معرفت؛ ماهیت مهدوی اربعین
کد خبر: 3925272
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶
مدیرعامل مؤسسه منتظران منجی بیان کرد:

معرفت؛ ماهیت مهدوی اربعین

محمد شجاعی با بیان اینکه امسال که نمی‌توانیم در این راهپیمایی عظیم اربعین شرکت کنیم، چه‌کار کنیم، گفت: امسال از راهپیمایی عظیم اربعین به خاطر کرونا محروم هستیم، اما رفتن شرط نیست مهم معرفت داشتن است و اگر ماهیت مهدوی اربعین را فهمیدید و درک کردید به مقام حضرت رسیده و در چادر حضرت هستید.

امسال که نمی توانیم به مراسم راهپیمایی اربعین برویم،چکار کنیم؟به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، محمد شجاعی، مدیرعامل مؤسسه منتظران منجی در آستانه اربعین حسینی طی سلسله سخنرانی‌هایی با عنوان «اربعینی متفاوت» که سوم مهرماه به‌صورت مجازی برگزار شد، گفت: انسان در طول زندگی‌اش با حقایق مختلفی روبرو می‌شود و نمی‌تواند از آن حقایق استفاده کند و عمده مشکل انسان در رشد و سعادت دنیوی و آخرتی ضعف معرفت است که اگر انسان معرفتش قوی باشد هم به سعادت دنیا و با کمترین امکانات در این دنیا در اوج خوشی و سعادت و آرامش زندگی می‌کند و سعادت ابدی را هم به‌دست می‌آورد. اما اگر معرفت نباشد در عین حالی که همه امکانات را دارد و با همه قدرت‌ها همراه است اما توانایی بهره برداری از آن را ندارد.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: گاهی یک انسان با معرفت از یک صدم امکانات یک انسان بی‌معرفت برخوردار نیست اما هم سعادت دنیا و هم سعادت آخرت را به‌دست می‌آورد. مشکل انسان نفهمیدن قدرها و قدر ندانستن‌ها است. باور نکردن قدرها و اندازه‌ها است. مردمی پیامبر(ص) را در اختیار داشتند و همزمان امیرالمؤمنین(ع)، حضرت زهرا(س) و حسنین و شما دیدید با این خانواده چگونه برخورد شد و مردم نتوانستند از آن‌ها استفاده کنند.


ایرانیان مورد تمجید پیامبر(ص) و آیاتی در فضیلت آنها


وی با اشاره به تمجید پیامبر(ص) از ایرانیان، بیان کرد: پیامبر(ص) درباره ایرانیان اینقدر تعریف و تمجید می‌کنند و می‌فرمایند سلام مرا به برادران من برسانید، اصحاب سؤال می‌کنند مگر ما برادران شما نیستیم؟ حضرت می‌فرمایند شما اصحاب من هستید و برادران من کسانی هستند که نه من و نه هیچ یک از اوصیا مرا ندیده‌اند اما به نوشته روی کاغذ سفید ایمان می‌آورند. برای ایرانیان 10 آیه در قرآن درباره فضیلت آن‌ها نازل شده که شیعه و سنی آن را نقل کرده‌اند.

شجاعی ادامه داد: اینکه ایرانی‌ها انتخاب شده‌اند برای تغییر مسیر تاریخ و خداوند انقلاب مقدمه‌ساز منجی را به ایرانیان سپرده است، چون ایرانی‌ها قدر می‌دانند. ببینید ایرانی‌ها با یک امام رضای ندیده چه‌کار کرده‌اند؟ با یک امام زمان(عج) و ائمه و پیامبر(ص) و حتی امامزادگان ندیده چقدر روابط قدرتمند و عاشقانه و حقیقی برقرار می‌کنند. این قدر دانستن باعث قدر یافتن می‌شود.

