توجه به ساحت‌های شش‌گانه تربیت در مدارس
کد خبر: 3926371
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد؛

توجه به ساحت‌های شش‌گانه تربیت در مدارس

وزیر آموزش و پرورش، با بیان اینکه مهم‌ترین کارکرد نظام تعلیم و تربیت آماده کردن انسان‌ها برای زندگی و تقویت مهارت‌های آنان است، گفت:‌ توجه به ساحت‌های شش‌گانه تربیت در دستور کار مدارس است.

تبدیل وضعیت ۷۳ هزار نیروی آموزش و پرورشبه گزارش ایکنا، محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در برنامه جمع ایرانی که شامگاه روز گذشته هشتم مهرماه، برگزار شد، با اشاره به اینکه دوره تحصیلی مهم‌ترین دوره زندگی هر فردی است و شاکله اصلی شخصیت در این دوران شکل می‌گیرد، اظهار کرد: ورود کرونا در کشور اتفاقات تلخ و ناگواری را در جامعه به همراه داشت و مناسبات اجتماعی را محدود کرد، اما از طرفی ما را با ظرفیت‌های جدیدی آشنا کرد و وارد زیست‌بوم جدیدی شدیم.
 
حاجی‌میرزایی با اشاره به اینکه با ورود کرونا مهم‌ترین کارکرد مدرسه یعنی حضور دانش‌آموزان تضعیف شد، اظهار کرد: البته در مقابل، آموزش مجازی، عدالت آموزشی را گسترش داد و دسترسی به آموزش را برای همگان تسهیل کرد.

وی با بیان اینکه اکنون هر تبلت یک مدرسه برای دانش‌آموز است، گفت: دانش‌آموز می‌تواند از آموزشی یکسان بهره‌گیری کند و کرونا عامل این موضوع بود. تعادل‌های قدیمی به هم خورد و تعادلی جدید شکل گرفت که سهم ما در این اتفاق زیاد است، بسیاری از کاستی‌ها را می‌توان از طریق آموزش مجازی جبران کرد.

حاجی‌میرزایی با اشاره به کارکرد شبکه شاد اظهار کرد: کار را از صفر شروع کردیم، البته براساس سند تحول بنیادین قرار بود آموزش و پرورش به چنین سمتی برود، در ایام کرونا فرصت است و تمرین نداشتیم و تعطیلات طولانی مدت این وقت را از ما گرفت، ضمن اینکه فاصله زیاد در آموزش موجب کاهش اشتیاق و انگیزه محصلان شد.

وی ادامه داد: با شروع تعطیلی‌ها تلویزیون به خوبی به میدان آمد؛ البته مشکل تعامل یکسویه وجود داشت بنابراین نیاز به شبکه شاد داشتیم و اکنون در برخی روز‌ها ۳۰۰ هزار ارتباط زنده روزانه داریم.

حاجی‌میرزایی با اشاره به اینکه با تعطیلی مدارس برخی مدارس و معلمان به سمت پیام‌رسانی خارجی برای آموزش رفتند، اظهار کرد: ماهیت کار خوب بود، اما نمی‌توانستیم بر دانش‌آموزان نظارت کنیم، در عوض سامانه شاد منحصراً سامانه آموزشی است و ارتباط میان معلم و دانش‌آموزان و اولیا را برقرار می‌کند.

وی ادامه داد: دنیا سال‌ها در حال انتقال به این زیست بوم بود، اما کرونا به یکباره همه را پرت کرد و حدود ۶۷ درصد از معلمان دنیا اولین بار آموزش مجاری را تجربه کردند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه این زیست‌بوم دستاورد‌های بزرگی داشت و محدودیت‌هایی را نیز به همراه داشت، گفت: مهم‌ترین کارکرد مدرسه ارتباط با همسالان و افزایش ظرفیت‌های اجتماعی و مهارت‌های جمعی است.

حاجی‌میرزایی بیان کرد: با توجه به اینکه آموزش جزء تکالیف دولت‌هاست، باید آموزش پایه و عمومی در دسترس همه باشد و اکنون ۱۵ میلیون دانش‌آموز در ۱۱۶ هزار مدرسه داریم. مهم‌ترین کارکرد نظام تعلیم و تربیت آماده کردن انسان‌ها برای زندگی و تقویت مهارت‌های آنان است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: همه ما این تجربه را داریم که بچه‌ها قبل از مدرسه، تعجب ما را از حیث خلاقیت، پویایی و نوآوری برمی‌انگیزند، اما به محض اینکه وارد مدرسه می‌شوند، اگر گرفتار نظام آموزشی شوند که پرسش‌گری را سرکوب کند، کودک دچار مشکل می‌شود؛ اگر نظام تعلیم و تربیت نتواند در ارتقای توانمندی افراد مؤثر باشد، مسیر نزولی را طی می‌کد و سیر پویایی محدود می‌شود. در دوره مدرسه مهم این است که فضا و مجال لازم برای ارتقای توانمندی دانش‌آموزان ایجاد شود.
 
وزیر آموزش و پرورش از ایجاد مدرسه مجازی ایرانیان خبر داد و با اشاره به اینکه در ۴۳ کشور مدرسه ایرانی داریم، گفت: ۶۲ شهر با ۹۵ مدرسه پذیرای دانش‌آموزان ایرانی خارج از کشور هستند که ۸۲ مدرسه دولتی است و اخیراً شرایط فراهم شده است که مدارس غیردولتی خارج از کشور نیز داشته باشیم. همه افرادی که علاقه‌مند به آشنایی و تحصیل آموزش ما هستند از طریق این مدرسه مجازی امکان بهره‌مندی از آموزش‌ها را دارند.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: یکی از اهداف مهم ما در آموزش و پرورش این است که دانش‌آموزان مفاهیم درسی را عمیقاً دریابند. براساس باور جهانی یکی از مهم‌ترین مهارت‌های مورد نیاز هر فرد حل مسئله است که باید در دوره ابتدایی شکل گیرد، در برخی جلسات شاهد هستم افرادی تحصیل کرده نمی‌توانند مجهولات و مسائل را دسته‌بندی کنند.

حاجی‌میرزایی درباره اجرای سند تحول بنیادین با اشاره به اینکه آموزش و پرورش ۱۰ سال یکبار تغییراتی داشته است، گفت: سند تدوین شده براساس تجارب سال‌های مختلف است و در این سند نقاط اصلی و تکیه‌گاه این است که از مفهوم علمی آموزش به تربیت برسیم و این موضوع یعنی فراهم کردن مجال کافی برای شکوفایی استعداد‌های دانش‌آموزان؛ برای تحقق این کار به علم‌آموزی به جای اتکا بر محفوظات توجه داریم، ضمن آنکه ساحتی شش‌گانه‌ از تربیت دانش‌آموزان در نظر گرفتیم.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: با توجه به تغییر مفاهیم، نظام ارزشیابی نیز باید تغییر کند و صرفاً سنجش برپایه محفوظات نباشد، در واقع به دنبال رسیدن به زندگی خوداتکا و شرافتمندانه هستیم. مدرسه را باید یک بسته کامل دید تا برای دانش‌آموزان جذاب باشد.
انتهای پیام
captcha