انتقاد شدید معاون بایدن در مناظره انتخاباتی از عملکرد ترامپ در شهادت سردار سلیمانی
کد خبر: 3928056
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۴

انتقاد شدید معاون بایدن در مناظره انتخاباتی از عملکرد ترامپ در شهادت سردار سلیمانی

مناظره انتخاباتی «مایک پنس» معاون دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده و «کامالا هریس» معاون جو بایدن نامزد دموکرات ریاست جمهوری درحالی برگزار شد که هریس در پاسخ به ادعاهای پنس گفت: درباره سلیمانی صحبت کردید، پس از حمله به او، ایران حمله متقابل انجام داد. نیروهای ما با جراحات مغزی روبرو شدند اما ترامپ گفت تنها سردرد گرفتند؛ این الگوی دونالد ترامپ است.

به گزارش ایکنا به نقل از شبکه خبری العالم، «مایک پنس» شریک انتخاباتی و معاون دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و «کامالا هریس» نماینده ایالت کالیفرنیا در سنا و شریک انتخاباتی جو بایدن نامزد حزب دموکرات، چهارشنبه شب در یک مناظره تلویزیونی در برابر هم قرار گرفتند.

این مناظره 90 دقیقه‌ای نخستین و تنها مناظره شرکای انتخاباتی نامزدهای دو حزب عمده سیاسی ایالات متحده برای انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر (سیزدهم آبان) سال جاری است.

مناظره چهارشنبه شب به وقت واشنگتن بین نامزدهای دو حزب عمده سیاسی ایالات متحده با تدابیر ایمنی متفاوت و سخت‌گیرانه‌تری از مناظره ۲۹ سپتامبر (هشتم مهر) بین ترامپ و بایدن برگزار شده است که از جمله آن، نشستن دو طرف روی صندلی و قرار گرفتن صفحات شفاف و شیشه‌ای کنار میزهای آنهاست.

بر خلاف مناظره بایدن-ترامپ که به صورت ایستاده برگزار شد، معاونان رئیس جمهوری احتمالی در این مناظره تصمیم گرفتند پشت میز بنشینند و به سوالات مجری برنامه پاسخ دهند. این مناظره شامل ۹ قسمت ۱۰ دقیقه‌ای است.

نخستین موضوع درباره کرونا بود و از هریس سؤال شد که ۳۹ ایالت بیش از هفته‌های گذشته ابتلا به این ویروس را داشته است، دولت بایدن در صورت انتخاب چه کار خواهد کرد؟ آیا مقررات رفت و آمدی وضع خواهید کرد؟

هریس درباره برنامه دولت احتمالی بایدن برای مقابله با ویروس کرونا گفت: مردم آمریکا شاهد بزرگترین ناکامی یک دولت را در تاریخ کشورمان شاهد بودند، از هر ۵ کسب و کار یکی از آنها از بین رفت، بیش از ۷ میلیون جان باختند و بیش از ۳۰ میلیون برای بیکاری درخواست دادند، ۸ ژانویه رییس جمهور و معاونش درباره این بیماری مطلع شدند.

هریس افزود: تعداد بالای تلفات ویروس کرونا در آمریکا نشان می‌دهد که دولت ترامپ در مقابله با شیوع ویروس کرونا موفق عمل نکرده است. بیایید درباره اهمیت مردم آمریکا صحبت کنید، به خاطر بی کفایتی این دولت، رییس جمهور از مردم درخواست بالا دارد.

پنس درباره دلیل زیاد بودن مرگ و میر در آمریکا در بیماری کرونا گفت: کشور ما از دورانی چالش برانگیز عبور کرده، از همان روز نخست، ترامپ سلامت آمریکایی‌ها را مورد تقدم قرار داده، ترامپ همه سفرها را به حالت تعلیق از چین در آورد، این در حالی است که بایدن با این تصمیم مخالفت کرد و آن را نوعی «خارجی ستیزی» دانست.

پنس در پاسخ به این سوال مجری که چرا چند روز پیش در مراسم معرفی قاضی برت در کاخ سفید، کسی ماسک نداشت و هیچ کس از اعضای کاخ سفید فاصله اجتماعی را رعایت نمی‌کرد، گفت: ترامپ و من اعتماد زیادی به مردم آمریکا داریم. حتی در بحبوحه همه‌گیری که شماری از آمریکایی‌ها را از دست می‌دادیم به ایالت‌های مختلف رفتیم وگفتیم چه کار کنند.

معاون ترامپ افزود: من و کارن هم در مراسم معرفی قاضی برت بودیم، همه کارشناسان گفتند که در هوای آزاد مساله‌ای نیست. پنس افزود: ما یک واکسن خواهیم داشت در کمتر از یکسال، ما ۵ کمپانی داریم و ده‌ها میلیون دوز واکسن خواهیم داشت.

وی در ادامه جو بایدن را به دروغگویی متهم کرد و افزود: ما آزمایشگاه‌های تشخیص ویروس را راه‌اندازی کردیم و به سمت تکمیل داروهای آن رفتیم و تا قبل از پایان سال 2020، میلیون‌ها دوز واکسن خواهیم داشت.

