انتخابات فلسطین و خواب آشفته اسرائیل
کد خبر: 3925111
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶

انتخابات فلسطین و خواب آشفته اسرائیل

طی چند روز گذشته، جبریل رجوب، مسئول پرونده جدید آشتی ملی فلسطین در فتح، با ارسال پیام‌های مهمی برای سران عرب به آنها گوشزد کرده است که قطار صلح فلسطینی در مسیر انتخابات ریاست جمهوری، پارلمانی و انتخابات شورای ملی به حرکت درآمده و هیچ کس نمی‌تواند آن را متوقف کند.

به گزارش ایکنا؛ «فارس الصرفندی» از تحلیلگران مسائل فلسطین در العالم با بیان این مطلب نوشت: رجوب که به منظور تکمیل گفتگو با جنبش حماس به استانبول رفته است، به نظر می‌کوشد جنبش و جریان خود را در مقابل نقشه مشترک عربی، اسرائیلی و آمریکایی برای جایگزین کردن محمد دحلان رقیب سنتی خود، حفظ کند.

دحلان از حمایت امارات، عربستان، مصر و آمریکا و رژیم صهیونیستی برخوردار است. رجوب در شرایط فعلی، حماس را حلقه نجاتی برای خود می‌داند و به خوبی متوجه است که آشتی و انتخابات بهترین و سالم ترین راه برای حفظ خود است. زیرا فتح در عمل دچار انقسام داخلی شده است در حالی که حماس همچنان انسجام خود را حفظ کرده و تفاوت دیدگاه‌ها نتوانسته است این جنبش را دچار چنددستگی کند و چنانچه انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی فلسطین برگزار شود، جهان عرب به ناچار در مقابل حکومتی قرار می‌گیرد که برآمده از انتخابات قانونی است.

با این که طرف‌های فلسطینی متقاعد شده‌اند که گریزی از وحدت و احیای نهادهای قانونی نیست اما بیم آن می‌رود که هر یک از طرف‌ها و گروه‌های فلسطینی دوباره به سراغ مسائل جزئی و تفرقه افکن بروند. مثلا حماس از عمق نیاز فتح به خود آگاه است پس می‌تواند با اقتدار شروط خود را بر این جنبش تحمیل کند؛ حال آنکه پیش از این اصرار بر همین شروط باعث شکست مذاکره می‌شد. حماس اکنون می‌خواهد ثابت کند که مواضع اصولی‌اش در مخالفت با صلح و سازش، صحیح بوده است و همین نکته می‎تواند حمایت گسترده مردم را در انتخابات آینده برای او تضمین کند زیرا مردم هرگز دنبال کسانی که خود، به شکست مواضعشان اعتراف کرده‌اند، راه نمی‌افتند.

البته سؤالاتی وجود دارند که تا پیش از انتخابات باید جواب داده شوند از جمله: سقف انتخابات آینده تا کجاست؟ آیا توافق اسلو که پس از نقض توسط رژیم اشغالگر، از سوی صاحبان اصلی‌اش به دست فراموشی سپرده شد، احیا می‌شود؟ و سرانجام و از همه مهمتر، آیا امکان برگزاری انتخابات به طور همزمان در کرانه باختری، غزه و قدس – به عنوان شرطی که رئیس تشکیلات خودگردان بر آن اصرار دارد – وجود دارد؟ آیا رژیم صهیونیستی اجازه برگزاری انتخابات در قدس را خواهد داد – که امکان آن بسیار بعید است -؟ آیا قدس از انتخابات کنار گذاشته می‌شود یا مکانیسم جداگانه‌ای برای آن در نظر گرفته خواهد شد؟ جنبش فتح هم دغدغه‌های خاص خود را دارد: آیا دحلان و هوادارانش از شرکت در انتخابات محروم خواهند شد؟ اگر آنها بتوانند کرسی‎هایی بیشتر از آنچه که در پارلمان قبلی داشتند، به دست آورند، چه اتفاقی می‎افتد؟ آیا رجوب و جریانش – به رهبری محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان - با همفکران خود از جریان دحلان متحد می‎شوند یا مخالفان تفکر خود در جنبش حماس؟

پاسخ دادن به این سؤالات هنوز زود است. اما چیزی که باعث می‌شود که این سؤال‌ها در حال حاضر مطرح شوند، اظهارات اخیر رجوب است که گفته است فلسطینی‌ها، انتخابات را برگزار می‎کنند. از جمله سؤالات بسیار مهم در این بین این است که آیا رژیم صهیونیستی اجازه برگزاری انتخابات در قدس یا حتی کرانه باختری – که بر سرنوشت آن چنبره زده است - را می‌دهد؟ آیا این انتخابات، سالم و شفاف و مورد پذیرش و تأیید همه طرف‌ها خواهد بود؟

محیط و شرایط فعلی فلسطین، هراس‌انگیز و غیر قابل درک است و لذا طرح آشتی از در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری، مستلزم تحقیقات و مطالعات گسترده است. وحدت واقعی و میدانی و یکی کردن استراتژی مقاومت واقعی – حتی اگر صرفا مردمی باشد – می‌تواند آرامش رژیم اشغالگر را بر هم زده و هویت و موجودیت آرمان فلسطین را احیا و دروازه‌های پیروزی را باز کند.

انتهای پیام
captcha