تحقق استقلال سایبری؛ نیازمند اراده‌ ملی/ چهره سال فضای مجازی کشور انتخاب می‌شود
کد خبر: 3924076
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۴
معین اظهار کرد؛

تحقق استقلال سایبری؛ نیازمند اراده‌ ملی/ چهره سال فضای مجازی کشور انتخاب می‌شود

رئیس سازمان فضای مجازی بسیج ضمن اشاره به برگزاری مرحله نهایی دومین رویداد سراسری تولید محتوای دیجیتال بسیج و دومین گردهمایی سراسری فعالان فضای مجازی، گفت: متأسفانه اراده‌ای درخور برای تحقق استقلال سایبری و امنیت سیاسی، اجتماعی و روانی مردم در این حوزه وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری مرحله نهایی دومین رویداد سراسری تولید محتوای دیجیتال بسیج و دومین گردهمایی سراسری فعالان فضای مجازی با حضور مسلم معین، رئیس سازمان فضای مجازی بسیج و مهدی جعفری، مسئول مرکز تولید نشر دیجیتال انقلاب اسلامی و دبیر اجرایی این همایش، امروز یک‌شنبه، ۳۰ شهریورماه، در مجتمع ولیعصر(عج) سازمان بسیج برگزار شد.

معین در این نشست با اشاره به اینکه فضای مجازی کشور امروز در موضوعات مختلف تبدیل به بستری برای بیان نظرات، دیدگاه‌ها، نگاه‌ها، ارتباطات اجتماعی، تعاملات اقتصادی و تجاری و همچنین بستری برای تبادلات رسانه‌ای و گلوگاه ارتباطات اجتماعی در فضای مجازی شده است، گفت: عملاً فضای مجازی گلوگاه ارتباطات اجتماعی حوزه‌های مختلف شده و یکی از کارکرد‌های این روز‌های فضای مجازی برای بخشی از نظامات سیاسی حاکم بر دنیا، دست گذاشتن روی جنگ‌های شناختی و عملیات روانی به فراخور ارزش‌ها و چارچوب‌هایی است که مدنظر خودشان است و تلاش می‌کنند در جوامع مختلف اثر بگذارند و گفتمان خودشان را غالب کنند.

وی افزود: این عملیات روانی در فضای مجازی ابعاد مختلفی دارد که بخشی از آن در حوزه رسانه تعریف می‌شود و در واقع فعالان فضای مجازی با سکو‌هایی که در اختیارشان قرار می‌گیرد و پلتفرم‌هایی که در اختیار دارند، کارکرد‌های شبه‌رسانه فضای مجازی را نمایش می‌دهند. بخش دیگر این موضوع در حوزه ایجاد بستر‌های جدید اقتصادی با سرویس‌ها و خدماتی است که در فضای مجازی ارائه می‌شود. این سرویس‌ها با فعالیت‌های خودشان در کنار اقدامات رسانه‌ای و کنترل خواسته‌ها و نیاز‌های فرهنگی و اجتماعی مردم و جوامع مختلف موثرند. بخش دیگر حوزه تولیدات تخصصی و چندرسانه‌ای است که در لایه‌های فضای مجازی تعریف می‌شود مانند انیمیشن‌ها، باز‌های و نرم‌افزار‌های و کارکرد شناختی دارند و ذائقه‌سازی می‌کنند و فکر را پرورش می‌دهند.

معین با اشاره به اینکه متأسفانه در کشور ما لایه‌های مختلف فضای مجازی، وابسته به خارج از کشور است، گفت: هزینه‌های بسیاری را متحمل و متقبل شده‌ایم که استقلال ارزی و حقیقی ما در حوزه‌های مختلف حفظ شود، این امر با عزت، شرافت، غرور و ارزش‌های دیرینه مردم ایران نیز همبستگی دارد. این استقلال در حوزه سایبری اتفاق نیفتاده است و بهتر آن است که بگوییم اراده‌ای در خور برای تحقق استقلال سایبری و امنیت سیاسی، اجتماعی و روانی مردم در این حوزه وجود نداشته است و امروز تقریباً در همه لایه‌های فضای مجازی به واسطه نبودن اراده جهادی و انقلابی برای خودکفایی در لایه‌های فضای مجازی با وابستگی مواجه هستیم.
 
وی با بیان اینکه در حوزه زیرساخت نیز فضا همینگونه است و در حوزه سرویس و خدمات باوجود اینکه فضا مقداری بهتر است، اما بازهم این وابستگی‌ها مشاهده می‌شود، ادامه داد: در حوزه تولید محتوا نیز به همین شکل است و درصد بسیار کمی از ظرفیت تولید محتوایی، که در فضای مجازی در اختیار مصرف‌کنندگان و کاربران قرار می‌گیرد، غیربومی است و این موضوع مشکلات متعددی را به وجود می‌آورد.