وال بعدی از هریس درباره افزایش مالیات از صاحبان کارخانه بود که گفت: بنیادی ترین اختلاف بین بایدن و ترامپ در همین مساله است. شما ترامپ را دارید که نیرو و قوی بودن اقتصاد را به نسبت عملکرد پولدارها می‌سنجد و به همین دلیل قانون کاهش مالیاتی را برای یک درصد ثروتمندان وضع کرد.

وی افزود: بایدن در روز نخست ورود به کاخ سفید این مقررات را لغو خواهد کرد. بایدن درباره زیرساخت‌ها، نوآوری و ایجاد مشاغل سرمایه گذاری خواهد کرد. بایدن این پول را در آموزش سرمایه گذاری خواهد کرد تا در کالج ها به صورت رایگان تحصیل کنند.

همتای انتخاباتی بایدن ادامه داد: فکر اقتصادی بایدن درباره مردم است نه اینکه قانونی وضع شود تا کارخانه ها به خارج از کشور بروند.

هریس گفت: بایدن گفته است که مالیات را بر کسانی که در سال کمتر از ۴۰۰ هزار دلار درآمد دارند، افزایش نخواهد داد. حالا دولت ترامپ می خواهد کاری که بایدن خیزش اقتصادی را انجام داد به نام خود تمام کند.

وی بایدن را در کنار اوباما مسئول قانون بیمه همگانی نامید و افزود: این قانون از بسیاری از خانواده‌های ضعیف که نمی‌توانستند قبوض بیمارستان را بپردازند، حمایت کند. حال ترامپ می‌خواهد به دیوان عالی برود و آن قانون را لغو کند.

همتای انتخاباتی بایدن ادامه داد: اگر شما بیماری زمینه‌ای دارید اینها به دنبال شما می‌آیند و نمی‌گذارند که از خدمات درمانی استفاده کنید.

پنس با انتقاد از هریس اظهار کرد: شما می توانید نظر بدهید اما نمی‌توانید حقایق را منحرف سازید. بارها گفتید که حفاری برای گاز طبیعی و نفت را ممنوع خواهید کرد، بایدن هم گفته تضمین می‌کنم سوخت فسیلی را به کل کنار خواهد گذاشت. ممنوعیت حفاری و استفاده از سوخت فسیلی تجویزی برای پایین رفتن کیفیت اقتصاد آمریکا است.

سوال بعدی درباره تغییرات اقلیمی بود که از پنس پرسیده شد امسال شاهد طوفان‌ها و حریق‌های جنگلی بودیم، آیا فکر می‌کنید تغییرات اقلیمی شرایط را مرگبارتر کرده است؟

معاون اول رئیس جمهوری آمریکا پاسخ داد: الان هوا، خاک و آب آمریکا از هر زمان دیگری تمیزتر است. ترامپ تعهد خود را به محیط زیست نشان داده است. اقلیم در حال تغییر است، ترامپ به توصیه های دانشمندان گوش خواهد داد اما بایدن و هریس ما را به پیمان اقلیمی پاریس بازخواهند گرداند و باعث نابودی مشاغل ما خواهند شد.

سؤال دیگر از هریس درباره پیمان تغییرات اقلیمی پاریس بود، موضع دولت شما درباره توافق سبز زیست محیطی چه خواهد بود؟

هریس گفت: بایدن روشن گفته است که حفاری را ممنوع نخواهد کرد. او مالیات را برای درآمد زیر ۴۰۰ هزار دلار افزایش نخواهد داد. ۷ میلیون شغل بیشتر از دولت ترامپ ایجاد خواهد کرد. بایدن درک می کند که ایالت کالیفرنیا در حال سوختن است. می داند که سیل چه کرده است.

وی افزود: دولت ترامپ واژه دانش و تغییرات اقلیمی را از تارنمای خود حذف کرده است. بگذارید صحبت کنیم که چه کسی آماده است که رهبری کشور ما را درباره تهدید موجود انسان ها در چهار سال دیگر به عهده گیرد. جو برنامه دارد. ما با افتخار به معاهده تغییرات اقلیمی باز خواهیم گشت.

پنس در دفاع از سیاست‌های اقتصادی ترامپ گفت آمریکایی‌ها، بایدن در صورت پیروزی مالیات شما را افزایش خواهد داد. ما هر تلاشی را در این همه‌گیری برای کمک به آمریکایی‌ها انجام دادیم.

وی افزود: آنها با افزایش مالیات می‌خواهند اقتصاد ما را مدفون سازند، بایدن می‌خواهد اقتصاد ما را تسلیم چین کند. ترامپ طوری عمل کرد که کسری موازنه تجاری با چین کاهش یابد، ما به چهار سال فرصت دیگر برای رشد اقتصاد نیاز داریم و سال ۲۰۲۱ بزرگترین رشد اقتصادی خواهد بود.

سؤال درباره رهبری آمریکا در سال ۲۰۲۰ چه توصیفی دارید؟

هریس پاسخ گفت: می دانیم که باید با دوستانتان وفادار باشید، در عین حال دشمنتان را بشناسید، ترامپ به دوستان خیانت کرده و برای دیکتاتورهای سراسر جهان ارزش گذاشته است.

