«محمداحمد عمران» قاری و مبتهل بنام مصری و اجابت دعای مادر
کد خبر: 3927254
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۹
به ‌مناسبت بیست‌و‌ششمین سالروز درگذشت؛

«محمداحمد عمران» قاری و مبتهل بنام مصری و اجابت دعای مادر

«محمداحمد عمران»، قاری و مبتهل بنام مصری است که در یک سالگی بینایی خود را از دست داد و با اجابت دعای مادر به شهرتی جهانی نایل آمد.

«محمد احمد عمران» قاری و مبتهل بنام مصری و اجابت دعای مادر

به گزارش ایکنا، ششم اکتبر (برابر با 15 مهرماه) سالگرد درگذشت «محمداحمد عمران»، قاری و مبتهل بنام مصری، است. وی 15 اکتبر 1944 مصادف با 23 مهرماه سال 1323 شمسی در شهر طهطا در استان سوهاج مصر دیده به جهان گشود.
 
عمران در یک سالگی بینایی خود را از دست داد و مادرش از خداوند متعال خواست که فرزندش حافظ قرآن و دارای منزلت شود. خداوند دعای مادر را مستجاب کرد و فرزندش قاری و مبتهلی پرآوازه در مصر و جهان اسلام ‎شد.
 

آغاز آموزش قرآن

 
او حفظ قرآن را در 10 سالگی نزد «شیخ عبدالرحیم المصری» در طهطا به اتمام رساند و پیش از ۱۲ سالگی اصول و قواعد تجوید را نیز نزد یکی از علمای قرائت به نام «شیخ محمود خباز» در روستای طما آموخت و موفق به دریافت اجازه قرائت شد.
 
عمران از شیخ نقشبدی که در آن زمان در طهطا زندگی می‌کرد، تأثیر زیادی گرفت. شیخ به او توصیه کرد به قاهره سفر کند و او علی‌رغم این که سن کمی داشت، بر این توصیه جامه عمل پوشاند و نزد «شیخ سیدموسی الکبیر» در قاهره ساکن شد و موشحات را نزد وی آموخت. سپس به آموزشگاه موسیقی نابینایان در قاهره رفت و مقامات موسیقی را در آنجا فراگرفت.
 
او پس از پایان دوره دبیرستان در یک شرکت ریخته‌گری در حلوان مشغول به کار شد و به عنوان قاری در مسجد شرکت قرآن قرائت می‌کرد و به سرودن سروده‌های دینی می‌پرداخت.

«محمد احمد عمران» قاری و مبتهل بنام مصری و اجابت دعای مادر

 

شهرت

 
موفقیت در امتحانات ابتهال رادیو قرآن مصر در دهه هفتاد آغاز شهرت محمد عمران بود. زمانی که «محمد عبدالوهاب» در این امتحانات به موسیقی او گوش داد از استعداد او شگفت‌زده شد. پس از آن محمد عمران در برنامه‌ها و جشن‌های دینی بسیاری شرکت کرد و ابتهال «أدركنا يا الله» از مشهورترین آثار او بود.
 
او یکی از مشاهیر قرائت مصر است که با نبوغ فراوان خود در تلاوت و با استفاده از دانش موسیقایی، توانست شیو‌ه‌ای منحصر به فرد در قرائت و ابتهال، ابداع و با تلاوت خود همگان را مسحور کند. در حقیقت نمی‌توان از تجوید، ابتهالات و سروده‌های صوفی حرفی زد، بدون اینکه نامی از  محمد احمد عمران برده شود. هر چند برخی معتقدند رادیو و تلویزیون مصر حق او را در زمان حیاتش ادا نکردند. البته بسیاری از سرودها و ابتهالات او از جمله اسماء‌الله الحسنی، أدركنا يا الله به همراه شیخ سعید حافظ در رادیو ثبت شده است.

 

همراهی با اهل موسیقی

 
این قاری و مبتهل روشندل مصری به موسیقی نیز علاقه‌مند بود و حرمتی در آن نمی‌دید. او معتقد بود که آموختن موسیقی می‌تواند به انشاد و ابتهال کمک کند.
 
وی از نخستین مبتهلانی بود که در مراسم‌ شاد نیز اقدام به قرائت قرآن و ابتهال کرد. همچنین در محافل خصوصی با هنرمندان و خوانندگان بزرگ نیز همراهی می‌کرد و در اجرای خود ابتکار به خرج می‌داد، به‌ طوری که مورد توجه وزنه‌های عرصه موسیقی و لحن قرار گرفت. استاد محمد عبدالوهاب، موسیقی‌دان معروف عرب که ارتباط خوبی هم با شیخ داشت و او را در مناسبت‌های مختلف به مجالسش دعوت می‌کرد و در معرفی جایگاه او می‌گوید: فقدان محمد احمد عمران ضایعه‌ای برای موسیقی عرب به شمار می‌آید.
 
او علاقه زیادی به خروج از مصر و سفر به دیگر کشورها نداشت و معمولاً دعوت‎های خارج از مصر را رد می‌کرد و می‌گفت: «تنها برای ادای حج و عمره از مصر خارج می‌شوم.» در حالی که برنامه‌های او برای شبکه‎ها و رادیوهای خارج از مصر پخش می‌شد اما همواره آنها برای ضبط این برنامه‌ها نزد وی می‌آمدند.
 

 

زندگی خانوادگی

 
محمود محمد عمران پسر او درباره پدر می‌گوید: پدرم شخصیت بسیار ممتاز و فرهیخته‌ای داشت. او در برخورد با فرزندان خود بسیار مهربان بود و همواره با لبخند و محبت و مانند یک دوست با ما سخن می‌گفت. اما در زمان قرائت قرآن و زمانی که لباس مخصوص تلاوت را بر تن می‌کرد، از هیبت خاصی برخوردار می‌شد و هرگز شوخی نمی‌کرد.
 
وی در مورد رابطه پدرش با همسرش علی‌رغم نابینایی او می‌گوید: «میان آنها محبت و مودت خاصی وجود داشت و در واقع مادرم چشمان پدر بود که با او می‌دید و عصایش بود که بر وی تکیه می‌کرد.» عمران همواره همه مردم را به محبت و قراء و مبتهلان را به یادگیری احکام صحیح تلاوت و مقامات فرامی‌خواند.
 
کد
صوت ابتهال معروف سیدی رسول‌الله(ص) در مدح نبی اکرم

 

وفات در سکوت

 
سرانجام او در 6 اکتبر 1994 پیش از آنکه 50 سالگی را به پایان برد دیده از جهان فروبست. محمود پسرش در این باره می‌گوید: بیش از آنکه بیماری سبب وفات پدرم شود، حزن و اندوه جان او را گرفت. برادرم، احمد، که پدرم علاقه زیادی به او داشت در شش سالگی از دنیا رفت. پدرم صدای او را چند روز پیش از وفاتش ضبط کرده بود و هر روز وارد اتاق او می‌شد و به این صدا گوش می‌داد تا اینکه دچار بیماری شد و از دنیا رفت.
 
همزمانی درگذشت او با سالگرد پیروزی‌های اکتبر عرب‌ها بر اسرائیل و پخش ویژه‌برنامه‌ها و جشن‌های این مناسبت از تلویزیون مصر، مانع پوشش خبری وفات او شد و رادیوی مصر نیز پس از گذشت ۲۰ روز از وفات این قاری و مبتهل روشندل، این خبر را رسانه‌ای کرد.

انتهای پیام
captcha