استاد حوزوه و دانشگاه افزود: اما مشکل اساسی ما ضعف معرفت است، کسی خدا کنارش است اما غصه می‌خورد و ناراضی و عصبانی است چون نمی‌فهمد کنار چه کسی است و متوجه نیست. ندانستن قدر این بلا را سر انسان می‌آورد.


راهپیمایی اربعین؛ حادثه‌ای بی‌نظیر با حضور همه مسلمانان و ادیان الهی


شجاعی با بیان اینکه راهپیمایی اربعین حادثه‌ای بی‌نظیر با حضور همه ادیان است، گفت: اربعین یک مصداق قدر‌شناسی است. حادثه‌ای در جهان اتفاق افتاده که در طول تاریخ بشر بی‌نظیر است و هیچ وقت در طول تاریخ بشر سراغ ندارید که مردم قدر یک امام را اینقدر بدانند که در تمام کره زمین برای ایشان عزاداری کنند. آن وقت نه فقط مسلمانان و شیعیان مرتبط با این امام حتی تمام مسلمانان دقیقا مثل شیعیان این امام عمل می‌کنند و نه فقط مسلمانان بلکه پیروان دیگر ادیان صدها کیلومتر راهپیمایی می‌کنند و حتی هزینه می‌کنند و این‌گونه عاشقانه در اربعین شرکت کنند و هیچ جای دنیا چنین چیزی سابقه ندارد.
 
این استاد دانشگاه افزود: حضور مسیحیان، یهودیان، بوداییان، زرتشتیان و دیگر ادیان در این راهپیمایی عظیم اربعین چه معنایی دارد؟ چه جور می‌شود یک دفعه بر خلاف تمام مسیر تاریخ مردم کره زمین آن هم نخبگان کره زمین، دانشمندان و برجستگان همه ادیان بیایند و همه اختلافات نژادی، زبانی، عقیدتی، مذهبی خود را کنار بگذارند و بعد با هم متحد شوند و عاشق یک امام و یک شخصیت شوند و به یک راهپیمایی بیایند.


راهپیمایی اربعین؛ مقدمه‌ای برای پذیرش حکومت امام معصوم


مدیرعامل مؤسسه منتظران منجی بیان کرد: راهپیمایی اربعین مقدمه‌ای برای پذیرش حکومت امام معصوم است؛ چیزی که در زمان هیچ پیغمبر و امامی اتفاق نیفتاده است و این یک اتفاق فوق‌العاده مهم است و ما اگر اربعین را درست نفهمیم، عظمت آن را درک نمی‌کنیم و نمی‌توانیم از آن بهره‌برداری کنیم. اربعین به‌قدری مهم است که مقدمه‌سازی آن از هزار و چند سال قبل صورت گرفته است زمانی که بعد از حادثه عاشورا خاندان امام حسین(ع)، اربعین خود را به کربلا می‌رسانند تا یک سنت پیاده‌روی و زیارت اربعین را برای الان ما بگذارند تا جهان یواش یواش احساس نیاز به امام معصوم کند و جهان آماده پذیرش متخصص معصوم را پیدا کند.

وی ادامه داد: قبلا چنین نبوده و هیچ‌گاه در طول تاریخ بشر به اندازه چهل سال بعد از انقلاب در جهان آمادگی پذیرش رهبر الهی نبوده است. پیامبران تا الان آمده‌اند و هیچ موقع جهان اینقدر آمادگی پذیرش یک امام را نداشته است.

این استاد حوزوی یادآور شد: دنیا یک تحول عظیم پیدا کرده و یک اتفاق بزرگ در حال شکل گرفتن است و اگر آن را نفهمیم گول یک سری مسائل ظاهری این موضوع را می‌خوریم و فکر می‌کنیم که الان دنیا در حال انفجار است و چه خواهد شد؟ در صورتی که دنیا در حال گرایش شدید به سمت متخصص معصوم است.

