«مثل‌ها و قصه‌های قرآن» رایگان منتشر شد
کد خبر: 3926192
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷

«مثل‌ها و قصه‌های قرآن» رایگان منتشر شد

کتاب «مثل‌ها و قصه‌های قرآن» نوشته ناصر صبا به همت نشر فریان به صورت رایگان منتشر شد.

«مثل‌ها و قصه‌های قرآن» رایگان منتشر شدبه گزارش ایکنا، کتاب «مثل‌ها و قصه‌های قرآنی» نوشته ناصر صبا، که به همت نشر فریان در هزار نسخه منتشر شده، به عناوینی مانند حبیب نجار در سوره یس، داستان صاحبان باغ در سوره قلم، قصه دانیال نبی، لقمان حکیم، توبه نصوح و ... اختصاص یافته است.
 
بنا به باور آیت‌الله سبحانی، مثل‌های قرآنی از مقوله مثل‌های مردمی نیست، زیرا مثل‌های قرآنی جزء سخنان حکیمانه‌ای نیست که به مرور زمان رایج شده باشد. در واقع مثل‌های قرآنی تمثیل هستند و اساس آن‌ها را تشبیه، استعاره، مجاز و کنایه تشکیل می‌دهد. به اعتقاد آیت‌الله مکارم شیرازی نیز مثل یعنی تشبیه حقایق عقلی، به امور حسی و قابل لمس و فلسفه مثل‌های قرآنی بیان آن‌ها در افق فکر مردم است. در واقع مراد از مثل در قرآن بیان سرگذشت پیشینیان به منظور عبرت است. آیات قرآن مثل را بهترین وسیله برای تفکر، تعقل و ارشاد انسان‌ها ذکر کرده‌اند.
 
نویسنده در این اثر از ترجمه منظوم امید مجد و تعدادی از شعرای ادب فارسی بهره گرفته است. همچنین شعر‌های کلیدی ۳۰ جزء قرآن کریم را برای کسانی که می‌خواهند نام و شماره سوره‌ها را به ترتیب به خاطر بسپارند، آورده و در مجموع ۲۳ شعر کلیدی در اول این کتاب آمده است.
 
همچنین، نگارنده درباره اهداف حکیمانه قصص قرآنی نوشته است: یکی از بهترین روش‌ها و قانع کردن انسان‌ها، استفاده از قصه و حکایت است و شاید به همین دلیل خداوند در سوره یوسف(ع) می‌فرمایند: «نَحْنُ نَقُصُّ عَلَیْکَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ بِمَا أَوْحَیْنَا إِلَیْکَ هَٰذَا الْقُرْآنَ وَإِنْ کُنْتَ مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الْغَافِلِینَ» که گفتند داستان ایشان مایه پند برای خردمندان است. خداوند برای قصه‌های قرآنی اهدافی را مانند تبیین حقایق، اتمام حجت، تذکر و یادآوری، استقامت، ایجاد قوت قلب، عبودیت و تفهیم حقایق بیان کرده است. 
 
علاقه‌مندان برای مطالعه کتاب می‌توانند متن پی‌دی‌اف آن را از اینجا دریافت کنند.
انتهای پیام
captcha