وی با اشاره به فعالیت خود در کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا اظهار کرد: همه درباره دخالت روسیه در انتخابات ما صحبت کردند اما ترامپ صحبت پوتین را پذیرفت.

معاون بایدن گفت: از توافق ها خارج شد، به توافق هسته ای ایران نگاه کنید ما را در شرایطی قرار است که آنها اکنون ممکن است در حال ساخت یک زرادخانه هسته‌ای بزرگ باشد. ما با دوستانمان در توافق بودیم اما به خاطر رویکرد یکجانبه‌گرایی و انزواگرایی وی، از این توافق خارج شدیم.

هریس ادامه داد: ما روی صحبت خود همیشه باید بایستیم اما ترامپ این را درک نمی کند.

پنس هم در این باره گفت: ترامپ به وعده خود برای انتقال سفارت خود به قدس عمل کرد، کاری که بایدن قول داده بود و هیچ گاه این کار را نکرد. وقتی ترامپ متصدی رئیس جمهوری شد، داعش منطقه وسیعی را تصرف کرده بود، اما ترامپ البغدادی را بدون دادن یک کشته، از بین برد.

وی افزود: امروز ۲ نفر از مسئولان کشتن میلر در عراق محاکمه شدند. اما بایدن درباره آزادی این گروگان داعش تعلل کرد. اگر ترامپ رئیس جمهوری بود ما او را نجات داده بودیم.

معاون اول رئیس جمهوری آمریکا درباره خروج برجام هم گفت: دولت سابق ۱.۸ میلیارد دلار به کشور حامی شماره یک تروریست در جهان داد. ترامپ ما را از برجام خارج کرد و قاسم سلیمانی را در حالی که در سفر برای آسیب رساندن به آمریکایی‌ها بود، حذف کرد.

هریس در پاسخ به این ادعاهای پنس گفت: اما درباره سلیمانی صحبت کردید، پس از حمله به او، ایران حمله متقابل انجام داد. نیروهای ما با جراحات مغزی روبرو شدند اما ترامپ گفت تنها سردرد گرفتند. این الگوی دونالد ترامپ است.

وی افزود: او نظامیان ما را بازنده توصیف کرد، وقتی ترامپ به گورستان ملی آرلینگتن رفت برای رفتن به سرقبر این نظامیان گفت که چه فایده ای برای آنها دارد، بله او تنها به فکر این است که چه منفعتی برای او دارد.

معاون انتخاباتی بایدن ادامه داد: وقتی درباره جان مک کین صحبت کرد، یک قهرمان بزرگ ملی، ترامپ گفت او شایسته گفتن قهرمان نیست، او تنها یک زندانی جنگی بود.

هریس درباره گزارش‌های منتشر شده برای تعیین جایزه برای سر نیروهای نظامی آمریکایی ها در افغانستان هم اظهار کرد: ترامپ هیچ گاه این مساله را با پوتین مطرح نکرد اما بایدن روسیه را پاسخگو خواهد کرد.

معاون اول ترامپ در پاسخ به این مسئله گفت: فرزند و داماد من در ارتش هستند، تضمین می دهم که ترامپ نه فقط به آنها احترام می‌گذارد، هر حرف دیگری که بزنید کاملا مسخره است.

معاون اول ترامپ بار دیگر سردار سلیمانی را مسئول مرگ صدها سرباز آمریکایی دانست و گفت: وقتی دیدیم سلیمانی برای کشتن افراد بیشتری از آمریکایی ها به عراق رفت، ترامپ تردیدی نکرد اما باید بدانید که بایدن و هریس از حذف سلیمانی انتقاد کردند.

پنس افزود: بایدن مخالف حمله به محل اختفای بن لادن هم بوده است، باید فرماندهی داشته باشیم که تردیدی به خود راه ندهد و این را ترامپ دارد.

مایک پنس در پاسخ به این پرسش مجری که آیا ترامپ حاضر به انتقال قدرت آرام می شود یا خیر گفت:اولا من فکر می‌کنم برنده انتخابات خواهیم شد؛اسنادی هست که در ۲۰۱۶ بخاطر هیلاری از کمپین ما جاسوسی شد؛تلاش شما برای استیضاح رییس جمهور فقط بخاطر یک تلفن به اوکراین هم شکست خورد.

پنس تصریح کرد: ما برنده انتخابات خواهیم شد. آمریکایی‌هایی که پیروزی ۲۰۱۶ را به ارمغان آوردند وقتی کارنامه را ببینند، آن موقع خواهند دید که طی ۴ سال آمریکا قوی‌تر شده است.

هریس هم در پایان مناظره انتخاباتی از مردم آمریکا خواست تا رأی دهند و تصمیم بگیرند که روند چهار ساله کشور آمریکا چه خواهد بود. ما پیروز خواهیم شد، ترامپ در مقابل ۷۰ میلیون نفر سعی کرد رأی‌ها را سرکوب کند.

انتهای پیام
captcha