کد خبر: 3927578
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۶
احمد عابدینی:

آموزش مجازی فرصتی برای تحقق عدالت آموزشی است

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، با بیان اینکه استفاده از آموزش‌های مجازی در مدارس فرصت مناسبی برای تحقق عدالت آموزشی فراهم کرده است، گفت: می‌توانیم آموزش ضمن خدمت معلمان را از این طریق پیگیری و نیز معلمان کاربلد را از این طریق شناسایی کنیم، آموزش‌های آن‌ها را ضبط کرده و در اختیار همه قرار دهیم.

آموزش مجازی و فرصتی برای تحقق عدالت آموزشی

احمد عابدینی، معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایکنا، درباره نقش آموزش‌های مجازی و از راه دور در تحقق مفهوم عدالت آموزشی، اظهار کرد: آموزش مجازی را مکمل آموزش‌های حضوری در مدارس می‌دانیم و تا کنون نیز توانسته در مناطقی که دسترسی به آموزش حضوری کمتر است، ما را یاری کند و به کمک آموزش‌های رسمی و چهره به چهره بیاید. اما همچنان معتقدیم هیچ‌ چیز نمی‌تواند جایگزین آموزش حضوری شود و ورود به عرصه آموزش‌های مجازی از روی اضطرار بوده است. در هر حال شرایطی به وجود آمده و طی سلسله جلسات و پیگیری‌هایی، چندین راهکار پیشنهاد و مورد بررسی قرار گرفت. بر همین اساس یکی از راه‌هایی که به نظر می‌رسید دامنه تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد و می‌تواند به فرایند آموزش کمک کند و نگذارد این جریان قطع شود، استفاده از فناوری‌های ارتباطی بود که ظرفیت خوبی نیز در این زمینه در کشور وجود داشت.

وی درباره مزایای استفاده از فناوری‌های روز در آموزش‌های از راه دور گفت: یکی از محاسن استفاده از این روش، بروز خلاقیت معلمان، مدیران و کارشناسان در تمام مناطق و استان‌های کشور بوده است و این ابزار به بروز ایده‌ها و خلاقیت‌ها کمک کرده است. بسیاری از معلمان مجموعه ابتکاراتی را به خرج داده‌اند که شاید در وضعیت و شرایط عادی و برقرار بودن آموزش‌های حضوری این امکان فراهم نمی‌شد. بسیاری از این معلمان در فضای ارتباطی شاد به یکدیگر کمک می‌کنند و بعضاً تولیدات خود را در اختیار هم قرار می‌دهند، هم‌اندیشی می‌کنند و در پی دستیابی به روش‌هایی هستند که امر آموزش، بسیار بهتر و سریع‌تر محقق شود.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، با بیان اینکه در حالت عادی هیچ‌چیز جایگزین روش آموزش حضوری و چهره به چهره نمی‌شود، ادامه داد: مسائل در حوزه آموزش پیچیدگی‌های خاص خود را دارد؛ حدود ۱۰ سال پیش طرح تأسیس شبکه ملی آموزش مطرح و مصوب نیز شد، علت طرح آن نیز دلایلی از جمله آلودگی و برودت هوا بود که شاهد تعطیلی مدارس بودیم و یا برخی مدارس در مناطق صعب‌العبور بودند و یا اتفاقات غیرمترقبه پیش می‌آمد و این‌ها همه موجب می‌شد، تا مدت‌ها مدارس تعطیل شود. یکی از راه‌های جایگزین آموزش حضوری در چنین شرایطی، استفاده از ابزار‌های ارتباطی و فناوری‌های نوین و یا فضای مجازی است که امروزه گستردگی پیدا کرده است.

وی افزود: شیوع کرونا باعث بسیج همگانی در محقق شدن این طرح شد و با گسترش این بیماری به ضرورت این امر پی بردیم. این شرایط فرصت مناسبی است تا نه تنها آموزش دانش‌آموزان بلکه آموزش ضمن خدمت معلمان را از این طریق پیگیری و معلمان کاربلد را نیز از این طریق شناسایی کنیم، آموزش‌های آن‌ها را ضبط کنیم و در اختیار همه قرار دهیم. همه این موارد به تحقق برابری و عدالت آموزشی کمک می‌کند، به ویژه برای آن گروه از دانش‌آموزان و خانواده‌هایی که به هر دلیلی به معلم و مدرسه خوب دسترسی ندارند و با سختی مواجه‌ هستند.

عابدینی درباره چگونگی ورود شورای عالی آموزش و پرورش در زمینه تغییرات کتب درسی و مدیریت آن، اظهار کرد: یکی از وظایف شورای عالی آموزش و پرورش انطباق محتوای درسی با برنامه درسی و اهداف دوره‌ها و مصوبات سند تحول است. صحبت‌هایی شده و احتمالاً جلسه‌ای خواهیم داشت و مجموعه سازو کار‌هایی پیش‌بینی و در دستور کار قرار می‌گیرد، به این معنی که یک گروه علمی مستقل تشکیل می‌شود و بر تغییرات کتب درسی نظارت و کنترل بیشتری خواهند داشت، البته کار اصلی این گروه تمرکز بر تولید محتوا‌های متناسب با اهداف سند تحول است.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر تغییرات سهواً از سوی کارشناسان چه در ظاهر و یا محتوای کتب درسی رخ دهد، پیگیری‌ها چگونه خواهد بود، گفت: هر چه قدر هم که دقت کارشناسی بالا باشد، به دلیل حجم بالای کتاب‌های درسی و مخاطبان بسیار زیادی که این کتاب‌ها دارند، کوچکترین تغییری ممکن است حساسیت‌ها را بالا ببرد؛ لذا نیاز به دقت نظر بیشتری در این موضوع است و امیدواریم بتوانیم نظارت شورای عالی را در این زمینه تقویت کنیم و کنترل بیشتری انجام شود.
انتهای پیام
captcha