وی اظهار کرد: معصومین این نقشه را چقدر زیبا طراحی کردند که امام حسن عسکری(ع) در روایتی می‌فرمایند که مؤمن پنج علامت دارد که یکی از این علامت‌ها زیارت اربعین است. شاید تا قبل از برپایی این راهپیمایی عظیم، کسی منظور امام از این روایت را نمی‌فهمید.


تبدیل شدن اربعین به یک نماد بین‌المللی


شجاعی گفت: مراسم اربعین در گذشته به دلیل عدم امکان تردد به این شکل نبود، اما الان اربعین یک نماد بین‌المللی است و اصلا تعلق به جهان اسلام ندارد و بزرگان و پیروان سایر ادیان اربعین را از خود می‌دانند و برای رسیدن به اربعین روزشماری می‌کنند. این چیزی است که انسان باید به آن فکر کند که چه اتفاقی می‌افتد.

وی افزود: اینکه مقام معظم رهبری فرمودند اربعین نماد پیروزی ما در جنگ نرم است، به این معنا است که اربعین بین‌المللی شده است. چهل سال دشمن تلاش کرد که این انقلاب را نابود کند و از بین ببرد و انقلاب و امامان و شیعه را بد جلوه دهد؛ ده‌ها مؤسسه با بودجه‌های میلیاردی تشکیل شد تا شیعه را در جهان تخریب کند، دو سوم ماهواره‌های جهان فقط اختصاص به ایران دارد تا با پخش برنامه‌های مبتذل افکار مردم را منحرف کند.

شجاعی گفت: اما بعد از چهل سال با وجود اینکه ما ریزش هم داشته‌ایم اما رویش‌های زیادی هم داشته‌ایم و دشمن می‌بیند آن چیزی که باعث پیشرفت ایران شده آن نماد دیگر اختصاص به ایران و شیعه هم ندارد حتی اهل سنت، مسیحیان، یهودیان و سایر ادیان جهان به این شخص اقتدا می‌کنند و دشمن می‌بیند بعد از چهل سال حتی در پایتخت خودش در بزرگترین شهرهای خود استکبار جهانی راهپیمایی و عزاداری برای امام حسین(ع) برپا می‌شود، در صورتی که آن‌ها می‌خواستند نور اهل بیت(ع) را خاموش کنند اما بعد از چهل سال انقلاب ایران این نور بیشتر شده است و این معجزه است و کار بشر نیست و این اراده الهی است که امام حسین(ع) و فرهنگ حسینی معشوق شماره یک جهان شده‌اند.

وی افزود: در آیه 33 سوره مبارکه توبه آمده است «هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ؛ او كسى است كه پيامبرش را با هدايت و دين درست فرستاد تا آن را بر هر چه دين است پيروز گرداند هر چند مشركان خوش نداشته باشند»؛ جهان تمام قدرت خود را در این چهل سال به کار گرفت تا نور اهل بیت(ع) را خاموش کند اما نتوانست. الان بزرگان مذاهب دیگر خودشان را به کربلا می‌رسانند و در مقابل قبر حضرت سجده می‌کنند. این یعنی چه که حتی رپرها، نمایندگان، اصحاب رسانه و نخبگان جهان و غیر مسلمان با آن همه سختی راه به کربلا می‌آیند و سال بعد هم با شکوه‌تر می‌آید.


اربعین؛ ذخیره خدا برای تشکیل ارتش جهانی امام زمان(عج)


