مدیر اتحادیه استان تهران منصوب شده است، اضافه کرد: اقداماتی را برای راستی‌آزمایی مؤسسات از طریق شعب در حال انجام هستیم که تقریباً به نوعی برآورد اطلاعات کلی از فعالیت‌های مؤسسات تهران به دست آوریم. در ایام کرونایی، مراجعات مردمی و حضوری خیلی از مؤسسات، 10 درصد شده است و بعضاً نیز به صفر رسیده است.

وی با تأکید بر اینکه بسیاری از مؤسسات در همان اوایل شیوع کرونا در فعالیت‌های خود تغییر رویکرد داده‌اند، بیان کرد: بنابراین بسیاری از کلاس‌های حضوری مؤسسات به صورت مجازی و با بهره‌گیری از ظرفیت فضای مجازی در حال انجام است. برخی از مؤسسات نیز تعهدی نسبت به دوره‌های پیش‌دبستانی داشتند که آموزش‌های خود را به عرصه فضای مجازی برده‌اند.

طاهرآبادی در پاسخ به این سؤال که چند درصد مؤسسات سواد رسانه‌ای و فعالیت در عرصه مجازی را می‌دانند؟ اظهار کرد: شرایطی که جامعه کاری و آموزشی با آن روبرو شده است، تغییر در رویکرد آموزشی است. این موضوعی است که به اجبار به مؤسسات قرآنی تحمیل شد. بنابراین مؤسسات برای ادامه فعالیت و بقا، فعالیت خود را به این سمت سوق دادند و خیلی هم موفق بوده‌ا‌ند. شاید اوایل این تغییر رویکرد، سخت بوده است، اما از حداقل ظرفیتشان و پیام‌رسان‌ها استفاده کردند. بنابراین در استان تهران به دنبال احصای اطلاعات اولیه از فعالیت مؤسسات در ایام کرونایی هستیم.

وی درباره فعالیت اتحادیه در زمینه توانمندسازی و ارائه ایده و طرح و حمایت از مؤسسات قرآنی، بیان کرد: از طریق نهادهای مختلف، پیگیر این هستیم که حمایت‌هایی از مؤسسات قرآنی انجام دهیم. مگر چه اندازه از شواری توسعه فرهنگ قرآنی، حمایت انجام می‌شود؟ شورای توسعه فرهنگ قرآنی و شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه هدفمند شدن حمایت‌ها از فعالیت‌های قرآنی به ویژه اتحادیه‌ها که بازوی فعالیت‌های قرآنی در کشور هستند، باید اقداماتی انجام دهند.

طاهرآبادی با اشاره به اینکه اتحادیه‌ها اعتبار مشخص دولتی ندارند، اظهار کرد: بنابراین اتحادیه‌های استانی نیز در پرداخت حقوق پرسنل و حتی هزینه‌های جاری با مشکلات مالی روبرو هستند که بهتر است در این زمینه نیز تدبیری اندیشیده شود.

وی با اشاره به مبلغ حمایت یک میلیون تومانی از مؤسسات استان تهران، اظهار کرد: 197 میلیون تومان به اتحادیه استان تهران اختصاص داده شد که فردا، مبلغ یک میلیون تومان به حساب 100 مؤسسه واریز می‌شود و 97 میلیون تومان دیگر به 97 مؤسسه دیگر در آینده نزدیک اختصاص پیدا می‌کند، اما یک میلیون تومان مبلغی نیست که به مؤسسات قرآنی آن هم با اینکه دغدغه و مشکلات اختصاص پیدا می‌کند.

طاهرآبادی تصریح کرد: مؤسسه‌ای که پرسنل اجرایی دارد و بعضاً نیز در ملک استیجاری فعالیت دارد و برخی نیز در بازپرداخت تسهیلات دریافتی از بانک‌ها، با مشکلاتی روبرو هستند، مبلغ حمایتی یک میلیون تومان نمی‌تواند مشکلی از آنها حل کند.

وی با اشاره به مشارکت مؤسسات در کمک‌های مؤمنانه، ادامه داد: مؤسسات استان تهران نیز در رزمایش کمک‌های مؤمنانه و طرح‌های همدلی به خوبی درخشیدند، اما گلایه‌مان از دستگاه‌های متولی این است که اعتبارات قرآنی هدفمند تقسیم نمی‌شود، با وجود اینکه طی این سال‌ها مؤسسات سعی کرده‌اند تا خود را سرپا نگه‌ دارند.

مدیرعامل اتحادیه قرآنی استان تهران در ادامه با ابراز گلایه از اینکه دستگاه‌ها و نهادهای دولتی جایگاه نظارتی خود را فراموش کرده‌اند، بیان کرد: برخی به دنبال تصدی‌گری امور قرآنی هستند و حال آنکه انتظار این است که سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بحث نظارتی خود را بر فعالیت‌های قرآنی داشته باشند و نه تصدی‌گری. حتی برای ارزیابی فعالیت‌های قرآنی مؤسسات، هیئتی متشکل از اتحادیه کشوری و دو دستگاه نظارتی تشکیل شود.

