طوبی کرمانی؛ بانویی ولایتمدار و الگوی زن «نه شرقی نه غربی»
کد خبر: 3924070
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۳
در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تأکید شد:

طوبی کرمانی؛ بانویی ولایتمدار و الگوی زن «نه شرقی نه غربی»

احد فرامرز قراملکی، استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در مراسم بزرگداشت دکتر طوبی کرمانی در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بیان کرد: ولایت‌مداری شاخصه اصلی این بانوی فرهیخته بود، ایشان الگویی از یک زن مسلمان بود که انقلاب تربیت کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، احد فرامرز قراملکی، استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در مراسم بزرگداشت طوبی کرمانی که دیروز، 29 شهریورماه در حسینیه الزهرا(س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، بیان کرد: خانم دکتر کرمانی به جد دعوت کننده به اسلام بود نه به گفتار بلکه به کردار و عمل؛ تلاش بی‌امان، درسی بود که همواره از ایشان آموختیم.

وی در ادامه، گفت: خیر بی‌منت و مهربانی وجود خانم دکتر کرمانی را فراگرفته بود و در عین حال به هیچ وجه اهل بدگویی و غیبت نبود و این اخلاق و کردار پسندیده ایشان برای دیگران درسی بزرگ به حساب می‌آمد.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: رفتارش با اساتید و دانشجویان به طوری مهربانانه و با عطوفت بود که آنها احساس خوشایندی می‌کردند و این حُسن رفتار، در ذهن همگان جاودان می‌ماند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به تلاش‌های دکتر کرمانی در حوزه معرفی دین مبین اسلام گفت: دکتر طوبی کرمانی اهل اهتمام و جدیت بود و تلاش توصیف ناپذیری داشت و همچنین در حوزه اندیشه بسیار پُربار بود و به عنوان استاد برجسته دانشگاه تهران خوش درخشید.

اندیشه‌ورزی و فروتنی

استاد فلسفه دانشگاه تهران گفت: نکته دیگر از زندگی پُر ثمره مرحومه طوبی کرمانی به غیر از اندیشه‌ورزی، فروتنی بود؛ ایشان درخت پرباری از نظر علمی بود، اما در عین حال اصلا تکبر نداشت.

قراملکی تصریح کرد: درس دیگری که از دکتر طوبی کرمانی می‌توان گرفت، اخلاص در کارها و رفتارشان بود، همه فعالیت‌های ایشان متوجه خداوند متعال بود و در نهایت باید گفت درس آخر از زندگی پربار این بانوی فرهیخته ولایت‌مداری فوق‌العاده ایشان بود، ایشان الگویی از یک زن مسلمان بود که انقلاب تربیت کرد.

زهره‌سادات لاجوردی، نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم اظهار کرد: دکتر طوبی کرمانی یکی از کسانی بود که لحظه‌ای دست از تلاش و کوشش بر نداشت و باید گفت هدف او دنیایی نبود. مرحومه طوبی کرمانی حقیقتاً در زمان حیات آنطور که باید و شاید معرفی نشد.

وی همچنین بیان کرد: تلاش دکتر کرمانی که چند دهه از عمر خویش را مختص ترویج گفتمان انقلاب اسلامی کرده بود، قابل تقدیر است؛ ایشان ارتباط خوبی با نخبگان علمی و فرهنگی داشت به خصوص در زمانی که در یونان به عنوان رایزن فرهنگی، مشغول به فعالیت بودند.

لاجوردی افزود: دکتر کرمانی در کنار مسئولیت‌های بزرگ اجتماعی که بر عهده داشت، هرگز از وظیفه تلاش برای تحکیم خانواده (همسری و مادری) غافل نشد و هر دو مسئولیت را در کنار هم دنبال می‌کرد.

وی اظهار امیدواری کرد که رسانه‌ها و صدا و سیما بتوانند آنطور که شایسته است، ابعاد شخصیتی مرحومه کرمانی را معرفی کنند.

