بحرین جایی برای ورود آزادانه صهیونیست‌ها نیست + فیلم
کد خبر: 3924617
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۶
فعال سیاسی بحرینی در گفت‌وگو با ایکنا:

بحرین جایی برای ورود آزادانه صهیونیست‌ها نیست + فیلم

سید عباس شبر الموسوی، فعال سیاسی بحرینی تأکید کرد: اجرای توافقنامه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، به صورت ظاهری ممکن اما سازش از سوی ملت‌ها به ویژه ملت بحرین غیرممکن است، چرا که صهیونیست‌ها می‌دانند که بحرین جایی برای ورود آنها به این کشور نیست و مانند سایر کشورها نمی‌توانند آزادانه و به صورت طبیعی در آن رفت و آمد کنند.

به گزارش ایکنا، «عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی» آدرسی غلط است که در پشت پرده‌ آن اعتراف به مشروعیت رژیم صهیونیستی نهفته است.
 
اخیراً دو کشور عربی امارات متحده عربی و بحرین با حمایت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، توافقنامه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را امضا و روابط خود با این رژیم اشغالگر را به صورت علنی آغاز کرده‌اند. این در حالی است که اقدام بحرین و امارات برای برقراری روابط رسمی با رژیم صهیونیستی، محکومیت بسیاری از کشورهای اسلامی و گروه‌های مقاومت فلسطینی را به دنبال داشته است.

بیشتر بخوانید:

در همین رابطه، خبرنگار ایکنا با «سیدعباس شبر الموسوی»، رئیس بخش آزادی‌های دینی سازمان حقوق بشر «صلح» بحرین و فعال سیاسی بحرینی در لبنان در خصوص موضوع «عادی‌سازی روابط میان بحرین و رژیم صهیونیستی و تأثیرات آن بر جهان عرب به ویژه مسئله فلسطین» گفت‌وگویی انجام داده است که مشروح آن در ادامه می‌آید:
 
ایکنا ـ از حضور جنابعالی در این گفت‌وگو تشکر می‌کنیم. در ابتدا اگر مقدمه‌ای در رابطه با موضوع گفت‌وگو دارید، بفرمایید.
 
 در ابتدا از شما تشکر می‌کنم که این گفت‌وگو را ترتیب داده‌اید. به ویژه که در رابطه با مسئله اساسی امت اسلامی و همچنین ملت‌های آزاده است که خواستار برقراری عدالت در جهان هستند؛ مسئله فلسطین همانطور که می‌دانید، ما به عنوان ملت بحرین، جزء ملت‌هایی در منطقه هستیم که مطالبات عادلانه خود را طلب می‌کنند تا صدای خود را به جهانیان برسانند.

 
در مورد مسئله فلسطین که مسئله اساسی امت اسلامی است و همچنین در زمینه بیت‌المقدس و مقدسات موجود در فلسطین، خروج ملت بحرین که صدای اعتراض خود را درباره این مسئله بیان می‌کند، دلیل روشنی است بر این که خواسته‌هایی که این ملت در سال 2011 برای به‌دست آوردن آنها خروج کرده‌اند، برای رساندن این پیام است که دولت بحرین نماینده ملت اصیل این کشور نیست.
 
ایکنا ـ تأثیر این عادی‌سازی بین امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی بر مسئله فلسطین، به ویژه قدس و مسجدالاقصی چیست؟
 
 این عادی‌سازی که اخیراً به صورت علنی مطرح شد، در گذشته نیز به شکل دیگری وجود داشت، یعنی روابط عادی میان کشورهای سازشگر با رژیم صهیونیستی از گذشته نیز وجود داشته است، چرا که این کشورها در اصل ابزاری برای قدرت‌های بزرگی هستند که سرنوشت ملت‌ها را در دست گرفته‌اند.
 
بحرین جایی برای ورود آزادانه صهیونیست‌ها به این کشور نیست + فیلم
 
این عادی‌سازی علنی تصویر دیگری از این کشورها را نشان می‌دهد و آشکارا بیان می‌کند که این دولت‌ها نماینده ملت‌های خود نیستند و همبستگی ملت‌های عربی به ویژه در کشورهای سازشگر از جمله امارات و بحرین و کشورهای حاشیه خلیج فارس به شکل جدی نشانگر رد این عادی‌سازی است و این دلیل روشنی بر پایبندی این ملت‌ها به مسئله فلسطین است برخلاف دیدگاه رسمی که در این کشورها وجود دارد.
 
این امر دلالت بر وجود رابطه عمیق ملت‌های منطقه با مسئله فلسطین است و این که این مسئله، قضیه‌ای اسلامی و انسانی است.
 