رئیس سازمان فضای مجازی بسیج با تأکید بر اینکه اصلی‌ترین مشکل وابستگی در حوزه فضای سایبری و مجازی، امنیت اقتصادی و روانی مردم است، اظهار کرد: اگر متولیان فضای مجازی و افرادی که امروز به آن‌ها وابسته هستیم، تصمیم بگیرند یک روز خدمات خود را قطع کنند و این خدمات را به ما ارائه ندهند، تمام کارخانجات، تولیدها، فروشگاه‌های آنلاین، تاکسی‌های اینترنتی، بانک‌ها و... دچار مشکل می‌شوند؛ هرچند با تحقق بخشی از شبکه ملی اطلاعات استقلال نسبی در عرصه بانکی به وجود آمده است، اما اگر این اتفاق بیفتد، حجم بسیاری از کار و اقتصاد مردم با مشکل مواجه می‌شود.

معین تصریح کرد: در این فضا مجبوریم که فعالان و متخصصان فضای مجازی، استعداد‌های متفاوت و مختلف در این حوزه را شناسایی کنیم و آن‌ها را رشد دهیم و برای اینکه تبدیل به مراکز توانمند و اثرگذار در فضای مجازی شوند از آنها حمایت کنیم. بر همین اساس تقریباً دو سال پیش اولین رویداد تولید محتوای تخصصی بسیج را در تهران برگزار کردیم. در آن زمان حدود ۳۵۰ نفر در قالب ۹۰ تیم به تهران آمدند و رقابتی ۴۸ ساعته را دنبال کردند و مدل نسبتاً جدیدی از این رویداد‌ها در کشور تجربه شد و این تعداد در سه حوزه مختلف بازی موبایلی، نرم‌افزار موبایلی و انیمیشن به رقابت پرداختند. ویژگی خاص رویداد این بود که تیم‌ها قبل از ورود به رقابت از موضوعات و محتوای ارائه شده مطلع نبودند و بعد در زمان رقابت شروع به تولید محتوا کردند. در نهایت حدود 80 محصول موفق از آن رویداد استخراج شد.

رئیس سازمان فضای مجازی بسیج ادامه داد: سال بعد تصمیم گرفتیم این رویداد را در سراسر کشور برگزار کنیم، اما در این دوره مرکز هر استان پایلوت و مرکز برگزاری این رویداد شد و در تمام مراکز استان‌ها این اتفاق رخ داد. تعداد شرکت‌کنندگان و پهنه جغرافیایی این رویداد به شکلی بود که می‌توان آن را بزرگترین رویداد استارتاپی در جهان معرفی کنیم. در این رویداد حدود هزار و 500 نفر در قالب ۵۰۰ تیم با هم رقابت کردند.

معین بیان کرد: جلسه امروز برای اطلاع‌رسانی رویداد نهایی برگزیدگان سال گذشته است و دوم و سوم مهرماه مرحله نهایی این رویداد در همین ساختمان برگزار می‌شود. حدود ۱۰۰ تیم از این رویداد برتر شناخته شدند که این تیم‌ها از سراسر کشور وارد ساختمان فرهنگی ولیعصر(عج) می‌شوند و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و در فضای باز و با سوژه‌های جدید و طی ۴۸ ساعت رقابت می‌کنند. در همان روز‌ها تیم‌های برگزیده انتخاب خواهند شد و در نهایت در کنار جشنواره تجلیل از فعالان برتر فضای مجازی، برگزیدگان این رویداد نیز تجلیل می‌شوند.
 

تبدیل ایده‌های برگزیده به محصول


وی با بیان اینکه ایده‌های برگزیده در این رویداد تبدیل به محصول خواهد شد، گفت: هدف این رویداد این است که در مسیر اقتصاد مقاومتی، اشتغال‌زایی و ایجاد ثروت و شغل برای جوانان از آنان حمایت کنیم؛ لذا ظرفیت‌هایی که شناسایی می‌شوند تحت آموزش قرار می‌گیرند و بسته‌های آموزشی برای رشد و توانمندی آنان نیز در اختیارشان قرار می‌گیرد.
 
رئیس سازمان فضای مجازی بسیج تصریح کرد: در روز چهارم مهرماه اختتامیه جشنواره تجلیل از فعالان برتر فضای مجازی کشور با انتخاب چهره سال فضای مجازی کشور برگزار خواهد شد. در کنار آن فعالان برتر فضای مجازی در حوزه‌های مختلف انتخاب و برگزیدگان مرحله نهایی تولید محتوا نیز تشویق و تجلیل می‌شوند. ایده‌های برگزیدگان را از طریق حمایت‌های مادی و معنوی تبدیل به محصول می‌کنیم.

مهدی جعفری، مسئول مرکز تولید نشر دیجیتال انقلاب اسلامی، نیز با بیان اینکه در این رویداد و برخلاف رویه معمول، داوری فرایندمحور است، گفت: داوران در طول ۴۸ ساعت همراه شرکت‌کنندگان هستند و فرایند تولید محصول را داوری می‌کنند، چراکه یکی از اهداف مهم ما در برگزاری رویدادی به این عظمت و با این چارچوب، شناسایی استعداد‌ها برای استفاده از آن‌ها در حوزه‌های مأموریتی و کاری خودمان است. از طرفی برگزیدگان فقط در یک اختتامیه تجلیل نمی‌‌شوند، بلکه مأموریت ما تداوم ارتباط با برگزیدگان و سوق دادن آن‌ها به سمت ایجاد یک کسب و کار جدی در فضای مجازی است؛ بنابراین نوع داوری این رویداد اهمیت دارد.
انتهای پیام
captcha