شجاعی راهپیمایی عظیم اربعین را مقدمه تشکیل دولت جهانی امام زمان(عج) دانست و گفت: اربعین ذخیره خدا برای تشکیل ارتش جهانی امام زمان(عج) است و هیچ وقت امام زمان(عج) به این اندازه عاشق و شیفته و پیرو نداشته است و همه کسانی که در اربعین شرکت می‌کنند نخبه‌ها هستند و اینها تازه نماینده صدها نفر از همه کره زمین هستند و همه آماده هستند در لشکر حسین بن علی(ع) برای صلح و عدالت و وحدت جهانی حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: یکی از نمادهای اربعین خستگی جهانی است. وقتی همه مردم جهان از همه ادیان حتی ادیان غیر الهی و حتی لائیک‌ها که دین ندارند به اربعین می‌آیند به این معنا است که از اوضاع جهان خسته شده‌اند و نمی‌خواهند جنگ داشته باشند و می‌خواهند همه دور هم باشند و با هم زندگی کنند و این‌گونه عاشقانه در مسیر کربلا به هم خدمت هم می‌کنند.

این استاد دانشگاه افزود: اگر ما باطن اربعین را ببینیم و بفهمیم آن موقع است که ارتقای شخصیت پیدا می‌کنید، اگر کسی معرفت پیدا کنند نه اینکه فقط بشناسد بلکه بفهمد و معرفت داشته باشد و این معرفت با قلبش پیوند بخورد و اربعینی شود، مقام عظیمی پیدا خواهد کرد.

مدیرعامل مؤسسه منتظران منجی به مهمترین بشارت اربعین اشاره و بیان کرد: اربعین یک بشارت دارد و چیزی که در اربعین اتفاق افتاده مردم قدر امام و معصوم را می‌فهمند. مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی می‌فرمود تا وقتی انسان قدر امام را نفهمد شخص امام کمک خاصی به فرد نمی‌کند. مگر شخص امام را مردم نداشتند و حتی یک مدت شخص امام زمان هم بوده اما مردم از آن‌ها استفاده نکرد و با دست همین مردم امامان شهید شدند.

وی ادامه داد: اما ببینید مردم این زمان با امام حسین(ع) چه‌ کار می‌کنند! آن زمان امام در بین مردم بود اما مردم معرفت به امام نداشتند و امام کشته و خاندانش اسیر شدند، اما الان امام نیست ولی مردم معرفت به امام دارند. بنابراین امام زمان(عج) زمانی ظهور می‌کند که مردم قدرش را بدانند و قدر امام مهمتر از شخص امام است و وقتی قدر امام را دانستند مردم به پیشرفت می‌رسند.

شجاعی بیان کرد: انقلاب اسلامی یک نمود از قدر فهم امام است. مردم دیدند به یک نائب عام امام توهین شده بود و این انقلاب اسلامی ایران شکل گرفت و قدرتی ایجاد شد که جلوی همه ابرقدرت‌ها ایستاد و رژیم توهین‌کننده را هم نابود کرد و فرهنگ عشق به امامت و معصوم را در جهان گسترش داد و این اتفاقی بود که در ایران افتاد و الان صدها میلیون انسان در سراسر جهان این عشق را پیدا کرده‌اند. و نتیجه اینکه آن مأموریتی که انقلاب داشت و ائمه در مورد انقلاب ایران گفته بودند، تحقق پیدا کرد.


امام حسین‌(ع) خود را خادم امام زمان(عج) می‌داند


مدیرعامل مؤسسه منتظران منجی گفت: اگر مردم امام زمان(عج) را بشناسند و بدانند این امام حسینی که دنیا برایش تکان خورده و این‌گونه در اربعین همه مردم از همه ادیان به زیارتش می‌آیند، همین امام حسین(ع) می‌فرماید من و همه بچه‌هایم خادم امام زمان(عج) هستیم و اگر ما او را ببینیم همه عمر خادم او هستیم. این مردم غیر مسلمانی که به راهپیمایی اربعین می‌آیند اگر امام زمان(عج) بیاید او را هم یاری می‌کنند.

