برگزاری وبینار بررسی نحوه مقابله با بیماری‌های همه‌گیر در قرون اولیه اسلامی
کد خبر: 3924459
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۲

برگزاری وبینار بررسی نحوه مقابله با بیماری‌های همه‌گیر در قرون اولیه اسلامی

کالج مطالعات اسلامی دانشگاه حمد بن خلیفه قطر  وبیناری را برای بررسی نحوه برخورد مسلمانان در قرون اولیه اسلامی با بیماری‌های همه‌گیر برگزار کرد.

به گزارش ایکنا، به نقل از منا اف ان، در وبیناری که از سوی کالج مطالعات اسلامی در دانشگاه حمد بن خلیفه در قطر  برگزار شد، یکی از متون کلاسیک اسلامی که در زمینه پیشگیری از شیوع بیماری‌های همه‌گیر مطالبی ارائه کرده‌، بررسی شد. این کتاب، «مادةالبقا» اثر «محمد بن احمد التمیمی»، پزشک مسلمان قرن دهم هجری است  که موضوع کیفیت هوا و آلودگی را مورد توجه قرار داده است.
 
این اثر همچنین نقش پیشگام دانشمندان مسلمان را در تحقیقات علمی و اکتشافات و همچنین چگونگی مقابله مسلمانان اولیه با چالش‌های ناشی از همه‌گیری‌ها را برجسته می‌کند.

 دکتر «عایشه یوسف المنایی»، مدیر مرکز «خدمات مسلمانان به تمدن بشری» وابسته به دانشگاه شیخ محمد بن حمد آل ثانی به بررسی اقداماتی که مسلمان در قرون اولیه اسلامی برای پیشگیری از شیوع بیماری‌های همه‌گیر عفونی انجام می‌دادند، پرداخت. وی همچنین به سوالات مخاطبان آنلاین پاسخ داد.
 
دکتر المنایی پس از برگزاری این وبینار گفت: با توجه به برنامه‌های قبلی، این وبینار تعهد پایدار ما را در شکل دادن به بحث‌های فکری درباره اسلام منعکس کرد. همچنین فرصتی بود تا بر ارتباطی که التمیمی بین کیفیت زندگی و شیوع بیماری‌ها قائل بود، بپردازیم.
 
وی افزود: همانطور که اکنون، متخصصان مراقبت‌های بهداشتی برای مقابله با انواع بیماری‌ها به داروها و واکسن‌ها تکیه می‌کنند، این کتاب به خوبی یادآوری می‌کند  که محیط‌زیست ما نیز در تلاش برای کنترل بیماری‌های همه‌گیر مانند کووید 19 باید پاکیزه باشد. 
انتهای پیام
captcha