واکسن آنفولانزا به دانش‌آموزان و معلمان ارائه شود / آنفولانزا و کرونا چگونه همدیگر را تقویت می‌کنند
کد خبر: 3924533
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳
عباس آقازاده:

واکسن آنفولانزا به دانش‌آموزان و معلمان ارائه شود / آنفولانزا و کرونا چگونه همدیگر را تقویت می‌کنند

رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با انتقاد از تصمیم وزارت آموزش و پرورش مبنی بر بازگشایی مدارس، ضمن هشدار در مورد همزمانی اپیدمی‌های کرونا و آنفولانزا، معلمان و دانش‌آموزان را جزء گروه هدف برای دریافت واکسن آنفولانزا دانست.

دانش‌آموزان و آموزگاران جزء اهداف دریافت واکسن آنفلوانزا قرار گیرند/ چگونه آنفلوانزا و کرونا همدیگر را تقویت می‌کنندعباس آقازاده، رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی، در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه در حال حاضر تعداد مبتلایان و مرگ و میر کرونا بسیار است، گفت: در حال حاضر ایران جزء کشور‌های محدودی است که در این وضعیت قرار دارد و مناطق وسیعی از کشور در شرایط قرمز قرار دارد.

وی افزود: با آغاز فصل پاییز با اپیدمی‌های فصلی آنفولانزا نیز روبه‌رو می‌شویم. همزمانی اپیدمی آنفولانزا با کرونا از چند جهت خطرناک و قابل بررسی است. نخست اینکه این حضور همزمان موجب تقویت همدیگر می‌شود؛ در این رابطه فردی که مبتلا به هر یک از این دو بیماری می‌شود بدنش ضعیف و آماده پذیرش بیماری دیگری می‌شود. افرادی که به آنفولانزا یا کرونا مبتلا می‌شوند، برخی علائم بالینی آن‌ها چنان شبیه است که احتمال دارد با تشخیص اشتباه فرد را آماده پخش ویروس در جامعه کنیم، مثلاً با تعداد زیادی ناقل کرونا در جامعه مواجه شویم که تشخیص آنفولانزا در آن‌ها داده شده است. همراهی این دو بیماری خطرات فوق‌العاده‌ای دارد.

رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با اشاره به بیانیه ستاد بحران نظام پزشکی در مورد آغاز فصل پاییز و خطر همزمانی کرونا و آنفولانزا نیز گفت: اگرچه همزمانی این دو بیماری خطرناک است، اما اگر فاصله‌گذاری اجتماعی و خودداری از دست دادن، مهمانی رفتن و اجتماعات غیرضروری انجام شود، نه تنها در کاهش و گسترش کرونا مؤثر است، بلکه می‌تواند دامنه اپیدمی آنفولانزا را نیز کاهش دهد. فاصله‌گذاری اجتماعی تنها راه برای کنترل اپیدمی کرونا و آنفولانزا و جلوگیری از شدت آن است. همچنین، واکسن آنفولانزا می‌تواند حلقه‌های ارتباطی دو اپیدمی را قطع کند. هنوز واکسنی از کرونا در دست نیست، اما خوشبختانه سال‌های سال است که برای زیرگروه‌های مختلفی از آنفولانزا واکسن وجود دارد و هر سال نیز واکسن جدیدی برای این بیماری تولید می‌شود. واکسیناسیون آنفولانزا اگر با دقت صورت گیرد، می‌تواند دامنه این بیماری را کمتر کند.

آقازاده در رابطه با افراد هدف واکسن آنفولانزا در کشور اظهار کرد: تصور عمومی و نیاز کاذب مبنی‌ بر اینکه همگان باید واکسن آنفولانزا تزریق کنند وجود دارد، اما تعداد واکسنی که وجود دارد کمتر از تمامی مردم کشور است. در صورت توزیع هوشمندانه و هدفمند واکسن به شکل مناسب می‌توان از این واکسن بهره برد. تزریق واکسن به بیماران خاص، کودکان، افراد مسن، مادران باردار و... توصیه می‌شود. سیستم بهداشت و درمان کشور، دانشگاه‌های علوم پزشکی، شبکه‌های بهداشت، مراکز جامع سلامت و خانه‌های بهداشت می‌توانند به صورت کنترل‌شده واکسن را از طریق ثبت کد ملی افراد در اختیار جامعه هدف بگذارند و واکسیناسیون هوشمند را عملی کنند.

رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه دیگر افراد جامعه که در گروه‌های هدف نیستند می‌توانند از طریق داروخانه‌ها و نظارت سازمان غذا و دارو این واکسن را تهیه کنند، گفت: داروخانه‌ها نیز کد ملی افراد را دریافت و آن را ثبت کنند تا نتوانند چند بار واکسن آنفولانزا را خریداری کرد.

وی ضمن هشدار در مورد اعمال قدرت برخی گروه‌ها برای در اختیار داشتن واکسن آنفولانزا گفت: برای اینکه دارو در روند قاچاق قرار نگیرد، باید برنامه مناسبی در زمینه توزیع آن انجام شود. پروتکل‌های دولت و توزیع واکسن براساس اولویت‌های سازمان جهانی بهداشت انجام ‌شود. هرچند برخی اقدامات در این پروتکل‌ها کمرنگ شده و سهم بخش خصوصی مانند مطب‌ها که در درمان مردم و مبارزه با بیماری‌ها به ویژه کرونا نقش دارند باید شناخته و تمهیدات مناسبی پیش‌بینی شود.

آقازاده با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد خدمات درمان کشور در بخش خصوصی انجام می‌شود، گفت: بسیاری از پزشکان در بخش خصوصی با بیماران کرونایی در ارتباط هستند و روند درمان بسیاری از بیماران از سوی پزشکان در بخش خصوصی انجام می‌شود؛ لذا نمی‌توان در تشخیص گروه‌های دارای اولویت برای تزریق واکسن از کادر درمان فعال در این بخش چشم‌پوشی کرد. در شرایطی که آموزش حضوری در مدارس وجود دارد، دانش‌آموزان، آموزگاران و کارکنان مدارس باید جزء گروه‌های هدف در واکسیناسیون آنفولانزا قرار گیرند. وقتی آموزش و پرورش تأکید به برگزاری حضوری کلاس‌ها دارد، باید زمینه واکسیناسیون کادر آموزشی و دانش‌آموزان را نیز فراهم کند.

آقازاده با انتقاد از آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس، ادامه داد: باید این سؤال را از آموزش و پرورش پرسید که آیا این نهاد این مقدار بودجه دارد که بتواند تمامی مدارس را ضدعفونی کند یا آنقدر فضا در مدارس وجود دارد که بتوان فاصله‌گذاری اجتماعی را اجرا کرد؟ ما با کمبود فضای آموزشی در کشور مواجه هستیم با این حال چگونه می‌توان کلاس‌ها را نوبتی کرد؟ در این شرایط دانش‌آموزان را در معرض کرونا قرار می‌دهیم. گفتار آسان است، اما اجرا کردن پروتکل سخت است. آموزش و پرورش نه توان و نه بودجه اجرا پروتکل‌های بهداشتی را ندارد. متأسفانه این وزارتخانه به جای گوش کردن به نصایح صاحبان فرایند مانند سازمان نظام پزشکی یا وزارت بهداشت از در لجبازی وارد شده یا با زدن برچسب‌هایی مانند معاند و ضد انقلاب با دلسوزی‌های جامعه علمی مقابله می‌کنند.

وی تأکید کرد: فجایعی که در نتیجه این تصمیم به وجود می‌آید در تاریخ ثبت می‌شود. باید پروتکلی وجود داشته باشد و با توجه به تفاوت استان‌ها مدارس را بازگشایی کرد. خانواده‌ای که در تهیه مایحتاج روزانه یا لوازم‌التحریر برای فرزند خود درمانده است، چگونه می‌تواند حداقل روزی دو ماسک دو هزار و ۵۰۰ تومانی برای فرزند خود بخرد. علاوه بر دانش‌آموزان، معلمان شریف کشور نیز چه گناهی کرده‌اند که باید در معرض بیماری قرار گیرند و خانواده‌هایشان نیز مبتلا شوند. وقتی شرایط این گونه است سخن گفتن از بازگشایی حضوری و نیمه‌حضوری بی‌مورد است. نباید نمایشی برخورد کرد. شرایط ما استثنایی و پرخطر است.
انتهای پیام
captcha