ایکنا ـ همانطور که می‌دانیم اختلافاتی جزئی میان گروه‌های فلسطینی وجود دارد اما عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی به وحدت مواضع منجر شده است. به عقیده شما وظیفه رهبران فلسطینی در مقابله با این خیانت چیست؟
 
 به عنوان ملت‌های اسلامی باید از مسئله فلسطین حمایت کنیم. ما فلسطینیان را به وحدت دعوت می‌کنیم چرا که اتحاد اسلامی می‌تواند تا حد زیادی موجب بازگرداندن حقوق غصب‌ شده ملت فلسطین شود. این پیامی برای ملت‌های منطقه است که اعتراض خود را صراحتاً اعلام و از هر وسیله ممکن برای بیان این اعتراض استفاده کنند، چه از طریق رسانه‌ها و چه از طریق برگزاری تظاهرات اعتراضی. آنها همچنین می‌توانند از طریق شبکه‌های اجتماعی این پیام را به دیگران برسانند تا ملت‌های منطقه را به سمت مسئله فلسطین متوجه سازند.
 
ایکنا ـ برخی کارشناسان و تحلیلگران سیاسی معتقدند که مداخله دولت آمریکا در مسئله عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی موجب تسریع در طرح موهوم آمریکایی اسرائیلی خاورمیانه جدید است. نظر شما در این زمینه چیست؟
 
این مسئله عجیب نیست که آمریکا موجب اجبار این کشورها برای امضای توافقنامه شده باشد. طبیعتاً مسئله موهوم خاورمیانه جدید از سوی آمریکا مطرح شده است، اما یک مسئله بسیار مهم وجود دارد و آن این که آمریکا از نقش خود در منطقه عقب‌نشینی کرده است و این عقب‌نشینی زمینه‌ساز ترک آمریکا از منطقه است، لذا آمریکایی‌ها در صدد اجرای برنامه‌های دیگری برای حضور در منطقه هستند.  
 
ایکنا ـ با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، چرا دولت ترامپ در این برهه از زمان اقدام به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی کرده است؟
 
این امر به تبلیغات انتخاباتی ترامپ بر می‌گردد و اینکه او در بسیاری از این تبلیغات پیشرفتی نداشته است لذا باید کاری در جامعه آمریکا انجام دهد تا به مردم این کشور نشان دهد که به وعده‌های خود حتی به شکل جزئی عمل کرده است، چه از طریق عادی‌سازی روابط خود با برخی کشورها و چه از راه نزدیک شدن به جمهوری اسلامی ایران. اما هیچ چیزی از این رابطه محقق نشده است.

بحرین جایی برای ورود آزادانه صهیونیست‌ها به این کشور نیست + فیلم 
اخیراً نیز در برخی روزنامه‌ها درباره عادی‌سازی روابط عربستان سعودی با رژیم صهیونیستی سخن به میان آمده و بن سلمان مدافع این عادی‌سازی است، از این رو کشورهای دیگری چون بحرین را برای عادی‌سازی ترغیب کرده است بدون اینکه نامی از سعودی در این جریان برده شود.
 
ایکنا ـ ملت بحرین ملتی است که همواره جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کرده است و بسیاری از شخصیت‌ها و احزاب بحرینی نیز عادی‌سازی روابط این کشور با اسرائیل را محکوم کرده‌اند. آیا اجرای این توافقنامه میان بحرین و رژیم صهیونیستی امکان‌پذیر است؟
 
اجرای این توافقنامه به صورت ظاهری ممکن است زیرا این توافقنامه از سوی دولت بحرین رسمی است اما عادی‌سازی روابط از سوی ملت‌ها به خصوص ملت بحرین غیرممکن است، چرا که صهیونیست‌ها می‌دانند که بحرین جایی برای ورود آنها به این کشور نیست و مانند سایر کشورها نیست که صهیونیست‌ها بتوانند آزادانه و به صورت طبیعی در آن رفت و آمد کنند.


ملت بحرین با دیگر ملت‌ها تفاوت دارد. بحرینی‌ها از دهه‌های گذشته حامی مسئله فلسطین بوده و هستند و شهدای بسیاری را در انتفاضه‌های سابق فلسطین تقدیم کرده‌اند، بنابراین چنین ملتی امکان ندارد در برابر مسئله فلسطین کوتاه بیاید. از این رو تصور نمی‌کنم که این عادی‌سازی روابط به صورت گسترده‌ای بتواند موفقیت پیدا کند.
 
ایکنا ـ همانطور که می‌دانید مقامات ایران عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را محکوم کردند و بر اساس فرموده حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، امارات با این عادی‌سازی، به جهان اسلام و ملت‌های عرب و مسئله فلسطین خیانت کرد. موضع‌گیری رهبران و مقامات کشورهای عربی در قبال این عادی‌سازی روابط را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
 
تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر اینکه امارات به امت اسلامی خیانت کرده است بیانگر تمام نظرات امت اسلامی است چرا که همه مسلمانان این عادی‌سازی را نه فقط از جهت قانونی، انسانی و ... بلکه از جهت دینی و مذهبی نیز محکوم می‌کنند؛ سازش با رژیم اشغالگر اسرائیل امکان‌پذیر نیست به همین جهت رهبر معظم انقلاب اسلامی از زبان همه مسلمانان و همه کسانی که یاور مسئله فلسطین هستند، سخن گفته‌اند.
 