الگوی زن نه شرقی نه غربی

همچنین مینو اصلانی، رئیس بسیج جامعه زنان کشورمان در ادامه مراسم گفت: دکتر کرمانی یک بانوی فهیم در امور ساختاری، تشکیلاتی و حکمرانی بود؛ ایشان شخصیتی چند وجهی داشت و به نظر من حتی می‌طلبد اندیشکده‌ای برای تبیین اندیشه‌های وی شکل بگیرد.

وی در ادامه، بیان کرد: مرحومه کرمانی بسیار به مباحث تشکیلاتی اهمیت می‌داد و حضور بسیار مغتنمی در حوزه‌های مختلف ساختاری داشت. همچنین، ایشان علی‌رغم اینکه وجودشان در جامعه علمی و دانشگاهی بسیار اثرگذار بود به تنهایی در همه جا حضور پیدا می‌کرد و منشأ ایجاد راهکارهای جدید بود.

اصلانی ادامه داد: خانم دکتر کرمانی سعی می‌کرد ساختارها و تشکیلاتی ایجاد کند تا موضوع زن و خانواده اسلامی، اساسی‌تر دنبال شود و باید این بخش از زندگی‌شان بررسی بیشتری شود تا به ابعاد وجودی ایشان بیشتر پی ببریم.

رئیس بسیج جامعه زنان افزود: مرحومه کرمانی زن تراز انقلاب و بانوی نه شرقی نه غربی بود و به بیان مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، الگوی سوم زن مسلمان بود؛ ایشان همواره گفتمان انقلاب در باب زن نه شرقی و نه غربی را ترویج داد تا پیام زن مسلمان را به گوش همه جهانیان برساند.

وی در پایان اظهار کرد: وجه تأثیرگذار دیگر مرحومه دکتر کرمانی، مردمی بودن ایشان بود، او عاشقانه در کنار مردم مطالبات خود را بدون تشریفات بیان می‌کرد و خاضعانه و خاشعانه در میان مردم زانو می‌زد، روحشان شاد و یادشان گرامی باد.

دغدغه نهادینه شدن مسئله ولایت فقیه

انسیه خزعلی، استاد دانشگاه الزهرا(س) نیز در ادامه مراسم بیان کرد: سخن گفتن از بانوی نمونه و اولین فیلسوف زن ایرانی مرحومه خانم دکتر طوبی کرمانی، سخت و بسی دشوار است. ایشان تلاشگر و پُرتوان بودند و بدون هیچ‌گونه اغماضی از حق سخن می‌گفتند.

خزعلی افزود: خانم دکتر کرمانی با فلسفه و منطق برای اعتقادات خود، حجت آوری و دفاع می‌کرد. ایشان از نظر فکری و اعتقادی به شدت مطیع رهبر انقلاب و معتقد بودند که مسئله ولایت فقیه باید در جامعه به خوبی دیده و تبیین شود.

این استاد دانشگاه مطرح کرد: خانم کرمانی نگرشی جهان شمول نسبت به وحدت مسلمانان جهان و ادیان داشت. دلداده اهل بیت(ع) و مکتب تشیع بود و همواره به حفظ دین مبین اسلام تأکید داشت.

وی در ادامه سخنانش، با اذعان اینکه مهر و محبت در وجود خانم دکتر طوبی کرمانی کاملا مشهود بود، گفت: خانم کرمانی دغدغه بسیاری در حوزه فلسفه و عمومی کردن آن به خصوص فلسفه برای کودکان داشت، علاوه بر این به مباحث مرتبط با زنان و تربیتی و اخلاق بسیار علاقه‌مند بود و وارد بحث و گفت‌‌‌‌وگو در مجامع مختلف می‌شد.

گفتنی است؛ در این مراسم شخصیت‌های دینی، علمی و فرهنگی کشور همچون حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی‌گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور زن و خانواده، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، پیام شرقی، فرزند مرحومه طوبی کرمانی و همچنین، همکاران ایشان در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور داشتند.

انتهای پیام
captcha