امیرحجت مرادی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت گیلان، میهمان تلفنی این برنامه بود. وی درباره وضعیت مؤسسات طی این ایام اظهار کرد: نکته‌ای که درباره مؤسسات قرآنی استان تهران گفته شد، وضعیت تمامی مؤسسات قرآنی در ایام کرونا است؛ یعنی تمامی مؤسسات قرآنی در کشور مبتلا به آن هستند. فکر می‌کنم دراین باره از سوی دستگاه‌های مربوطه باید اقدام عاجل صورت گیرد. البته بحث کرونا موضوعی است که دو وجه دارد؛ تهدید تعطیلی مؤسسات و دیگری فرصت استفاده از ظرفیت فضای مجازی. مؤسسات قرآنی استان نیز، یک مرحله از تعطیلی‌ها را در کنار سایر آموزشگاه‌ها و براساس اعلام ستاد ملی کرونا، پشت سر گذاشته‌اند.

وی ادامه داد: در استان گیلان، 50 مؤسسه قرآنی و 160 خانه قرآن روستایی و شهری وجود دارد. مؤسسات استان از 24 خردادماه امسال آماده بازگشایی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی شدند. اما به جهت وضعیت خاصی که با آن روبرو هستیم و اضطرابی که همه ما به نوعی از این شرایط کرونایی کشور داریم، استقبال از دوره‌های قرآنی به مانند گذشته نیست و حتی فراگیران دوره‌های گذشته نیز حضور چندانی ندارند، بنابراین امسال با تابستان خلوت در تشکل‌های قرآنی مواجه بودیم.

مرادی با اشاره به اینکه در استان گیلان حدود دو و یا سه مؤسسه در ایام کرونا به توقف کامل رسیدند، اظهار کرد:  از لحاظ وضعیت فعالیت مؤسسات قرآنی در گیلان به مانند سایر کشور، باید گفت «حالمان خوب نیست». البته در همین ایام و علی رغم این مشکلات و مسائل دو اتفاق افتاد؛ یکی در حوزه فعالیت‌های جاری مؤسسات که بسیاری از تشکل‌ها خود را روزآمد کرده و به جبر وارد عرصه فضای مجازی شده‌اند و دوره‌هایشان را در قالب پیام‌رسان‌ها برگزار می‌کنند. کار دیگر در گیلان آن است که با استفاده از برخی از ظرفیت‌ها، آمادگی برگزاری آموزش‌های آنلاین با وجود هزینه بالای آن فراهم شده است. بنابراین این فضا در گیلان مهیا شده است که مؤسسات استان می‌توانند از ابتدای مهرماه از فضای آموزش آنلاین استفاده کنند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت با تأکید بر اینکه با توجه به شرایط کنونی، مؤسسات به معنای واقعی ورشکسته هستند، بیان کرد: مؤسسات دارای مشکلات عدیده در اجاره‌بها و حقوق پرسنل و هزینه‌های جاری هستند. در رزمایش همدلی و مؤمنانه، شاهکاری از خودشان نشان دادند و در زمینه تولید ماسک و موادضدعفونی کننده فعالیت داشتند و  حتی از اواخر سال گذشته که مؤسسات در زمینه کسب و کارها دچار مشکل شدند، شروع به اهدای بسته‌های حمایتی و معیشتی کردند.

وی درباره مبلغ حمایتی اختصاص یافته به مؤسسات قرآنی استان، اظهار کرد: 45 میلیون تومان به حساب اتحادیه قرآنی استان واریز شد که به 45 مؤسسه قرآنی استان اعطا شد.

محمدحسین اسلامی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان فارس، میهمان تلفنی دیگر برنامه رادیویی افق بود. وی اظهار کرد: 75 مؤسسه قرآن و عترت و هزار و 200 خانه قرآن روستایی و شهری عضو اتحادیه هستند. وضعیت مؤسسات استان نیز در شرایط کرونا طبعا به مانند سایر کشور، خوب نیست. مؤسسات هرچند دچار آسیب شده‌اند، اما جزء استان‌هایی بودند که در بخش کمک‌های همدلانه فعالانه به تمامی اقشار آسیب‌پذیر جامعه، تهیه بسته‌های حمایتی، واسطه‌گری برای بخشش اجاره‌بها و اخذ تخفیف از مالکان برای مستأجران و ... کمک کردند، چنانکه مقام معظم رهبری در بیاناتشان به موضوع حمایت مؤسسه‌ای از استان فارس در بحث کمک‌های مؤمنانه اشاراتی داشتند.

وی با اشاره به فعالیت‌های جهادی اتحادیه و مؤسسات استان، ادامه داد: در حرکت‌های جهادی، مؤسسه مدینة‌النبی اقدام به ترمیم هشت خانه افراد بی‌بضاعت کرد. همچنین تهیه دو جهیزیه برای دو زوج، تهیه 35 هزار بسته معیشتی در ایام کرونا، تهیه 80 هزار غذای گرم و تولید 20 هزار ماسک در سه شیفت با همکاری مؤسسه مدینة‌النبی شیراز از دیگر فعالیت‌های رزمایش همدلی استان فارس بود.

عضو هیئت رئیسه اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآنی تأکید کرد: توقعمان از مسئولان کشور در این ایام، توجه بیشتر به مؤسسات قرآنی است. در جامعه اگر قرآن به اوج خود برسد و به ترویج فعالیت‌ها و آموزه‌های قرآنی پرداخته شود، گریبان‌گیر مشکلات و معضلات امروز جامعه نخواهیم بود.

یادآور می‌شود، برنامه رادیویی افق کاری از گروه اطلاع‌رسانی و فضای مجازی رادیو قرآن است که روزهای شنبه هر هفته به تهیه‌کنندگی فاطمه رحمانی و اجرا و کارشناسی جواد نصیری تقدیم شنوندگان می‌شود.

انتهای پیام
captcha