طبعاً ملت‌های بحرین، امارات و ساکنان جزیرة العرب نیز این توافقنامه را محکوم خواهند کرد چرا که ملت‌های منطقه یاریگر مسائل امت اسلامی هستند، بنابراین باید از این مسئله ( ردّ عادی سازی روابط با اسرائیل) نیز حمایت کنند.
 
ایکنا ـ اتحادیه عرب همواره ادعای دفاع از ملت فلسطین را مطرح می‌کند اما در نشست اخیر خود خواسته‌های ملت فلسطین و همچنین محکوم کردن اقدام امارات را رد کرد. تحلیل شما نسبت به موضع اتحادیه عرب در این زمینه چیست؟
 
اتحادیه عرب ابزاری برای بسیج شدن علیه جمهوری اسلامی ایران است و در گذشته هیچگاه اهتمام اصلی آن بر مسئله فلسطین نبوده است. می‌دانیم که این کشورها با کمال تأسف تلاش می‌کنند این مسئله را به سمت دیگری بکشانند و موضوع فلسطین را که مربوط به عرب‌ها و مسلمانان است، به گونه‌ای نشان دهند که گویی مشکل آنها با ایران است. آنها در زمان شاه، با ایران مشکلی نداشتند و با یکدیگر رابطه داشتند. شاه ایران شیعه بود اما در واقع حامی آمریکا بود و حتی در تعامل با رژیم صهیونیستی نیز از آمریکا پیروی می‌کرد. زمانی که شاه پرچم اشغالگران صهیونیست را در تهران برافراشت، این کشورهای عربی هیچ مشکلی با شاه ایران نداشتند. اما زمانی که نظامی همسو با مسئله فلسطین روی کار آمد و پرچم اشغالگران را پایین کشید و پرچم فلسطین را در تهران برافراشت و تا کنون هم برافراشته است، باعث ناخشنودی کشورهای عربی شده است.
بحرین جایی برای ورود آزادانه صهیونیست‌ها به این کشور نیست + فیلم
 
دولت‌های عرب ابزار قدرت‌های بزرگ هستند و نمی‌توانند تأیید ملت‌ها را داشته باشند، آنها نمی‌توانند انتخاباتی همچون انتخابات ایران برگزار کنند چرا که می‌دانند ملت‌های منطقه آنها را رد خواهند کرد؛ بنابراین نمی‌توانند برگه رأی به دست آنها دهند. مهم‌تر این که آنها حتی نمی‌توانند این توافقنامه را به رأی‌گیری بگذارند. این دلیل ضعف بزرگ دولت‌های عربی است. به همین دلیل است که می‌گویم این دولت‌ها ممکن نیست بتوانند ادامه پیدا کنند.
 
ایکنا ـ وزیر خارجه آمریکا گفته است که عادی‌سازی بین امارات و اسرائیل به معنای تشکیل ائتلافی ضد ایران است. نظر شما درباره اظهارات وزیر خارجه آمریکا چیست؟
 
تصور نمی‌کنم که این اظهارات، واقعی باشد. وقتی خوب دقت می‌کنیم، می‌بینیم که ترامپ فقط به دنبال امضای این توافقنامه از سوی این کشورها بوده است تا تأیید سیاستمداران آمریکایی را به دست آورد.  
 
از سوی دیگر وقتی به کشورهایی که عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را در گذشته انجام داده‌اند مانند مصر و اردن، می‌نگریم، ملاحظه می‌کنیم که تعامل آنها با اسرائیل همچون تعامل بردگان است و اسرائیل و آمریکا به این دولت‌ها به منزله برده خود نگاه می‌کنند. به عنوان مثال وقتی مصر خواستار دریافت کود برای کاشت پنبه بود، آنها نوعی کود شیمیایی به مصر دادند که کشاورزی این کشور را تخریب کرد. این، دلیلی است بر اینکه آنها خیری برای این کشورهای عربی نمی‌خواهند بلکه تلاش می‌کنند این کشورها را تخریب و تضعیف کرده تا بتوانند بر کل منطقه تسلط یابند.
 
ایکنا ـ سخن پایانی خود را در این زمینه بیان فرمایید.
 
سخن پایانی من خطاب به ملت فلسطین است. من بحرینی هستم و با عادی ‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی مخالفم و این نشان دهنده وابستگی من به مسئله فلسطین است.
 
دوستان فلسطینی من! ما مردم بحرین و ملت‌های منطقه با شما و آرمان فلسطین هستیم. ما درباره مسئله فلسطین سازش نخواهیم کرد و از خداوند متعال می‌خواهیم که نماز جماعت در مسجد‌الاقصی را روزی همه ما گرداند زمانی که کل این سرزمین آزاد شده باشد؛ ان‌شاء‌الله.
 
ایکنا ـ از حضور شما در این گفت‌وگو بسیار سپاسگزاریم.
 
 گفت‌وگو: جواد پارسامهر
ترجمه: فرشته صدیقی
انتهای پیام
captcha