ویژگی‌های «قرآن مدور» به روایت خالق اثر
کد خبر: 3926323
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۸

ویژگی‌های «قرآن مدور» به روایت خالق اثر

روحانی هنرمند اهل وردنجان چهارمحال‌وبختیاری که از سال ۹۴ تاکنون چندین اثر خلاقانه را با موضوع قرآن و عترت(ع) با تلفیق هنر خط و هندسه خلق کرده، از ویژگی‌های «قرآن مدور» می‌گوید که در حال حاضر مشغول نگارش هفتمین نسخه آن است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین ثرایی، روحانی هنرمند اهل وردنجان چهارمحال‌وبختیاری، از سال ۹۴ تا‌کنون چندین اثر خلاقانه را با موضوع قرآن و عترت(ع) و شهدای دفاع مقدس با تلفیق هنر خط و هندسه خلق کرده و علاوه بر ارائه به محضر مقام معظم رهبری، این آثار بدیع را در نمایشگاه‌ها، یادواره‌های شهدا، موزه‌ها و گنجینه‌های قرآنی شهرهای مختلف کشور در معرض دید علاقه‌مندان قرار داده است.

قرآن مدور یک‌ صفحه‌ای اثری بدیع و منحصربه‌فرد است که نخستین نسخه آن برای اولین بار در جهان از سوی این هنرمند خلق شد. این روحانی مبتکر در حال حاضر مشغول نگارش هفتمین نسخه قرآن مدور است که بنا به گفته خودش با شکل و قالبی جدیدتر و زیباتر در آینده نزدیک از نظر علاقه‌مندان خواهد گذشت. گفت‌وگوی ایکنا را با این هنرمند در ادامه می‌خوانیم.

حجت‌الاسلام محمدحسین ثرایی در خصوص ویژگی‌های قرآن مدور که نخستین قرآن مدور یک‌صفحه‌ای جهان به‌شمار می‌رود، اظهار کرد: در این اثر کل قرآن کریم را با جوهر روان‌نویس در یک دایره به قطر حدود دو متر بر سطحی از جنس سنگ کاغذ، که ضد آب است، به خط نسخ قرآنی کتابت کرده‌ام.

وی ادامه داد: در کتابت این اثر که در حال حاضر مشغول تهیه هفتمین نسخه آن هستم، نهایت دقت و ظرافت را به کار می‌گیرم که هر پنج جزء با دوایری آبی‌رنگ و هر ۱۰ جزء با دوایری قرمزرنگ از یکدیگر قابل تشخیص هستند، همچنین لفظ جلاله «الله» و اسمای الهی و نیز آیات ویژه از جمله «آیه تطهیر»، «آیه ولایت» و «آیت‌الکرسی» به ‌صورت پررنگ‌تر از باقی واژگان و فرازها متمایز هستند. در قرآن مدور از تذهیب استفاده نشده تا کار به شکلی ساده و بی‌تکلف ارائه شود و مخاطب توجه خود را بر زیبایی کلمات و فرازهای قرآن معطوف کند.

کتابت، توفیقی در جهت خدمت به قرآن است

حجت‌الاسلام ثرایی با اشاره به اینکه کتابت نخستین نسخه قرآن مدور یک‌صفحه‌ای در سال ۹۴ حدود دو ماه به طول انجامید، افزود: این اثر در همان سال در جریان دیدار اعضای کنگره شهدای استان با مقام معظم رهبری به ایشان تقدیم شد که ضمن استقبال و تحسین، آن ‌را به موزه آستان قدس رضوی اهدا کردند تا در معرض دید عموم مردم قرار گیرد.

وی در تشریح هدفش از این کار بدیع قرآنی گفت: بنده دوره خاصی برای خطاطی ندیده‌ام و با توجه به علاقه‌ای که به خط و خطاطی دارم یک روز بعد از نماز صبح به کتابت سوره مبارکه حمد مشغول شدم و کم‌کم این ایده در ذهنم شکل گرفت که کتابت کل قرآن کریم را با همین شیوه بر روی یک صفحه دوار انجام دهم که با لطف و کمک خداوند این طرح ذهنی عملی شد.

كتابت قرآن بالاترين توفيق است

این کارشناس مذهبی بیان کرد: مدورنویسی هنری است که به محاسبات هندسی نیز نیاز دارد که علاوه بر دقت و ظرافت تلاش شده تا در هر اثر، نوآوری و خلاقیتی جدید و متفاوت از اثر قبلی به کار گرفته شود. آثار کتابت شده با توجه به شرایط و فرصتی که برای کار داشتم در مدت زمان متفاوت از ۴۴ روز تا ۳ ماه آماده شده‌اند.

این روحانی هنرمند با بیان اینکه اگر تمام کتاب‌های عالم جمع شوند باز هم نمی‌توانند با قرآن کریم برابری کنند، افزود: کتابت قرآن بالاترین توفیق است و این خدمت به قرآن در راستای ترویج و ارائه آن به مخاطبان انجام می‌شود تا با نظاره آن اجر نگاه کردن به آیات کلام الهی نصیب آنان شود، قرآن مدور، کلام الهی را در یک نگاه به چشمان بیننده ارائه می‌دهد تا از برکت و ثواب آن بهره‌مند شود. قرآن در این دوران غریب و مهجور واقع شده است و هر خدمتی به این کتاب آسمانی یاری دین خدا و پیامبر(ص) به‌شمار می‌رود و مصداق آیه شریفه «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ»، (محمد/7) است؛ لذا کتابت قرآن توفیقی در خدمت به قرآن و یاری دین است.

وی با ذکر اینکه تا‌کنون شش نسخه از قرآن مدور یک‌صفحه‌ای کتابت کرده است، ادامه داد: یک نسخه تقدیم مقام معظم رهبری شد که در موزه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود، یک نسخه در کربلای معلی و یک نسخه نیز در گنجینه قرآنی تهران در معرض دید عموم قرار دارد، نسخه دیگری به یک هنرمند فرشباف اهدا شد که تابلوفرش آن بافته خواهد شد. خوشبختانه تمامی آثار علاوه بر اقبال عمومی مورد توجه و تحسین اساتید خطاطی استان و کشور نیز قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام ثرایی در تشریح دیگر آثار کتابت‌شده بیان کرد: علاوه بر کتابت قرآن مدور، شجره‌نامه شهدای استان به‌صورت یک درخت طراحی و نگارش شده است که این اثر نیز تحسین و تأیید مقام معظم رهبری را به‌دنبال داشت. همچنین طومار بیعت مردم چهارمحال‌وبختیاری با امامت و ولایت طرح دیگری بود که با امضای مردم استان در کنگره شهدای استان رونمایی شد و تمامی این آثار در مناسبت‌ها و نمایشگاه‌های مختلف به نمایش عمومی گذاشته شده‌اند.

وی «جمال حیات» را دیگر اثر هنری خود خواند و افزود: این اثر شامل ۱۸۳ شماره است که به تشریح حرکت امام حسین(ع) از مدینه تا کربلا و منازلی که ایشان عبور کردند می‌پردازد و به خطبه‌های حضرت با ذکر منبع و مأخذ اشاره دارد. لازمه تداوم و تقویت کارهای هنری در حوزه قرآن و عترت(ع) حمایت و توجه مسئولان است تا هنرمند بتواند با فراغ بال کتابت و کار هنری قرآنی را در اولویت کارهای خود قرار دهد، معرفی قرآن و مبانی نورانی این کتاب آسمانی در قالب‌های هنرى قطعاً منشأ بركات و اثرات معنوى در قلب مخاطبان است.

انتهای پیام
captcha