آخرین وضعیت «برنامه جامع فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی»
کد خبر: 3928936
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۴
عبدالهادی فقهی‌زاده بیان کرد:

آخرین وضعیت «برنامه جامع فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی»

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه اگر تاکنون «برنامه جامع فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی»(سند قرآن و فضای مجازی) اجرا نشده، به دلیل ابلاغ نشدن آن از سوی شورای عالی فضای مجازی است، گفت: در جلسه‌ اخیر مقرر شد که شورای توسعه فرهنگ قرآنی نامه‌ای را به ما ابلاغ کند تا پس از آن اجرا شود.

عبدالهادی فقهی زاده معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد

سند قرآن و فضای مجازی، که باید از این پس آن را با نام «برنامه جامع فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی» بشناسیم، از جمله اسناد مهم عرصه فعالیت‌های قرآنی است که انتظار می‌رفت در دوران کرونایی - که بسیاری از فعالیت‌های حضوری هم به صورت مجازی پیگیری شده است - به مرحله اجرا دربیاید.

موضوعی که ایکنا تاکنون چند بار پیگیر آخرین وضعیت آن بوده است. در آخرین مورد گزارشی با عنوان «اجرایی‌سازی سند قرآن و فضای مجازی شاید پس از 1400» منتشر و هرچه بر این سند گذشته بود مرور شد. گزارشی که منجر به واکنش خاصی از سوی مسئولان کمیسیون توسعه فعالیت‌‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم نشد.


بیشتر بخوانید: 


عبدالهادی فقهی‌زاده، دبیر کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن، در مورد آخرین وضعیت این سند گفت: قبل از حضورم در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فعالیت‌هایی‌ در زمینه سند قرآن و فضای مجازی صورت گرفته بود که این اقدامات در نهایت منجر به ارائه سند در اوایل سال 96 به شورای توسعه فرهنگ قرآنی برای تصویب نهایی شد.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: پس از حضور در معاونت در آبان‌ماه 96، اقدامات انجام‌شده در مورد سند جمع‌بندی و بررسی‌های کارشناسی آن صورت گرفته بود. بعد از رفت و برگشت‌های بسیار سند و مقدمه‌چینی‌های مختلف، خوشبختانه عنوان سند از سند قرآن و فضای مجازی به «برنامه جامع فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی» تغییر کرد و در نهایت در مردادماه 97 و در چهلمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی به تصویب نهایی رسید.

فقهی‌زاده به ارسال این سند به شورای عالی فضای مجازی اشاره و اظهار کرد: چند روز بعد از تصویب سند در شورای توسعه و در شهریورماه 97، برای تصویب در شورای عالی فضای مجازی به ریاست دکتر خوراکیان ارسال کردیم، جلسه‌ای هم برگزار شد و خودم حضور داشتم تا از طرح دفاع کنم. با وجود حضور ما و دفاع جدی و با تعدیل برخی پیشنهادهایی که آنها داشتند، مقرر شد که سند نهایی، و نتیجه آن ابلاغ شود تا وارد مرحله اجرا شویم. بارها ابلاغ سند را پیگیری کردیم، اما هنوز به صورت رسمی و مصوب به ما ابلاغ نشده است.

وی در پاسخ به این سؤال که اجرای سند، منوط به تأیید شورای عالی فضای مجازی است یا تصویب در شورای توسعه برای اجرای آن کفایت خواهد کرد؟ گفت: این ابلاغ باید از طریق شورای عالی فضای مجازی صورت گیرد. هر لحظه ممکن است در غیاب یا با حضور ما تغییراتی در سند به وجود بیاورند که مد نظر ما نباشد، اما به هر حال مکلف به اجرای آن خواهیم بود.

فقهی‌زاده تصریح کرد: اخیراً در جلسه‌ای که بین کمیسیون‌ها و با هماهنگی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی تشکیل شد، مقرر شد تا دوستان در شورای توسعه فرهنگ قرآنی به معاونت قرآن و عترت، نامه را ارسال کنند تا طی آن وارد اجرای اقدامات و راهبردهای سند شویم و منتظر ابلاغ شورای عالی فضای مجازی نباشیم.

دبیر کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن با تأکید بر اینکه مقرر شده است تا پیگیر تصویب نهایی سند از طریق شورای عالی فضای مجازی باشیم، گفت: اگر این نامه از طرف شورای توسعه فرهنگ قرآنی دریافت شود، دلایل قانع‌کننده‌ای خواهیم داشت تا منتظر ابلاغ رسمی سند نهایی از طریق شورای عالی فضای مجازی نباشیم. پس از دریافت نامه ابلاغ شورای توسعه، کارگروهی در کمیسیون تشکیل خواهد شد تا با جدیت وارد فاز اجرا شویم.

فقهی‌زاده در پاسخ به اینکه وارد شدن به فاز اجرا زمان‌بر خواهد بود یا باید در سال‌های آتی منتظر آن باشیم، گفت: حتماً امسال و در ایام کرونا این اتفاق خواهد افتاد. با این وجود همه چیز منوط به اجازه‌ای است که از طریق شورای توسعه دریافت کنیم. اگر این نامه حتی تا دو هفته دیگر هم به ما ابلاغ شود، زمان خوبی برای ورود به فاز اجرایی تا پایان سال باقی خواهد بود. گفت‌وگوهای مقدماتی برای اجرای سند در آن کارگروه صورت گرفته و در ادامه اقدامات در ذیل برخی راهبردها اولویت‌بندی خواهد شد تا پس از آن وارد فاز اجرا شویم.

گفت‌وگو از تیمور کاکایی

انتهای پیام
captcha