تأثیر کرونا بر مدیریت بیمارستان‌ها؛ بدهی‌های انباشته و استهلاک تجهیزات پزشکی
کد خبر: 3930914
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۵
حسن ابوالقاسمی تشریح کرد؛

تأثیر کرونا بر مدیریت بیمارستان‌ها؛ بدهی‌های انباشته و استهلاک تجهیزات پزشکی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج) با اشاره به افزایش میزان مراجعه بیماران مبتلا به کرونا به بیمارستان‌ها، خسارت‌های ناشی از این مراجعات را تشریح کرد.

خسارت بیمارستان‌ها در اثر بدهی‌های انباشته و استهلاک تجهیزات پزشکیحسن ابوالقاسمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج)، در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه بیمارستان‌ها بیشترین هزینه را برای کرونا پرداخت کرده‌اند، گفت: بیماران کرونایی که در بیمارستان‌ها بدحال می‌شوند، به آی‌سی‌یو می‌روند و به تجهیزات پزشکی نیاز بیشتری پیدا می‌کنند. در نتیجه این تجهیزات با استفاده بیشتر مستهلک‌تر می‌شوند که این امر می‌تواند به بیماران آسیب بزند.

وی افزود: برخی از خدمات بیمارستانی ممکن است تحت پوشش بیمه نباشند. به همین دلیل هزینه آن باید از جیب بیمار پرداخت شود یا جزء بدهی انباشته‌شده در بیمارستان‌ها می‌شود. به این‌ موارد باید استهلاک تجهیزات پزشکی مانند تجهیزات آزمایشگاهی و رادیولوژی را نیز اضافه کرد و به‌روز کردن آنها نیز دشوارتر می‌شود.

ابوالقاسمی بیان کرد: خسارت دیگر بیمارستان‌ها این است که این مراکز از سایر درآمدهایشان محروم هستند، چراکه اکثر بخش‌ها را به کرونا اختصاص داده‌اند و بخش‌هایی که در اختیار کرونا نیست خلوت است. به همین دلیل این بیمارستان‌ها خودکفا اداره می‌شوند. لذا باید به آن‌ها کمک کرد تا خسارت‌هایی را که از  استهلاک دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی یا عدم پوشش خدمات بیمه متحمل می‌شوند جبران کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج) گفت: بیمارستان‌ها تلاش می‌کنند که خسارتی به بیمار وارد نشود، اما همراه این تلاش بدهی انباشته به بار می‌آید. بیمارستان‌ها به هر قیمتی که باشد نمی‌گذارند بیمار آسیب ببیند؛ حتی اگر بودجه‌ای نداشته باشند، به صورت نسیه تجهیزات پزشکی را خریداری می‌کنند. باید این بدهی انباشته بیمارستان‌ها پرداخت شود تا بی‌اعتمادی به این مراکز به وجود نیاید و باعث نشود در آینده بیمارستان‌ها در تهیه دارو یا اقلام پزشکی مشکل پیدا کنند.

ابوالقاسمی یادآور شد: وضعیت اقتصادی ما به گونه‌ای نیست که نتوانیم این مشکلات را جبران کنیم. نیاز به یک اراده ملی است تا این خسارت‌ها از منابع موجود جبران شود. ضمن اینکه بخشی از بودجه را به بخش پیشگیری اختصاص دهند، چراکه این قسمت در قطع زنجیره ابتلا و جلوگیری از مراجعه بیشتر به بیمارستان‌ها تأثیرگذار است. اگر یک میلیارد دلار ارزی که از صندوق توسعه ارزی با اجازه رهبر معظم انقلاب به کرونا اختصاص یافت به مراکز درمانی ارائه شود برای تجهیز بیمارستان‌ها کافی است و بسیاری از مشکلات حل می‌شود.
انتهای پیام
captcha