وی تصریح کرد: عمده مسئله مهم فهم قدر دانستن است اگر کسی قدر را فهمید هر کس اصلا کسی در یک روستا با کمترین امکانات یا فردی بی‌سواد اگر قدر را فهمید خود را می‌تواند به معصوم برساند و اگر کسی قدر را نفهمید ممکن است در حوزه علمیه درس بخواند و مجتهد هم شود اما از امام زمان خیلی فاصله دارد و در لشکر حضرت نیست.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: عاشورا دقیقا در این حجم عظیم صدها میلیونی تکرار می‌شود، چه کسانی در روز عاشورا به چادر حضرت رفتند؟ کسانی که قدر امام را دانستند در صورتی که خیلی کسانی بودند که خیلی امکانات بیشتری داشتند و حتی سابقه‌های انقلابی و جهادی بیشتری داشتند اما چون معرفت و قدر نداشتند از حضور در رکاب امام حسین(ع) محروم شدند و عمرشان هم هدر رفت. امام حسین(ع) فقط کسانی را جذب کرد که قدردان بودن که می‌دانستند امام یعنی چه و همراه او شهید شدند به چه معنا است. الان هم در دولت حقه امام زمان جایگاه هر فرد در حکومت امام زمان به میزان قدر فهم امام زمان است که شما در زمان غیبت چقدر فهم قدر امام زمان(عج) را دارید و چقدر می‌خواهید برای او فداکاری کنید و خود را وقف امام کنید.

شجاعی بیان کرد: خیلی‌ها کنار امام هستند اما بی‌خاصیت هستند. یک امام با این عظمت کنارش بوده‌اند اما خاصیتی نداشته‌اند، در صورتی که انبیا و اولیا برگشته‌اند که کنار امام زمان(عج) باشند اما عده‌ای کنار امام هستند اما هیچ خاصیتی هم برای امام ندارند. اصلا امام زمان(عج) به ما نیاز ندارد ولی ما را به چادر و مقام خودش دعوت کرده است اما عده‌ای بی‌خاصیت هستند و درک نمی‌کنند و این فرصت‌ها را از دست می‌دهند.

وی ادامه داد: در جامعه کبیره و زیارت عاشورا ائمه می‌گویند شما از خدا بخواهید که در دولت اصلی ما جایگاه داشته باشید، اما الان یک عده در آن مقام هستند اما تنبل و کسل و گرفتار مسائل جهنمی دنیایی عمر خود را با حقارت تلف می‌کنید.


اربعین؛ مسابقه جهانی تقرب به امام زمان(عج)


شجاعی راهپیمایی اربعین را مسابقه جهانی تقرب به امام زمان(عج) دانست و گفت: اربعین یعنی بفهمید یک مسابقه جهانی برای تقرب و عضویت در لشکر امام زمان(عج) شروع شده است. که ایشان موعود همه ادیان هستند و در اربعین هم همه ادیان حضور دارند. کسانی هستند که خدا به آن‌ها توفیق کار و خدمت می‌دهد اما تنبل و بی‌حوصله و ناسپاس هستند و نمی‌توانند از این موقعیت استفاده کنند و دنبال بهانه می‌گردند که کار نکنند و کارها تعطیل شود.

وی ادامه داد: فهم اربعین ما را بالا می‌برد و درجات برای خود ماست، به شرطی که بدانیم اربعین چه اتفاقی افتاده و دارد می‌افتد. از 700 کیلومتری این جاده شلوغ است و مردم به سمت کربلا می‌روند و آن هم با چه عشقی پیر و زن، بچه و جوان به سمت حرم امام می‌روند و یک عده در این مسیر در حال خدمت و یک عده هم در حال حرکت به سمت حرم هستند.


امسال که نمی‌توانیم به راهپیمایی اربعین برویم، چه‌کار کنیم؟


مدیرعامل مؤسسه منتظران منجی با بیان اینکه امسال که نمی‌توانیم در این راهپیمایی عظیم اربعین شرکت کنیم، چه‌کار کنیم، گفت: حالا امسال ما از راهپیمایی عظیم اربعین به خاطر کرونا محروم هستیم، اما رفتن شرط نیست مهم معرفت داشتن است که باید این معرفت حاصل شود که چه اتفاقی در دنیا دارد می‌افتد. اگر ماهیت مهدوی اربعین را فهمیدید و درک کردید نه اینکه فقط علمی فهمیدید بلکه معرفت قلبی پیدا کردید و اربعینی شدید، به مقام حضرت رسیده و در چادر حضرت هستید.

وی ادامه داد: کسانی نمی‌خواهند اربعین برپا شود و هر جور شده می‌خواهند این مراسم اربعین در سطح جهان تعطیل شود و یا شکوه آن را بگیرند و این مراسم باشکوه این همه دشمن دارد و یک عده اربعین را نمی‌فهمند و بر علیه آن تبلیغات هم می‌کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: مهم این است که من الان که نمی‌توانم بروم باید چه‌کار کنم؟ که اول معرفت و قدر دانستن امام است. خیلی‌ها کعبه نرفته‌اند و حاجی نشده‌اند اما مقام آن‌ها از کسانی که ده‌ها بار به حج و مکه رفته‌اند بالاتر و تقرب آن‌ها بیشتر است. اصلا در بین همین دشمنان امام حسین(ع) کسانی که سر حضرت را بریدند کسانی بودند که بیش از 50 بار به حج رفته بودند اما بی‌معرفت به امام بودند.

شجاعی گفت: کسی ممکن است اربعین هم توفیق پیدا نکند برود، اما مهم فرهنگ اربعین است. اولین بخش از چیزی که باید شما به آن در اربعین معرفت پیدا کنید و بفهمید معرفت ماهیت مهدوی اربعین است، که در اربعین چه اتفاقی می‌افتد و اگر کسی اربعینی شد و برای آن سرمایه گذاری کرد دارد چه‌کار می‌کند؟ چه سرمایه‌گذاری مالی، آبرویی، وقت و زمان، علمی، تخصصی، عشق و دلدادگی و... حالا این سرمایه‌گذاری را چه‌کار کند؟

وی ادامه داد: اگر کسی بخش‌های دیگرش را برای اربعین خرج کرد، قطعا در چادر امام زمان(عج) است، حالا چه اربعین برود چه نرود. مهم این است که اینجایی که هستید اصلا در شهر خودتان شخصیت و روح شما اربعینی باشد و فرهنگ اربعین را زنده نگه دارد و هر جور می‌توانید این فرهنگ اربعین را تبلیغ کنید.


برپایی باشکوه روز اربعین با رعایت پروتکل‌های بهداشتی


این استاد حوزه و دانشگاه در پایان گفت: امسال می‌گویند به خاطر کرونا باید پروتکل‌ها و فاصله اجتماعی رعایت شود که اصلا هم منافاتی ندارد و مردم ما امتحان خود را در دهه اول محرم پس دادند که می‌توانند تعظیم شعائر اسلامی را با رعایت قوانین بهداشتی انجام دهند و پر رعایت‌ترین و دقیق‌ترین افراد جامعه در رعایت این پروتکل‌های بهداشتی همین عزاداران حضرت ابا‌عبدالله(ع) و اربعینی‌ها هستند که از بقیه مردم هم بیشتر رعایت کردند و می‌کنند.

وی بیان کرد: اما کسانی که اربعینی و عاشورایی نیستند دیدید که در این تعطیلات عاشورا در جاده‌های شمال بودند و کجا می‌رفتند؟ آن‌ها اصلا عزادار نبودند و این چیزها برای آن‌ها قابل درک و فهم نیست. بنابراین، ملت ما در روز اربعین هم می‌توانند زیباترین و باشکوه‌ترین مناسک را در خانه، محله، حسینیه و مساجد با حفظ مسائل بهداشتی اما باشکوه برگزار کند و این امکانش برای همه هست.

امیرمحسن سلطان‌احمدی
انتهای پیام
captcha